Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Fred: dat probleem met je meetsnoeren is echt een luxe probleem ;)

Nu je het hebt over mensen die denken er iets vanaf te weten: Mijn ouders hebben een zonnestroom-setje voor op de camping. Paneel, acculader/regelaar, accu, omvormer voor 230 (maar die wordt zelden gebruikt omdat de meeste verbruikers al wel een autostekker hebben) en een enkel lampje. Opzich niks bijzonders dus en gekocht bij een winkel die dealer mocht spelen. Lijkt dus prima voor elkaar.
MAAR: de zonnelader heeft een automatische detectie om te zien of hij aan een 12 volt of 24 volts accu hangt en waarheen hij de boel dus moet regelen (schakelende lader). Om onbekende reden (vermoedelijk leegloop van de accu) was dat ding zijn instelling kwijt en was doodleuk naar 24 volt gesprongen. De set deed het plotseling zo slecht en ik voor de zekerheid wat meetapparatuur meegenomen. Toen werd het euvel duidelijk, de accu werd met een veel te hoge spanning geladen, was nogal overspannen geworden en had uiteindelijk met een zenuwinzinking het aardse voor de eeuwige accu-velden verruild.
Dus ik (in ontspannen vakantiemodus) eens met de leverancier van het setje bellen (je kent het wel, met een vouwstoel in het zonnetje, bakje koffie erbij etc). En die man, schijnbaar vol begrip) eerst uitleggen hoe je die instellingen moest 'resetten' door het loshalen van de accu aansluitingen en dan eerst 0, dan + weer aan te sluiten etc. Tot zover nog geen probleem, tot ik over de inmiddels morsdode accu begon. Volgens hem kon dit probleem met geen enkele denkbare mogelijkheid aan de lader liggen. Ik (verwachtende uit het voorgaande nog dat hij enig begrip zou opbrengen) hem vertellen wat ik gemeten had, dat dergelijke hoge laadspanningen uiterst ongezond zijn voor accu's en dat ik toch wel graag een nieuwe zou willen of het geld zodat ik ter plaatse een nieuwe kon kopen. Toen ik daar ook nog bijhaalde dat het probleem van de acculader blijkbaar vaker voorkwam omdat hij zonder aarzelen de 'reset' methode kon oplepelen, was het hek van de dam. Schelden en tieren, waar ik het lef vandaan haalde om zijn laadspanningen verhaal in twijfel te trekken, dat ik hem niet de schuld mocht geven van iets dat ik vernield had en nog een heleboel meer in een ondoorbreekbare tirade die ik verder verdrongen heb (maar voor een verkoper uiterst onprofessioneel). Hij gooit in een adempauze de hoorn op de haak en ik (na zelf mijn koffie op te hebben gedronken en gekeken of ik niet stiekem een rare droom had) doodleuk opnieuw gebeld, hopende dat hij wat was afgekoeld of ik een collega van hem aan de lijn zou krijgen). Scheldend en tierend werd er weer opgenomen, helaas, mislukt. Kwam er op neer dat ik bij hun niks aan vergoeding kon halen en mijn ouders met een kapotte accu zaten en een onbetrouwbare laadregelaar. Gelukkig hoorden we van iemand die de accu van zijn auto had vervangen omdat die bij een rit met regelmatig stoppen-starten (pakketpost achtig) het moeilijk kreeg, de accu wel te verstaan. Die accu erin en het werkte weer, met de regelaar er eerst even op gegokt.

Moraal van dit verhaal: koop een 12volts laadregelaar voor een 12 volts accu, óf één met een switch voor de selectie van 12/24 volt. Maar nooit één met een automatische detectie!

Na dit verhaal op deze morgen, is het alweer bijna middag (toen ook).

@the engineer: Was een vrij kleine zaak, dus sprak gewoon met een verkoper/baliemedewerker. Maar als ie gaat doen alsof hij kennis heeft en de plank dan (opzettelijk) misslaat, tja... toen kreeg hij hem terug en daar kon hij dus niet tegen. Blijkbaar al een bonusje misgelopen ofzo.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Zo'n klantenservice figuur verwacht natuurlijk ook geen electro-expert die wel weet waar hij het over heeft, he :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Toch raar, want het zou helemaal niet zo moeilijk moeten zijn om de accuspanning betrouwbaar te detecteren; een 12V accu die meer dan 15V open klem spanning geeft lijkt me dusdanig overladen dat hij stuk is, en in ieder geval niet meer verder geladen mag worden. Een 24V accu die onbelast minder dan 18V geeft lijkt me ook vrij kansloos.

Een startaccu is eigenlijk ongeschikt voor zulke toepassingen, maar als je een exemplaar gebruikt dat toch al afgeschreven is, is elke Ah die er nog in zit natuurlijk mooi meegenomen.

@Fred101: ik heb ook altijd ruzie met meetsnoeren; de rode snoeren voor multimeter e.d. pak je er zo tussenuit, maar de zwarte is altijd een uitdaging in op een hoopje met wat oscilloscoop probes, USB kabels, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Daarom zijn de zwarte ook altijd de algemene aarde ;)
Als je veel met bananensnoer werkt is een geel, groen en blauw snoertje ook erg handig om alles uit elkaar te houden.

Meep! Meep!

Ook weer iets vervelends meegemaakt, maar ik kon het topic niet vinden doen het gebeurde. dus nu maar.

voor mijn ( al bijna klaar!) VFD klok project wilde ik s'nachts de displays kunnen dimmen. om dan ook de gloeidraad te besparen, schakelen we die af met een relais. het kleinste relais dat ik had was dingetje waar wel een merkje op stond, maar verder geen typenummer.

wel een vrij standaard pinout. dus, even controleren met de multimeter, en na enkele metingen: jahoor, een 2x NO relais. mooi, dan kunen we die andere gebruiken om de 74HC driver IC's ook uit te zetten. dus, daarmee schakel ik de +18V uit.

bleek het ding intern gewoon alle vier de pootjes aan elkaar te gooien. helaas, daar moest ik achter komen toen er 18V over de filamentjes heen stond. deze zijn ontworpen voor 1,2V en die zijn dus naar de glasbak gegaan... alle vier. erg jammer.

dus, weer wat geleerd: niet te snel conclusies trekken. :(

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

daar moest ik achter komen toen er 18V over de filamentjes heen stond. deze zijn ontworpen voor 1,2V...

hé dat ken ik!

Ik heb het gehad met gloeilampen waar niet (meer) op te lezen was wat de spanning moest zijn, terwijl ze een standaard E27 fitting hadden, en een volledig matte bol.

Was dat ding helder, dan was de maat van de gloeidraad mij wel opgevallen...

Niet dus.
Ik zo'n lamp in een standaard armatuur, Inschakelen en flitsen maar...
Het was een leuk flitsbolletje!

Bleek ik een 24V machinelamp te hebben verknald...

Ook heb ik het wel eens met een Overhead projector gehad...
We hadden toen enkele met 24 Volt Halogeenlamp en met 36 Volt halogeenlamp

Natuurlijk had ik eens een verkeerde in een 36 Volt systeem gepropt...
Flits, en het was weer donker...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

misschien kort op elkaar, maar ik heb mijzelf net weer in het gezicht gemept van stomheid...

ik ben 1 uur en 25 minuten op zoek geweest naar de reden waarom mijn uC niet startte. ( zelfde klok)
deze deed het al prima, maar ik ging de "netspanning/ 50Hz blok" converter aanpassen.
bij het aanpassen heb ik echter per ongeluk het voedingspootje van de uC losgesoldeerd van de +5V. dat duurdetoch lang voordat ik dat ontdekte! en ik maar kapotte onderdelen zoeken...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dus eigenlijk 3 uur en 5 minuten ziek geweest? ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

In combinatie met een verhaaltje over een cpu klok vond ik dat ook erg verwarrend. Mijn ervaring is dat controllers waarvan de voeding los is meestal soort van blijven werken, zolang er minimaal een hoog signaal met lage impedantie op een ingang staat, waardoor de controller via de ESD diodes gevoed wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Precies. Er mailde deze week iemand die een posting van mij uit '09 had gevonden over een composiet-sync-maker die ik ooit ontworpen had: Gewoon xor tussen de Hsync en de Vsync. Die blijkt het ook te doen zonder voeding. Zo van voeding los getrokken, kom ik onder m'n bureau vandaan, en een paar seconden later valt het kwartje: Hey, ik zou toch helemaal geen beeld moeten hebben????? Maar goed. In de 2013 editie heb ik pootje 14 (VCC) aan pootje 5 (B2) laten hangen. Pootje 3 (Y1) aan 4 (A2) en nu kan je in hardware kiezen voor het signaal of z'n inverse. Ik heb toen ik dit maakte in 1987 in XF86Config zitten klooien om de polariteit goed te krijgen. Maar dat zal nu wel niet meer lukken. Dus nu kan je de directe XOR op pootje 3 (Y1) of z'n inverse op pootje 6 (Y2) vinden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 februari 2013 21:26:51 schreef Lucky Luke:
Toen ik m'n oude camera uit elkaar prutste had ik de flitscondensator kortgesloten. Moet je ook niet doen - dat flitst... (En hij was niet eens helemaal vol). Alsnog beter dan beetpakken denk ik. Autsj.

Ontwerptips maar weer:
http://www.dare.nl/nl/opleiden/edutorials
Vandaag een rondleiding en presentatie gehad bij Dare!!. Was erg interessant*. Maar ze hebben ook het een en ander online staan, zie bovenstaande link. Daar staat zelfs veel meer dan dat ik in de presentatie vandaag gezien heb. Leuk stukje: ze hebben laten zien dat zelfs een domme 50Hz gelijkrichtdiode nog AM detectie doet, als je het niet wil. Tot vele 10tallen Mhz aan toe (wat voor hen nog bijna DC is, ze meten ver in de GHz-en als het moet).

Hoe te voorkomen: Filteren vóór je de 1e halfgeleider tegenkomt. (Een HF signaal wegfilteren is makkelijker dan het gedemoduleerde signaal wegfilteren - als het gedemoduleerde signaal binnen de gewenste frequentieband valt is het zelfs de enige optie.) Dus een klein Ctje bij elke in of uitgang. (Uitgangen zijn voor stoorsignalen ook ingangen)

Er staat ook een heel stuk over goed printontwerp

(De edutorial van AM detectie is nu net toevallig een verkeerd verwijzende link, maar de er op volgende gaat er ook op in, en het principe is gewoon hetzelfde als bij de simpele am-radio met een afgestemde kring, diode en kristaloortelefoontje, maar dan met een onafgestemde kring, en eender welke diodeovergang in b.v. een versterkercircuit, met als resultaat bijv. het gereutel van een gsm uit computerspeakertjes)

*) Eigenlijk zou Fred er 'n keer heen moeten, ze hebben er leuke meetapparatuur ;). CO-excursie? Leest Dare!! mee?

Ja, ik lees mee. De link naar AM detectie gerepareerd!

Op 1 maart 2013 15:33:52 schreef roadrunner84:
Daarom zijn de zwarte ook altijd de algemene aarde ;)...

Totdat je aan auto's gaat sleutelen!!

Bij Opel hebben ze de eigenaardigheid om rustig zwarte draden als plus en bruin als massa te gebruiken en dat soort ongein.

Ik heel lang geleden toen de losse autoradio sledes in gebruik kwamen heb ik er eentje ingebouwd mijn Ascona. Alles aangesloten en de radio met slede hing nog buiten het dashbord, alles werkte perfect.

Maar: Er zat ook een spoel blokkering in die de radio mechanisch vergrendeld zodat je die alleen met het contact aan de radio uit de slede kunt trekken. Netjes de contact spanning draad op de ene kant, zwarte van de kabelboom aan de andere kant.
Alles werkte niet waar? Hup slede en vastgezet met al die lipjes.
Radio erin.

Toen wilde ik de radio eruit trekken: hum foutje werkt niet!
De zwarte is dus geen massa! Balen als een stekker, ik heb het halve dashboard moeten slopen om er vanachter bij te komen om met een klein schoevendraaiertje het spoeltje in te drukken en zo de radio en dan pas de slede er weer uit te krijgen.

Dat vergeet je nooit meer, en nu controleer ik altijd de autobedrading wat precies wat is, want op kleuren kun je absoluut niet bouwen.

Ach door schade en schande wordt men wijs!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bij Citroën is het heel lang de gewoonte geweest dat de kleur van de draden iets te maken had met de dikte, de meeste waren dan ook groen, dun dus!!
Het is tegenwoordig nog wel vaak zo, het is dan ook meten en nog eens meten, en veel zoeken.
Gr. Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.
maartenbakker

Golden Member

Op 3 maart 2013 12:40:30 schreef henri62:
[...]
Totdat je aan auto's gaat sleutelen!!

Bij Opel hebben ze de eigenaardigheid om rustig zwarte draden als plus en bruin als massa te gebruiken en dat soort ongein.

Bruin lijkt wel een halve standaard als massa. In elk geval Ford deed dat ook zo.

Overigens ben ik het met je eens en is het algemeen onverstandig om op kleuren te vertrouwen; ook bij computervoedingen zie je altijd beweren dat oranje 3,3V is enzo. Fout. Kan ook paars zijn bijvoorbeeld, zodat het altijd aangewezen is om naar de pinout van de connectoren te kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ooops. Reflow oven iets te heet laten worden:

onderkant:
http://prive.bitwizard.nl/dsc05141_small.jpg
bovenkant:
http://prive.bitwizard.nl/dsc05140_small.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit rew, beetje zout en peper erbij. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@rew,

Ik heb toch een heel ander idee bij een tosti.
Maar goed het blijft zonde van het pcb en de componenten.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

@Rew, waahahaa, ocharme man! Ietsje te heet... Alleen de Kapton heeft het overleefd.
sorry maar ik moet er nog altijd hartelijk om lachen telkens ik die foto terug bekijk :-)

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op maandag 11 maart 2013 14:08:29 (11%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@rew: wat zie ik?
Die zwarte koolhoopjes, waren dat ICs? ik zie geen soldeertin, of is dat verdampd?
Dat aan die zwarte draadjes is neem ik aan je termokoppel, zou die (incl. regelelectronica) dit "foutje" niet voorkomen moeten hebben?

Meep! Meep!

Spannende film op tv tijdens het reflowen?
Da's balen man.

Gelukkig geen brood/banket bakker :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Blijkt dat als je een opdracht aan het prepareren bent en je de "default" designrules van eagle ingeladen hebt (i.e. dus GEEN designrules ingeladen), je "werkende" design ineens niet meer werkt: Door de grotere clearance loopt het grondvlak niet ver genoeg door om alle ground pinnetjes met mekaar te verbinden. Dit is een printje van die batch: Die doet het toch niet.

Het printje is er voor om met de thermokoppels te meten op het (een) printje. De printjes met de componenten gaan dan ernaast en ervaren hopelijk ongeveer dezelfde temperatuur.

We hebben even ruzie met de thermokoppel uitlees print. Vandaar even het tweede thermokoppel die aan de multimeter zit om met de hand uit te lezen. Het weer een keer met de hand regelen heeft ook het voordeel dat je weer nieuwe ideeen krijgt over hoe je de regeling beter kan maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gisteren wilde ik uit een oude muis wat onderdelen demonteren om als lichtsluisje op een Pic te fungeren.
Na het uitnemen van de onderdelen even de datasheets van de onderdelen bekijken op het net, hé m'n muis doet het niet ????
Ik zal toch niet...nee hè......verkeerde muis gemolt

Wat is dat voor thermocouple uitleesprint? Ik gebruik deze dingen Van Analog Devices:
http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/7B37.pdf

Duur maar heel erg goed. Vooral in een zware industrieele omgeving. In dat blokje zit een fantastisch stukje (filter en compensatie en lineairisatie) techniek. Die lui van Analog Devices die dit bedacht hebben waren bepaald niet gek.

Ben benieuwd wat jullie voot printje hebben en voor welk type thermocouple.

Dit topic is gesloten