Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Juist mijn Elektuur DMX tester geprogrammeerd maar komt niets op het LCD, mmh tjien. Alles nagelopen, alle banen ok. Wat met het contrast spelen om misschien toch iets te krijgen > blijft leeg.

Zoek ik de ds van het scherm op, is dat toch wel 2 lijnig ([url="www.powertipusa.com/pdf/pc1602q.pdf"]Powertip PC1602q[/url]) :( en moet een enkele versie hebben.

[Bericht gewijzigd door Damic op 15 maart 2013 12:19:03 (12%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

@damic: ik heb de controllers niet bekeken, maar normaal staat de cursor standaard toch op positie 0.0?
Dan kan je de cursor zelf naar regel 2 plaatsen.
Krijg je ook geen test signaal op je lcd? (sluit enkel voeding en contrast aan).

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik krijg blokjes op de 1ste lijn en als ik het scherm wat draai zien ik de 2de rij ook. Contrast staat wel helemaal open.

Edit: nvm nu heb ik wel beeld op de 2 lijnen :)
DMX TEST
ER V1.2

Nu nog wat knoppen voorzien en de 2 XLR connectors en alles in een doosje steken :)

[Bericht gewijzigd door Damic op 15 maart 2013 12:17:21 (19%)

Hi,

= Probleem met donkere laklaag op prototype soldeer bordjes =

Voor mijn eigen ontwerpjes had ik een aantal van deze eiland-bordjes aangeschaft:

http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/product&path=48&product… (DFRobot)

Helaas werkte test 1 niet, ook test 2 niet en bij test 3 gaf ik het bijna op...

Totdat ik, na een aantal uurtjes fout zoeken in mijn ontwerp, mijn schema's en soldeerkunde, de lettertjes VCC en GND op het bordje zag staan en me afvroeg waarom ze die eigenlijk erop hadden gezet.

Blijkt dat ze, voor mij nagenoeg onzichtbaar door de zeer donkere laklaag, de buitenste 2 rijen (alvast?) hadden doorverbonden en dus alles wat volgens mijn schema daarop zat aangesloten lekker stond kort te sluiten.

Achteraf is het op de foto van de fabrikant (zie link) best te zien, op de 10 stuks welke ik hier heb liggen zul je denk ik met een microscoop moeten werken om het te kunnen zien.

Nu weet ik het gelukkig, voor de volgende keer...

NokDoc

DEADBEEF

Waauw ja amaai dat is klein.

Ze hadden er beter gewone stip lines van kunnen maken zoals op andere protoboards ook wel gebruikelijk is.

Meep! Meep!

haha - die fout heb ik ook onlangs gemaakt - zelfde soort bordje
fijn te horen dat ik niet de enige ben ;-)

Vandaag op school de spanning van een Van-de-Graaf generator proberen te meten met een 30KV meetprobe en aangesloten op mijn multimeter. Wat dan heel belangrijk is (als je de aardedraad vergeet aan te sluiten) dat je het display niet aanraakt.
De cijfers stonden er direct ingebrand, gelukkig nu wel weer weggetrokken.

Maar wat het voltage is moet ik toch maar met een scoop meten, en niet met een multimeter.

gezocht: nieuw potje " magische rook "

Niet mijn eigen ontwerpfout, maar wel errur...
Mijn knijpkat doet het prima. Deze heeft twee standen, voor tijdens het knijpen, dus direct gevoed of via iets intern.
Maar de laatste tijd deed dat intern het steeds slechter, dus ik dacht, kom op, die accu zal wel op zijn.
Opengemaakt, dat zwarte ronde ding dat toch duidelijk op een accu/supercap leek er uit....2 stuks CR2032.

Geniaal, de suggestie wekken dat er een accu inzit die wordt opgeladen tijdens het knijpen.

Just find out what you like and let it kill you

Zon zelfde knijpkat had ik ook (toevallig een gekleurd doorzichtig ding?). Eigenlijk vlak nadat ik hem kreeg had ik m al opengemaakt omdat ik ook al vermoedde dat het niet klopte. En het doosje beweerde nog van wel!

Spanning staat en stroom gaat!

Ja, doorzichtig, donkergrijs, 2 bright white leds.
Lijkt qua vorm op zo'n ouderwetse groene knijpkat (wij hadden thuis zo'n ding van uit de oorlog, daar hebben mijn broers en ik veel mee gespeeld).
Toen ik er in de winkel in keek dacht ik dus een accu te zien...
Ik heb nog wel supercap liggen, maar ik vrees dat ik het kreng niet meer in elkaar krijg. Ik heb geen idee hoe ik dat met die zware veer moet doen.

Hij geeft gaf overigens wel erg veel licht.

Op 21 maart 2013 22:23:51 schreef darkpinguin:
Vandaag op school de spanning van een Van-de-Graaf generator proberen te meten met een 30KV meetprobe en aangesloten op mijn multimeter. Wat dan heel belangrijk is (als je de aardedraad vergeet aan te sluiten) dat je het display niet aanraakt.
De cijfers stonden er direct ingebrand, gelukkig nu wel weer weggetrokken.

Maar wat het voltage is moet ik toch maar met een scoop meten, en niet met een multimeter.

Zal je dat nooit meer doen ! De spanning , die op en vdGraaff generator staat, kan in de honderden kV lopen; dat vinden multimeters niet prettig, ook niet achter een HV-probe! Scopes overigens ook niet.

Het beste is een 'ouderwetse' elektrometer te nemen, zoals op het natuurkunde practicum wordt gebruikt: Twee strookjes bladgoud, die meer spreiden, naarmate de spanning hoger is. Je ziet ze ook met een schaaltje er achter, dat is geijkt in kV

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Geniaal, de suggestie wekken dat er een accu inzit die wordt opgeladen tijdens het knijpen.

Hi,

Mijn idee: Vaak werken deze celletjes ook echt als accu, afhankelijk van het type.

De reden dat ze langzamer minder worden qua vermogen ligt vaak in het feit dat men ze 'overlaadt', het circuit is te goedkoop uitgevoerd.

NokDoc

DEADBEEF

Een CR2032 is niet oplaadbaar. Misschien heeft het oorspronkelijke ontwerp LR/LiR2032 bedoeld?

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem: Dat zou best kunnen maar er zitten toch echt CR2032's in. Bovendien is de bedrading niet zodanig dat er van opladen ook maar sprake kan zijn.

Er zijn wel oplaadbare CR2032's. Deze heb ik ook ooit uit zo'n knijpkat gehaald.

http://images.bidorbuy.co.za/user_images/121/153121/153121_120911213936_2373854.JPG

...waar duidelijk LIR2032 op staat.

Meep! Meep!
If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Ha ha , hetzelfde als dus met die schud zaklampjes ;)
deze: http://www.bootland.nl/images/T/xctmpMqIemB.png

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 22 maart 2013 17:13:00 (39%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hi,

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Button_cell#section_2

Ok, ik las even te snel over die cr types, er zijn standaard coderingen
waaruit je kunt bepalen of ze disposable of rechargeable zijn.

Die kleine dynamo lampjes hebben wel oplaadbare types knoopcellen aan boord,
vaak een stapeltje van 3 op elkaar van NiMh, de oplaadbare types.

Omdat jullie een keuze schakelaar hebben is het wel aannemelijk dat het
circuit niet voorzien is van een oplaadfuncie, je moet
immers wel direct op de stroombron kunnen laden en die
schakelaar zou die dan ontkoppelen.

Nu terug op het idee dat het wel de bedoeling was deze
als accu te gebruiken, dan is cr een Lithium type, ik zou deze
toch wel eens proberen te laden, de praktijk kan dan uitwijzen
of dat werkt.

Nadeel is wel, er kan niet veel stroom in, zelfs voor alleen een ledje
is een paar minuutjes licht al een prestatie.

Mijn pa heeft altijd gezegd dat ook alkaline best herlaadbaar is,
alleen zijn daar de meningen zeer over verdeeld en is
mijn kennis van die materiaal eigenschappen niet toereikend
genoeg om daar aan mee te kunnen doen.

Buiten dan de mogelijkheid om het gewoon eens zelf te proberen
met de wetenschap dat het best wel eens destructieve gevolgen
kan hebben.

Maar dat zou weer een eigen thread moeten krijgen, in deze thread
gaat het om het idee dat er een accu inzat terwijl het
eigenlijk alleen maar een batterij functie is.

PS, de knijpkat die ik al 40 ken had geen van beide.

Jullie kunnen er wel gewoon een nieuw batterijtje
indoen als je weer in stealth mode wil gaan opereren. ;)

NokDoc

DEADBEEF

Meer dan een ogenblik onoplettendheid is er niet nodig, om Vcc en GND van twee stuks LM35 te verwisselen. Die dingen gingen welhaast met alle stroom aan de haal. De 7805 stond behoorlijk heet.

Afin, dan maar op de correcte manier aansluiten, en met een bang hartje de spanning terug ingeschakeld...
Ze werken beiden alsof ik ze nooit mishandeld had! Goed spul, zo ne LM35. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Same here
Had ik vanmiddag met een atmega8, vcc en gnd 1 pootje opgeschoven. En ik snapte maar niet waarom hij 1,5 ampère trok en niet aan te raken warm werd.
Omgeprikt en gauw een knipperled progje erin gepropt en werken als een malle:)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ja, wat worden die LM35 dingen heet he, als je ze verkeerdom aansluit! Au!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Leuk, het verschil tussen een DS18S20 en een DS18B20. Vooral als je 'effe' een 'bestaand' (al in: beproefd concept, er zijn er meerderen van) stukje hardware in elkaar frut wat maar niet wil werken omdat er een verkeerde sensor in zit - in het verkeerde bakje geland. Oef.

Henry S.

Moderator

Wie heeft niet zich niet eens vergist bij het aansluiten van een 78Lxx, de pinning is omgedraaid tov een 78xx...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten