Niet bedoeld als klasse-D versterker, maar wel hetzelfde principe: http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/3phase-inverter.gif
Misschien heb je er wat aan.

klass d is dat gwn een opamp waar je een zaagtand? aanhangt en daar het audio signaal bij optelt
en de uitgang die dan de uitgangsmosfets sturen?

Bij een klasse-D versterker wordt het audiosignaal omgezet in een PWM-signaal. Met dit PWM signaal wordt een vermogenstrap gestuurd, dit signaal wordt gefilterd en aangeboden aan de luidsprekers.
Net als bij conventionele versterkers wordt het uitgangssignaal teruggekoppeld aan de ingang om de vervorming te minimaliseren.
Het PWM signaal ontstaat door het verschilsignaal te vergelijken met een zaagtandspanning.

Ik heb het schema nog iets aangepast waardoor het meer op een klasse-D versterker lijkt.
http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/klasse-d.gif
Dit is dus geen kant en klaar schema. Vrijwel alle componenten moeten worden aangepast voor het gebruik als versterker.

en hoe moet ik dat doen?
het probleem is we moeten een klasse d versteker make
zonder dat we er iets van af weten :(

Als je niet weet hoe vervangende componenten geselecteerd en/of opnieuw berekend moeten worden, dan houdt het al snel op.
Waarschijnlijk is het dan beter om even verder googlen naar een kant en klaar schema.

googlen levert niet veel op:(

Nu aedolon niet zo opschiet zal ik dan maar ff het erop zetten. Het is nog niet helemaal af, maar je ziet in ieder geval het principe goed.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=klas…
Misschien kunnen anderen nog ff wat commentaar en verbeteringen erbij zetten. Het lijkt mij dat ie wel werkt, maar het kan misschien nog wat simpeler.
Ik heb ook nog niet die condensator berekend, voor de osc. 200kHz of zo is goed, maar laat iemand anders dat maar ff doen. Ik heb al genoeg moeite gedaan.
Het uitgangsfilter is dacht ik geschikt voor 4Ohm, maar ik heb het niet nagerekend, het is nu anders dan bij die versterker die ik er al op heb gezet, ik heb de spoelen twee maal zo groot gemaakt, volgens mij klopt het dan, maar ik kan het niet garanderen, anders moet je het zelf maar ff doen.

bedankt voor je schema
de spanning kan ik kiezen?

thx

[Bericht gewijzigd door freak op ]

Op 20 september 2004 15:26:37 schreef zweetvoetje:
Nu aedolon niet zo opschiet zal ik dan maar ff het erop zetten. Het is nog niet helemaal af, maar je ziet in ieder geval het principe goed.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=klas…
Misschien kunnen anderen nog ff wat commentaar en verbeteringen erbij zetten. Het lijkt mij dat ie wel werkt, maar het kan misschien nog wat simpeler.
Ik heb ook nog niet die condensator berekend, voor de osc. 200kHz of zo is goed, maar laat iemand anders dat maar ff doen. Ik heb al genoeg moeite gedaan.
Het uitgangsfilter is dacht ik geschikt voor 4Ohm, maar ik heb het niet nagerekend, het is nu anders dan bij die versterker die ik er al op heb gezet, ik heb de spoelen twee maal zo groot gemaakt, volgens mij klopt het dan, maar ik kan het niet garanderen, anders moet je het zelf maar ff doen.

Ja echt zweten he dat schema nadenken is zo ... zweetopwekkend

maar je hebt een JFET gebruikt ipv MOSFET ff vergissing in symbooltje lijkt me zo en ik mis eigenlijk toch wel een terugkoppeling ??!!

kan er iemand een beetje de werking ervan uitleggen?

thx

waar moet die terugkoppeling komen?

Dat van die Jfets klopt, maar ik kon die andere niet meteen vinden. Maar het maakt niet veel uit, als je de werking maar snapt.
De eerste OPAMP maakt een driehoekspanning:/\/\/\/\/\/\
De tweede vergelijkt de spanning van die driehoek, met de ingangsspanning, als de ingang hoger is, wordt de uitgang hoog, als het audiosignaal lager is, wordt d uitgang laag.
De rest is versterking voor de eindtrap (buffer + MOSfet) Die zeners zijn er om de eindtrap-fets tegen een te hogen GS spanning te bewaken. (als de voedingsspanning te hoog wordt, dan zal die spanning namelijk zonder zeners ook te hoog worden).
De terugkoppeling zal van de uitgang naar de ingang via een spanningsdeler of zo moeten gebeuren. (het kan ook vanaf de buffertrap gebeuren. (Er moet een signaal van de uitgang dat in tegenfase is, worden teruggevoerd naar de ingang) Het is inderdaad wel handig om erop te zetten. Ik zal het bij mn eigen versterker misschien ook maar doen, het zal wel veel vervorming tegenhouden.

en hoe bepaal je het uitgangs vermogen?
de aangelede spanning?
de mosfets

Het uitgangsvermogen is de spanningsvariatie die er op de uitgang staat in het kwadraat gedeeld door de belastingsweerstand. Dat is dus de halve voedingsspanning.(bij volledige modulatie, maar in de praktijk is het niet zo aan te raden om zover te moduleren, voor muziek, want dan krijg je daarna meteen een flinke vervorming, die je je boxen kan kosten)
Voor 12V zou dat dus max. (6^2)/4 zijn, bij een 4 ohm luidspreker. In de praktijk zal je ook nog rekening moeten houden met de weerstand van de mosfets, en het filter, wat ook al snel 2 ohm is, waardoor de max. spanning 4V zou worden. (want de spanning verdeelt zich naar het aantal Ohms).
Voor de voedingsspanning zal je twee voedingen moeten nemen, als je een flink vermogen wil. één van 12V of zo voor de opamps, en één van 20-??? V voor de eindversterker en buffertrap. Je kan trouwens ook nog net zoals bij mijn versterker twee uitgangstrappen erop zetten, die een omgekeerd signaal geven waardoor de spanning 2x groter wordt, en het vermogen dus 4x.
Die mosfets moet je gewoon selecteren op de datasheets. Ik heb zelf BUZ 10 (NPN) en IRF 9z24 (PNP) gebruikt, maar ligt er maar net aan wat je nodig heb. Het is handig als de RDS(on) vrij laag is, een 0.1 Ohm of zo, en de rijs en val tijd vrij klein. (enige tientallen ns, maar dit ligt aan de schakelfrequentie die je wil gebruiken).

PNP en NPN mag je niet gebruiken bij MOSFETs, N-channel enhancement, P-channel enhancement en depletion wel.

mmm vermogen berekening krijg je toch

(12/sqrt(2))^2/4 = (144/2)/4 = 71/4 = 17.75W oid of ik doe het fout of jij hebt een rekenfout gemaakt en gedacht dat (12/sqrt 2) in het kwadraat valt sqrt weg en dan al die 12 gedeeld maar zonder rekening te houden met het kwadraat dat nog geldt op de 12 (die heb je blijkbaar verschoven, volgorde van bewerkingen ed...)

0.1 ohm is trouwens een gruwelijk hogeRds(on) voor een schakelfet, en dan nog het feit dat die waarde tot 2x kan stijgen door je temp invloeden

trouwens mijn rekenredenering valt na te gaan (12/1.414)^2/4 = ongeveer 8.5^2/4 = ongeveer 72/4 = 18W

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]

144/2=71, schaam je, net zo erg als ik wordt :p
Maar je moet bedenken dat de amplitude maar de helft van de max. spanning kan zijn, want de rustspanning zal 6V zijn, en bij max. uitsturing van 6V+6V=12V tot 6V-6V=0V.
Ik heb in mijn bereking geen rekening gehouden met een sinus, de mijne klopt voor een blokgolf. (niet dat hier ooit mee wordt gemeten, maar dan houd je tenminste nog iets over)

NPN is korten dan N-channel, en bijna net zo duidelijk. :P

Voor die Rds heb ik een type genomen met 0.07Ohm, maar er waren er een hoop met een hogere weerstand, en 0.1 Ohm is nog steeds niet veel, als je bedenkt dat er toch niet zo snel meer dan 5A door die dingen loopt (dan wordt er nog maar 2.5W omgezet in warmte, tegen 100W uitgangsvermogen).

mm ik had 142 in mijn hoofd gebruikt... ah geen uitsturing van 12V naar beide kanten ok dan

rms is sinusvermogen toch of niet ? dus je moet dat sowieso toevoegen

NPN is gewoon fout daar er is helemaal dubbele pn junctie

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&q=class+d+amplifier…

binnen 2 minuten ongeveer 10 voorbeeldschema's en een complete uitleg van een class-d versterker. Inclusief tutorials, voorbeeldberekeningen enzovoort.