Vraagje hoe meet ik het clippen van een versterker?
Wat ik zelf gedaan heb is met aangesloten luidspreker een scope parallel aan de uitgang gehangen en opengedraaid tot ik afgevlakte pieken kon meten met de scope dus simpel gezegd rechte lijnen bij de maximale uitslag en hoe harder hoe erger.
Is dit de goede manier van meten?
In dat geval kan ik vrij simpel een ledje inbouwen die aantoont wannneer ik tegen het max zit.
Heb het met belasting van een luidspreker gemeten omdat ik van mening ben dat de max spanning eerder belast inzakt dan onbelast of zit ik helemaal fout met meten?

1 KHz sinus in je versterker steken, output aftappen en naar geluidskaart sturen, spectrum meten met een audiomeetprogramma/audioanalyzer. Dan kijken bij welk volume de hogere harmonischen uit de klauwen beginnen te lopen.

Ok heb een toongenerator tot nu toe met muziek gemeten maar zal dat eens testen.
Maar is dan toch ook simpel met een scope te meten?

Wat wil je exact meten en weten?

Is het om een clipping-indicator te kunnen bouwen?
Of wil je je versterker afregelen?
Met een scoop maak je het clippen wel zichtbaar. De vraag is: wat wil je ermee?

Als je de ingang van je versterker op een kanaal van je scope zet, en de uitgang op het andere, dan kan je door beide signalen even groot te maken op je scherm (zonder clippen) en het tweede kanaal op invert via add/sum een nulsignaal forceren. Na opdraaien volume zie je een verschilsignaal verschijnen bij clippen.

Op deze manier meten is vragen om defecte tweeters!
Er staat in Artikelen een lsp vervangingsschakeling (audio: luidspreker dummyload.
maar je kunt ook een flinke 8 Ohms (of 4 Ohms) vermogens weerstand gebruiken als belasting op de versterker.
Mac.

Is ook beter voor je gehoor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (86%)]

Het is gewoon uit pure interesse heb de eindtrappen uit een philips 22 ah 708 gebruikt en in een aparte behuizing gezet omdat hij onder water had gestaan en de rest niet meer te redden was.
De eindtrap werkt perfect en heb er alleen woofers aanhangen van isophon de psl 320/200 van 8 Ohm en kunnen het vermogen makkelijk aan.
Wil er idd een clipping indicator inbouwen, niet per se noodzakelijk want er zit al een beveiliging in tegen overbelasting maar gewoon omdat het kan en ik met de scoop dus bij hoge uitsturing naar mijn idee een geclipt signaal had:
Ik kreeg rechte afgetopte vlakken in het signaal.

Valt er wat af te regelen? Zegt het manual er wat over?

Op 25 oktober 2012 22:49:20 schreef julien5144:
Ok heb een toongenerator tot nu toe met muziek gemeten maar zal dat eens testen.
Maar is dan toch ook simpel met een scope te meten?

Nee, want je moet dan kijken naar het afplatten van de toppen van een sinus, en je versterker begint al [hoorbaar] te vervormen voor je op je scoop ziet dat die sinus er heel anders uitziet.

Ik ben geen audio-guru, dus misschien sla ik de plank mis, maar ik stel hem toch maar even:

Clippen is toch juist het afvlakken van de toppen, dus het tegen de rail aanlopen?
Dat er meer soorten vervorming bestaan dat begrijp ik, maar er werd hier toch expliciet naar clippen gevraagd.

@Jochem
Dat is helemaal juist.

Nu kun je heel precies gaan meten of je zo- en zover van de voedingsspanning af zit, zoals het artikel in de link doet.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon meten of je amplitude (de waarde van de uitgangsspanning) een bepaalde waarde overschrijdt. Die paar tienden volt die er van dag tot dag aan verschil in je voedingsspanning zit lijkt me niet zo belangrijk.

Een voordeel van zo'n eenvoudige amplitudedetector is dat je hem ook op een lagere waarde kunt afregelen, bijvoorbeeld om onder een bepaalde hoeveelheid dB's te blijven, of om luidsprekers te beschermen die kapot zouden gaan voordat de versterker clipt.

Een nadeel hiervan is dat de voeding van de meeste versterkers niet constant is, maar nogal afhankelijk van de belasting.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]

En?
Daar verandert het niveau waarop hij gaat clippen (of waarop er iets anders mis gaat) toch niet van?

Voorbeeld: de versterker clipt nèt bij 25Vt uitgangsspanning. De voedingsspanning is op dat moment 28V.
Het maakt dan toch niets uit dat onbelast de voedingsspanning bijvoorbeeld 33V was, of bij heel zwaar clippen misschien nog maar 24V zal zijn?

Hij clipt evenredig met voedingspanning (is wel afhankelijk van het ontwerp).

Denk nu eens na.
Wat jij dus zegt is:
'Als de versterker maar 1V levert, dan zou hij clippen bij 30V (maar hij clipt dus niet).
En als hij 30V levert, dan zou hij geclipt hebben bij 24V (maar daar zitten we nu dus ver overheen)'.

Wat ik zeg is:
'Als je de uitgangsspanning steeds hoger maakt, gaat de versterker bij 25V clippen.'
En dat is steeds hetzelfde getal (zolang de netspanning hetzelfde is, maar dat bedoelde je niet: je had het over de belasting).

Het enige wat nog kan natuurlijk is dat de versterker met een andere set speakers (impedantie met name) op een ander moment clipt.

Maar dat kun je dan opnieuw even afstellen, want hoe vaak wissel je nu helemaal je speakers...

Precies, en je kunt hem ook nog lager zetten, als het er meer om gaat de luidsprekers te beschermen.

Wat ik dus heb gemeten is vervorming met de scope, ik snap alleen nog niet waarom je met een scope geen clippen zou kunnen meten, je kunt toch gewoon de afvlakking van de toppen op een scope bekijken als je de versterker ver uitstuurt (te ver dus).
Maar wat ik dus wil is gewoon een indicatie inbouwen zodat ik weet wanneer de eindtrap aan z'n max zit zo'n beetje eventueel met een lampje of me vu meters.
Die zou ik dus simpelweg zo aan kunnen sluiten dat meters in het rood komen als ik in de buurt van de voedingsspanning kom.

Een clip indicator op een versterker zegt per definitie niets over de belastbaarheid (ik ga ervanuit dat je dit bedoelt) van de versterker. Een negatieve uitgangsimpedantie of te hoge uitgangsstroom helpen hem eerder om zeep.

Niemand beweert dat je met een scope het clippen niet zou kunnen zien. Uiteraard kan dat.

Maar je vroeg om een andere methode. Vandaar de vele verwijzingen naar, wel, andere methoden.

Nog een: hang een piek-metend metertje (diode, elcootje, VU-meter met serieweerstand) parallel over de uitgang. Kijk op de scope of je clipping ziet. Op dat punt zet je een streepje op de meter.
Hierna kan de scope de kast in.

Op 26 oktober 2012 15:59:41 schreef julien5144:
ik snap alleen nog niet waarom je met een scope geen clippen zou kunnen meten

De vraag is of je harmonische vervorming wilt meten, of dat je alleen maar de aanwezigheid van zware harmonische vervorming wilt vaststellen.

Lichte vervorming zie je niet op een scoop... harmonische vervorming resulteert niet altijd direct in een afgeplatte sinus... daarnaast is het lastig om een sinusvorm met het blote oog te beoordelen.

De beste methode is al eerder genoemd... een zuivere sinus op de ingang zetten en met een spectrum-analyser de harmonischen meten.

Ik ben het experiment zojuist even aan gegaan; als testapparaat gebruik ik een mixertje dat (Behringer MX882) hier toevallig rond hangt. Verder een Tektronix 5111A en iPad aan de nieuwe Neutrik A1.

- Bij +16 dBV uit vervormt hij 0,013 % en is er uiteraard niets te zien op de scope

- Bij +19 dBV uit begint hij aan de onderkant net zichtbaar op de scoop te clippen, de vervorming is dan echter al 0,356 %. Geen hifi meer.. Residual spectrum 2e en 3e harmonischen als ik snel kijk.

- Bij +20 dBV uit clipt hij aan de bovenkant ook en is de vervorming 2 %.

Dus op zich zie je wel wat op de scope, maar als je de grens legt bij een vaak wel acceptabele 0,1% (-60 dB) is een scoop niet geschikt, ik zie dan nog echt helemaal niets.