Hoi elektronika hobbyisten,
Dit is mn eerste post dus bij deze: aangenaam! Ik heb intresse gekregen in elektronika na het opnieuw leggen van een kabelboom voor mn motorfiets. Veel gelezen en bouwdoosje geboued 
Nu heb ik een mooie Yamaha CA-410 versterker.
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/41310/Yamaha_CA-410.html
Al eens gerepareerd (verlichting) maar nu heeft die het weer begeven. Maar dat betrof slechts de zekeringen! Ik wil de versterker opfrissen. Ook heb ik voldoende modules gezien waarmee je MP3 signalen kunt sturen naar je amp. Aangezien er nog ruimte voldoende is in deze versterker. Maar dat is van latere zorg.
Ik wil als eerste de Elco vervangen. 4700uF 40V. Ik las op andere fora dat deze het best vervangen kunnen worden bij een oude versterker. Best moeilijk te vinden. Ik wil geen lood. Ik heb de volgende fabrikanten gevonden: Epcos inc. (TDK)/ CDE/Vishay/Kemet/Farnell/Sprague & Mundow Mlytic op ebay. De originele Elco heeft 3 pootjes. Volgens mij 1 steunpootje want aan het bord te zien loopt deze nergens heen. En ik vind geen Elco met 3 steuntjes.
Is 2 van dit type Elco's een goede keus?
http://www.ebay.de/itm/Mundorf-Kondensator-Elko-4700uF-40V-125-C-MLyti…
Bedankt voor jullie reacties alvast.
Ik moet nog even kijken hoe ik de plaatje up kan loaden. Die komen.
https://plus.google.com/u/0/photos/117873294320585877005/albums/584817…
Groeten, Krisj
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
EricP
mét CE
Don't fix what ain't broken.
Botweg elco's vervangen omdat het hip is, gaat nergens over. Zeker niet bij oudere ontwerpen waar eea. veel minder kritisch is dan bij SMPS. Heb je een reden om die elco's te verdenken?
SMPS? De Elco's zien er goed uit. Ik heb ze gedesoldeerd en wil ze vervangen. Of het nu echt noodzakelijk is en dat het gedaan word om hip te zijn dat hoor ik nu te laat.. 
Hoe dan ook: jij zegt zet de oude er maar weer terug in? Is het niet aannemelijk ze te vervangen enkel omdat ze erg oud zijn?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
De oudjes doen het nog best.
Als er geen klachten zijn is er inderdaad geen enkele reden om ze te vervangen.
EricP
mét CE
Waarom heb je ze gedesoldeerd???
Als je ze niet vertrouwt, dan meet je ze na. Het slaat nergens op om uit het niks elco's te gaan vervangen hebt. Als je er reden voor hebt (behoorlijke rimpel op de voeding bijvoorbeeld) dan is het een ander verhaal...
Ik heb hier 4 Philips voedingen. Jaren 70 spul. Die elco's zijn 40 jaar oud. Onder vollast (lineaire voeding, dan hebben ze het doorgaans het zwaarst) is er geen rimpel op te ontdekken. Waarom zou ik die gaan vervangen? Omdat ze 40 jaar oud zijn?
wow krijg wel direct flink op mn falie bij de eerste post! Zijn er anderen die een andere mening zijn toegedaan? Is er mogelijkheid deze versterker te upgraden?
Mogelijk? ja. Nodig? Nee.
Op 7 februari 2013 21:02:36 schreef Krisj:
Al eens gerepareerd (verlichting) maar nu heeft die het weer begeven. Maar dat betrof slechts de zekeringen!
Als dat weer gebeurt de ruststroom eens meten.
Op 7 februari 2013 22:44:44 schreef Krisj:
wow krijg wel direct flink op mn falie bij de eerste post! Zijn er anderen die een andere mening zijn toegedaan? Is er mogelijkheid deze versterker te upgraden?
ze bedoelen het goed 
upgraden? hoe bedoel je dat?
maar recappen is idd zinloos en zonde als er geen problemen waren bij meste ineaire voedingen is het niet nodig.
zo het ding eerst maar eens fixen en dan goed afregelen.
EricP
mét CE
wow krijg wel direct flink op mn falie bij de eerste post!
Tsja... Je begint (blijkbaar zonder kennis van zaken) te gooien met modekreten als 'recappen', 'amp' en 'upgraden'. Dan roep je ook nog ergens (blijkbaar weer zonder kennis van zaken) 'ik wil geen lood'.
Wat verwacht je dan?
Ik zie niet in waardoor het vervangen van een stapel condensatoren een 'upgrade' zou zijn. De enige situatie waarin dat voor zou kunnen komen, is als het van orgine beroerd ontworpen is. Mocht de reden zijn dat er een stel tussen zit wat buiten spec vlat, dan heet dat een reparatie.
Begin eerst eens met het probleem te onderzoeken, op te lossen. Daarna heeft die versterker als het goed is weer de specificaties die de fabrikant ervoor verzonnen heeft.
Overigens zie ik het in een versterker van die tijd ook niet zo snel gebeuren dat er een zekering ploft door een rotte C. Meestal eindigen die dingen als 'open'. Als het in de voeding zit, dan gaat het brommen. In de versterker zelf wellicht oscilleren - en dan zou er misschien een zekering kunnen gaan. Misschien.
Als je ze toch nog wil vervangen, koop in elk geval niet die mundorf dingen.
Mooi glad verkooppraatje, maar de ESR en ESL waarden vermelden ze niet!
Dit is een antwoord wat ik zocht:
Op 9 december 2005 20:36:43 schreef KT88:
Dan kan het wenselijk zijn om de diverse elco's te gaan vervangen door nieuwe, niet omdat ze slecht klinken, maar omdat ze gewoon in specificatie terug gaan lopen.
Ontkoppeling van voedingen wordt dan slecht, het laag wordt waziger, enz. enz.
Vervanging door Black Gates leidt dan inderdaad tot verbetering, maar vervanging door gewoon goede 105 graden nieuwe elco's was *ook* een verbetering geweest....Ik heb zelf goede ervaringen met Philips "Long Life" elco's in buizenversterkers, dus die zullen het ook goed doen in transistorversterkers.
Let er wel op dat het een goed merk is, Philips (BC), Panasonic, Nichicon, Elna of iets dergelijks, en geen Taiwan brol.
Zoek de 105 graden low ESR reeks, deze hebben een bewezen langere levensduur en behouden hun goede eigenschappen ook op langere termijn.Ik heb in het verleden ook wel experimenten gedaan met Black Gates e.d. , maar heb nu nooit echt hemelsbreed grote verschillen gehoord.
In buizenversterkers kunnen koppelcondensatoren wel wat doen, alhoewel dat effect naar mijn idee ook wel eens wordt overdreven. Dat zijn echter geen elco's, maar polypropyleen e.d. Ander mechanisme.
Kortom: heb je het geld ervoor over: stop er lekker Black Gates in, laat ze 300 uur inspelen (of laat jezelf 300 uur inspelen ), en geniet ervan.
Ik denk zelf dat je vrijwel zeker net zo tevreden zult zijn met wat bescheidener typen.Just my 0.02 volts
KT88
Op 9 december 2005 21:18:43 schreef KT88:
Met een ESR meter kun je wel enigszins bepalen of een elco nog aan zijn waarden komt, maar het heeft niet zoveel zin.
Na 15 jaar mag je wel aannemen dat ze minder zijn geworden.Ik zou ze gewoon allemaal vervangen, zelfs als er 40 stuks inzitten is het nog steeds tientjes werk.
Let er wel op dat je de capaciteitswaarde aanhoudt die vermeld staat, hogere waarden nemen kan lang niet altijd ongestraft (dit ondanks alle indianenverhalen! ).
Een hogere spanningswaarde kan geen kwaad, en zal alleen maar een langere levensduur tot gevolg hebben.Neem tevens de gelegenheid te baat om de gehele print eens goed door te solderen, met name daar waar het warm is geweest (eindtrap, voeding).
Regel dan ook de bias weer eens af, en vervang tevens de volumeregelaar door een gesloten Alps of Noble als je dat ervoor over hebt (kosten ca. 25 euro).Je herkent je eigen versterker niet meer terug!
Tenslotte nog dit: in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, is het continue aan laten staan van een apparaat beter voor de levensduur van de componenten dan hem steeds aan en uit te zetten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Op deze site gevonden. Dit topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/28650
Heb ik het juist dat dit type ELCO de juiste is?
Heeft iemand een idee waar ik deze bestellen kan?
http://industrial.panasonic.com/www-cgi/jvcr13pz.cgi?E+PZ+3+ABA0033+EE…
thnx!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Grotendeels met de citaten eens, maar
Tenslotte nog dit: in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, is het continue aan laten staan van een apparaat beter voor de levensduur van de componenten dan hem steeds aan en uit te zetten.
is m.i. een praatje voor de vaak en komt overeen met de algemene gedachte onder audioliefhebbers en computertweakers - ik bedoel de varianten daarvan die ervan houden maar geen diepere technische kennis hebben, opzich niets mis mee verder! - Achteraf begrijp ik dat het citaat van iemand is die wèl technische kennis heeft, en al helemaal van buizen die in bepaalde gevallen net zo hard of zelfs harder slijten als ze 'idle' staan, dus dan vind ik de uitspraak inhoudelijk simpelweg vreemd.
Hoe het werkelijk zit: Je kan met datasheets en berekeningen in de hand een omslagpunt vinden, waarbij de slijtage door herhaald inschakelen minder is dan de slijtageslag (want een slag is het; inplaats van een normale reparatie waarbij hooguit een handvol onderdelen aan vervanging toe is, heeft zo'n apparaat vaak een complete revisie nodig als het wordt binnengebracht) van het continu aanstaan. Bijvoorbeeld: als je hem binnen een uur weer wilt gebruiken moet je hem niet uitzetten.
Dat uur is een slag in de lucht, maar in die orde van grootte moet je het bij de meeste apparatuur daadwerkelijk zoeken. Philips bijvoorbeeld hield voor bedrijfsurentellers in televisies 0,5 of 1 uur aan. Apparaten die continu aanstaan hebben na enkele jaren geheid in enige mate last van zaken als tinrot en in kwaliteit teruglopende elco's, daar waar apparaten die 50% van de tijd aanstaan nog kiplekker zijn, ondanks de herhaalde opwarm- en afkoelcycli die vaak de schuld krijgen van slijtage.
Dit uitgaande van normale gebruikscondities in de huiskamer. Als je bij daarvoor geschikte apparatuur de boel ventileert zoals in apparatuurkasten (19" systemen) dan hoef je alleen de ventilatoren periodiek te vervangen en zal continu spelende apparatuur wel een optimale levensduur hebben.
Daarmee kom ik op andere factor die invloed heeft, dat is de overdimensionering danwel het dimensioneren van het ontwerp op zo'n manier dat het apparaat continu kan spelen zonder noemenswaardige (thermische) problemen. Dan zit je al snel aan apparaten die groter en duurder zijn dan de gemiddelde koper wil betalen. Die kom je dus ook niet zo vaak tegen.
@type elco: de gelinkte elco heeft een toegelaten rimpelstroom van 2500ma en een levensduur van 2000h. Dat kan beter want voor voedingselco's wil je krachtpatsers. In de Panasonic TS-UP serie kom je al aan 3030mA bij 2000h. Een Vishay/BC MAL205658472 komt aan 3670mA bij 5000h en een ESR van 0,05 ohm, is echter wel 63V werkspanning. Heb je nog wat meer ruimte in je behuizing en wil je tegen een fatsoenlijke prijs nog wat degelijker gaan kan je bijvoorbeeld Epcos B41550E7478Q 7200mA, 10.000h en 0,033 ohm.
Zo te zien van KT88, lang niets meer van gehoord overigens ...
-edit-
Veeel te laat alweer natuurlijk 
[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]
Op 13 februari 2013 00:56:32 schreef Krisj:
Op deze site gevonden. Dit topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/28650
De desbetreffende stukken zijn citaten, en daarom even in quotes gezet.
EricP
mét CE
Volgens mij heeft de TS zich wat in z'n kop gehaald en zoekt nu heel hard naar onderbouwing daarvoor. In plaats van kijken wat z'n probleem is en dat oplossen.
Hij zou zo de politiek in kunnen...
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Da's toch geen politiek, da's een gezonde discussie. Niks mis mee, toch?
Of vervanging nodig zou je kunnen bepalen door ESR en capaciteit te gaan nameten. Waar elco's flink warm worden hebben ze een kortere levensduur, dus daar kan het best nodig zijn.
Ben je puur hobbiematig bezig en vind je het gewoon leuk om zo'n oud beestje op te knappen (zoals de meesten..), wat let je om veel te vernieuwen?
nb
KT88 ligt (weer) in het ziekenhuis, het gaat helaas niet zo goed met 'm.
Dank je voor je verhaal! Zover in verdiepen komt later pas. Ben inderdaad hobbymatig bezig. Vind het een prachtige amp en wil er tzt een usb module inbouwen. 
Op 13 februari 2013 00:56:38 schreef maartenbakker:
@type elco: de gelinkte elco heeft een toegelaten rimpelstroom van 2500ma en een levensduur van 2000h. Dat kan beter want voor voedingselco's wil je krachtpatsers. In de Panasonic TS-UP serie kom je al aan 3030mA bij 2000h. Een Vishay/BC MAL205658472 komt aan 3670mA bij 5000h en een ESR van 0,05 ohm, is echter wel 63V werkspanning. Heb je nog wat meer ruimte in je behuizing en wil je tegen een fatsoenlijke prijs nog wat degelijker gaan kan je bijvoorbeeld Epcos B41550E7478Q 7200mA, 10.000h en 0,033 ohm.
Kun je zomaar ongestraft de Farad waardes veranderen? Of zijn de mA als vermeld bij een Elco van 4700uF
Eerst maar eens kijken wat rimpelspanning is:
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-03.htm
Op 13 februari 2013 06:01:00 schreef EricP:
Volgens mij heeft de TS zich wat in z'n kop gehaald en zoekt nu heel hard naar onderbouwing daarvoor. In plaats van kijken wat z'n probleem is en dat oplossen.Hij zou zo de politiek in kunnen...
@EricP. Dank je voor je compliment. Jouw mening & onderbouwing zijn voor mij, topicstarter, net zoveel waard als die van KT88. Ik wil je vragen mijn vragen nog eens te bestuderen. Ik waardeer jouw antwoorden ook, maar ze zijn negatief t.a.v. mijn (hobby)plan. Ik zoe als elektronika leek verder en vind deze informatie. Bedankt voor je info, maar als je verder geen nuttige bijdrage levert aan "mijn draadje" dan staat het je vrij om niet te reageren.
Mijn probleem is 2 kapotte lampjes, en 2 doorgebrande zekeringen. Staat ook in de FP
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Wil je aub quoten zoals het bedoeld is?
Op 13 februari 2013 18:32:08 schreef Krisj:
Kun je zomaar ongestraft de Farad waardes veranderen?
Nee, daar komt meer bij kijken. En dat is iets wat Yamaha al voor je heeft uitgezocht. De gekozen waarde zoveel mogelijk aanhouden.
Bedankt voor je info, maar als je verder geen nuttige bijdrage levert aan "mijn draadje" dan staat het je vrij om niet te reageren.
Op een forum staat het hem even zo goed vrij om wel te reageren als het relevant is. En dat is het dus wel, zie volgende punt.
Mijn probleem is 2 kapotte lampjes, en 2 doorgebrande zekeringen. Staat ook in de FP
Zou het dan echt niet handiger je daar op te richten ipv op deze overbodige actie? Als leek zijnde is elke welgemeend advies iets om met twee handen aan te pakken ipv proberen je niet goed gefundeerde gelijk te halen, zo schiet je probleem geen cm op. Daar is in dit topic al een paar keer op gewezen, en niet voor niets.
Persoonlijk ben ik diverse 'upgrades' tegen gekomen die uitliepen op complexe en kostbare reparaties om de boel weer op te lappen, en dat is bloedserieus argument van mijn kant.
Op 13 februari 2013 10:48:43 schreef 12V HiFi:
nb
KT88 ligt (weer) in het ziekenhuis, het gaat helaas niet zo goed met 'm.
Ai alweer... ik wens hem heel veel sterkte toe.
De laatste reactie van "hem" is niet relevant. ik ben geen leek maar een ingenieur en probeer hier enkele richtlijnen/hulp te krijgen.
mijn goed gefundeerde gelijk?? ik ben aan het hobbyen. Er staat toch duidelijk Recap boven.
Ik vind ericP en jouw een stel azijnzeikerds. Ik moet nog uitzoeken hoe ik 2 verschillende reacties in één post quoot....
Bedankt voor de info m.b.t. de anderen.
glas is halvol jongens, niet halfleeg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
En wie is hier nu negatief? Hmmm... splinter... balk.
Op 13 februari 2013 19:48:23 schreef Krisj:
De laatste reactie van "hem" is niet relevant. ik ben geen leek maar een ingenieur en probeer hier enkele richtlijnen/hulp te krijgen.
Een elektronicaleek, dat zijn je eigen woorden, is nog steeds een leek. Of houdt een ingenieurspapiertje tegenwoordig automatisch kennis van elektronica, en audiotechniek in het bijzonder, in?
Er wordt genoeg hulp geboden, of valt advies daar niet onder? Goed bedoelde adviezen aan een leek.
mijn goed gefundeerde gelijk?? ik ben aan het hobbyen. Er staat toch duidelijk Recap boven.
Nee... je niet goed gefundeerde gelijk...
Ik vind ericP en jouw een stel azijnzeikerds.
Bedankt he, het zijn goed bedoelde adviezen. Oa om jou voor een onbedoelde re-crap te behoeden.
Als je alleen positief advies wilt hebben dan moet je bij een adviesburo aankloppen en veel geld op tafel leggen. 
Op een forum kan je tegengas verwachten, zeker als je ongefundeerde uitspraken doet tegenover personen die er hun werk en/of passie van gemaakt hebben.
Het bijelkaar harken van citaten die in je straatje passen is leuk en aardig. Alleen kan iemand met kennis van zaken de citaten beter beoordelen, en uiteraard nog veel meer citaten te voorschijn halen die het tegenovergestelde goed en duidelijk beargumenteren.
Deze post zal wel voor de kat z'n k zijn, daarom sluit ik maar af met een quote:
Je kunt met je hoofd een spijker in de muur slaan maar is dat de beste manier?