maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou in jouw plaats eerst eens kijken waarvoor de hardware in principe geschikt is. Door het bouwjaar vast te stellen kan je nieuwere protocollen uitsluiten. Inplaats van DCF77 verwacht ik een serieel protocol dat zijn data een stuk sneller over kan pompen. Door een (deel)schema te tekenen kan je nagaan of het inderdaad klopt dat de voeding en het signaal over dezelfde draden moeten en op wat voor manier.
Ik had wat foto's gemist... Bouwjaar is 1998 maar jaar van ontwerp is 1984. Daar wees die 1802-processor al een beetje op. Het zal dus geen protocol uit 1990 zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
Wellicht heb je hier wat aan:
Ik heb thuis een moederklok van nedklok uit 1993 die een RS422 uitgang heeft.
In de gebruiksaanwijzing van deze klok staat het volgende:
*RS 422 uitgang voor het aansturen van tijd displays.
De uitgang van de RS422 interface kan 32 digitale displays
aansturen. De tijdcode wordt elke seconde uitgezonden met een snelheid van 1200 Baud. Er kan gekozen worden uit 1 van de 3 volgende byte formats:
-1 Start bit, 7 data bits, even pariteit, 1 stop bit.
-1 start bit, 8 data bits, even pariteit, 1 stop bit.
-1 start bit, 8 data bits, zonder pariteit, 1 stop bit.
De navolgende boodschap wordt in de standaard uitvoering, ASCII code uitgezonden: T99:12:31:07:23:59:59:CR LF
De data kan verzonden worden dmv D-sub9 connector of een DIN connector. In jouw geval dus een DIN connector.
Het voordeel van dit systeem (protocol) is dat bij onderbrekingen (storingen) en bij zomer/wintertijd omschakelingen de tijd in 1 keer goed weergegeven kan worden in plaats van elke minuut of seconde een puls. Een ander voordeel is dat de kabellengte behoorlijk lang kan zijn namlijk 1200 meter, dat is voor Schiphol dus erg handig.
In jouw geval zal ik even kijken of alle connectoren van de DIN zitten aangesloten. In de moederklok van mij zie ik maar 3 connectoren aangesloten ipv 5. Namelijk a,b en aarde.
Succes!
Aangezien ik niet beschik over een master klok, wil ik proberen om zelf zo'n signaal op te wekken met mijn laptop. Zodoende kan ik ook meerdere typen master signalen (DCF77, het Nedklok protocol van hierboven, etc.) uitproberen. Ik heb nog wel een oude laptop liggen met een seriële poort (RS-232) en ik ben niet vies van een potje programmeren.
Is er een methode om het signaal vanuit de laptop over te zetten op de 24V voedingsspanning?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@_christiaan_:
Nog de beste wensen en een gezond en veilig nieuw jaar.
Ik zou voor een opto-coupler gaan, kan er geen vreemde dingen gebeuren met de PC-poort.
En een vraagje mijnerzijds, is er in de verre toekomst om voor mij zo'n valklep uurwerk te bemachtigen?
MVG Gerard.
Van hetzelfde!
Ik heb geen idee of ze die dingen nog hebben... Ik heb gewoon schiphol gemaild met de vraag of ze die dingen hadden, en volgens mij hebben ze tijdens het verwijderen eentje voor mij apart gehouden. Het enige is dat ze nu allemaal vervangen zijn dus ik denk dat ze allemaal weg zijn.
Even ter verduidelijking, ik wil dus dit signaal creëren:

Het zal waarschijnlijk te makkelijk van mij gedacht zijn, maar ik dacht dat signaal hiermee te maken:
Maar ik weet niet of een optocoupler hetzelfde werkt als een relais. Iets zegt me dat ik met bovenstaand schema er nog lang niet ben. De klok loopt namelijk ongeveer op 0.1 watt.
GerardMonique
Dit ziet er een beetje vreemd uit, maar hier een schets van een opto, met een spanningdeler.
En het is beter om van link naar rechts en van boven naar beneden te tekenen. Dat leest makkelijker.
MVG Gerard.
Okee tnx, en als ik het goed begrijp zit het signaal van de laptop aan de linkerkant van je plaatje en de voedings/signaal lijn naar de klok aan de rechterkant.
Alleen is het lage signaal naar de klok daarmee 0 V en niet 24 V... Ik had het idee om 2 adapters te gebruiken (eentje voor de hoge en eentje voor de lage spanning). En dan een optocoupler of solid state relais te laten schakelen tussen die 2.
En de spanningsdeler is om de laptop output te verminderen naar het ingangsvoltage van de optocoupler?
Op 12 augustus 2012 13:08:08 schreef maartenbakker:
Door het bouwjaar vast te stellen kan je nieuwere protocollen uitsluiten.
Ik zie veel componenten met datumcodes uit 1997, de 1802 is kennelijk in 1998 geproduceerd en daarmee de jongste component die ik gelezen krijg. Vermoedelijke productiedatum van de klok ligt daarmee in 1998 of 1999.
GerardMonique
Je zit globaal in de goede richting.
Alleen is een opto-couler voor DC en kleine vermogens, en een solid state is merendeels voor AC en grotere vemogens.
Ik blijf dit draadje wel volgen.
MVG Gerard.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Zet 12V op de klok met een diode in serie, zet er aan de kathode de geschakelde 24V bij. De 12V mag met een spanningsregelaar uit de 24V worden gemaakt.
De 24V kun je schakelen met een MOSFETje. De gate van de MOSFET stuur je weer aan met een transistor die weer door 5V of lager kan worden aangestuurd. Wat is de minimale schakelfrequentie / maximale flanksteilheid van het signaal?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je weet van de fabrikant dat hij een speciaal schiphol protocol gebruikt, ( alleen denk jij van niet, maar wat voor belang heeft dat merk erbij om daarover te liegen) je hebt hem ook nog eens van schiphol gekregen. Ik neem aan van iemand van de dienst die daar over gaat.
Dan zou ik daar eens informeren hoe je hem aanstuurd, mogelijk hebben ze de besturing nog liggen.
Waar je nu mee bezig bent is langzaam maar zeker die klok om zeep te helpen. Heel veel electronica vind 24V en zeker verkeerd gepolariseerd helemaal niet leuk als het daar niet voor gemaakt is.
Je hoorde dat de condensator werd opgeladen ?? Dat is heel apart, tenzij je een elco verkeerd om polariseerd, dan willen ze nog wel eens sissen en daarna boem ( als er een elco zit in die lijn dan zal er zeker niet omgepolarsiseerd worden.) verder batterijen in serie met een voeding is ook niet slim.
Er zitten hier op CO ook wat mensen die op schiphol werken ( of gewerkt hebben)
Ik denk dat de hele tijd coordinatie bij schiphol wat geavanceerder was dan bij de NS. Alleen al vanwege de luchtverkeersleiding.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Het zou kunnen dat het geluid door de spoel wordt veroorzaakt, die willen nog wel eens wat van zich laten horen. Elco's meestal niet, of ze moeten verrot zijn of mishandeld worden...
Als data en voeding over dezelfde twee draden gaan zou ompolen denk ik de betrouwbaarste signaal-ruis verhouding opleveren en dan is de gelijkrichter ook weer logisch. Maar dan moet je wel zeker weten dat alle elco's na de gelijkrichter zitten en niet ervoor!
Tja ik heb al zo vaak de polariteit omgedraaid, zonder enig effect. Geen verschil in waarneming. Ik denk dus niet dat dit schadelijk kan zijn voor de elco's.
De reden dat ik de lieden van Schiphol nog niet heb gemaild, is omdat ik me toch min of meer bezwaard voel. Ze hebben immers de klok aan mij gegeven met het idee dat ze ervan af zijn, wat al genoeg moeite heeft gekost. En anders zouden ze alsnog belast worden met mijn technische vragen (waar zij helemaal niks, en dan ook helemaal niks mee opschieten).
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Werkt dat ding nou nog niet?
Het staat gewoon op hun site..
Impulse systems (minute and second impulses)
This type of system is marked by the slave clocks (analogue or digital) being controlled and run by 24VDC alternating impulses that are transmitted from a Westerstrand quartz master clock/master clock programmer or time central. The impulses are either 1/1-minute, ½-minute or 1/1-second, depending on whether the clock has a second hand or not.
E.g. 1/1 minute impulses means that the master clock or time central synchronizes the connected slave clock once per minute. The clocks are connected in parallel to the master clock or time central with 2-wire cable. On installation, the programming informs the master clock or time central of the times currently displayed on the newly installed clocks, and the master clock then automatically sets them at the correct time by sending rapid impulses. In the case of a power failure, connected clocks stop, but when the power returns they restart and rapid impulses automatically reset them.
Nee hij loopt nog niet... Ik ben nog aan het uitzoeken wat ik precies moet bouwen om de signalen te reproduceren.
Ik heb Schiphol overigens al wel gemaild, ik ben benieuwd of ik er wat van ga horen.
[Bericht gewijzigd door _christiaan_ op (28%)]
Kan je niet even een standaard RS422/RS485 driver proberen? Deze kan je zelfs kant en klaar kopen:
Het lijkt mij sterk dat ze speciaal voor Schiphol een apart protol hebben ontwikkeld. Het formaat dat eerder langs kwam lijkt mij het meest logische.
Kan je ergens een driver ontdekken die op tussen de data-aansluiting zit en een groot IC.
[Bericht gewijzigd door LauPro op (12%)]