Ook allemaal bedankt voor de info het clippen is dus prima met scope te meten wat ik dus ook al gedaan, misschien vraagstelling iets verkeerd: ik bedoelde of ik op deze manier de de juiste manier van clippen mat...
Ik ga dus 2 dingen doen vu meters om een indicatie van het uitgangsvermogen te zien zonder te veel vervorming.
En een ledje aansturen als ik tegen clippen aanzit.
En kwa meten zal ik jullie toepassingen gebruiken.
Maar kwa clippen dus gewoon met de scope meten zoals ik het topic begon maar met iets verkeerde vraagstelling exuses hiervoor.
Ik heb het hier wel over hifi dus niet te veel vervorming uiteraard.
Op 26 oktober 2012 14:25:05 schreef Frederick E. Terman:
Denk nu eens na.
Wat jij dus zegt is:
'Als de versterker maar 1V levert, dan zou hij clippen bij 30V (maar hij clipt dus niet).
En als hij 30V levert, dan zou hij geclipt hebben bij 24V (maar daar zitten we nu dus ver overheen)'.Wat ik zeg is:
'Als je de uitgangsspanning steeds hoger maakt, gaat de versterker bij 25V clippen.'
En dat is steeds hetzelfde getal (zolang de netspanning hetzelfde is, maar dat bedoelde je niet: je had het over de belasting).
Als de versterker al enige tijd belast net onder clip niveau uitgestuurd is, clipt hij op een lagere uitgangsspanning dan wanneer hij vanaf nul meteen net tot clippen wordt uitgestuurd. Ook het onvervormd piekniveau is hoger dan het onvervormd continu niveau.
Da's dan geen beste versterker, die je daar beschrijft!
Enfin, reden te meer het niveau instelbaar te maken dus.
Dat gedrag kom je ook wel tegen bij IC versterkers, boven een bepaalde temperatuur gaat de stroombeperking bij een lagere waarde in werking.
@Frederick E. Terman
Ik neem aan dat je het niet over de versterker hebt waar ik het over had maar dat het een reactie was op markce?
Dat klopt; meestal als ik niet quote, dan slaat het op wat er vlak boven staat.
Als ik antwoord op iets wat verder naar voren staat, dan quote ik even waarover ik het heb.
Bovendien was het maar een plagerijtje, want het 'verloop van het clipniveau' is bij een normale versterker natuurlijk 1) heel klein in verhouding tot het werkgebied, en 2) onbelangrijk omdat je helemaal niet eens in de buurt van het clipniveau wilt komen.
als je nu eens een comperator neemt zoals al geoppert. en je hangt de ene input aan de voedingsrail en trekt daar paar volt af met een spanningsdeler. de andere hang je aan de output.
als de belasting inzakt, zal de voeding ook instorten. veruit de meeste amps hebben geen spanningsregelaar op de voeding van de eindtrappen, dus deze kakt in elkaar, maar dan verandert je input van je comperator dus ook.
lijkt mij eenvoudig.
Ja, zoiets is ook wat dat projectje uit de link doet:
[sound.westhost.com]
Q1 gaat sperren als de positieve piek te dicht bij de plus komt, en Q2 idem voor de negatieve kant.
De 1uF verlengt de puls, zodat je het ledje duidelijk ziet branden.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Enige manier om zinvolle info over het clippen te krijgen is het toestel op beide kanalen belasten met een dummyload van 4 Ohm (en bij een volgend meting 8 Ohm, een versterker kan tegen zijn stroom maar ook spanning aanlopen) en een sinus van 1KHz erop te zetten.
Over die dummyload meet je met je scoop (zorg ervoor dat de aarde van je scoop niet aan het stopcontact hangt!) en draai je ampje net zo hoog op tot je de toppen van onderste en/of bovenste sinus afgevlakt raken.
Als je een niet al te zware versterker hebt dit niet te lang doen anders blaas je hem op door het heetlopen!
Op 26 oktober 2012 18:49:10 schreef julien5144:
Ook allemaal bedankt voor de info het clippen is dus prima met scope te meten
Nee, ontzettende druif. Natuurlijk kun je zien of je versterker clipt met een scoop, maar als je het op je scoop kunt zien dan zijn je tweeters allang dood, vanwege de grote hoeveelheid hogere harmonischen die ze opeens voor hun kiezen krijgen.
Als je toch al weet wat en hoe je je metingen wilt doen, waarom vraag je het dan nog hier? Neem dan gewoon je eigen verantwoordelijkheid.
Over die dummyload meet je met je scoop (zorg ervoor dat de aarde van je scoop niet aan het stopcontact hangt!) en draai je ampje net zo hoog op tot je de toppen van onderste en/of bovenste sinus afgevlakt raken.
En zoals hier al uittentreure is gezegd: Op het moment dat je versterker net begint te vervormen zie je dat dus niet, omdat de afvlakking dan minimaal is (maar de hoeveelheid hogere harmonischen wel al flink omhoog gaat, zie de reactie van Aart).
Die harmonischen zijn echter niet de (voornaamste-) oorzaak zijn van defecte tweeters.
Zie b.v. dit verhaal, om op dezelfde site te blijven, of bij Rane, de AES, etc.
Het is overigens bij PA niet heel ongebruikelijk de eindtrappen voor het laag behoorlijk te laten clippen, je hoort het nauwelijks (de subkasten geven de harmonischen weinig weer) en het scheelt in hoeveel je mee moet slepen.
Maar dat is geen Hifi, daar ging het hier wel om en dan vind ik voornoemde 0,1 % voor een transistorversterker een zinnige grens.
De Elektuur clip-indicator ging uit van -6 dB (de helft) ten opzichte van de voedingsspanning, dat lijkt me ook prima. Zo precies is en komt dit alles niet.
@Alex 278
Excuses hoor ik weet echt niet precies hoe ik het allemaal moet meten en nogmaals mijn vraag was in eerste instantie of datgene wat ik mat idd clippen was.
Ben ook echt blij met alle info die ik hier krijg.
Eerst maar dat schemaatje bouwen.
Overigens ik blaas hier geen tweeters op deze versterker stuurt alleen de woofers aan onder de 120 Hertz, voor midden en hoog gebruik ik 2 andere versterkers waarvoor ik later ook indicators wil maken.
Op 27 oktober 2012 00:12:13 schreef alex278:
[...]
En zoals hier al uittentreure is gezegd: Op het moment dat je versterker net begint te vervormen zie je dat dus niet, omdat de afvlakking dan minimaal is (maar de hoeveelheid hogere harmonischen wel al flink omhoog gaat, zie de reactie van Aart).
Kijk eens even goed in de rane tabel, en wat er overblijft voor de tweeter. tweeter is gefiltert vanaf ca 2kHz? maak je daar dus maar niet zo druk over.
Dat laten clippen van de sub bassen (tot 100Hz) bij PA werkt prima, ik laat de clip ledjes op lichten op de bassen als het maximaal moet. en daar hoor je helemaal niets van.
Op 27 oktober 2012 12:37:22 schreef nijhuisr:
Kijk eens even goed in de rane tabel, en wat er overblijft voor de tweeter. tweeter is gefiltert vanaf ca 2kHz? maak je daar dus maar niet zo druk over.
.
Da's voor een 100Hz sinus. Als je een 1 KHz sinus in je muzieksignaal hebt zitten (de grondtoon van een hihat, bv.)worden de harmonischen daarvan er niet uitgefilterd. En als je ook eens even goed kijkt naar figuur 3 uit dat rane-pdf'je, dan zie je dat 't knap lastig is om 'clipping' uit een sinus af te leiden. Op het moment dat je het kan zien is het al te laat.
@aart: ik vind dat westhost verhaal helemaal niet zo duidelijk; claimen dat 'overmatige harmonischen' het niet zijn, maar niet duidelijk maken waardoor tweeters dan wel worden opgeblazen. Ja, natuurlijk is 't afgenomen uitgangsvermogen afhankelijk van het soort signaal en wat voor filters d'r allemaal in de speakers zitten, en hoe dat piekvermogen is gedefinieerd. Maar verder?
En @TS: je zult sowieso iets anders moeten bedenken dan een scoop, want ik kan me niet voorstellen dat je altijd en overal je scoop gebruikt. Iets als wat FET voorstelt, waarbij je kijkt of je uitgangssignaal in de buurt komt van een van te voren ingestelde max. spanning lijkt me het meest praktische. Tenzij je zoiets inelkaarbouwt.
@ Alex278
Was ook niet m'n bedoeling om de scoop continu te blijven gebruiken maar meer om te meten wanneer ik aan z'n max zit en daar dan een schematje op te bouwen die dat indiceert dus waarsschijnlijk wat fet voorstelt ga ik maken, alle onderdelen voor op voorraad dus het handigst.
Het ding uit de link gaat me net wat te ver en lijkt me ook totaal niet nodig.
Nogmaals bedankt voor alle hulp.
@ Markce die bedoelde ik ook te gaan maken.
Nog even een ding ground is neem ik aan de gezamelijke ground aan de ingang toch? in dat geval geen prbleem schema te bouwen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]
Op 27 oktober 2012 13:18:20 schreef alex278:
[...]Da's voor een 100Hz sinus. Als je een 1 KHz sinus in je muzieksignaal hebt zitten (de grondtoon van een hihat, bv.)worden de harmonischen daarvan er niet uitgefilterd.
Laten we wel even van muziek uitgaan en niet van roze ruis.
De lage tonen hebben een hogere amplitude dan de hoge tonen, de lage tonen clippen. Als de hoge frequentie ook clippen dan kwam het gekraak je al lang van tevoren tegemoet.
De reden dat tweeters stuk gaan bij clippen heeft bijna alles te maken door compressie, prima te lezen in de rane pdf.
Ground is de gezamelijke 0 (ground) aan de ingang. Dit is tevens de 0 voor je piekdetector voeding die van de eindversterker betrokken wordt.
In het bijbehorende artikel staat alle info die je nodig hebt over componenten. Leuk simpel produktwaardig ontwerp.
Laat nog even weten als je het werkend hebt?
[Bericht gewijzigd door markce op (37%)]
Als je 't zo goed weet en die artikeltjes hebt gelezen, waarom zeg je dan niet dat clipping indicators onzin zijn, en dat je veel meer hebt aan een RMS-power indicator die net iets onder het vermogen van je tweeter/woofer ligt, hrm?
Op 27 oktober 2012 23:57:30 schreef alex278:
[...]Als je 't zo goed weet en die artikeltjes hebt gelezen, waarom zeg je dan niet dat clipping indicators onzin zijn, en dat je veel meer hebt aan een RMS-power indicator die net iets onder het vermogen van je tweeter/woofer ligt, hrm?
Hmm, je bent geïrriteerd door 2 posts van mij op jouw.
Dit is gewoon een forum.
Ik reageer alleen op je posts met quote erbij die jij hebt gepost, en ik ben alleen van mening dat clippen niet zo erg is.
Clipping indicators zijn dus prima bruikbaar, zodat je het compressie gedrag kunt beperken.