toerental regelaar 12 volt gelijkstroom

Ik zou het toerental van een = 12 volt blower +/- 4A willen regelen.
Met een pulsbreedte regelaar begint het ding te piepen en te kreunen , niet te doen dus.
Kan iemand me een ander schemaatje (of link ernaar ) bezorgen aub ?
Gebruikte al wel de zoekfunctie maar zie door de bomen het bos niet meer.

Thanks en beste groeten

Dan is het waarschijnlijk een BLDC-motor met ingebouwde elektronica. Die kun je van buitenaf niet regelen.

Nen hoor zonnepaneeltje er zit echt geen elektronika , het is een blowertje om lucht af te zuigen of aan te voeren naargelang. De regeling werkt wel , maar het handeltje piept enorm.
Typisch (in sommige gevallen) bij een PWM regeling niet ?
Wanneer ik het toerental regel met een regelmare voeding werkt het zonder een steun of kreun.

Beste groeten

Als je PWM regelaar op XXX Hz werkt, kan er een hoorbaar geluid van XXX Hz ontstaan. Als je PWM regelaar op 20 of 30 kHz werkt, kan je het niet horen. Gewoon snel genoeg PWM-en.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Wat is de pwm frequentie die je nu gebruikt?
Als die te laag is hoor je dat inderdaad, zoals ook hier boven beschreven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goh , dat moet ik eens opzoeken , maar ze is zonder twijfel te laag want de pieptoon is manifest aanwezig.
Probleem is dat bij de spullen die bv conrad verkoopt de frequentie niet vermeld staat.
Ik neem aan hoe hoger de freq. hoe hoger de prijs.
Ik had gehoopt om ergens een gewone spanningsregelaar te gebruiken , de ventilator moet niet zoals bij servo of welke andere dc motortjes dan ook een minimum koppel behouden nietwaar. Daarom zou een regelbare voeding van min 5amp al voldoen denk ik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 augustus 2013 18:54:40 (20%)

Frequentie heeft niks met de prijs te maken. Andere frequentie is een kwestie van andere componentwaarden toepassen, of als het ding door een microcontroller wordt gestuurd, andere getallen invullen in de programmering. Dat kost niks extra.

Een ventilator moet wel degelijk een bepaald koppel kunnen behouden. Het koppel is afhankelijk van het debiet, oftewel de hoeveelheid lucht die je wil verplaatsen.

Begrijp ik Klaas , maar ik deed eerder de test met een regelbare (gestabiliseerde) voeding en het debiet ging lineair met de spanning.
Daarom dacht ik aan een zulke voeding.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 28 april 2013 16:21:18 (60%)

Lambiek

Special Member

Als je een regelaar bij conrad vandaan heb, zit de pwm frequentie waarschijnlijk rond de 2KHz. En dat hoor je goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik kom nu tot de ontdekking dat ik in mijn vorige post een fout heb gemaakt. Ik schreef daar dat het koppel afhankelijk is van het debiet, maar dat moet zijn het drukverschil dat je moet opbrengen.
Ik weet niet waar die ventilator voor dient, maar als het drukverschil klein is zal het allemaal weinig uitmaken. Dan zal inderdaad het debiet nagenoeg evenredig zijn met het toerental, en dus met de gemiddelde motorspanning.

Op de Conrad site kan ik ook niks vinden over de PWM frequentie. Ook nog geen schema gevonden. Als je dat hebt kun je zien of de frequentie makkelijk is aan te passen door b.v. een weerstandswaarde te veranderen.

Intussen toch wat gevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191507/

Onder download documenten vind je deze gebruiksaanwijzing:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/191507-a…

Door het spelen met een jumper kun je daar de frequentie tot 25kHz krijgen. Lijkt me hoog genoeg om onhoorbaar te zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 28 april 2013 16:21:45 (22%)

Amateur19

Overleden

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ok thanks mensen , ik bekijk het verder en contacteer eventueel conrad.

Stel ik me natuurlijk de vraag waarom ze die PWM regelaars met zulke storende frequentie blijven verkopen. Als het geen effect heeft op de prijs waarom verhogen ze de werkingsfrequentie dan niet voor alle PWM'ers zodat er nooit een storend geluid is ?
Of is er toch nog een catch ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 28 april 2013 16:22:05 (62%)

Voor mijn modeltreintjes gebruik ik een PWM regelaar die werkt in het bereik van 30 tot 100Hz. (de befaamde Weistra regelaar)
Bij het aanlopen hoor je de loc duidelijk brommen, maar daar is het niet storend, omdat het een dieselgeluid suggereert.

Bij PWM op een gelijkstroommotortje moet je de frequentie ook niet te hoog kiezen, want dan zijn de pulsen te kort om de motor van zijn ankerkleef los te trekken.
Het is vaak een kwestie van experimenteren om er achter te komen wat voor een bepaalde motor de optimale frequentie is.

bobs, ze verkopen hem niet "met een storende frequentie" ze verkopen hem met "frequentie zoals je hem hebben wilt". Klaas wil kennelijk een lage PWM frequentie JUIST om het geluidseffect.

De hoeveelheid geluid die er uitkomt hangt sterk van de motor af. Dus ook al staat ie standaard op een frequentie die jij vervelend vind, dan nog hoeft een ander er geen last van te hebben omdat z'n motor stiller is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 26 april 2013 13:21:34 schreef bobs:
Stel ik me natuurlijk de vraag waarom ze die PWM regelaars met zulke storende frequentie blijven verkopen........

Dat is niet helemaal waar, het ligt er ook aan wat voor type motor je gebruikt. Het ligt dus ook aan de wikkeling van je motor, de ene maakt meer geluid dan de andere.

EDIT:
rew was me net voor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 april 2013 14:27:59 schreef rew:
Klaas wil kennelijk een lage PWM frequentie JUIST om het geluidseffect.

Dat is niet de hoofdreden. Bij modeltreintjes gaat het er in de eerste plaats om dat je zeer langzaam wil kunnen optrekken. En dat gaat het makkelijkst met lage frequenties. Het geluid is een bij-effect wat in dit geval niet storend is.
Maar als het gaat om een ventilator waar je langdurig vlak naast zit, dan kan ik me voorstellen dat je er kierewiet van wordt.

Een PWM-signaal kan ontbonden worden in een gelijkspanningssignaal en een aantal wisselspanningscomponenten. De wisselspanningscomponenten zorgen voor wervelstroomverliezen in het ijzer van de motor. Hoe hoger de grondfrequentie, des te hoger de wervelstroomverliezen. Bij hoge PWM-frequentie wordt de motor onnodig heet gestookt.

PS:
Je zou eens kunnen proberen een spoel/trafo in serie met de motor te zetten. Misschien is het gepiep dan minder of zwakker. Een andere te proberen mogelijkheid is om in serie met de motor een draadgewonden weerstand (bij voorkeur lager dan 1Ω ) te zetten en over de motor een condenstator tot max 1µF te plaatsen. De vrijloopdiode laten zitten waar hij zit!! Je haalt uit het signaal de scherpe kantjes er van af.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 26 april 2013 21:01:55 (40%)

Rijkelijk laat om nog te reageren , maar ik dacht om wat feedback te geven voor het geval iemand anders met dezelfde vraag zit;
Ik loste het probleem op door in China dit te bestellen.

http://www.aliexpress.com/snapshot/230643930.html

Ik verving de instel potmeter door een klassiek type en kan nu zonder gepiep of gekrijs de toeren van de blower naar hartelust regelen.
Voor de prijs moest ik het ook niet laten nietwaar.

Beste groeten.

Had je de regelaar niet gewoon kunnen aanpassen? Een R or C veranderen kan toch zo moeilijk niet zijn? Of is het een firmware kwestie?

@ohmpi: Een L in serie of C parallel heeft volgens mij niet zoveel zin. De motor zelf is immers al een enorme spoel en die dempt de stroomvariatie dus al voor een heel groot deel. Een C parallel gaat je alleen maar enorme verliesstromen geven lijkt me.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Op 26 april 2013 12:13:50 schreef KlaasZ:

Intussen toch wat gevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191507/

Onder download documenten vind je deze gebruiksaanwijzing:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/191507-a…

Door het spelen met een jumper kun je daar de frequentie tot 25kHz krijgen. Lijkt me hoog genoeg om onhoorbaar te zijn.

Vraag me af waarom je hier niets mee gedaan hebt, jumper omzetten lijkt me handiger dan een nieuwe bestellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Was me allemaal een beetje te ver van mijn bed show Shiptronic , .....lees : geen ervaring mee.

Beste groeten

Op 26 april 2013 13:28:54 schreef KlaasZ:
Bij PWM op een gelijkstroommotortje moet je de frequentie ook niet te hoog kiezen, want dan zijn de pulsen te kort om de motor van zijn ankerkleef los te trekken.

Dat is echt grote onzin; als de PWM frequentie hoog genoeg is, is de stroom continue (wordt dus niet 0), en er zal dus ook continue een koppel beschikbaar zijn. Als de PWM frequentie zodanig laag is dat de stroom weer 0 kan worden, loop je juist het risico dat de motor synchroon wil gaan lopen met de PWM frequentie, omdat de stroom in een rotorspoel juist 0 is op het moment dat deze onder de koolborstel komt. Er is dan geen koppel beschikbaar tot de eerstvolgende puls.

Op 26 april 2013 20:54:07 schreef ohm pi:
Een PWM-signaal kan ontbonden worden in een gelijkspanningssignaal en een aantal wisselspanningscomponenten. De wisselspanningscomponenten zorgen voor wervelstroomverliezen in het ijzer van de motor. Hoe hoger de grondfrequentie, des te hoger de wervelstroomverliezen. Bij hoge PWM-frequentie wordt de motor onnodig heet gestookt.

Ook dat is simpelweg niet waar, omdat wervelstroomverliezen (de naam zegt het al!) veroorzaakt worden door een wisselSTROOM, en niet door wisselSPANNING. Hoe hoger de PWM frequentie, hoe kleiner de stroomrimpel. Dit dus in tegenstelling tot een forward converter of andere constructie waarbij de stroom door de spoel opzettelijk met hoge frequentie wordt omgekeerd. Daarbij komt dat je bij een lagere frequentie een hogere piekstroom nodig hebt om op dezelfde gemiddelde stroom uit te komen, en daarmee is de RMS waarde van die stroom ook groter (de crest factor neemt af), waardoor de koperverliezen toenemen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je goed PWM toepast is het enige wat gebeurt het verlagen van de voedingspanning.
Dus het toegevoerde vermogen is lager en dus ook de arbeid die de motor nog kan leveren.
Het toerental van de motor zal lager zijn, evenals het koppel.
Lees de uitleg wat er werkelijk gebeurt op mijn webpage http://CONAPP.ORG/

Inzicht gewenst wat betreft PWM.

EricP

mét CE

Op 26 april 2013 10:26:21 schreef KlaasZ:
Frequentie heeft niks met de prijs te maken.

Ja... Nou... Dat is niet helemaal waar. Keyword: schakelverliezen. Heel lang geleden zelf wat met PWM dimmers voor DC verlichting gespeeld. Heel braaf begonnen op 25kHz en dan kom je er heel snel achter dat je schakelverliezen fors zijn (met name natuurlijk omdat de aansturing van de powerfet k*t was...). Terug gebracht naar 125Hz. Niks meer aan de hand.

@JeEmBe: Ook daar ben ik het maar voor de helft mee eens; het nullast toerental is (ongeveer) recht evenredig met de gemiddelde spanning, dus als je gaan PWM'en neemt het maximale toerental af, en uiteraard ook het toerental bij een bepaalde belasting. Het is juist niet waar dat het koppel afneemt, want het koppel is (ongeveer) recht evenredig met de stroom. Het koppel neemt natuurlijk wel af als de gemiddelde spanning zo laag wordt dat de gewenste stroom zelfs niet meer bij stilstand wordt gehaald.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken