De diode die parallel staat met de MOSFET, doet daar weinig tot niets zinnigs; ik kan niet echt een situatie bedenken waarbij die in geleiding zou gaan; als je de relais onder belasting omzet, wordt de energie die magnetisch is opgeslagen in de rotor waarschijnlijk volledig opgestookt in de vlamboog, en anders zou de body diode van de MOSFET dat gemakkelijk kunnen opvangen.
De diode van de drain naar de + is zeker niet optioneel, omdat je anders de MOSFET sloopt door er steeds de opgeslagen energie in avalanche breakdown mode in de dumpen.
Afhankelijk van het type relais zullen die contacten niet direct stuk zijn als je schakelt terwijl er nog stroom loopt, maar dat moet je niet al te vaak doen.
@pros: goed punt, 1k is natuurlijk veel te veel.
@Dr Blan: ik doelde vooral op het afvallen van de relais zelf, waardoor er al een vlamboog ontstaat die erg slecht is voor de contacten. Zodra de motor stroomloos is, maar nog wel draait, kan de spanning nooit hoger worden dan de tegen-EMK, en dus nooit hoger dan de voedingsspanning waarmee je hem net daarvoor hebt aangedreven.
Je opmerking doet me wel denken aan een andere failure mode: stel dat je de motor achteruit laat lopen (relais bekrachtigd), en de voedingsspanning wegvalt, waardoor het relais afvalt. De motor, die nog steeds draait en dus nog steeds een tegen-EMK opwekt, komt dan andersom aan de voeding, waardoor deze negatief opgeladen zou kunnen worden, wat natuurlijk funest is voor de elco's, en mogelijk voor veel meer andere componenten.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX
op 20 april 2013 11:44:42 (37%)]