Hallo, kan iemand mij helpen?
Ik ken niet veel af van electronica en hoop hier hulp te krijgen van mensen die er iets van af weten.
Ik heb een transfo van 73A die verschillende uitgangen heeft met verschillende voltages, 12.4V 31.3V 15.3V 18V 14.8V deze zij allemaal Ac, ik wil hier 12v dc uithalen zoals een autobatterij om mijn versterker van de auto te gebruiken op net stroom. Kan iemand mij misschien een stroomschema kunnen bezorgen of welke onderdelen heb ik nodig en welke voltage zou ik best gebruiken?

Ik ken niet veel van schemas dus als iemand mij daar ook foto es bij kan doen van hoe die onderdelen eruit zien ben ik veel geholpen.

Alvast dank

Een trafo van 73A, dat is niet heel erg duidelijk.

Kan je van ál die uitgangsspanningen 73 Ampère afnemen? Dat moet dan een forse trafo zijn.

Heb je misschien een typenummer en merk?

Als de trafo een secundare wikkeling is met aftakkingen en foutje hihi

Ja dat vond ik ook al wat raar 73 ;P het kan best hoor maar denk niet dat het nodig is voor een auto versterker. Nu weet ik dat deze van rockford 80A piek er uit kunnen halen maar dat haal je bijna nooit. Maar je zult je spanning goed moeten afvlakken. De diodes kunnen 73A nooit aan, er zijn wel 35 diodebruggen zo als ver ik weet.

Op 2 december 2012 22:14:26 schreef zipgo:
Om van ac naar dc te gaan kan je een 78xx schakeling bouwen.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

Hmm, een versterker voor in de auto zal hoogstwaarschijnlijk ietsje meer gebruiken dan de 2 Ampère van de genoemde 78xx-schakeling...

Ik heb het eens gemeten. Vroeger. Er ging in mijn huiskamer op normaal volume 10 µW naar de boxen. Dus als je geen gekke dingen doet, zou ik verwachten dat het 12W DC prima voldoet om een autoradio en versterker te laten werken. Maar ja, dan moet je niet de boel heel hard willen zetten.

De verlichting van veel autoradio's trekt al 0,5 A. Mijn versterkerblok (4 x 60W) trekt 1,6 A in rust.

Ik zou minimaal 5 Ampere nemen om een 12 volt audio set te voeden.

Trouwens, je kunt beter op 13,8 tot 14,4 volt gaan zitten. Dat geeft een auto bij draaiende motor.

Een trafo van 31 V x 73 A = ruim 2 kilowatt. Moet dan een kilootje of vijf wegen, dat ding.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (15%)]

Het is allemaal een beetje onduidelijk. Hoeveel stroom kan elke uitgang leveren?
En wat voor versterker wil je eraan hangen, is het een simpele 2ch 50W versterker of een bakbeest van phoenix gold die 18.000W RMS levert?
Dit is een wereld van verschil.

Wel moet je zorgen dat je voeding ongeveer 13.8V levert, hier loopt je versterker wat lekkerder op.

Neem in ieder geval een redelijke overcapaciteit voor je voeding.

Groet,

Deze transfo komt uit een redelijk zware srereo, daar staat op gedrukt A 74 -231Y THERM OFUSE FITTED YS 95 09-01

Ik vind daar niets van terug op internet. En weet ook niet hoeveel amp iedere uitgang juist geeft, mijn meter gaat tot Max 10A en die slaat door door te hoge waarde. Deze transfo weegt juist geen 2 kg.

De versterker is een jackson 1200 WATT met cooling fan. Deze heeft in de + kabel een zekering van 20 zitten en op versterker zelf 2 van 30.

Welke voltage zou ik kunnen gebruiken? En hoe krijg ik die ampere naar beneden zodat ik niets opblaas?

Het voltage zou ik op 13.8VDC houden. Geef wat meer info over je versterker. 1200Watt kan vanalles zijn. Zoek even de RMS waarde op. Hoeveel kanalen heeft de versterker?

een 20A zekering in de voedingskabel lijkt me aan de lage kant voor een 1200W versterker. De RMS waarde zal vele malen lager liggen denk ik zo.Ik gok rond de 200-400W totaal.

al met al ga je dit op een simpele voeding niet geregeld krijgen. je zal een wat zwaardere voeding nodig hebben.

Deze misschien :
Modell: Jackson Dream V8
4 Kanal Mosfet
Spitzenleistung: 1200 Watt
Leistung RMS: 4 x 120 W, 2 x 300W an 4 Ohm
RMS 4 x 150 W an 2 Ohm
Frequenzbereich: 10 - 30.000Hz
Highpassfilter: 80 - 1200Hz
Lowpassfilter: 110Hz
Eingangsimpedanz 22 Kilo Ohm
Eingangsempfindlichkeit: 0.2 - 5 Volt
Kühlung: 2 x Intelligent Fan cooling System
Bassboost: 18 dB
Kanaltrennung: >80dB
Schutzschaltung: 4 fach
Sonstiges: Fernbedienung für Lautstärke, Fader, Höhen, Bass und Balance
http://www.motor-talk.de/forum/jackson-v8-dream-t464612.html

Sorry voor de miss wat weinig info maar kan alleen maar zeggen wat erop staat meer info heb ik niet.

Op de versterker staat nog wel 2/3/4 channel MB60.4

Ja praat over voedings zekeringen van 20A en 30A , dan heb je een laagspanningsversterker (voor automotive)

voor een huiskamerversterker 230V gebruikt men max 6A tot 10A ongeveer

Dat zou kunnen normaal word die rchtstreeks op de auto batterij aangesloten, dus ik dach van als ik die stroom en spanning van een autobatterij zou kunnen krijgen uit die transfo? Zou dat niet goed zijn dan ?

Nee, een huiskamerversterker gebruikt hele andere spanningen dan een autoversterker.

Het is echt ene voor in de auto, ik zou graag gewoon weten hoe hoe ik de juiste stroom en sterkte kan halen uit die transfo, hoe ik die amperes van die transfo naar beneden kan halen en toch nog genoeg volt heb dus min 12v maar liever iets meer. Welke onderdelen heb ik nodig, ik heb hier de oude printplaten van die kapotte stereo waar die transfo uit komt. Miss zitten daar druikbare onderdelen in.

Ik wil foto hier op zetten maar lukt mij niet dat maakte het miss wat makkelijker?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

Op 3 december 2012 20:58:59 schreef snoeter:
ik zou graag gewoon weten hoe hoe ik de juiste stroom en sterkte kan halen uit die transfo, hoe ik die amperes van die transfo naar beneden kan halen en toch nog genoeg volt heb dus min 12v maar liever iets meer.

Simpel zat, dat gaat niet lukken. Al zou je de spanning naar beneden halen, dan nog is de bedrading te dun. En de trafo is sowieso te licht, letterlijk zelfs.

Ik wil foto hier op zetten maar lukt mij niet dat maakte het miss wat makkelijker?

Terwijl je die regel intypte, stond er een paar cm hoger de volgende regel:

Je kunt UBB-codes gebruiken voor onder andere afbeeldingen. Kijk hier voor een overzicht.

En nu kick je ook nog het topic, graag dit ook nog even doorlezen.

Hoe bedoel je met de transfo is te licht? Wat voor een zou ik dan moeten hebben?

Is dat mogelijk om die transfo te gebruiken?

Welkom op het forum snoeter, als je iets toe te voegen hebt aan je laatste post kun je de edit http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png knop gebruiken. Het kicken van je topic mag pas na 24 uur.

Zie hiervoor en andere tips truuks en huisregels de FAQ.

Op 3 december 2012 21:54:27 schreef snoeter:
Is dat mogelijk om die transfo te gebruiken?

Waarom lees je maar de helft? (Ook jammer dat Sine je nogmaals op de forumregels moet wijzen...)

Nee is en blijft nee.
Een huiskamerversterker gebruikt hele andere spanningen dan een autoversterker. En gebruikt dus ook hele andere stromen.

De trafo is te licht: Te weinig vermogen, te dun draad en te weinig blik.