Hallo,
ik weet zelf eigenlijk niet zo heel veel af van loodaccu's en acculaders, maar ik heb helaas zelf geen acculader en mijn accu van mijn motor zou nog eens opgeladen moeten worden.
Zou ik eventueel een regelbare voeding op 12V kunnen zetten, en dan daar de accu aan hangen met in serie een weerstand die de laadstroom beperkt tot 800mA, of gaat dit niet goed werken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb ook eens een topic gestart over een acculader. Ik heb daarbij deze gebouwd:
bron: [url="www.circuitsonline.net/schakelingen"]http://www.circuitsonline.ne…]
Het is een heel simpel schema maar verwacht er niet al te veel van, die laders die je koopt in de winkel zijn natuurlijk wat beter.
Ik heb als voedings bron een 18VDC genomen omdat je minimaal 3 volt boven je uitgangs spanning moet zitten.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat ligt er maar net aan wat je koopt; het typische goedkope ladertje van de Lidl of Hallfords zal niet veel beter zijn, verwacht ik.
Ik zou wel een diode over die LM317 zetten (kathode aan IN, anode aan OUT), voor als je een accu aansluit zonder dat het ding voeding heeft, een zekering in serie met de uitgang (3A of zo), en een diode in sper over de uitgang, zodat de zekering klapt als je een accu verkeerd om zou aansluiten. Overigens is een zekering aan de primaire zijde van de transformator ook zeker aan te raden.
Met 2 extra zekeringen en 2 diodes is het ding veilig en zo goed als onverwoestbaar. Wel de LM317 goed koelen, eenmalig de spanning goed instellen, en niet gebruiken voor kleine accu's, want dan zou de laadstroom wel eens te hoog kunnen zijn.
Het schema van Arco is natuurlijk ook prima, als je de onderdelen toch moet halen of bestellen, en je die PB317 kunt krijgen. Dat is min of meer een LM317 die speciaal bedoeld is om loodaccu's mee te laden, waarbij je de spanning niet meer zelf in hoeft te stellen (staat vast op 13.7V), en de lekstroom in omgekeerde richting (dus vanuit de accu, als het circuit is aangesloten maar uit staat) is kleiner dan normaal.
Het voordeel van de gewone LM317 is wel dat je hetzelfde circuit ook zou kunnen gebruiken voor 24V (eventueel met een trafo met middenaftakking, om de ingangsspanning te kunnen kiezen), en dat je die zou kunnen instellen op 14.4V, waardoor het laatste deel van de laadcyclus wat sneller gaat, maar wel betekend dat je niet voor onbepaalde tijd mag laden zonder de accu te beschadigen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (34%)]