Beste allemaal,
Ik ben bezig met een microfoon voorversterker, ik wil deze zelf ontwerpen. Dat heb ik dus gedaan, middels een TL072CN OpAmp. Ik dacht dat hij werkte toen ik hem op mijn scoop aansloot, ook komt er geluid uit een speaker via de eindversterker, alleen toen ik net na de mic meette, bleek er een even sterk signaal uit te komen, er is dus geen versterking. Hier een afbeelding van de schakeling. https://lh3.googleusercontent.com/-pwUlSLWbzi0/UJmGtZOEpEI/AAAAAAAAAIs…
R1 en R2 dienen voor het verdelen van de spanning (sorry ben de voeding er vergeten bij te zetten maar deze is +6V en -6V). C1 dient voor het stabiliseren hiervan. Er wordt een elektret microfoon gebruikt, vandaar dat deze aan de + van de voeding hangt. C2 zorgt ervoor dat er geen gelijkspanningssignaal de OpAmp in komt. Het signaal komt wel door de OpAmp heen want als ik R4 los haal doet hij niks meer, alleen er is geen verschil in versterking als ik één van de weerstanden vervang.
Kan iemand mij helpen?
Vriendelijke groeten,
Jeroen
edit: plaatje even vervangen door linkje ivm grootte.
Aan de - ingang van je opamp moet je nog een weerstandje naar je nul hebben, de terugkoppel R5 deelt nu niets dus wat op de uitgang staat staat net zo hard op de ingang en zodoende wordt er niks versterkt.
Nee dat hoeft niet, de opamp is als inverterende versterker geschakeld, versterkingsfactor is -(R5/R4).
De 'nul' in de schakeling is wel te hoogohmig gemaakt met die 2 10kOhm weerstanden zonder AC ontkoppeling.
Groeten, Ron.
De versterking zou dus 10 keer moeten zijn in theorie, dat is duidelijk niet het geval. Als ik het goed begrijp zou het al effect moeten hebben als ik de twee 10k Ohm weerstanden vervang door kleinere weerstanden? Ik gebruik wel een voeding van 12 volt, en ik heb de weerstanden bedoeld om die spanning gelijk te verdelen, daarom zo groot mogelijk genomen. Als ik deze kleiner neem wordt deze toch ook niet gelijk verdeeld vanwege de belasting van de opamp op die twee weerstanden? En moet ik voor de AC-ontkoppeling een condensator plaatsen?
Groeten, Jeroen
paulp
I thought, I thought of everything
Nog een ander punt is dat het op deze manier echt niet gaat werken er moet namelijk nog een weerstand(2k ... 4k) van de mic naar plus.(als het tenminste een mic is met twee aansluitingen)
Aangezien je toch een dual opamp gebruikt, kun je de andere helft gebruiken om een goede virtual ground te maken. Laat de 2 10kOhm weerstandjes zitten. Het knooppunt van beide weerstanden verbind je met de + ingang van de ongebruikte opamp. De uitgang en de - ingang verbind je met elkaar. Dit punt is nu je GND.
Groeten, Ron.
Ah dank jullie wel! Ik heb een werkende voorversterker nu! Ik heb de tweede opamp gebruikt zo Rontronix zei, en een weerstand van 2,2k Ohm vanaf de plus naar de microfoon gezet. Ik heb een signaal dat ik inmiddels ook kan variëren met een potmeter. Ik wil mijn signaal naar minimaal 5 volt versterken, hoe kan ik erachter komen hoeveel mV de microfoon afgeeft, zodat ik hiervoor de versterking kan gaan berekenen? In de datasheet kan ik hier niks over vinden.. Zijn hier algemene waardes voor?
Vriendelijke groeten,
Jeroen
paulp
I thought, I thought of everything
Als je een goede datasheet hebt zal er een gevoeligheid bij staan iets in de trant van 2mV/Pa. Dit betekent dat bij een geluidsdruk van 1 Pascal het kapel een spanning gegenereert van 2 mV. Er zijn o.a van Bruel en Kjaer calibrators in de handel waarmee je een gecalibreerde geluidsdruk loslaat op je kapsel, maar dat is alleen als je geld teveel hebt. Dus proefondervindelijk vaststellen
Hallo,
Ik heb inmiddels een versterker gebouwd volgens het volgende schema:
https://lh5.googleusercontent.com/-r7AJUmfVUdQ/UKzIUUjVnRI/AAAAAAAAAJA…
Ik ben alleen op het schema de ontkoppelcondensatoren over de voedingen van de opamps vergeten neer te zetten, deze zitten er dus wel. Ik heb deze schakeling twee keer, met twee TL074's. Alleen omdat het niet op multisim paste heb ik er maar één getekend. (ik heb dus in totaal 4 microfoons en 4 leds) Het idee is dat het microfoonsignaal zo ver versterkt wordt (en gelijkgericht door middel van de diode) dat er een lampje gaat branden, dit moet straks een signaal worden dat naar een microcontroller ingang gaat. Het probleem is nu alleen dat, in welke microfoon ik ook praat, alle vier de leds aan gaan. Toch zitten de uitgangen nergens aan elkaar verbonden of iets dergelijks. Ik denk zelf dat het een of ander stoorsignaal is, maar ik kan er zelf niet uitkomen, kan iemand van jullie mij helpen? Zou het desnoods zin hebben als ik 4 keer een TL072 pak in plaats van 2 keer een TL074?
Groeten,
Jeroen
Misschien komt dat door het volgende:
* als je in één mic praat, zijn die andere dan nog aangesloten en liggen die in de buurt?
* denk eraan, electretjes zijn zéér gevoelig. Als jij in 1 microfoontje praat, wil dat niet zeggen dat die andere dat dan niet horen!
Probeer dat eerst even uit, voordat je naar de schakeling gaat kijken.
Dus, maar 1 aansluiten en dan nogmaals proberen. Branden dan niet alle 4 de leds, weet je wat het is.
Ik heb het geprobeerd, alle microfoons er af, en dan op elke ingang afzonderlijk maar één microfoon aangesloten. Alle leds gaan echter steeds aan.. Zou het in de voeding kunnen zitten of iets dergelijks? Ik vermoed één of ander stoorsignaal maar ik kom er zelf echt niet uit..
Edit:
Zelfs als ik het signaal naar de diode onderbreek (dus die zorgt voor de aansturing van de transistor), en ik stuur een signaal in die ene microfoon die aangesloten is, gaan alle leds nog branden, de enige manier om één ledje te laten branden is alle signalen naar de diodes onderbreken op één na.
Betreffende electronica en redeneren ben ik geen ster, dus anderen zullen hier een beter antwoord op kunnen geven, maar doe toch een lucky shot.
Je mic hangt ook rechtstreeks aan de voedingsspanning van +15V. Kan dat een oorzaak zijn? Dit gezien het feit dat als je de diode weghaalt, het de leds nog steeds branden. Enige wat ik zo zie welk koppelt is je voedingslijn. Of misschien een slechte massa?
Zou nog eens heel goed kunnen inderdaad! Het móet wel één van die twee zijn, want er is verder inderdaad geen verbinding, ik zal eens proberen de microfoons een aparte voeding te geven, en de massa ben ik ook niet 100% zeker van, misschien sowieso een betere symmetrische voeding? Bedankt voor de tip in ieder geval ik laat zo even wat weten.
Edit:
Ik heb het geprobeerd, de versterking is wel kleiner geworden maar het probleem dat ik had is opgelost!! Alleen de led die bij de microfoon hoort brandt, de rest doet niet mee, dankjewel!! 
[Bericht gewijzigd door jeroen1993 op (23%)]
Ik heb misschien ietwat te vroeg gejuicht, het is een heel stuk minder nu, maar als ik nu wat harder praat heb ik alsnog hetzelfde probleem.. Enig idee hoe het op te lossen is?
Functie van de TL072 (U1A) is het creëren van een virtual gnd?
Want verder heeft die geen functie.
Probeer eens een symmetrische voeding inderdaad, waarbij de massa aan de middenaftakking hangt van de trafo.
Misschien ook een idee, maak een aparte +5V voeding voor het voeden van het electretje. Kun je doen vanuit de +15V lijn met een 7805.
Verder ben ik enigszins uitge.... 
Het creëren van de virtual ground is inderdaad de enige functie van de TL072. Ik heb geprobeerd om de schakeling met 8 1.5V batterijen te voeden, en dan de massa in het midden, maar dit geeft hetzelfde effect als wanneer ik gewoon 15 Volt op heel de schakeling zet. Die 78L05 had ik al toegepast toen je ermee kwam dat de elektret direct op de 15V zat, dat is al een hele stap vooruit sowieso! Ik zal nog eens goed kijken of ik zelf iets kan vinden, alleen tips zijn zeker welkom!! Ik vind het lastig om uit te komen, maar de aanhouder wint 
Edit:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden! Het zit hem in de pull-up weerstanden voor de microfoons. Hier liep blijkbaar ook stroom door als ik in één microfoon praatte. Als ik bijvoorbeeld in microfoon 1 praat gaat er een stroom lopen naar de opamp, maar ook een klein stroompje door de pull-up weerstand. Deze stroom loopt dan via de pull-up weerstand van microfoon 2 (ook als deze niet aangesloten is), via de condensator naar de ingang van opamp 2. Ik heb nu bij de pull-up weerstand een diode geplaatst, zodat de stroom alleen vanaf de +5 volt naar de microfoon kan lopen, en niet andersom. Ik denk dat dit de oplossing moet zijn voor het probleem!
[Bericht gewijzigd door jeroen1993 op (38%)]
Weet iemand hoe ik elke microfoon op exact hetzelfde niveau een 5 volt signaal kan laten geven? Ik stuur de signalen van de microfoons naar een microcontroller, in het programma bepaal ik welke microfoon eerst een signaal gaf, welke daarna enzovoorts, voor vier microfoons, op die manier wil ik de locatie bepalen waar het geluid vandaan komt. Ik krijg alleen gekke dingen, als ik bijvoorbeeld vanaf rechts onder lawaai maak, staat er links boven op het scherm, en soms staat het ook weer wel goed, ik vermoed dat het in de microfoonversterkers zit, dat deze op verschillende niveau's al een signaal geven. Het programma in de microcontroller is getest, en deze werkt gewoon, kan het programma eventueel plaatsen als iemand daar iets aan heeft?
Groeten Jeroen
Wat is de opnamekarakteristiek van de microfoons?
Omni, oftewel rondomgevoelig?
Zie hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone#Microphone_polar_patterns
Voor hetgeen jij wil doen is dit zéér belangrijk.
Volgens conrad zijn deze microfoons omnidirectioneel! Ik heb inderdaad van te voren wel uitgezocht wat dit betekent en welke ik het beste kon gebruiken inderdaad 
Misschien is dat toch de oorzaak van je probleem dan.
Omnidirectioneel, dus rondom gevoelig......
Vermoedt dat daar echt je probleem zit. Als je gericht wil weten waar een geluid vandaan komt en de mic dus gericht moet oppikken, heb je minimaal cardiod opnamekarakteristiek nodig. Of beter, shotguns.
Kun je met de kapseltjes die je hebt zelf maken eventueel, gezien het feit dat de geluidskwaliteit er toch niet toe doet.
Misschien heb je iets aan deze link:
http://www.instructables.com/id/DIY-Shotgun-Microphone-with-wind-shiel…
En dat moet er dan ongeveer zo uit gaan zien (deze mics zijn extreem gericht, dus van de zijkanten pikken deze bijna helemaal geen geluid op):
Heb zelf een kleine 40 stuks aan microfoons (voor opnamen en PA toepassing), je zult ervan versteld staan, als je een band live mic'd, hoeveel overspraak er is (kun je constateren door multitracks te maken). De mics die ik gebruik zijn allen cardiod of hypercardiod en het gros nog dynamisch ook.
Haha geniaal zo had ik het nog niet bekeken! Misschien even duidelijk om dit te noemen: Ik wil dus vier microfoons plaatsen, één aan de linkerkant van de voorkant van het project, 30cm daarnaast aan rechts, midden boven ééntje en 30cm daaronder ook één. Met deze microfoons wil ik het tijdverschil meten tussen de bovenste en de onderste, en tussen de linkse en de rechtse. Uit deze gegevens wil ik een hoek in graden gaan halen, simpelweg berekenen in een programma. Alleen omdat het om een hoek in graden gaat, was het mijns inziens niet gericht, maar had ik daarom dus een omnidirectionele microfoon nodig, hij moet signalen oppakken als ik aan de linkerkant van het apparaat zit, maar ook als ik aan rechts zit. Maar je hebt wel gelijk, als ik aan rechts zit pakt die linker microfoon ook al signaal.. Is het alleen niet zo dat die linker dat signaal dan gewoon later krijgt? en dat ik op die manier alsnog het tijdverschil kan meten?
Ik ben even in de war, het zou inderdaad het probleem kunnen zijn.. Maar als ik een microfoon met een andere karakteristiek pak, kan ik dan van alle kanten geluid meten? Ik weet het ff niet meer haha
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is!
30cm? Dat is inderdaad wel héél dicht bij elkaar. Zeg dat je 2 mics 30 cm uitelkaar hebt staan, zullen ze beiden zo goed als hetzelfde signaal oppakken.
Electret omni mics (welke je ook koopt) zijn hier veel te gevoelig voor. Je moet naar een cardiod of hypercardiod kapsel toe en misschien zelfs wel dynamisch. Tenminste als je het huidige concept wil vasthouden.
Ander concept is mogelijk, maar dan zul je via pc met software moeten gaan werken en dat wordt zéér complex.
Tijdsverschillen zul je zeker hebben, de mic die het dichtste bij de bron zit, zal het signaal eerder oppikken. Probleem wat je hebt is het triggeren van de meting, zul je zéér nauwkeurig moeten instellen en gaat niet lukken.
Vergelijk het even met de praktijk zoals ik dit ervaar bij opnamen of live werk. Je mic'd een drumkit.
Drumkit bestaat uit een snaredrum, hoge tom, lage tom. Hier hou ik het even bij.
Snaredrum plaats je een mic dichtbij bovenkant vel.
Hoge tom plaats je een mic dichtbij het vel.
Lage tom plaats je een mic dichtbij het vel.
Probleem, al die microfoons pikken de hele drumkit op. Al is het wel zo, dat de snaremic de snare het hardste hoort, geldt ook voor de mics op de toms.
Om die signalen tijdens het mixen van elkaar te isoleren gebruikt men vaak zogenaamde "gates".
Voor iedere microfoon op een tom, gebruik je een gate. Op die gate zit een threshold regelaar die bepaalt bij welk niveau (als de drummer dus op een tom slaat) die gate opengaat en het signaal dus doorlaat richting de mengtafel (ps, ik schrijf dit nu op een zéér simpele wijze).
Klinkt allemaal prachtig, ware het niet dat die gates 90% van de tijd ook getriggered worden door slagen op de snare. Hoe gevoeliger (beter?) de microfoons, hoe erger dit wordt.
En dan te bedenken dat deze microfoons (meestal dynamisch) echt >30cm uit elkaar geplaatst zijn.
Als ik het goed begrijp, worden bij de drumkit microfoons gebruikt om verschillende signalen op te vangen toch? Alleen bij mij is het de bedoeling dat hetzelfde signaal opgevangen wordt, alleen dat het tijdverschil gemeten wordt, maar dat was jou ook al duidelijk denk ik
maar wat wil je er precies mee zeggen? Dat het eigenlijk onmogelijk is?
ik kan niet zo snel microfoonkapsels vinden die niet omnidirectioneel zijn, een enkele bij conrad is unidirectioneel, maar daar twijfel ik eerlijk gezegd ook een beetje aan. En je zegt dat de 2 mics die 30cm uit elkaar staan zo goed als hetzelfde signaal oppakken, dat is ook wel zo, maar daar moet toch ook een tijdverschil tussen zitten? of is die simpelweg gewoon variëren of iets dergelijks omdat het omni's zijn? En, dynamische microfoonkapsels kan ik helemaal niet vinden 
Het liefst houd ik wel dit concept vast, maar het hoeft niet per sé. Zou het een idee zijn om de mics een beetje af te schermen? een buisje eromheen ofzo, zodat ik er zelf een soort cardioids van maak?
En het andere concept, met pc en software.. Wat moet ik me daar ongeveer bij voorstellen? Ik werk sowieso met een PIC dus ben sowieso met software bezig toch? Maar waarschijnlijk bedoel je het anders 
Sowieso heel erg bedankt voor je reactie, ik denk er hard over na!
Groeten Jeroen