Bij deze weer eens een afgerond projectje van mij. Ik heb een AN/ARN6 Radio Compass weer in ere hersteld. Het begon allemaal met een R-101 ontvanger en loopantenne die ik van Fred101 heb gekregen. Via internet en wat persoonlijke contacten heb ik het afgelopen jaar ook de resterende onderdelen (mounting, indicator, etc.) op de kop kunnen tikken. Na wat kleine reparaties en uitzoeken van de bedrading heb ik er nu een werkende opstelling mee gemaakt.
De AN/ARN-6 is een ADF (Automatic Direction Finding) systeem gebruikt in vliegtuigen. Het bestaat uit de ontvanger R-101, een bedieningskastje voor in de cockpit, een loopantenne, een sense-antenne (om automatisch te peilen, en 180o foutpeiling te voorkomen) en een aanwijskompas met wijzer dat de positie van het gepeilde baken aangeeft. Het is gebruikt in de periode 1946 tot in de jaren '60 (en misschien nog wel langer). Je kunt peilen op langegolf bakens, maar ook gewoon op middengolf stations. Het is in feite een lange- en middengolf ontvanger (100kHz - 1750kHz) met een loop antenne. Peilen gebeurd op minimum signaal (dat is veel scherper dan het maximum). Met een knopje op de indicator kun je de schaal draaien. Als je de koers die het toestel vliegt nu recht naar boven zet op het instrument, geeft de wijzer direct de richting naar het baken aan. Het geheel is op afstand betuurd vanuit de cockpit met de Control box
Het hele apparaat werkt op 24 Volt (ook de anodespanning voor de buizen). Alleen voor de besturing van de loopantenne zit er een omvormer in die 100V maakt.
Het ding werkt zeer ingenieus: De loopantenne is aperiodisch (niet afgestemd) en gebalanceerd (het midden hangt aan massa). De motor in de loopantenne wordt aangestuurd door twee thyratrons in de ontvanger. Een thyratron is te vergelijken met de hedendaagse thyristor. Het is een edelgas gevulde buis met gloeidraad, kathode stuurrooster en anode. Zolang het stuurrooster een lagere spanning voert dan de kathode loopt er geen stroom. Wordt het stuurrooster positief, dan wordt het gas geïoniseerd en gaat er stroom lopen van anode naar kathode. De stroom wordt pas onderbroken als de spanning op de anode daalt.
Twee thyratrons in de ontvanger vormen samen met de links-rechts knop op het bedienkastje een brugschakeling. Met de knop kan men de aangesloten loopmotor links- of rechtsom kan laten draaien maar de R-101 kan ook automatisch peilen. Het door de loopantenne ontvangen signaal is 90o uit fase met het signaal van de sense antenne. Voor- of naijlend afhankelijk van de richting van de zender t.o.v. de loop. Het signaal wordt versterkt en daarna volgt een 90o fasedraaier zodat het signaal nu in fase- of tegenfase is met dat van de sense antenne. Vervolgens wordt het signaal in een balans-modulator gemoduleerd met 100 Hz afkomstig uit de omvormer. Het uitgangsignaal van de modulator gaat het naar de 1e HF trap waar het wordt gemengd met het signaal van de sense-antenne. Hierna heeft het signaal een minimum, of een maximum, afhankelijk van de stand van de loop. Na een 2e HF trap wordt het gemengd met het VFO signaal en volgen 2 trappen MF versterking. Hierna volgt detectie en AVC en gaat het signaal naar de de LF trap, maar gaat ook, via een 100Hz afgestemde kring, naar de kompasversterker. Het 100Hz uitgangssignaal van de kompasversterker stuurt de beide thyratrons die als anodespanning het 100Hz signaal uit de omvormer hebben. Afhankelijk van de stand van de loop is het signaal uit de kompasversterker in fase- of tegenfase met het 100Hz signaal op de anodes. Het thyratron met positieve anode en positief rooster zal ontsteken en draait de loop naar minimum signaal. De stand van de loopantenne is vervolgens in de cockpit af te lezen op het kompas.
Gelukkig hebben FET en Jovak nog wat bakens laten staan . Ik kan hier in Leidschendam de Non directional Beacons en Locators rondom vliegveld Zestienhoven goed ontvangen. Verder kun je het ding natuurlijk als zeer goede middengolf omroepontvanger gebruiken.
In het verleden heeft Frithjof Sterrenburg in het Jongensradio topic ook al eens geschreven over deze bijzondere ontvanger.