In dit geval gaat het om een spoeltje van een snijkop om gramm. platen te snijden.
Ik twijfel of er misschien sluiting is tussen een of meerdere windingen, omdat de kop niet sterk genoeg werkt, en vervormd bij het platensnijden.
Hoe meet ik of er al of niet een sluiting is tussen één winding.
Om te meten heb ik een toonfiets, scoop en mV/dB meter.
Wat die snijkop betreft, mechanisch is er niets aan de hand, het ankertje is mooi gecentreerd,geen ijzerdeeltjes in de luchtspleet, en de magneet is ook ok.
In het algemeen, er moet een meetmethode zijn om een willekeurige spoel met sluiting tussen één winding te meten, ooit eens gelezen in Radiobulletin in de jaren 50, maar vergeten omdat het nooit voorkwam.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Meten van een spoel op sluiting doe je in principe met 'ringing', dus kijken op de scope of een toegevoerde sinus netjes uitsterft. Ik weet alleen niet welke waardes je in de praktijk moet instellen en kunt verwachten.
Een andere manier zou kunnen zijn om de inductie en de impedantie na te meten. Probleem kan zijn dat de juiste waardes daarvan niet bekend zijn.
@hieronder: is het niet zo dat je bij een bescheiden sluiting alleen maar een lagere inductie meet, en niet geen inductie? Dan moet je wel ongeveer weten wat je kunt verwachten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
Normaal heeft een spoel een zelfinductie. Wanneer er een windingssluiting is dan heb je geen zelfinductie meer.
Dus met een "L" meter is dit heel makkelijk te doen.
Ga je met de scope en de toonfiets aan de gang, neem dan een serie weerstand op tussen de spoel en de toonfiets, varieer de frequentie en hou de aangeboden frequentie op een constante amplitude,
Als er zich een zelfinductie in serie met de weerstand bevind, meet je dat over de weerstand, de spanning over de weerstand neemt af bij een constant aangeboden amplitude met een frequentie die hoger wordt,
Het je een spoel met sluiting, dan zal een frequentie verhoging geen amplitude verschil geven over de weerstand.
@ Mississippi Je methode met de toongenerator en de dalende spanning over de serie weerstand bij stijgende aangelegde frequentie is zonder meer perfect juist.
Maar hoe los je volgend probleem op.
Stel een spoel zonder kortgesloten winding heeft een L waarde van 100 mH en met een kortgesloten winding zakt de L waarde tot 1 mH. Als ik dan je methode gebruik, zal in de twee gevallen de spanning over de serieweerstand dalen, echter met kortgesloten winding zal het dalen minder uitgesproken zijn.
Dus eigenlijk moet je toch een idee hebben hoeveel de L waarde van je spoel is, voordat je aan het meten kan gaan .
@ RC-A weet je de opgenomen stroom en spanning/frequentie of eventueel de impedantie van een correct werkende spoel ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 22 mei 2013 20:25:20 schreef mississippi:
Normaal heeft een spoel een zelfinductie. Wanneer er een windingssluiting is dan heb je geen zelfinductie meer.
Dat is niet waar. Denk maar aan een rolspoel waar je een stuk kortsluit. Je zelfinductie neemt wel af maar hoeveel weet je niet. Stel je hebt 1000 windingen en er liggen er twee naast elkaar in sluiting, dan heb je een heel heftige L meter om dat te meten.
Een spoel heeft een aantal kenmerken
- weerstand, deze kan je meten als je weet wat deze moet zijn. Dat kan honderden Ohms zijn of een paar mOhm, ligt aan de spoel.
- zelfinductie, meetbaat als je weet wat het moet zijn.
- Q, dat meten van ringing is een heel grove indicatie voor de Q. prima om spoelen te vergelijken maar opzich zelf zegt het niet veel. De Q verlaagd als de weerstand toeneemt, de zelfinductie ook dus de Xl neemt ook af. Theoretisch kan de verhouding gelijk blijven en dus de Q ook. De weerstand bestaat uit koper DC weerstand, skinverlies en de AC weerstand (reactantie)
- Een vorm/opbouw, dit kan meer invloed hebben. Twee aanliggende kortgesloten windingen doet niet veel, maar twee boven elkaar liggende kunnen een heel stuk spoel kortsluiten maar mogelijk ook rare stromen veroorzaken.
De enige echte manier is meten met bekende specs of vergelijken met een goede. Bij RF is het vaak makkelijker. Daar weet je de frequentie vaak en zit zo'n ding in een resonatiekring dus kun je in dat geval berekenen wat L moet zijn aan de hand van C.
Een andere manier is soms mogelijk, de draaddikte meten, tellen hoeveel windingen in een laag en hoeveel lagen. Dan de koperweerstand berekenen en met een goede Ohm meter meten.
Misschien helpt het als top starter de juiste werking van zijn spoel eens beschrijft. Is het een soort duwmagneet die een naald in de plaat moet duwen met een constante kracht?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@fred101: als je van een spoel met vele windingen er 1 kortsluit ben je niet alleen een winding kwijt, maar je hebt ook een transformator met een kortgesloten secundaire wikkeling gemaakt.
Ik vraag me af of het zinvol zou zijn om metingen met de spoel te doen, eerst zonder wijzigingen, en daarna met een kortgesloten wikkeling toegevoegd. Ik zou denken dat een tweede kortgesloten wikkeling een veel kleinere invloed heeft als er al een is, aangenomen dat de verhouding tussen de weerstand en inductie van de wikkeling ongeveer gelijk is aan de bestaande wikkeling die mogelijk kortgesloten is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij bijvoorbeeld lijntrafo's is die onbedoelde kortgesloten wikkeling juist wat de Q het meest beinvloedt, als ik het goed heb. Er is dan opeens vrijwel geen ringing te zien, anders toch zeker 5 slingeringen.
Op 23 mei 2013 00:07:00 schreef pamwikkeling:
Misschien helpt het als top starter de juiste werking van zijn spoel eens beschrijft. Is het een soort duwmagneet die een naald in de plaat moet duwen met een constante kracht?
En hoe wordt hij electrisch aangestuurd?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maarten, dat klopt voor lijntrafos vast, daar zullen gezien de spanning vaak forse of meerdere kortsluitingen in zitten en 5 uitslingeringen is natuurlijk al niet veel dus er is maar weinig nodig het nog beroerder te maken. De SRF ligt vrij laag bij die dingen. Ik weet dat ze daar zelfs apparaatjes voor hebben maar als je dat op een willekeurige andere spoel probeert zul je eerst moeten weten hoeveel uitslingeringen je normal hebt ( hangt ook erg van je signaalgenerator en scoop af) ik heb eens verschillende manieren van Q meten vergeleken en dat was met vlag en wimpel de minst betrouwbare. Q is de verhouding R en Xl en per frequentie verschillend dus er is geen absolute Q. Dit soort spoelen hebben vaak ook een vrij lage zelfresonantie en ook die kring heeft een Q. Dan is er nog de belaste en onbelaste Q en is de zelfinductie van een spoel met kern erg afhankelijk van de stroom die er door loopt.
Dus spoelen vergelijken gaat prima, maar een onbekende zonder vergelijk is erg moeilijk.
Sparky, bij rolspoelen kun je door kortsluiten heel mooi de zelfinductie verlagen. Bij tuners doen ze dat vak zelfs gewoon door een kortsluit snoertje. Dus de zelfinductie verandert maar hoeveel ligt aan heel veel factoren.
Als test heb ik een willekeurig spoeltje (R=200 Ohm) in serie met 50 Ohm op de toongenerator aangesloten.
Die geeft een constante spanning af van 10Hz tot 1MHz.
Over de R de mV/dB meter.
Als de freq. hoger wordt gedraaid zakt de spanning over de R.
Ik begin bij 1000Hz en ga dus hoger.
Daarna een kortgesloten winding om het spoeltje gelegd.
Geen verschil met de eerdere meting.
Natuurlijk zal er een meetbaar verschil zijn als je elke freq. en millivolt bij de twee metingen eerst noteert maar daar gaat het nu niet om.
In de praktijk weet je zelden of nooit wat bv. bij een p.u. spoeltje of een audio-inputtrafo de exacte zelfinductiewaarde is, als alles nog in orde is. Of de juiste ohmse waarde.
In mijn geval het spoeltje van een gramm. snijkop die ik verdenk.
En die worden vaak behoorlijk heet tijdens het platensnijden.
Ben bang dat ik gewoon het spoeltje moet overwikkelen.
Heb je een foto van de spoel? Afmetingen ? Enig idee hoeveel stroom er door moet ? Is het AC of DC ? Met of zonder kern? Volle kern of gelammelleerd ?
Het is een minispoeltje,DC weerstand 4 Ohm, Z ongeveer 8 Ohm.
Als kern een weekijzer lipje ankertje. zie http://www.flickr.com/photos/audiotesla
Klik linksboven op SETS dan krijg je de gesorteerde rubrieken.
Natuurlijk AC, anders gebruik ik bij de meting geen toonfiets...!
Toegevoerd vermogen bij opname 5 tot max.10 Watt.
Ik heb geen vergelijking met een goed, ander exemplaar.
Anders zou ik bij de goede de res.freq. met een C parallel kunnen meten.
Maar ik wikkel hem wel over, wikkeldraad is 0,15mm.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101
Golden Member
Gaaf, kun je zelf LPs maken, maar hoe kom je aan ongesneden platen ?
Staat trouwens een vreselijk mooi gebouwde enorme Tesla op jouw fotos. Is die van jou ?
De snijder kan wel 33toeren draaien -mono- maar de snijkop is daar te simpel voor. Het freq. bereik gaat maar tot 5--7KHz.
Ik snij dus op 78toeren, leuker dan op een cassettebandje.
Blanco lakplaten zijn nog te koop, want er worden nog 33t stereo platen gesneden en geperst.
Op youtube veel over te vinden.
Kost wat meer maar dan heb je iets voor de verre toekomst...
Nuttig of niet, het is veel leuker om zelf platen te snijden.
een CD of geheugenstick is practischer en vaak beter, maar dat kan iedereen tegenwoordig via zijn computer.
Die vreselijk grote Tesla is van een andere techneut, de kleinere van mezelf. Leuk om bliksems te maken. Nooit aan de buren laten zien!!
@fred101: als je van een spoel met vele windingen er 1 kortsluit ben je niet alleen een winding kwijt, maar je hebt ook een transformator met een kortgesloten secundaire wikkeling gemaakt.
Dat klopt; en nu hangt het er vanaf hoe goed de windingen met elkaar gekoppeld zijn hoeveel dat uitmaakt.
Van een heel goede toroidespoel zoals van sommige nettrafo's zakt de zelfinductie héél ver weg als je een winding kortsluit.
Maar bij een cilindrische luchtspoel zoals de rolspoel van @Fred101 is de koppeling maar zwak (bijv. k=0,1.. 0,3 tussen twee stukken van dezelfde spoel). De rest van de spoel heeft dus niet zoveel 'last' van het kortgesloten gedeelte.
En ook bij een spoel die al een vrij hoge ohmse weerstand heeft merk je veel minder van kortgesloten windingen.
Voor zover ik iets van spoelen en wikkelingen ken, zou ik denken dat de spoel verder kapot brandt, indien er een kortsluiting in zit en de stroom door de spoel niet op een of andere manier beperkt wordt.
Een kortgesloten wikkeling in jou spoel betekent een trafo met een kortgesloten secundaire wikkeling. Gevolg de primaire gaat meer dan zijn nominale stroom trekken.
Er van uitgaande dat men een stroomdichtheid van maximaal 5 à 6 Ampère per vierkante millimeter koperoppervlakte genomen heeft en het een koperdraad betreft van 0.15 mm diameter geeft dit een maximale opgenomen stroom van +/- 0.1 Ampère.
Ik neem aan dat je de voedingsspanning en frequentie kent of kan nameten.
Kom je er dan niet uit?