Beste allemaal,

Ik heb hier een tv staan uit 2009 welke sinds kort een raar probleem heeft. De witwaarde in het beeld is echt veel te sterk, ook ligt dit niet aan de instellingen. Alles is namelijk goed ingesteld. Het beeld zit er verder goed uit maar het wit overheerst te veel. Dit is zover ik na kan gaan op alle inputs het geval. Het viel me op dat de voeding eigenlijk best veel zoemt. Maar ik las eerder dat dit vaker voorkomt bij dit type.

Zelf zat ik te denken aan een defecte t-con. Maar twijfel nu ik wat meer hier rondgelezen heb. De kabel naar het t-con is al schoongemaakt maar dit heeft niets uitgehaald. Heeft iemand misschien een idee waar ik het probleem kan zoeken?

Witwaarde,je bedoeld dat je geen contrast hebt Als je een ander T-con board geprobeerd hebt,geen resultaat = einde scherm.
zeker een Philips .

Heey

Bedankt voor je reactie.

Nee ik heb nog geen ander t-con geprobeerd. Ik wilde eigenlijk nagaan of het misschien zou kunnen kloppen dat de t-con het probleem is. Ik heb eerder ook al een tv gehad (ook een philips hier in huis) met een ander kleurprobleem en hier was het de t-con. Nu heeft deze ook een probleem met het beeld/kleur dus dacht ik weer aan het t-con maar heb wat zitten rondzoeken naar vergelijkbare problemen (met het contrast en de witwaarde) maar niet echt iets kunnen vinden.

Het beeld ziet er goed uit maar het wit is té wit (alsof de brightness te hoog staat). Dit probleem wordt erger naarmate de tv langer aanstaat. Wat ik erg apart vind, alsof er componenten te warm worden. In het begin is het al wat hoger lijkt het, maar naarmate de tv langer aanstaat worden sommige teksten in het menu bijna onleesbaar. (Omdat het menu vooral wit/blauw is). Andere kleuren worden niet aangetast. Mijn Home theather pc heeft een zwarte GUI en hier valt het niet eens op.

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op (99%)]

@ William..

thx voor je reactie!

alweer dat ic'tje.. ik was er eigenlijk al bang voor.
Ik had de tv nog niet helemaal uit elkaar gehaald, maar dacht aan de kleur van het printje al te zien dat er weer een t-con van AUO inzat.

Waardoor failen deze ic's eigenlijk? Door de warmte?
Is alleen dat IC vervangen een beetje te doen met een normale soldeerbout? (Heb voor onze andere tv destijds een complete t-con besteld omdat ik toen weleens gehoord had dat de processor ook defect kon zijn).

Dat ic kun je niet vervangen met een normale soldeer bout,sterker nog je krijgt hem er niet eens af,hiervoor heb je een hete lucht staton voor nodig,een Aoyue bijvoorbeeld.
Als nijmegen niet te ver weg is kun je evt langskomen dan zet ik hem er wel voor je op.

[Bericht gewijzigd door columbo op (21%)]

Helaas is nijmegen toch wel een eind te ver voor mij. Heb voor nu maar weer een ander t-con gekocht. (zucht) Mooi voornemen om voor 2013 eens op zoek te gaan naar een goed soldeerstation. Evengoed bedankt!

edit: Ik heb trouwens inderdaad geprobeerd om het oude IC voorzichtig te verwijderen maar inderdaad kreeg em er met geen mogelijkheid af.. haha

[Bericht gewijzigd door Yamaha_ERG121 op (27%)]

Het IC is gewoon met een WS80 weller met klein soldeerpuntje te vervangen.
Losnemen is het eenvoudigst middels los snijden.
Pootje,s weg nemen , oud soldeer weg nemen, Flux er bij en nieuw soldeer.
IC centreren en solderen maar.
Oorzaak is mij niet bekend, warm wordt het IC niet

Gewoon het IC wegsnijden van de rest van het board? Ik heb het voorzichtig geprobeerd maar dat ding zit zo ongelofelijk vast.

Ik heb overigens een normale soldeerbout (wel een weller maar geen echt station) maar kreeg em er toch echt niet vanaf.

Met een breekmesje pootje voor pootje afsnijden/breken. Zelfs met een normale soldeerbout EN FLUX kan je dan het nieuwe IC plaatsen MAAR met een heel dunne punt is dit wat makkelijker

door snijden?1x uitschieten met het mesje en je kunt de print weggooien.
Je kunt hem natuurlijk ook opsturen ,zorg dan wel dat hij goed verpakt is ivm tranport schade,kan evt ook in zo'n envelop met noppen folie,kan dan zo in de brievenbus.

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op (99%)]

Los snijden gaat prima, maar er zijn idd ook andere mogelijkheden..

Goedemorgen,

Ik heb hetzelfde serienummer Tv en hetzelfde probleem. Tv nog niet opengemaakt om te kijken maar ik verwacht dat het de AS15F is omdat de contrastwaarden simpelweg niet kloppen. Ben van plan om zelf een IC te kopen alleen beschik ik niet over de Tools om deze te vervangen.. Kan ik dit ergens goedkoop laten doen? Anders moet ik een nieuw T-CON bord kopen en die heb ik zo 123 nog niet op internet gevonden.
Alvast bedankt :)

Zelfde serienummer (wat niet eens in dit topic staat) betekent dat je de TV van de TS hebt overgenomen, dan gaan die IC's dus 2 jaar na vervanging alweer stuk? Denk dat je typenummer bedoelt, dit even om verwarring te voorkomen.

Vervanging kan je vragen in de rubriek personeel gevraagd links onder vraag en aanbod. Als je je mailadres in je profiel aanzet krijg je misschien na deze post al reactie als de juiste mensen het lezen.

Typenummer inderdaad, mijn excuses voor de ontstane verwarring. Ik zal een post maken in de rubriek personeel, bedankt voor de hulp!

[Bericht gewijzigd door rensvk op (13%)]