Ik kwam de labvoeding tegen op deze site, ben van plan om deze te bouwen.
Maar uiteraad loop ik tegen 2 min puntjes aan:
1. hij kan maximaal 1,5A leveren.
2. gezien de lm317 begint bij 1,25v, kan deze voeding dan wel lager ingesteld worden ?
Kan iemand mij uitleggen hoe ik punt 1 kan aanpassen, en misschien een antwoord op punt 2 geven.
1. Met een vermogenstransistor en weerstand over deze lm317. Hoe precies moet ik even zoeken.
2. Om een val van 1,25 volt te maken kan je dan 2 diodes
in serie zetten aan het einde. Dus dat wordt 0,7 volt per diode. En met 1,4 volt kom je in iedergeval op 0 volt.
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/33
dit bedoel ik dus. kies voor de diodes die de stroom
ruim aankunnen.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71 als je deze voeding bedoeld is de minimum spanning 0 volt.
Je kan beide LM317's vervangen door LM350's, de max stroom is dan 3A. Houdt er rekening mee dat je de LM's ruim moet koelen.
C2 aanpassen naar 10.000µF en de brugcel en trafo moet in staat zijn de stroom te kunnen leveren.
Hugo, ik bedoel idd die voeding.
Ik heb nog een aantal MJ15004 torren en LM317's liggen.
Omdat de LM350 maximaal 3A kan leveren, en ik toch eigenlijk graag een voeding zou willen hebben, die meer zou kunnen leveren (rond de 9A), vraag ik me af, of en hoe ik deze kan implementeren.
Niet. Die voeding is specifiek ontwikkeld voor de LM317 en een aantal eigenschappen van dat ding, de LM350 werkt ook met een grotere stroom. De 1e LM werkt als stroombegrenzing, de tweede als spanningsregelaar.
Shunt/pass transistors werken in dit geval niet.
Je kan wel een single LM317 gebruiken met een shunt/pass transsistor zoals de 78xx voeding.
Voor de 0 volt optie moet je dan een extra negatieve voeding maken, die je met een referentiediode op -1,2V tot -1,4V zet. De datasheet van de LM317 laat zien hoe.
Hou er rekening mee dat net zo als bij een 78xx de kortsluitvastheid van de LM in het geding komt.
Als ik beide LM317's vervang voor de LM350's, welke onderdelen moeten dan op de print blijven, en welke onderdelen kunnen van de print af, en via draden naar print toe.
Zit met name te denken aan C2 die dan naar 10.000µF gaat, en de 2 LM350's.
Euhmm, het ets schema, waar is deze in gemaakt, en zou ik eventueel deze file mogen hebben.
Heb namelijk 3 4700µF condensatoren, om op de vereiste 10.000µF te komen.
Omdat deze op de bestande print niet aanwezig zijn, zou ik graag de print hierop aanpassen (en misschien nog een aantal anders onderdelen).
Alles behalve de beide LM's en de Elko's kunnen op de print blijven.
Als je de LM350T gebruikt kunnen die ook nog op de print blijven.
De printlayout is gemaakt in SprintLayout, dit is niet compatible met andere layout paketten.
Een demo is te downloaden via de download links.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Oke Hugo het is dus niet goed om vermogenstrans. als
de MJ5004 te gebruiken. Maar mag je wel meerdere labvoedingen met een lm317 of lm350 maken en die dan
parallel zetten, zonder diodes aan het einde van de schakeling te plaatsen?
Oftewel kan die lm317 en lm350 dat aan?
Euhmm, als ik de 2 LM317's vervang voor 2 LM350T's, kunnen ze dus op de print blijven.
Hoe groot koel element moet er dan gebruikt worden (lxbxh).
Gaat het problemen opleveren als ik 2 4700uF parallel zet, of moet het echt 10.000uF wezen.
Is het mogelijk, om de potmeter die de spanning regelt, te vervangen door deze digitale potmeter.
Op 14 september 2004 14:12:16 schreef Diamon:
Euhmm, als ik de 2 LM317's vervang voor 2 LM350T's, kunnen ze dus op de print blijven.
Hoe groot koel element moet er dan gebruikt worden (lxbxh).
zie bij artikelen het artikel over koeling.
Gaat het problemen opleveren als ik 2 4700uF parallel zet, of moet het echt 10.000uF wezen.
Dat mag ook.
Is het mogelijk, om de potmeter die de spanning regelt, te vervangen door deze digitale potmeter.
De minimale weerstand van de loper van die Xicor IC's is ±40 ohm. De voeding gaat dus niet meer naar 0V en naar max.
De loperstroom van die digi potm. mag max. 1mA zijn. Je moet maar even uit de datasheet van de LM's halen wat de stroom door de adj. aansluiting is.
Ik ben bezig met wat layout aanpassing van de Labvoeding in Sprint Layout, maar zitten er nu zo weinig onderdelen in dit programma.
Ben bv opzoek naar een aantal stekker verbindingen, bv deze.
Via de site van Abacom kan je alle libraries downloaden, voorzover je die nog niet hebt.
Overigens zit deze stekker niet standaard in de lib.
Een shape maken in SprintLayout kost je echter nog geen minuut.
Mail mij de aangepaste layout tzt ff terug.