Fred: dat probleem met je meetsnoeren is echt een luxe probleem
Nu je het hebt over mensen die denken er iets vanaf te weten: Mijn ouders hebben een zonnestroom-setje voor op de camping. Paneel, acculader/regelaar, accu, omvormer voor 230 (maar die wordt zelden gebruikt omdat de meeste verbruikers al wel een autostekker hebben) en een enkel lampje. Opzich niks bijzonders dus en gekocht bij een winkel die dealer mocht spelen. Lijkt dus prima voor elkaar.
MAAR: de zonnelader heeft een automatische detectie om te zien of hij aan een 12 volt of 24 volts accu hangt en waarheen hij de boel dus moet regelen (schakelende lader). Om onbekende reden (vermoedelijk leegloop van de accu) was dat ding zijn instelling kwijt en was doodleuk naar 24 volt gesprongen. De set deed het plotseling zo slecht en ik voor de zekerheid wat meetapparatuur meegenomen. Toen werd het euvel duidelijk, de accu werd met een veel te hoge spanning geladen, was nogal overspannen geworden en had uiteindelijk met een zenuwinzinking het aardse voor de eeuwige accu-velden verruild.
Dus ik (in ontspannen vakantiemodus) eens met de leverancier van het setje bellen (je kent het wel, met een vouwstoel in het zonnetje, bakje koffie erbij etc). En die man, schijnbaar vol begrip) eerst uitleggen hoe je die instellingen moest 'resetten' door het loshalen van de accu aansluitingen en dan eerst 0, dan + weer aan te sluiten etc. Tot zover nog geen probleem, tot ik over de inmiddels morsdode accu begon. Volgens hem kon dit probleem met geen enkele denkbare mogelijkheid aan de lader liggen. Ik (verwachtende uit het voorgaande nog dat hij enig begrip zou opbrengen) hem vertellen wat ik gemeten had, dat dergelijke hoge laadspanningen uiterst ongezond zijn voor accu's en dat ik toch wel graag een nieuwe zou willen of het geld zodat ik ter plaatse een nieuwe kon kopen. Toen ik daar ook nog bijhaalde dat het probleem van de acculader blijkbaar vaker voorkwam omdat hij zonder aarzelen de 'reset' methode kon oplepelen, was het hek van de dam. Schelden en tieren, waar ik het lef vandaan haalde om zijn laadspanningen verhaal in twijfel te trekken, dat ik hem niet de schuld mocht geven van iets dat ik vernield had en nog een heleboel meer in een ondoorbreekbare tirade die ik verder verdrongen heb (maar voor een verkoper uiterst onprofessioneel). Hij gooit in een adempauze de hoorn op de haak en ik (na zelf mijn koffie op te hebben gedronken en gekeken of ik niet stiekem een rare droom had) doodleuk opnieuw gebeld, hopende dat hij wat was afgekoeld of ik een collega van hem aan de lijn zou krijgen). Scheldend en tierend werd er weer opgenomen, helaas, mislukt. Kwam er op neer dat ik bij hun niks aan vergoeding kon halen en mijn ouders met een kapotte accu zaten en een onbetrouwbare laadregelaar. Gelukkig hoorden we van iemand die de accu van zijn auto had vervangen omdat die bij een rit met regelmatig stoppen-starten (pakketpost achtig) het moeilijk kreeg, de accu wel te verstaan. Die accu erin en het werkte weer, met de regelaar er eerst even op gegokt.
Moraal van dit verhaal: koop een 12volts laadregelaar voor een 12 volts accu, óf één met een switch voor de selectie van 12/24 volt. Maar nooit één met een automatische detectie!
Na dit verhaal op deze morgen, is het alweer bijna middag (toen ook).
@the engineer: Was een vrij kleine zaak, dus sprak gewoon met een verkoper/baliemedewerker. Maar als ie gaat doen alsof hij kennis heeft en de plank dan (opzettelijk) misslaat, tja... toen kreeg hij hem terug en daar kon hij dus niet tegen. Blijkbaar al een bonusje misgelopen ofzo.