OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

flash2b

Special Member

PTI ken ik niet, maar wel APT wat staat voor AT&T Philips Telecommunicatie wat in Leidschendam stond.

Als het uit eind jaren 80 is, dan is het waarschijnlijk een onderdeel van de telefooncentrale PRX/A (een Philips centrale, die later ondersteund werd door de joint venture APT).

Omdat de TCXO 6.4MHz is komt deze waarschijnlijk uit de digitale outgoing trunk (OT) /incoming trunk (IT) modules die op basis van 64Kbps tussen de centrale verzorgde. 6.4MHz is namelijk een veelvoud van 64Kbps. Deze modules werden ontwikkeld voor de PRX/D (de digitale versie van de A), maar deze werd nooit in productie genomen.

AT&T is later Lucent en weer later Alcatel-Lucent geworden.

P.T.I. = Philips Telecommunications Industry (oorspronkelijk Hilversum)

maartenbakker

Golden Member

3522 gevolgd door 109 zou zomaar voor een afdeling 9 van een vestiging 1 (vermoeden is dat men bij 10 begon te tellen) van PTI Nederland kunnen hebben gestaan. Hoeft niet zo te zijn, want het stramien van dat deel van de 12NC is me niet helemaal duidelijk en verschilt bovendien ook nog afhankelijk van de eerste cijfergroep (hierarchische opbouw van de code).

De 6122 nummers die je op veel onderdelen uit Deurne aantreft, zitten ook in de telecomhoek (Lucent meen ik of toch APT?). Ik moet nog even door m'n fotomateriaal van vorig bezoek heen om dat duidelijk te krijgen.

Even de foto's doorgelopen, en op rollen met 6122-nummers staan zowel AT&T als Lucent als naam van de afnemer, afhankelijk van het jaar (komt in elk geval voor vanaf begin jaren '90). Die code hoort dus ook in die hoek thuis.

Ik had dit topic beter als titel 12NC's mee kunnen geven ;)

@Hugo: bedankt voor het benaderen van de oud-werknemer, dat soort info is altijd interessant!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Niemand binnen de organisatie heeft die ex-werknemer duidelijk kunnen malen waarom die ON, OF, ..... nummering bestond.
Men gebruikte die onderdelen gewoon door elkaar. Hij kan zich nog herinneren dat een ON129 een BSX20 is.
Ergens in het concern archief moet vast een cross ref lijstje liggen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
flash2b

Special Member

Op 4 juli 2013 02:29:50 schreef maartenbakker:
De 6122 nummers die je op veel onderdelen uit Deurne aantreft, zitten ook in de telecomhoek (Lucent meen ik of toch APT?). Ik moet nog even door m'n fotomateriaal van vorig bezoek heen om dat duidelijk te krijgen.

Ik heb thuis nog een Philips UPDU (Universal Power Distribution Unit) van de PRX/A, zal daar het 12NC nummer wel even posten. Deze UPDU komt van de PRX/A die in Bijlmer stond.

maartenbakker

Golden Member

Nou, het waarom van de Ox-codering snap ik opzich wel, denk ik. Je moet toch een nummertje kunnen geven aan een onderdeel of variant op bestaand onderdeel zonder dat je meteen een pro-electron nummer trekt omdat het onderdeel toch niet bedoeld is om op de vrije markt terecht te komen. Ook voor selectie en binning kan het handig zijn (zoals in het BU2508AF-paartje dat ON4673 heet, zelfs al staan er op gewone BU's ook binningnummers - niet nagemeten trouwens of dat echt binningnummers zijn).

Dezelfde motivatie zit achter de suffix-nummering van pre-productietypes. Daar wil je ook (nog) geen definitief nummer aan toekennen als fabrikant.

Ik voer in de loop van de tijd ook nog wat nummers in de startpost in die ik in ECA-boeken heb gevonden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Heb even de 12NC op de foto gezet.

Allereerst de UPDU uit de PRX/A van APT. Wij moesten altijd het JNL nummer doorgeven als er een reparatie was aan een PRX/A unit, dus niet de 12NC.:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06782_cleaned.jpg

Op 3 juli 2013 21:14:21 schreef Hugo Welther:
3522 is een intern buildingblock nummer. Meestal gingen die weer op in een unitnummer zoals 9561 of 9562.

Zoals ik al dacht komt blackdogs TCXO dus uit de PRX/A.

Ook nog een LTC3995/50 Digital Recorder, made in Japan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06745_cleaned.jpg

Heb je hier wat aan maartenbakker?

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 5 juli 2013 21:41:42 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Absoluut interessant en gaat de database in (in een stukje waar ik nog niet zoveel van had). Vooral dat JNL-nummer is onbekend terrein. Is dat een nummer dat ingevoerd is toen het APT werd, of bestond het altijd al? Weet je ook waar de letters JNL voor staan toevallig?

Of dat nummer al langer bestond dan APT, vraag ik omdat het toevallig precies voldoet aan het oude codenummerformat van Philips, maar dat zegt opzichzelf niets - vrijwel elke reeks van 7 of 8 tekens waarvan de laatste 5 of 6 tekens getallen zijn voldoet daaraan. Ik ken vermoedelijke gevallen waarin dat formaat tot zeer lang na het afschaffen ervan doorgebruikt is (de 7Z-reeks van illustratienummers; als iemand dat en-passant kan weerleggen of onderschrijven hoor ik dat natuurlijk ook graag).

Overigens weet ik vrij zeker dat 3522-nummers niet alleen maar building blocks waren die in een 9561- of 9562-module gingen. Ik kom de code bijvoorbeeld ook tegen op nettransformatoren en chokes in een voeding van een centrale en op losse onderdelen in een centrale. Het gaat om breder en langer gebruikte nummers binnen PTI en opvolgers en het precieze gebruik zal ook samenhangen met de 2 of 3 cijfers achter 3522.

@flash2b hieronder: dankjewel voor de aanvullingen.

Wie de recorder gemaakt heeft durf ik zo niet te zeggen. Professionele afdelingen lieten de letters voor het serienummer helaas vaak weg, dus dat maakt het lastiger. Japan zou Marantz kunnen zijn. Heb je toevallig een foto waarop voeding en/of mainboard te zien zijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 juli 2013 22:03:59 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Over de PRX/A is veel te vinden. De centrale in Wormerveer was de oudste, daar ben ik zelf ook in geweest toen hij nog operationeel was.

Zoals je op bovenstaande site kunt lezen stond de PTI fabriek in Hilversum.

Elk onderdeel uit de PRX/A had een JNL nummer. Waar de letters voor stonden weet ik niet. Dat nummer moet er dus al zijn geweest voordat APT werd opgericht.

En die digital recorder, wie heeft die gemaakt ?

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1683_zps33702d83.jpg

dit is een serienummer van de philips telecomtak in 1984, 50v 10amp voeding van een tbx1000..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Een apparaat dat door de voedingenfabriek in Waver (WB) gemaakt is voor de PTT, als ik het zo snel even zie aan de layout van het NL-nummer (nog te verifieeren). De 12NC hoort in elk geval ook bij voedingen en niet bij telecom en decodeert mijnsinziens naar een PE1876/01 als dat een bestaand model is.

De betreffende TBX1000 zou in dat geval dus door PTI klantspecifiek voor de PTT geproduceerd zijn.

@testman hieronder: SBC zijn typenummers van accesoires en servicehulpmiddelen die ook vaak een 4822-servicenummer hadden, kan inderdaad inkoop zijn. Heb hem in de database gezet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat kan best kloppen, de centrale is door de ptt geleverd en 15 jaar onderhouden..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding014_zps1ff5dd42.jpg

hier nog een sbc314 sticker, dat was eigenlijk een hakko desoldeerstation..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Startpost nog eens aangevuld.

Todo next: forumsearch op OF, OM, ON, OQ etc. ; ECA en Jaeger dubbelchecken.

Dat zal eind van de maand worden, na de vakantie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 11 juli 2013 23:58:59 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van het PMDS systeem wat ik in de V&A gezet heb, heb ik eens de PM8422 Z80 POD gepakt: 9462 084 22001

Alle handboeken hiervan beginnen met 4822 871 9.... dus net als de service nummers.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Wat opvalt bij veel "artikelnummers" (reeksen die bijvoorbeeld met 89 en 94 beginnen), is dat het typenummer van het apparaat er netjes in terugkomt: PM8422/00 = 9462 084 22001

Waarom die handboeken en servicemanuals in de 4822-reeks zitten net als bij de consumentenapparatuur en niet in de 5322-reeks heb ik trouwens nooit gesnapt.

Het 12NC-gebeuren is eigenlijk dusdanig groot en onoverzichtelijk dat ik er tzt nog wel een los topic over zal beginnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 juli 2013 20:17:17 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Als ik het nog goed heb is de 12nc..code ingevoerd rond 1969.?

We kregen toen een stapel kettingformulieren voor de om codering van A3..naar 4822.. enz.. van Elonco dacht ik..

maartenbakker

Golden Member

De invoering heeft meerdere jaren geduurd en ging geleidelijk (net hoe het uitkwam? per HIG?). Zo rond 1964 moet het begonnen zijn, maar in het begin was de structuur volgens mij ook nog niet helemaal consequent. Ik heb ook wel 8-cijferige servicenummers gezien (in Nederland verdwenen die snel maar in Duitsland en Zweden lijken ze lang allerhande rare nummeringen gebruikt te hebben) en de 4822-reeks lijkt eerst sequentieel en later pas hierarchisch opgezet te zijn (de details zijn me nog niet helemaal duidelijk).

In servicemanuals van de jaren '60 zie je bijvoorbeeld dat de manual zelf nog een oude code heeft, maar dat onderdelen al geheel of gedeeltelijk 12NC's hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 juli 2013 22:13:35 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Philips heeft toch een 12nc code boeken reeks of database (gehad)?
Ik dacht dat iemand deze deze yellow books noemde.
Heeft iemand daar nog toegang toe?

-edit-
Dit kwam ik net toevallig tegen:
http://www.mfbfreaks.com/mailpress_mailing_list/_mailpress_mailing_lis…
Even naar onder scrollen naar "Typenummer verklaringen".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dat zou ik wel erg interessant vinden!

Zulke boeken zullen ook ongetwijfeld wel in het concernarchief liggen, maar de laatste die daar ongelimiteerd rond mocht neuzen was naar verluid Marcel Metze en daar kreeg Philips spijt van.

Mijn bescheiden handmatige verzameling bestaat maar uit een kleine 500 stuks (kan ineens exploderen zodra ik OCR ga scannen, maar daar zitten dan relatief weinig "bijzondere" nummers bij; nu noteer ik relatief veel nummers die je niet zomaar tegenkomt als je er niet actief achteraan gaat.

6122? Nooit van gehoord voordat ik in Deurne kwam. 5019? Hoe verzinnen ze het bij Whirlpool. 3222? Da's lighting maar het staat wel op blisters van Topcraftbatterijen die door Panasonic gemaakt zijn. Daar komt geen Philips aan te pas maar kennelijk trekken ze hun nummertjes nog wel centraal omdat die fabriek een paar eeuwigheden geleden half van Philips was...

Mijn strategie is om de complete nummers te verzamelen inclusief informatie waar ze van zijn en waar ze vandaan komen en pas later conclusies te trekken, maar de patronen zijn heel duidelijk.

@typenummerverklaringen: Die was ik ook al tegengekomen, en ik mis een beetje de bronvermelding. Het zal minstens grotendeels kloppen aangezien Piet Gouw een van de bronnen zal zijn en die natuurlijk wel dicht op het vuur zat. Punt waaraan ik twijfel is dat alle typenumers 10 tekens zouden moeten hebben gehad. Ik denk dat dat vooral een RGT-ding was in het betreffende tijdperk, maar wie weet... Wat in elk geval klopt met mijn constatering hierboven is dat de cijfers van het typenummer tot aan een bepaald moment altijd in de 12NC terugkwamen, maar dat gaat voor de 8670- en 9082-reeksen niet meer op; dat zijn gewoon volgnummers tegenwoordig. De fabrieksafkortingen die daar staan, kloppen grotendeels maar ik vermoed dat bijvoorbeeld PJ stiekum RJ is en dan TPV Kobierzyce betekent. FFO voor Foster is een interpretatie die opzich zou kunnen kloppen (en als Piet Gouw zegt dat ze bij Foster inkochten zal dat vast kloppen) maar er zijn meer FF-fabrieken en het past niet helemaal in het patroon (3 letters zijn een uitzondering die op andere plekken niet op deze manier gebruikt werden). En zo hebben we een derde potentieel overzichtstopic te pakken: fabrieksaanduidingen...

@TA hieronder: Philips BC200, de groen stip is een HFE-binning.

@testman hieronder: het was lang geleden een joint-venture, maar Panasonic heeft dus kennelijk de 12NC's gehandhaafd. Net als bijvoorbeeld Whirlpool en Tecnimagen, maar niet als bijvoorbeeld Yageo of TPV.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Nog even mijn "diverse torren" bakje omgekeerd en zowaar nog twee van die hoorapparaattorretjes gevonden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p7130794_om200.jpg

Ter vergelijking nog een TO92 er naast gelegd.

Welke torren het zijn weeet ik zo direct niet. Er staat niets op (lasers waren nog te grofstoffelijk en te duur).
Ze stammen uit midden jaren '70.
De vlakke kant is blauw en de bovenkant groen als kleurcode.
Kan iemand de gegevens vinden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de batterijenfabriek van panasonic was ook philips geweest.. dat geloof ik zo, de longlife batterij was dezelfde batterij als de panasonic standaard batterij. alleen de blikken mantel was anders..

ik ken de zoon van piet gouw nog van een voormalig werkgever, hij was de itér van dienst aldaar.

philips nc nummers kom je nog vaak zat tegen, lampen van bijv hema en ikea zijn ook philips, net als huismerken van bepaalde bouwmarkten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi heren,

Hij heeft er aan moeten geloven..., bruut geweld met een ijzerzaag.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-Bruut-Geweldt.jpg

Nu maar hopen dat ik Maarten zijn vakantie niet verpruts :-)

Ook in deze TCXO zit een moduul...
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-Boven-OM-Moduul.jpg

Het NTC printe voor de temperatuur compensatie.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-Boven-NTC-Print.jpg

Dit is de Oscilator print, rechtsonder het zwarte blokje de varicap,
net nog zichtbaar rechts naast het xtal de 220K weerstand naar de regelpin en deze gaat ook naar de NTC print.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-Boven-Osc-Print.jpg

En dan als laatste, de onderzijde van de printjes.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-Onder-Print.jpg

Oja onder de stikker zit een lipje dat je kan oplichten en dan kan je de trimmer afregelen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
PE9SMS

Special Member

Deze reactie van CO'er henkzelf in een ander topic past mooi bij je foto's.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1528031#1528031

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Interessant. Daar zit nog best wat in. Het enige waar wat van te zeggen is, is de hybride. De 12NC daarvan eindigt op 91071. De hybride komt uit de gebruikelijke fabriek met letter B (welke?) en datumcode 706 lijkt toch meer op de 745 op het etiketje dan op de 81 onderop. Schreeuwt natuurlijk ook om een stukje reverse-engineering ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 juli 2013 22:16:13 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik heb net, zo goed mogelijk het compensatie printje van de 3522-TCXO nagetekend.
Zie hieronder het resultaat, de PTC heeft een erg lage waarde.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-SCH-Comp-01.GIF

Misschien kan "henkzelf" er commentaar op geven of dit klopt.
Leuke informatie trouwens die henkzelf gaf, dat klopt PE9SMS komt goed overeen met mijn foto's

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.