Ik heb nu twee pogingen gedaan om er eentje te maken,
En bij alle twee mislukte dit! (niet erg ik kan tegen mijn verlies ;))
Maar omdat mijn neef graag met antenne's bezig is en hij het erg leuk zou vinden om zo'n kreng te hebben.....
Ja hij/ik kan er inderdaad eentje domweg koppen (en gebuurt waarschijnlijk ook nog wel eens!)
Maar waar ik eigenlijk naartoe wou is de site die ik vond toen ik AL WEER eens voor de lol er naar zocht,
Het lijkt me wel een aardig schema!
Misschien willen jullie er een mening over geven?
Ik vond het er wel leuk/simpel uitzien den dus wou ik het bij jullie ook onder de aandacht brengen:
http://www.swl.dse.nl/AA99.htm
LET OP!!!
Ik heb hem nog niet gemaakt/getest!!! Dus als het niet werkt.....
Ik was trouwens ook eigenlijk op zoek naar een ander schema! (uit een duits blad)
Ik heb het al eens eerder op het net gevonden en opgeslagen en wou het eerlijk gezecht ook aan jullie laten zien!
Waarom?
Om te vragen wat jullie er ook van vonden eigenlijk, en of jullie dachten of dat schema een kans maakte om......
Het nare is ook ik heb destijds dat schema met de SMD oscillator IC geprobeerd,
Ik kreeg het niet werkende(waarom???)
Ik vond het ook waardeloos/onzinnig om zo'n speciaal SMD IC te moeten gebruiken!

VrGr Rob.
(zal nog zoeken of ik dat andere schema ook nog vind) gevonden!
kijk hier ook even naar dit is ook een leuk schema:
http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/HF_Antenna_…
Bron:
http://radioaficionsdr.es.tl/Antenna-Tuners-_-Analyzers.htm

Mijn enige opmerking is dat de naam onder dat artikeltje (thieu) al een heel redelijke ,,garantie" is dat er sprake is van een deugdelijk ontwerp.
Hij schrijft m.i. Al vele jaren in Electron en heeft een goede naam.
Succes met bouwen.

Het staat me vaag bij dat ie deze analyzer ook beschreven heeft in Electron. Pakweg een jaar geleden denk ik. [edit] De tijd gaat 2x zo snel als m'n gevoel. :-)

Rob, hoe komt het dat je nooit gevonden hebt waarom de vorige bouwsels niet werkten? Zo complex zijn dit soort dingen niet, meestal.

Hij stond in Electron augustus 2010.
De tekst op de website is hetzelfde, alleen bijgewerkt (geen idee wat er is bijgewerkt); je kunt dus het beste van de website uitgaan.

Zo'n ding bestaat uit twee onderdelen: een oscillator en een meetbrugje met weerstandjes.
Je kunt die apart maken en testen.

Ja en toch kreeg ik het oscillator die met SMD osc. Niet goed draaiende!
Heb me zitten bedenken misschien te heet gemaakt ik (ik weet het niet!)
Ik heb daarna een oscilator gemaakt met een buffertrapje en de rest weer van dat zelfde -
schema en werkte ook niet,
Ik kreeg het echt niet voor elkaar en warom nou??? Ik weet het echt niet!
.
Uiteraard doe ik iets fout, maar kon de fout niet vinden!!!
.
Dus ik huilend naar mijn moeder en zij og mun jongu er komt een keertju dat ut je wel gaat lukken,
En toen kwam er een olifant met een hele groote slurf en die blies het verhaaltju uit!
Kom op zij mun moeder toen nog FETtju nu naar je bedje en morgu gezond weer op!!!;)
BWAHAHAHHAAAaaaaaa LOL
Sorry jongens maar dit moest even! (nu niet schrijven dat ik zo gek ben als een durtju he?!?!?!

(ben een beetju melig!)
VrGr Rob.
Oow vergeet wat,
Jullie hebben het nu denk ik over dit schema?
kan het zijn dat ik dat hier ergens bij mij in een Duits blad heb gezien?

Rob, een schone VFO , een simpel meetbrugje en een detector. Meer is het niet.
Probleem is dat je moet weten wat je meet. Ik ben bezig geweest een admitance brug te maken. Ik dacht dat hij niet klopte maar dat deed hij wel, je moet alleen de uitkomst snappen en omrekenen. Dat wist ik toen niet.

Ik heb ooit en heel simpele uit het ARRZl antenne boek gemaakt. Een meetbrug met gemduleerd ruisbronnetje. Een 555 en een zener ( en ik daht nog en tor of opamp, een varco en potmeter en dat werkte goed. Alleen moet je zo'n ding calibreren / controlleren en daar heb je eigenlijk een echte analyser bij nodig.

Verder geeft dat R en jX, dan moet je wel weten wat dat betekend. De meeste anateurs willen swr dus een VCO tot bv 30Mhz, of een paar omschakelbare banden een weerstandbrug en diodedetector met analoge meter is voor het meeste werk perfect. Je kan dan zien wat de swr is op de gewnste frequentie maar ook zien of hij hoger of lager beter wordt.
Met een meetbrug ( met weerstanden) ( en hybryde 6 dB directional coupler, dure naam voor heel simpel ding) en een meetzender ( of zelfbouw VCO) en een diodedetector ( diode meetkopje, RF meetkopje ect) of gewoon je scope als aflezing ben je er ook als je de VCO zelf laat sweepen dmv en zaagtand en je maakt na die iode en logampje met een enkele opamp en stuurt de zaagtand naar je scoop X ingang en de uitgang van de logamp naar de Y ingang dan heb je een wobbelaar. Dan zie je een een keer waar alle resonanties zitten. Linkt hel moeilijk maar is het niet.

Hallo Fred een simpele ja dat dacht ik ook!
Maar de meter sloeg nauwelijks uit dus er was echt iets niet goed (maar wat???)
Heb hem uit elkaar gehaald, ik denk maak wel wat anders.(dat SMD oscillatortje vond ik niks)
Ik heb hier een meetzendertje en ook een DDS mar heb zo iets van ik bouw eerst dat makelijke schemaatje ff en als dat niet wil dat Duitse schema.
Moet ook eerlijk zeggen dat Duitse schema lijkt mij wat beter.
Die andere meet als ik het goed begrijp alleen met 50oHm,
Maar gloof dat dat toch ook het meest gewild is?
Misschien kan daar iets over verteld worden?

VrGr Rob.

Meetbrug, ( wienbrug, wheatstone ect) zijn gebaseerd op evenwicht. Ze hebben twee " armen" er zijn taloze versies maar dat is de basis.
Als voorbeeld pak een 1K weerstand en een 50 ohm weerstand en zet ze in serie. . Nu sluit je een generator aan op die 1K en over die twee weerstanden naar massa waar ook de 50 ohm zit. Nu zet je de generator op 10V

Als je nu de spanning meet van het punt waar de weerstanden aan elkaar zitten tov massa dan meet je 0,476129V.
Nu neem je een tweede 1K weerstand en een tweede 50 Ohm. Die twee sluit je ook op je generator aan. Er staan dus twee stringen parallel. Meet op het zelfde punt en je meet ook 0.476129V

Wat ze nu bij een brug doen is de ene meetpen op dat ene knooppunt zetten den de andere op dat tweede knooppunt. Als op beide punten precies 0,47619V staat dan staat je meter op nul volt. Er is geen potentiaal verschil. Stel dat er nu een klein verschil is van van bv 0,00002V dan kun je dat bijna niet meten als je punt voor punt tov massa meet. Maar als je nu een stroom meter tussen die twee knooppunten hangt dan kan je dat bv met een 1uA meter nog meten. Meestal zit er een regelbare of omschakelbare weerstand voor om bij grote onbalans je meter heel te houden. Vroeger gebruikte ze nuldetectors. Ik heb voor DC een Fluke die tot 1uV volle schaal gaat. Die meten dan weer de spanning ( wat het mooiste is omdat er dan nog minder beinvloeding is.

Nu kun je twee dingen doen om iets te meten. Je laat een 50 Ohm weerstand weg en sluit een onbekende weerstand aan. Nu is de brug uit balans als ie geen 50 Ohm is dus slaat de meter uit. Maar dan weet je nog niks. Hooguit bij een nul meter welke kan van de brug hoger of lager is maar met en diode detector weet je alleen dt er niets niet klopt.

Nu als voorbeeld is een op 1 MHz resonante antenne 50 Ohm. Als je die nu aansluit ipv die 50 Ohm weerstand en je zet de genertor op 1Mhz zijn beide armen gelijk en is er evenwicht. Je meter wijst nul aan.
Als de antenne geen 50 Ohm is slaat je meter uit. Nu kun je diverse dingen doen.
- je freubelt aan je antenne tot de meter op nul staat
- je draait aan je osillator tot de meter op nul staat, op die frequentie is hij 50 Ohm
- je vervangt aan de andere arm de 50 Ohm weerstand voor een potmeter en draait aan de potmeter tot je meter nult. Je leest de schaalverdeling van je potmeter af en je weet de impedantie van de antenne.

Nu is een antenne die niet resonant is niet puur Ohms en daar zit de reden dat mensen problemen hebben met brugjes die niet een vaste 50 Ohm hebben maar een potmeter.
Die antenne is bv 45 Ohm en heeft een capaciiteit van bv 1000 pF. Op 1MHz is dat 16 Ohm. Dus als je de potmeter op 45 zet staat je meter nog niet op nul. Hij dipt wel maar niet naar nul. Nu kun je aan de hand van de minimale dip spanning berekenen wat het zogenaamde reactieve deel is. Dat doet een MFJ analyser bv. Je kan ook een varco in je brug bij de andere arm plaatsen en bij je dip aan je varco draaien tot nulb, dan lees je op de varco 1000 pF af in evenwicht. Je hebt nu de brug gecompenseerd voor die 1000 pF. Een antenne kan ook inductief zijn, dus moet je die varco kunnen verplaatsen om dat inductieve deel te kunnen wegresoneren.

Dat betekent echter rekenwerk, calibratie, paracitaire dingen in je brug ect, kortom lastiger bouwen en bedienen, maar wel veel bruikbaarder daar kun je heel precies mee meten. Daarom gebruiken ze voor het gemak vaak alleen een potmeter en dippen de hoel, dan weet je in ieder geval of de impedantie te hoog of te laag is. Of vaste 50 Ohm en varieren de frequentie. Dan heb je een soort swr meter gebouwd en weet je alleen dat je antenne niet goed is maar niet of de impedantie te hoog of te laag is. Maar door de onbalans spanning te relateren aan 50 Ohm weet je de impedantie ook. Dat kan je berekenen met zogenaamde brugvergekijkingn.

En a nu niet zeggen dat je het nu helemaal niet meer snapt ;-)

Sorry Fred ik vind het toch nog steeds een erg moeilijke stof. ;)
(4 X gelezen)
MAAR,
Ik geloof dat ik je in grove lijnen kan volgen!
Bij mij moet je ten alle tijden kommen met jip en janneke taal,
Ik probeer natuurlijk jou verhaal zo goed mogelijk te begrijpen maar geef eerlijk toe.........
(Het lukt niet altijd met dat snappertje van mij)
Soms begrijp ik het ook beter als het (schematisch) getekend is.
Maar nogmaals in grove lijnen heb ik hem (dankjewel daarvoor!)

VrGr Rob.

Ongelofelijk nu vind ik het niet zo leuk meer!
Ik denk ik ga vrolijk aan dit schema beginnen, uiteraard met de oscillator als eerste:
Echt niet! Ik krijg de oscillator NIET draaiende!
Waar kan het aan liggen, ik heb de BF131 vervangen voor de BC239.
En de smoorspoel heb ik 820uH(Grijs-Rood-bruin-Zilver) voor de rest heb ik het Original
Moet ik wel eerlijk zeggen had hem eerst ff getest zonder draaicondensator .
(ik dacht met die 22pF zou doe het toch ook al moeten doen)
Naderhand een afstem C er op met krokodillenklemmetjes.
De torretjes of de smoorspoel daar twijfel ik het meeste aan.
Zeggen/denken jullie eens hard op?

VrGr Rob.

Op 16 oktober 2012 16:05:14 schreef rob007:
Waar kan het aan liggen, ik heb de BF131 vervangen voor de BC239.

Heb je geen BF494 of BF495?

Naderhand een afstem C er op met krokodillenklemmetjes.

Geeft wel extra capaciteit.

Wat voor spoel heb je gebruikt?

De transistoren hebben geen plus voor de basis.
Dus als je circuit toevallig erg symmetrisch is, wil hij misschien niet starten.
Je kunt één basis, of allebei, met 100k aan de plus hangen.
Dan start de oscillator gemakkelijker.

ga ik later op de avond proberen FET dankjewel!
en als het dan niet lukt FET ga ik huilen hoor!!!
je bent gewaarschuwd!!!

OOoowww nu achter af zie ik Henry zijn post pas!
Natuurlijk Henry heb ik ook andere transistortjes maar dacht dat deze het ook kin doen:
http://alltransistors.com/transistor.php?transistor=22669
ik zal zo strakjes even de voorgestelde veranderingen uitproberen.
100K en ook die capaciteit zal ik er op zetten 2X 100pF.
De spoel was een ringkern 50-2 met iets van 10wDg.
Ik zal even testen nog.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Je spoel is 0.5µH, dit is een HF oscillator en dan is het handiger om als test 10-15µH te gebruiken.

10µH is veel draad op een T50-2 (45 windingen) en wat gepiel, pak dan even een FT37-43 (6 windingen).

Of een standaard weerstandsachtig spoeltje.

Hoi hoi hij doet het !
Ik heb de 100K geprobeerd maar deed het toen niet,
Daarna in plaats van alleen 2X 22pF er extra 2X 120pF er bij gezet.
Kreeg toen nog niets er uit!(althans niet zichtbaar)
Maar heb tijdens het rommelen ook in plaats van 10pF voor naar de volgende trap,
120pF gezet.(misschien te zwaar belast?)
Ik heb toen(per ongeluk) die 10pF weer terug gezet en de T50-2 met 10 wDg verandert naar 29wDg.
Toen sloeg de veldsterkte meter knal hard de hoek in!
.
Heerlijk want heb de laatste tijd ALS, ik zat te rommelen niet veel goeds voor elkaar kunnen bakken.
Niks lukte!!! Zoals gezegd kan ik dat natuurlijk best hebben als het een paar keertjes niet lukt maar als het veel achter elkaar niet lukt/werkt word je er toch niet vrolijk van!
(ondanks dat het soms kleine simpele dingetjes waren! |:()
.
Fred, Henry en FET dankjewel voor het bijstaan!
Rob.
En oow is waar ook hij werkt nu van ongeveer 5 tot 10 mHz.(goed stabiel!)
En als ik het goed gezien heb zwakte het signaal aan het begin en het einde pas af.
Rond de 7mHz gaf ie een stevig signaal prima dus!
Onder en boven die 7mHz blijft ie nog best wel een soort van vlak (gelijk signaal afgeven)

VrGr Rob.

Mooi Rob, wat een goede spoel en een extra weerstand al niet kan doen ;)

Buffertrapje met VT4 gemaakt(2N2222A):
Ga ik meten komt er niet veel uit althans niet veel meer dat bij het trapje er voor,
Deed ik per ongeluk de weerstand van 820R (R17) er nog bij solderen kreeg ik in eens veel meer PWR er uit!
Ik heb er nog even mee zitten rommelen/spelen voelde ik per ongeluk Dr.1 - Dr.2 en R2 en R3
Die worden warm??? Ik denk te warm! (smoorspoel is bij mij 820uH in plaats 400/500uH)
Dat warm worden vind ik toch wat minder mooi!???
.
hij doet het voor de rest wel goed nu!(hij zal wat onstabiel zijn door de warmte!)
.
VrGr Rob.

Mooi dat ie werkt, kool en metaalfilm weerstanden mogen best een beetje warm worden daar gaan ze niet van kapot. En die spoeltjes idem dito. Hangt van de stroom en draaddiameter af hoe heet ze worden. Als de brug instabieler is geworden dan daarvoor zou je ze zwaarder kunnen dimensioneren.
En het apparaat en frequentiemeter een uurtje laten opwarmen in een tochtvrije kamer.
Het goede voorbeeld geven de topmerken zoals Fluke, Tek en Agilent, vóór metingen en/of calibreren van apparatuur eerst laten opwarmen staat er in de manual.

Op 18 oktober 2012 00:59:23 schreef RAAF12:

En het apparaat en frequentiemeter een uurtje laten opwarmen in een tochtvrije kamer.

Is het niet juist de bedoeling om zo'n analyzer buiten te gebruiken bij het voedingspunt van de antenne?

Goed punt waar aan ik niet heb gedacht een tentje bouwen wordt waarschijnlijk wat lastig. Al hoewel hier in Spanje met 22 C onder het rimpelloze bladerendak van de palmbomen zal het wel beter lukken dan in het tochtige NL :-)

Op 18 oktober 2012 00:03:47 schreef rob007:
hij doet het voor de rest wel goed nu!

Mooi, die ga ik ook even maken voor m'n tijdelijke antenne (weer even terug naar een lang stuk gespannen draad op zolder.

Een vraagje? :-l
Volgens mij zit er een fout in het schema hier onder:
als je iemand even wil meekijken naar dit schema en dan met namen VD3 en VD4.
Als je er goed naar kijkt komt waar ik van denk de fout in het zicht.
Deze diodens staan ik het schema gewoon parallel maar ik denk dat ze aan de kant van de kathode-
Niet aan elkaar moeten zitten!
Kan iemand dat voor mijn zekerheid onderstrepen?

VrGr R.Rob.

Terker nu nog ik moest een(1) van die diodes omdraaien,
Anders krijg ik geen uitslag!
Ik heb mijn dummy(50R) er op aangesloten en een stuk draad er bij,
Ik kreeg nu een dip te zien tijdens het verstemmen van de afstem C
(verstemmen van de frequentie van de oscillator)
Dus ik denk dat het werkt???
.
Iemand die mij kan vertellen of dit verhaaltje nu wel klopt zo?
(ben niet 100% zeker van mijn zaak)

VrGr Rob.

Zonder het echte artikel zullen we nooit weten waarom er daar twee zitten.
Ik zou het met één diode maken. Dat moet prima gaan.
Ik zie geen voordelen van twee diodes.