Ik heb bijna al mijn apparatuur via variac en gloeilamp op gang gebracht. ( als er geen smps inzit of andere dingen waardoor ik dat liever niet doe.) Maar als het even kan formeer ik van te voren de elcos van de voeding. Dan gaat daarna via variac met lamp de boel op bv 50 of 100V, na een kwartiertje naar 100V en dan na en kwartier naar 230 en gaat de lamp er tussen uit. Dan laat ik hem een uurtje uit ofzo en daarna via de gloeilamp op 230 en na een minuut ofzo gloeilamp er tussen uit en dan meet ik direct de voedingsrails. Zijn die goed dan ga ik de functies testen. Alles goed ? dan opwarmen en caliibratie of afregel procedure doorwerken ( al dan niet compleet, afhankelijk van hoe hij is, staat alles al zo goed als goed dan neem ik alleen de belangrijkste punten)
Dat is nog nooit fout gegaan. Een enkele keer heb ik elcos vervangen omdat bij formeren het al foute bloel bleek, en ik heb tot nu toe nog niet een elco achteraf alsnog hoeven vervangen.
Ik zou ook niet zo snel weten wat er bij ( niet buizen) apparatuur fout zou gaan bij te lage spanning. Veel halfgeleider schakelingen kun je gewoon terugdraaien in spanning, het stopt op een gegeven moment met werken maar ik heb nog niet meegemaakt ( bij analoge schakelingen zonder uP) bij zelfbouw, waar ik heel vaak de voeding een eind terugdraai om te kijken wat er gebeurd, dat de boel dan ineens meer stroom gaat trekken of defect gaat.
Maar ik ben benieuwd, Maarten zal dat niet zomaar zeggen.