Ik heb een tijdje terug de labvoeding van deze site gemaakt.
De labvoeding lijkt goed te werken maar na een tijdje (ong een uur) zakt de spanning in. Dit gebeurt ook als ik een tijdje de spanning op en neer regel.
Ik kan de spanning dan niet hoger krijgen als 5 volt.
Als ik dan de stroom op 0 draai en de spanning half open en de stroom ineens vol open zet krijg ik er wel weer meer dan 5 volt eruit totdat ik de spanning onder de +/- 7 Volt draai en dan zakt de spanning weer in tot onder de 5 volt.
Dit is allemaal met een kleine belasting (een spanningsregelaar met daarachter LCD-scherm van +/- 150 mA).
Het enigste wat warm wordt is 1k weerstand (R1) over de voeding.
Het gaat om deze voeding:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71
Wie heeft misschien hetzelfde probleem of kan me verder helpen?
Het lijkt mij dat de ICs in thermische beveiliging gaan.
Heb je de ICs wel op koelplaten gemonteerd? Ook bij 150mA is dat al nodig.
[Bericht gewijzigd door oorpijn op ]
Ja, ze zitten op een Pentium2 koelprofiel.
Maar ze worden niet echt warm.
Het zijn wel 2x een LM350 ipv. LM317 (eigenlijk hetzelfde alleen deze gaan tot 3A). De weerstand R3 is ook aangepast en is nu 0,47Ohm (begrenst op ongeveer 2,5A).
Maar nu zit er tijdelijk gewoon een 0,82Ohm weerstand in totdat de storing opgelost is.
Ik weet niet of de warmteweerstand van je koelprofiel klein genoeg is. Maar aangezien de problemen met een uur vertraging optreden, denk ik toch dat je een warmte-probleem hebt.
Maar:
Is het de koelplaat die betrekkelijk koel blijft, of de ICs zelf? Als het warmtecontact slecht is blijft de koelplaat lauw maar worden de ICs juist loeiheet.
Sorry voor de neerbuigende toon, maar ik maak dit wel vaker mee.
T2 (BC141) wordt normaal redelijk warm (stroombron). Het kan zijn dat die nu te warm wordt en daardoor de fout in gaat.
De LM's zitten toch wel geisoleerd op het koellichaam?
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Is het geen defecte condensator ?? Heb dit probleem veeel vaker gehad alleen dan met het geluid uit buizenradio's.
Op 7 juli 2004 14:48:51 schreef Hugo Welther:
De LM's zitten toch wel geisoleerd op het koellichaam?
Inderdaad, de LM317/350 heeft GEEN massa op de achterkant, dus minimaal eentje moet compleet ge-isoleerd worden gemonteerd. Of twee afzonderlijke koelplaten
. Schroef er eens eeentje af en kijk dan of ie wel werkt
Er is wel een kleinigheidje verschil tussen een buizenradio en halfgeleidervoeding. Voel eens of er niets warm wordt, werkt de voeding terug beter als je de belasting wegneemt, zodat ze kan afkoelen.
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Hé die voeding is een elex ontwerp...
Mag dat hier zomaar gereproduceerd worden zonder toestemming van segment?
Ik denk het gevonden te hebben.
De 2 LM350's heb ik vervangen door 2x een LM317 en nu werkt hij wel goed.
Het verschil tussen deze 2 is dat een LM317 37 Volt tussen de in en uitgang mag hebben en de LM350 mag maar 33 Volt verschil hebben.
Nu ben ik aan het meten gegaan en als ik de spanning terug draai wordt de spanning over de LM317 die de spanning regelt groter en bij de 7 Volt uitgangsspanning is de spanning over de LM350 33 Volt.
Na wat verder meten kwam ik er achter dat de spanning na de brugcel over R1 (of C1/C2) bijna 43 Volt is.
Zou het niet handiger geweest zijn als de trafo 2x12 Volt was ipv. de 2x15 Volt zoals bij de beschrijving?
Dan blijf je namelijk wel binnen de marges van de regelaars.
Het is de trafo, ik heb nu een regelbare trafo voor de voeding hangen en bij 170 Volt voeding komt er uit de trafo in de voeding 24 Volt en het probleem is over.
Maar ik heb nu dus een trafo gekocht voor de voeding met aan de uitgang 2x15 Volt (30 Volt).
Weet iemand een trucje of aanpassing zodat ik van die 30 Volt 24 Volt kan maken (door op een of andere manier de ingangs/uitgangsspanning te knijpen)? Of van de 42 Volt achter de brugcel om daar 33 Volt van te maken?
Ik zat zelf te denken aan een zenerdiode van 10 Volt achter de brugcel, maar dat moet wel een hele zware zijn en dat geeft ook een hoop verlies.
Weet iemand een trucje of aanpassing zodat ik van die 30 Volt 24 Volt kan maken (door op een of andere manier de ingangs/uitgangsspanning te knijpen)? Of van de 42 Volt achter de brugcel om daar 33 Volt van te maken?
verwijder een aantal wikkelingen van de secundaire van de trafo en de spanning zakt vanzelf.
Op 8 juli 2004 19:10:14 schreef murphy:
Weet iemand een trucje of aanpassing zodat ik van die 30 Volt 24 Volt kan maken (door op een of andere manier de ingangs/uitgangsspanning te knijpen)? Of van de 42 Volt achter de brugcel om daar 33 Volt van te maken?verwijder een aantal wikkelingen van de secundaire van de trafo en de spanning zakt vanzelf.
Zou dit niet doen,ge beschadigd de isolatie weerstand van de transfo ,en het is ook niet meer veilig:
advies: koop transfo 2x12 Vac secundaire
ik heb mijn trafo ook afgewikkeld maar het gaat goed, vooral als het een ringkern betreft, maar goed, ik heb eventueel nog wel een 12 volt ringkern voor je die 2x 6.67 A levert maar dit is geen sales he haha, dan moet je me maar even mailen, ohja die is niet afgewikkeld maar zo uit de fabriek en van het merk ILP(nu amplimo??)
succes met de bouw
Mischien een beetje offtopic, maar is het(met niet al teveel componenten) mogelijk om op deze labvoeding, 7 segment displays te maken zodat je de stroom en het voltage kan uitlezen ??
Of hebben jullie een ander schema waar deze al inzitten ??
[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op ]
Roelof, bij de beschrijving van de labvoeding staat wel degelijk een trafo van 2x12V in de onderdelenlijst hoor. Hiermee gaat het wel goed.
Je had je aan de onderdelenlijst moeten houden.
Ik ben ook bezig met voorbereidingen om deze voeding te bouwen, klopt het dat de spec's van de benodigde trafo is aangepast ?.