Quote van Herbert Mehlhose's site:

The spreadsheed was started at a time, when I believed in the quarter wavelength theory. That means, the wirelength conditional field will also show a warning - just ignore it.

Maakt niet uit dus.

De kwart golflengte theorie is een beetje wazige theorie die voor een onmogelijke voltage opslingering zou zorgen. Die theorie is ooit in het leven geroepen om de enorme vonklengte van een teslaspoel te verklaren. Die lengte is veel groter als met 1kv/mm te verklaren is. De werkelijke rede van de lange vonken, is groei van vonken door meerdere achtereen volgende ontladingen die het vorige nog gioniseerd pad kiezen. Vergeten die kwart golflengte theorie dus.

Als je echt ontladingen van 5 cm hebt, moet je condensator resonant zijn met de NST . Je hebt het over 50kV. Ik snap niet dat de NST dat kan hebben.
Dan heb je ook nog de RSG die de condensator steeds ontlaad wat het voor mij onbegrijpelijk maakt dat het voltage zover kan opslingeren.

Nog een vraagje. Klinken alle ontladingen in de RSG de hele tijd hetzelfde ? Oftewel hoor je een strake monotome 100 hz ratel of zit er een langzamer veranderend eventueel herhalend patroon in ?
Als dat laatste zo is, is de RSG net niet synchroon met de 50 hz van het net. En dan zijn soms de elektroden in lijn als de sinus door nul gaat. Dan kan het voltage gevaarlijk opslingeren bij een 100 bps RSG

hij klinkt wel de hele tijd hetzelfde maar er zit iets een zoemend geluid in. hij is dus helaas niet helemaal synchroom denk ik. de herhaling is trouwens wel heel snel om de 0.75 sec ofzo

ik hoorde trouwens vandaag dat je ook de capiciteit met je computer kon meten. nu heb ik al gegoogeld maar ik kan niks vinden iemand toevallig een linkje als het tenminste mogelijk is.

de multimeters op school hebben namelijk geen capiciteit meten(de leraren zijden eerst van wel...)

Mensen, nadat ik aan heb lopen modderen met een bobine, heb ik laats van teslaman een Flyback gekregen.

Dus ik heb onderdelen gehaald om hem in werking te kunnen stellen, maar helaas had mijn electroboer alleen nog maar een 270 ohm weerstand liggen en had hij geen 240 ohm meer.

Dus ik een beetje teleurgesteld, maar ik heb nog een hele zooi van die groot vermogen weerstanden liggen.
En ik kwam op het idee om twee weerstanden van 1k ofzo parallel te zetten en daarmee op ong. 500 ohm uit te komen.

het enige is dat ik niet weet of de transistor het in dit schema: http://www.powerlabs.org/ het dan nog wel over leeft.
By the way: het schema staat onder High voltage en dan flyback experiments en daar staat het schema, ik ben een beetje bang dat de tor dit niet overleeft.

je kunt ook gewoon een 270 ohm weerstand nemen dat heb ik ook gedaan hij hield het altijd tot vol totdat ik over de 30 volt heenging.

ik heb vandaag mijn toroid ook afgemaakt.
het alluminium folie zit er niet zo netjes omheen maar ik kan nou eenmaal niet met dat spul overweg....
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=toroid.jpg

hij heeft een diameter van 17.5 cm
ben van plan dit weekend de secondaire te gaan maken.

Hee toch wel netjes hoor jorrit, lijkt wel wat op die van mij :)
Wat heb je eigenlijk in het midden van de donut gedaan?

in het midden zit gewoon een stukje alluminium uitgezaagd met een decoupeerzaag. heb nu alleen nog 1 probleem of eigenlijk 2. ik mag mijn tesla niet voor school gebruiken (leraar vind het te ingewikkeld) en daardoor kan ik ook niet gebruik maken van de apparatuur. ze hebben trouwens ook geen functie generator wie tot 400 khz gaat dus daar moet ik nog wat op bedenken. wou er misschien zelf 1 gaan maken met de max 083.

edit:
voor de mensen wie afragen wat er onder het alluminium zit.
bij de hobby zaak zijn tempex ringen te koop en daar heb ik er dus gewoon 1 van gebruikt. hij is 17.50 breed en 3.50 dik. ze zijn er trouwens in vele maten :)

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

hee jorrit

Ik wil ook zo'n max038 gaan kopen zit ook met het probleem van het spoel meten helaas gaat mij functiegenerator maar tot 100kHz. Maar ze zijn vrij duur misschien willen er meer mensen er een en dan word het voor ons allen al goedkopen.

Ik kan ze per 3 kopen voor 28 euro p/st

Zeg het maar;).

dat is dus ongeveer hetzelfde als ze bij conrad kosten...
ik heb al bij reichelt gekeken maar daar kan ik ze zo nog niet vinden.
maarjah ik ga denk ik eerst ff bij de electronica zaak hier in de buurt vragen of ik toevallig die van hun ff kan lenen mijn vader kent iemand wie daar werkt dus.

edit:
bij futurlec kost hij trouwens "maar" $ 17.90 dat is dus al een stuk goedkoper.

Weardguy ,ik heb ook altijd 270 Ohm gebruikt zonder problemen.

Een functie generator is idd erg handig. Op marktplaats zijn ze af en toe tekoop voor weinig. Ik ben blij dat ik er toen 1 van Hugo Welther heb gekocht.

Sinds wanneer staat deze thread eigenlijk in de nieuwe sectie High Voltage ?? Helemaal geweldig !

Laten we deze thread dan alleen voor tesla's gebruiken. Wat meer threads maakt het nu alleen maar duidelijker en makkelijker om dingen terug tezoeken.

Dat vraag ik niet: ik vraag of ik twee weerstanden parallel kan zetten en dat ik ongeveer 500 ohm bekom om de 240 ohm te vervangen, ik ben alleen bang dat de andere wikkeling (waar de 270 ohm weerstand zit) te veel stroom te verwerken krijgt.

Dus wou ik weten of ik er dus 500 ohm voor kan gebruiken.

500 ohm is teveel lijkt me.
Als je inschakelt komt er via de spannings deler een voltage op de basis te staan waardoor er een stroom gaat lopen die de tor open gooit. Als je R1 groter maakt is Vbe kleiner en gaat er dus minder stroom lopen dus de tor gaat ook minder ver open. Minder vermogen in de flyback, minder vonkjes. Hoeveel het scheelt weet ik niet. Ik weet ook niet of het tegengestelde voltage opgewekt in de feedbackspoel de tor dan ook weer uit geleiding krijgt.
Proberen zou ik zeggen.
Heb je niet 4 1k weerstanden ?

hey mensen,

ik ben nieuw op het forum, maar ook met mijn eigen mini tesla coil bezig, hij is bijna af, en pics volgen snel. nu is er alleen 1 probleem, mijn school. ik mag het voor mijn pws maken, maar dan moet ik 3 leraren van de veiligheid en het hele principe enz overtuigen. omdat ik de nodige kennis zelf wel bezit, heb ik niet veel infosites enzo, die duidelijk genoeg zijn om de grootste leek op niveau te brengen. kunnen jullie me hier aan helpen, anders moet ik dus een heel verslag gaan typen, om alleen aan die leraren (1 wis, 1 sk en 1 toa bio) uit te leggen hoe een teslacoil werkt, en hoe hij gemaakt wordt.

ik zou zeggen laat hun de 2 topics lezen ( tela coil eb dergelijke deel een en twee )

ik heb vandaag mijn condensator is doorgemeten. ze waren bij de electro zaak hier zo aardig om mij hun multimeter te lenen :).
ik kwam eerst op 4.6 nf uit. ik heb voor mijn tesla rond de 8.5 nodig dus moest ik er nog behoorlijk wat flesjes bij zetten. de bak was toen te klein dus een grotere bak genomen. ik heb er nu 17 inzitten (eerst 8) en kwam uit op 8.5 precies. toen had ik hem ff laten draaien en zat ik op 8.6 ofzo dus hij is ongeveer goed nu

voor de epoxy wie om de secondaire spoel moet kan ik daar gewoon van die bizon 2 componenten epoxy lijm voor gebruiken ?

ik denk niet dat ze t dan wel snappen :D. denk meer in de richting van uitleg over condensatoren, travos, hv, enz enz.

Jorrit, ik ben bang dat dat nogal een zooitje zal worden. Twee componenten lijm is nogal taai. Ik vraag me af of je dat netjes op de spoel krijgt. Misschien kun je het verdunnen met thinner.
Er bestaat twee componenten epoxylak, maar dat is nogal duur.
Ik bebruik lak op polyurethaan (PU) basis en dat werkt prima.
Glitsa vloer lak bevoorbeeld. Dat is tekoop in kleine blikjes voor weinig.
Ga altijd voor hoogglans, daar zitten minder vulstoffen in.

Nickbongers, KillerB geeft een uitleg op pagina 12 van deze thread. Ik geef een uitleg onderaan pagina 2 en bovenaan pagina 3. Misschien dat je daar wat een hebt.
Ik ken geen goede nederlandse sites met uitleg over tesla's.
Zijn engelse site's ook goed ?

Hey nickbongers ik heb laatst een presentatie gegeven met mijn tesla coil op school, ik heb daarbij ook een werkstuk gemaakt! Het is wel erg basis, en sommige dingen kloppen msschien niet... tis lang geleden gemaakt, en je leert constant nieuwe dinger over de coil! Maar, het is behoorlijk duidelijk, als jij het wil hebbe, moet je me maar ff mailen!! ;)

En fry, klopt over die PU lak, werkt goed, bedankt voor de tip (die je ergens eerder in het forum hebt gepost :P)

[Bericht gewijzigd door Evil Oizo op ]

Ik heb hier een magnetron trafo staan met 5 draden 2 voor 230 en 2 voor HV en 1 zit met wat tape op de secondaire spoel die via een hv condensator naar één van de HV uitgangen gaat.
mijn vraag is waarvoor is dat en hoe werkt dit. en waarom krijg ik hele kleine vonkjes als ik die HV uitgangen bijna tegen elkaar houd. terwijl ik bijna kan lassen als ik 1 HV uitgang bij de kern houd?

alvast bedankt.

:D jeah heb mijn secondaire spoel vandaag gewonden en hij is goed gelukt (hoop ik) hij moet alleen nog gelakt worden maar verder is hij af
hieronder de foto
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=secondai…

ff plaatje toegevoegd
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=secondaire.JPG

Hee mooie coil hoor! Welk diameter draad heb je nu eigenlijk gebruikt? Het ziet er namelijk erg fijn uit. Ik weet nog dat het bij mijn coil een hels karwei was, en dat was dan met 0,35mm draad, wat relatief dik is in vergelijking met wat jij hebt volgens mij.

Ik heb overigens wel gewoon 2componenten epoxy gebruikt voor het aflakken. Ik had het nog in redelijk grote hoeveelheden staan. Wat ik wel heb gedaan is de coil gemonteerd op een horizontaal draaibare opstelling (technisch lego even van de zolder gehaald ;)), zodat de epoxy niet kon druppelen naar onderen toe. Dan liet ik de coil dus gewoon langzaam draaien met iets van 5RPM. Gaf echt een mooi gelijkmatig resultaat.

ik heb 0.1 mm draad genomen best wel klote karwei maar wel goed gelukt morgen waarscijnlijk ook de primaire bouwen
is zien hoe dat gaat.

Goed werk ! Met dat draad zo'n spoel draaien is echt lastig.
Mocht je nog overlappende windingen hebben, lak die extra, want dat zijn punten waar vonken graag uitbreken.