Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G3V6FO4L.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I4FLUST3.jpg

Ik heb dit al een hele lange tijd in de vitrine kast liggen omdat het er gewoon geweldig uit ziet. Echter heb geen idee wat het is. misschien kunnen jullie me een richting uitwijzen.

Het is gemaakt in Japan en staat nummer WA9483 op. Echter hier is niets op te googelen wat er op lijkt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 12 februari 2013 17:51:49 (5%)

Sine

Moderator

Da's een photomultiplicator, een lichtsensor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Photomultiplier

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 12 februari 2013 13:05:28 (35%)

Aha daar lijkt het verdomd veel op. Het is dus gemaakt om Ioniserende straling te meten. Wat volgens Wikipedia meestal voorkomt bij radioactive straling. Word nu alleen maar interessanter. Leuk ding dus maar heb er niets aan (jammer)

Sonytech

Overleden

Op 12 februari 2013 08:05:09 schreef flash2b:
Het was idd een 2.2nF condensator, stom van me zeg!

@flash2b Ach, het was natuurlijk ook niet helemaal eerlijk van mij, want ik had een voorsprong.... De lijneindtrappen van de Sony-TV's die ik in het begin van m'n carrière onder handen kreeg zaten helemaal vol met deze blauwe jongens.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op dinsdag 12 februari 2013 13:13:11 (13%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Sine

Moderator

Op 12 februari 2013 13:10:39 schreef MonsterVisje:
Aha daar lijkt het verdomd veel op. Het is dus gemaakt om Ioniserende straling te meten. Wat volgens Wikipedia meestal voorkomt bij radioactive straling. Word nu alleen maar interessanter. Leuk ding dus maar heb er niets aan (jammer)

Niet perce, als je die wiki bekeken had zie je dat je er ioniserende straling mee meten als er een scintillator voor zit, standaard meten ze licht van verschillende golflengtes, en dat met een gruwelijke gevoeligheid.

Ik heb de box er even bij gepakt om hem weer op te ruimen op de box staat wel een model nummer ( hoe stom ding stond altijd los in de vitrine) Nummer 7696 fabrikant Hamamatsu

http://www.plccenter.com/en-US/Buy/HAMAMATSU/7696

Kan er helaas geen datasheet van vinden. Is het voor een beginner haalbaar om van een bijv. bestaand schema met deze photomultiplicator simpele tests te doen zo als dan de golflengtes van licht te meten? of zeggen jullie niet aan beginnen

Tidak Ada

Golden Member

Die dingen werken op een fikse spannin 1-4 kV, dus het lijkt me niets voor een beginner....

Ter verduidelijking :
Een scintillator is een materiaal dat stoffen bevat die fotonen afgeven als er een γ quant op botst. Ieder lichtflitsje is één botsing. Die lichtflitsjes zijn maar één foton groot. De Photomultiplier is in staat om middels een avalanche effect dat foton te 'vermenigvuldigen', zodat de fotokatode een botsing kan detecteren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Anders gezegd, voor hobby gebruik heb je er niet veel aan en is het inderdaad een mooi ding voor in de vitrine ( mooier dan mijn exemplaar ;) )

Ach, de hoogspanning kan bijna statisch zijn, er loopt maar een piets stroom door de weerstanddeler voor de dynodes en verder niets noemenswaardigs.
Als hij al een tijd in het licht staat is dat echter niet zo best voor de kathode, en de toepassingen buiten een gamma-spectrometer oid zijn beperkt.

Tidak Ada

Golden Member

Maar het 'prikt' wel

Weet je trouwens dat ze indertijd ook gebruikt werden voor een dimlichtschakelaars in Amerikaanse auto's ?
En ja, te veel en te lang licht op de kathode doet ze niet goed.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 12 februari 2013 18:49:06 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Ik heb hier een stel TL068 Voltage Follower ICs. Deze zijn drie pens, en een datasheet is beschikbaar.

  • Waar sluit ik de VEE op aan?
  • In het voorbeeld (test circuit) is V+=15V en VEE=-15V. Betekent dit dat dan dat de uitgang de ingang volgt?
  • Kan de VEE ook aan de ground?
  • Kan ik de TL068 als spanning referentie gebruiker met een (nauwkeurige) weerstand deler aan de ingang?

Ik begrijp dat de output een pullup weerstand nodig heeft.

Robin F.

Golden Member

VEE is je lage voedingsspanning. Het is net als bij een opamp: je ingang moet binnen de voedingsrails liggen. Op blz. 2 zie je dat het ingangssignaal tussen de 12 en -12 moet liggen bij een voeding van +/- 15 V; ofwel, het moet binnen 3 V van de rails liggen. Als je VEE aan ground hangt, moet je ingang dus minstens 3 V zijn.

Je kunt deze chip gebruiken als buffer voor een spanningsreferentie, dat is een typische toepassing. Tenminste, dat was het 30 jaar geleden, tegenwoordig pak je gewoon een moderne opamp :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
RAAF12

Golden Member

Ik zoek de gegevens van een transistor
RCA 16824 TO-3 behuizing

Op 11 februari 2013 20:02:56 schreef flash2b:
In mijn zoektocht naar hoogspanning weerstanden voor een zelf te maken HV probe

RESISTOR, METAL GLAZE, 10, 22 of 68 MOHM, 1W, 5% 10KV 1,83@Farnell Ordercode: 1772595

Heb ik enige tijd geleden ook voor een zelfbouw HV probe gebruikt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een vervanger voor: WK71342 http://katalogy.ic.cz/WK71342.html
Waar ben ik precies naar opzoek? Mijn Tsjechisch is niet zo goed.

Bij voorbaat dank,

JvdB

JvdB: Het is een condensator van 1µF/75V

Depeet

Hallo,

Bedankt maar dat het een condensator was had ik eigenlijk al begrepen.
Wat ik me nog af vraag:
1) Ik dacht uit de tekst op te maken dat het drie terminals had de derde zou de behuizing zijn. Klopt dit?
2) Waar slaat de stroom waarde op 15A. Is dit de maximale stroom door de aansluitingen?

Waar moet ik naar zoeken voor een vervanger? Als ik bijvoorbeeld bij RS zoek in welke categorie zou ik een vervanger kunnen vinden?

MVG,

JvdB

Sonytech

Overleden

Dit is een doorvoercondensator.

De twee aansluitingen zijn in feite met elkaar doorverbonden en daar mag maximaal 15 Ampère doorheen lopen. Beide aansluitingen zijn verbonden met één kant (plaat) van de condensator.

De behuizing is verbonden met de tweede plaat van de condensator.

Dit soort condensatoren wordt gebruikt voor ontstoring.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Hoi,

Bedankt, nu vallen de puzzel stukjes op hun plek.

JvdB

maartenbakker

Golden Member

Nou ben ik opzich vrij benieuwd waar die condensator inzit. Een beetje off-topic hier, maar een klein tipje van de sluier misschien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi,

Vragen staat vrij he?
Het is een onderdeel van het laad circuit voor een startaccu van een aggregaat.
Het is een tsjechische geval. En het doet dienst voor noodgevallen op een tuinderij.
https://www.dropbox.com/sh/2gzqobzqzbaqw7r/mfwkwsxXos/Aggregaat

Heeft iemand een idee waar ik een vergelijkbare condensator vandaan haal?
Tot nu toe heb ik alleen iets vergelijkbaars gevonden bij digikey alleen zijn de verzendkosten zo hoog.

MVG,

JvdB

Hewlett

Honourable Member

Hier maar even. Wat is dit? Volgende onderdeel kwam ik tegen in een verzameling oude onderdelen die van mijn vader afkomstig zijn. Het lijkt een soort stokoude kwik batterij en is inderdaad redelijk zwaar. Foto is een macro opname, in het echt is het onderdeel ongeveer 4 cm lang. De cel is leeg.
Zeg het maar :-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/42wat_is_dit_klein.jpg

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Zou een normaalcel kunnen zijn of een calomel elektrode...

[Edit]
Een topic op een ander forum spreekt over een Clark cell

Wiki geeft deze beschrijving:

Originele elementDe originele uitvoering van Clark is een glazen pot die vergelijkbaar is met de gravitatie Daniell-element. De koperen kathode was hierbij door Clark vervangen door kwik die op de bodem van de pot ligt. Bovenop het kwik ligt de pasta van kwiksulfaat en daarboven de waterige oplossing van zinksulfaat waarin een korte zinken staaf is gedompeld. De glazen pot was afgedicht met een kurk met daarin twee gaten; een voor de zinken staaf en een voor een dun glazen buisje die reikt tot vlak boven de bodem van de pot. Een platinadraad, versmolten aan de onderkant van het glazen buisje, maakt een elektrische verbinding met de kwikplas. Het geheel is luchtdicht verzegeld met een dun laagje watervaste lijm.

[/Edit]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit komt bij mij over als een kwikschakelaar. Voor klein vermogen maar hoge spanning.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zondag 3 maart 2013 00:34:59 (23%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb gisteren twee componentjes uit Deurne meegenomen omdat ze me nieuwsgierig maakten.
Ze zaten in hetzelfde vakje in de bak, maar de een heeft een vierkant venster en de andere een rond. De kleur van het venster is nauwelijks te onderscheiden van de metal can van het device. op de foto is het verschil groter. Er is in werkelijkheid nauwelijks een naad te zien tussen venster en huis.

Verder ziet het er uit als een transistor, maar ik kan geen diodes meten.

Op het exemplaar met het ronde venster staat een logo, dat volgens mij van Siliconix (is opgegaan in Vishay) is en iets dat lijkt op DP 110T of DP 11OT of DP 11UT
Helaas geeft Google geen uitsluitsel.

Hier wat foto's :

http://www.uploadarchief.net/files/download/dp%20110t_p3030654.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dp%20110t_p3030655.jpg

Iemand hier, die een idee heeft ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten