Ik zou graag zo'n apparaatje kopen waarmee ik de motorelectronica kan uitlezen, en de foutenlijst bekijken en leegmaken. Maar er is zoveel aanbod...

Er is nu een aanbieding bij de grote C (hun ref. 857126), hoe nuttig/bruikbaar zou dat toestelletje zijn?

En ook: OBD is gestandardiseerd, maar was dat niet enkel op de laagste niveau's? Moet het apparaat toch niet min of meer geschikt zijn voor de auto? Mijn wagen is een Fiat Ducato bus, model 2006.

Oeps...da's wel duur bij die grote C. Ik heb al jaren de ELM327 (zie http://dx.com/s/obd2) en die leest ook alles prima uit. De meegeleverde software kan alles; uitlezen, wissen en op afstand besturen.....wel grappig als je achter de PC zit en gas geeft ;)
Heeft me al vaak geholpen om foutmeldingen te achterhalen en storingzoeken te versnellen bij m'n Saab 9.3 en Renault Laguna.

Alleen even opletten of jouw bus niet toevallig een afwijkende plug heeft....

Ik heb een Scangauge II permanent in mijn auto zitten. Dat ding kan foutcodes uitlezen en resetten; misschien niet per se bedoeld als uigebreide OBD scanner, maar in een simpele auto waar geen uitgebreid dashboard in zit heb je dan meteen ook een verbruiksmeter, allerlei tripmeters en thermometers, TPS, load, open/closed loop, en dergelijke op een mooi klein, helemaal instelbaar schermpje. Zelfs de kleur van de verlichting is helemaal instelbaar.

http://fuzzcraft.com/pics/carst2_scangauge.jpg

Ligt eraan wat je wilt; voor 2 tientjes heb je een obd2 kabel die je kunt gebruiken met een (demo) versie van Fiat Ecu Scan.

Heb er zelf ook één en af en toe lees ik de auto uit om te kijken of er gekke dingen voorkomen, ook handig voor resetten van airbag lampjes e.d.

Bij dealextreme staan ook een aantal ODBII modules, geen idee of het wat is, specs zien er wel goed uit.

Ik heb hier ook een elm 327, met usb aansluiting en wifi. Heb er nog niet echt heelveel tijdin kunnen steken. Ik wil eigenlijk vooral oude bmw's en audi(vw) uitlezen en resetten. Welke software gebruiken jullie hiervoor?

[Bericht gewijzigd door amateurtje op (38%)]

Weet niet wat voor een auto je hebt en wat het bouwjaar is maar je moet er alleen rekening mee houden dat zo'n ELM327 alleen werkt op auto's met EOBD.
Ik meen dat auto's vanaf 2001 pas die standaard hebben.

Hmmm bedankt hoor, maar had je wel alles gelezen?

Mijn wagen is een Fiat Ducato bus, model 2006.

Er is zelfs een Android app die je foutcodes kan uitlezen.
http://www.carblogger.nl/auto-apps-voor-android-en-iphone/
Ik gebruik zelf de dealer soft op een laptop met een kabeltje. Werd ooit aangeboden door een Chinees op Ebay.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]

Nadeel is dat die Ducato niet volledig EOBD is.
(Ik ga er vanuit dat het een diesel is)
Je kan wel een paar fouten uitlezen en een paar sensor waarden.

In dit geval handiger om Fiat ECU Scan te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (11%)]

In dit geval handiger om Fiat ECU Scan te gebruiken.

Paul, het is inderdaad een diesel, de 3,0l meer bepaald. Kun je me mssch. op weg zetten naar die ECU scan? Is dat iets dat dezelfde hardware en/of protocol gebruikt om een eigen applicatie op te draaien?

Je had het model en bouwjaar inderdaad al in je eerste post vermeld.
Was een beetje laat en was blijkbaar niet zo helder meer.

Zeg dat wel. De TS kan ook even de ECU softnaam in Google gooien dan ziet ie wat de mogelijkheden zijn.

Idd en dan ook nog de Ebay "tunings DVD" in de aanbieding....
Maar goed dan hebben we weer meer werk.

Is dat iets dat dezelfde hardware en/of protocol gebruikt om een eigen applicatie op te draaien?

Snap even niet wat je precies bedoeld.
ECU zal een EDC16c39 zijn.
Je kan wel een OBD interface gebruiken maar de PID's zijn heel anders.
Ik heb een chinese clone en dat werkt prima.