ik had de tor op een koelblok zitten van een 100 watt versterker dat leek mij opzich wel genoeg aangezien hij niet eens lauw werd. maar hij is nu toch echt stuk wat ik nogal raar vind. ik heb namelijk een andere flyback geprobeerd wat niet werkte. ik heb de weerstanden gecontroleerd die waren nog goed
en de voeding ook dus moet het de tor wel zijn.
maar ik denk dat ik gewoon die andere haal als hij niet veel duurder is.

Qua prijs is de BD249C niet veel duurder dan de 2N3055. Ter vergelijking: Conrad heeft de 2N3055 voor €1,78 en de BD249C voor €2,13.

Misschien is je tor kapot gegaan door een te hoge BE stroom of spanning, heb je daar al eens naar gekeken?

Ik heb problemen met het meten van serie resonantie.
Kan iemand een tekeningetje maken met daarop de aansluitingen van scoop,generator en onderdelen??

Alvast bedankt.

Toch logisch dat je tor in frieten vaneen vliegt met zo een massieve tegen EMK ? je hebt een ontsteek IGBT nodig die clampen de tegenEMK op 450V oid

Ik meen dat ik hier vroeger een schema had liggen met een VDR (Voltage Dependant Resistance) parallel over de flyback heen gemonteerd. De VDR zorgt er dan voor dat de hoge opgewekte spanningen niet bij de tor komen, maar dat de energie uit deze spanning wordt gedissipeerd in de VDR. Nu heb ik nederland wel eens navraag gedaan naar een VDR, maar niemand kende het dingetje. Volgens mij heeft het dan ook een andere naam ofzo. Ik zou het verder eigenlijk niet weten.

Maar ik denk dat een flinke power-zener nog veel beter kan werken. Gooi deze parallel over de tor. De zener zorgt er dan voor dat er nooit meer dan een bepaalde spanning over de tor kan komen te staan. Overbodige energie wordt dan in de zener gedissipeerd.

He ja varistor, ik wist wel dat het in nederland ook zou bestaan :)

Op 5 september 2004 11:43:07 schreef Bobbyb:
Ik heb problemen met het meten van serie resonantie.
Kan iemand een tekeningetje maken met daarop de aansluitingen van scoop,generator en onderdelen??

Alvast bedankt.

Ik ben er inmiddels uit. nu heb ik alleen wel op de resonantie frequentie een rondje in mijn scoop als die op x.y. staat weet iemand waarom dit is?
Ik denk zelf dat dit gebeurt als of de spoel of de condensator erg groot is???

nog even over die nst wie ik wou gaan kopen.
is het mogelijk om daar een kleine tesla mee te voeden ?
hij levert 8kv bij 25 mA

Ja, als je maar niet al te grote tesla coil maakt. Ik heb een 7.5Kv 50mA met een secundaire spoel niet langer dan 14.5 cm (bonsai coil)! En dan is mijn NST wel btje groot.

Is er trouwens iemand die btje van weerstanden weet? Ik heb 10 condensatoren 22nF 630 volt in serie(komen we op een totaal van 2.2nF). Daar sluit ik die 7.5Kv trafo op aan, wat voor weerstanden moeten erop? Ik heb zelf eigenlijk GEEN idee!

Je condensatoren kunnen het niet aan denk ik.

10 x 630V is maar 6,3kv max (dc spanning denk ik?)

En je nst geeft een topspanning van bijna 10kv

Op 5 september 2004 11:49:12 schreef Evil Aedolon:
Toch logisch dat je tor in frieten vaneen vliegt met zo een massieve tegen EMK ? je hebt een ontsteek IGBT nodig die clampen de tegenEMK op 450V oid

Een reden dat een BU508 bijvoorbeeld een CE overgangsspanning van 1500 V heeft, dan kan de inductiepiek volledig benut worden om hoogspanning op te wekken aan de secundaire zijde van de HSP transfo. Of neem een S2000 als stuurtor, die is nog wat robuuster dan de BU508

boby schreef:
Je condensatoren kunnen het niet aan denk ik.
10 x 630V is maar 6,3kv max (dc spanning denk ik?)
En je nst geeft een topspanning van bijna 10kv

Ja eiglijk heel logisch, de spanning word verdeeld, maar niet gelijk. Dus is het beter om er 20 in serie te zetten (of een paar minder). Misschien met een iets kleinere capaciteit oid. Maar dan moeten er nog steeds weerstanden op om het voltage gelijk te verdelen over de condensatoren... 1Mohm of zo? Of een bleeder(die leveren toch zoveel ohm per volt? :S)?

wat is een bleeder???

En ik denk dat 1M geen goede waarde is maar iets lager kan beter 220k of zo? Ik denk hierbij aan tou tijden???

ik ben nu ook van plan deze tesla te maken
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/model3.html
en ik ga hem voeden met mijn nst van 8 kv 25 mA
die moet denk ik wel voldoende zijn voor deze tesla.
ik zat te denken om bottle caps te maken omdat dat het goedkoopst is. nu vraag ik me af of dat goed zou werken met deze tesla. want ik weet niet hoe precies de formule voor de capiciteit is

edit:

is aardedraad (3mm) ook te gebruiken voor de primaire ?

Op 7 september 2004 20:03:09 schreef Jorrit:

is aardedraad (3mm) ook te gebruiken voor de primaire ?

Ik hoop van wel, wat dat is waar ik mijn primaire nu ook van gemaakt heb.

Oh, over de weerstanden over de condensatoren: Zijn die niet alleen bedoeld voor het ontladen van de condensatoren na gebruik? Veel invloed op de spanningverdeling heeft het denk ik niet.

Die weerstanden zijn er voor om de verschillen tussen de condensatoren op te vangen (denk ik) en dat ze de boel ontladen is ook een belangrijk voordeel.

Op 6 september 2004 21:11:07 schreef Bobbyb:
[...]

Ik ben er inmiddels uit. nu heb ik alleen wel op de resonantie frequentie een rondje in mijn scoop als die op x.y. staat weet iemand waarom dit is?

niemand een idee?

Op 6 september 2004 21:11:07 schreef Bobbyb:
[...]

Het helpt misschien als je uitlegt welke 2 signalen je aan het meten bent. Als je een perfect rondje in het beeld hebt op de X-Y mode, betekend dit dat de 2 signalen sinussen zijn waartussen een faseverschil is van 90 graden.

ik vroeg me nu af kan ik die bonsai coil
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/model3.html
gewoon voeden met een nst van 8kv 25 mA zonder aanpasingen of moet ik vanalles veranderen voor de resonantie ?

nee het is geen perfect rondje.
Ik meet de spanning over de spoel en die over de condensator.
http://www.euronet.nl/users/sonja/frscoop.bmp

jorrit:

ik denk dat je wel dingen moet gaan veranderen omdat die bonsai coil gemaakt is voor 50ma en jouw trafo maar 25 levert. dat zou betekenen dat je eer stuk minder bps krijgt als je condensator al vol genoeg laad.

jah ik heb al eens zitten rekekenen maar volgens mij kloppen mijn berekeningen niet helemaal er staan op die site namelijk formules om uit te rekenen wat je trafo maximaal aan condensator aankan. ik kwam uit op 4uf zon beetje meen ik dat is wel erg groot.
maar zou ik veel moeten veranderen ?
ik heb het zelf al geprobeerd te berekenen maar kom er zo niet echt uit...

ik kom op ongeveer 10nf max

Hoi, weer terug van weggeweest.

Ik simuleer voornamelijk met simetrix Hier gratis downloaden. Een static sparkgap is moeilijk te simuleren. In simetrix gebruik ik een Voltage controlled switch, hetzelfde als Sbreak in Pspice. Die stuur ik aan met een 100 hz blokgolf met een dutycycle van 1 %. Zo krijg je dus een synchrone sparkgap die 1 % van de tijd in geleiding staat. In simetrix kan ik de delay tijd van de blokgolf instellen om het moment van vuren van de sparkgap naar voren of naar achteren te verschuiven, in pspice kan dat ook. Verder neem ik een 3 ohm weerstand in serie. De exacte weerstand van een vonk is erg moeilijk te simuleren maar een 3 ohm weerstand benadert het erg goed.

Voor simetrix heb ik een schemaatje bedacht voor een static sparkgap, Het is lastig aftestellen maar dan werkt het wel prima. Ik kan wel simetrix files mailen of schema's hier posten als jullie dat willen.

Jorrit, je rekent ergens fout, je zou rond de 10 nF uit moeten komen.

jah ik dacht al dat ik een fout maakte.
maar de condensator is dus niet te groot. wat hij is maar 2.2nf
is er verder nog iets waar ik op moet letten of het wel kan ?

Hee fry

leuke vakantie gehad?
vast wel.

heet weet jij misschien waarom ik een rondje zie op mijn scoop als ik serie resonantie meet zoals ik hier boven al gevraagd had.