OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

Nog even verder gegraven in mijn scrap bak, een printje uit dezelfde stal: MB8440
12NC = 5112 291 75461

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

En nog een, geen MB nummer te vinden.
12NC = 5112 291 87375 (of 575 kan ik niet meer lezen).

Rechts boven: 74LS04, daaronder: L298, daar links van: TDB0139

[Bericht gewijzigd door henri62 op 13 december 2021 19:17:32 (30%)

maartenbakker

Special Member

Die printplaten zijn uit een Duitse Philipscomputer. Ze bouwden daar werkstations en servers voor kantoorgebruik/tekstverwerking als ik me goed herinner. Gelijkenis met NMS-PC's berust misschien op toeval, althans daar heb ik nooit Philips floppydrives in aangetroffen maar die eerste print zal inderdaad wel van een floppydrive komen.

Ik denk dat een ULA een uncommitted logic array is, in dit geval geprogrammeerd om een floppydrive te besturen of de data ervan te verwerken.

Het printje met de TDA1060 en galvanische scheiding, is een regelprint uit een schakelende voeding van zo'n computersysteem.

De (kennelijk datumcodes) die met MB beginnen, horen bij MBLE. Ik kom die veel tegen op dubbelzijdige printplaten van Philips uit de jaren '70 en '80, meestal geheel of gedeeltelijk gestempeld, maar geëtst kan vast ook. Kennelijk hadden die een grote productielijn (heel misschien zelfs assemblagelijn, maar ik denk vooral etsen, zagen en boren) voor wat geavanceerdere printplaten staan.

In dit geval ging het dus om een in of rond 1984 gebouwde computer. De datumcodes op de onderdelen bevestigen dat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die dab452 is idd een DAB test receiver. zo te zien van rond 1994.

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/265346629641_/Philips-DAB-452-Test-Receiver-Profiger%C3%A4t-gebraucht-Top.jpg

die insteekprinten kunnen ook weleens van telecom zijn, een vorig werkgever had een philips tbx centrale uit 1984 staan. ook dit soort kaarten zaten daar in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Ongewtijfeld zaten er in telefooncentrales ook wel soortgelijke printen, maar als ze van telecom waren, was de kans veel groter op codenummers die met 35 en 93 beginnen. Er werd wel eens wat over en weer gedaan, en misschien werden er zelfs centrales aan computers gekoppeld maar de uitleg dat het gewoon prinplaten uit een zelfstandig computersysteem zijn, is waarschijnlijker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog wat display printjes, van boven naar beneden:
3104 128 06781 Display assy 4276 Wildfire *26188
3104 128 06662 Display assy 4245 M5 Turkey *62140

Iets andere layout (zie IR ontvanger), maar ik weet niet welke stickers waar bij hoorde:
3104 128 06191 Display assy 4245 M5 Wizja *34918
3104 128 07821 Display Board MT3 *482 (deze denk ik)

3104 128 05022 Display G+4 MEAS BASE 062638

G+4 was de M4 generatie settopboxen (sat ontvangers), opgevolgd door de M5 + MT1 generatie, in Hasselt ontworpen. In Frankrijk werden ook settopboxen ontworpen maar die hadden de S-prefix (van Suresness).

De meeste type verschillen (in de display bordjes) waren net wat firmware verschillen in de 87C51 die op de achterkant zit.

Het laatste nummer met het puntje ervoor is het serienummer van het printje.

maartenbakker

Special Member

Leuk, kende ik nog niet. Suresnes zou SF geweest moeten zijn, wel apart dat hier geen fabriek (AH voor Hasselt) op werd aangegeven.

Meas = Measat telecom provider in Malaysia, de klant waarvoor die specifieke STB gemaakt was. Net zoals Digiturk en Wizja in Polen.

Er was ook nog een Bulgaarse versie. Dat was ook wel een uitdaging met de multilanguage implementatie van Cyrillisch en Poolse character sets.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 19 december 2021 14:04:37 (36%)

Maarten ea,

hebben we deze al een keer gehad?

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
maartenbakker

Special Member

Nee, maar wel zeer interessant! Wat zit erin? 4W UVA buisjes ofzo?

En nog interessanter, van welk (afgesplitst) bedrijfsonderdeel is die sticker?

Codegroep 62 ken ik namelijk helemaal niet, coderingscentrum 40 zou Hong Kong moeten zijn.

Never mind, het zal wel een NSN zijn en geen 12NC. Blijft wel interessant wat het zijn en waarvoor ze gebruikt werden.

Hi Maarten,

nog een paar plaatjes. Had ik natuurlijk ook meteen kunnen doen, hi. Je hebt gelijk, het zijn 4W/33 TL buisjes. Gewoon uit de TL Fsbriek.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
RAAF12

Golden Member

Een Gettoblaster met cassettedeck

maartenbakker

Special Member

Op 23 december 2021 14:58:38 schreef NKHteB:
Hi Maarten,

nog een paar plaatjes. Had ik natuurlijk ook meteen kunnen doen, hi. Je hebt gelijk, het zijn 4W/33 TL buisjes. Gewoon uit de TL Fsbriek.

Gr. N.

Apart dat ze die dan omschrijven als "gasontlader". En er staat stiekum toch wel een 12NC op, die van de verpakking. Dus toch leuk om te noteren :)

Twee transformators. Geen idee waar ze in gebruikt werden.

maartenbakker

Special Member

Die eerste is voor intern gebruik in een (beeld)buizen- of halfgeleiderfabriek, de tweede heeft een codenummer van de eigen trafofabriek (4022 369) dus daar blijkt de toepassing niet uit... Maar zo te zien zouden ze voor dezelfde toepassing kunnen zijn.

Thevel

Golden Member

2 bijzondere transistors een ON133 en een ON134, beide in een TO-1 behuizing.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2321110#2321110

De ON133 op een PEAK DCA75

En de ON134 op een PEAK DCA75

maartenbakker

Special Member

Dankjewel! Wijkt toch wel wat af van de nominale 50 die Aurora opgeeft voor de ON133. Mogelijk bij een andere stroom of het gaat vooral om een geringe onderlinge spreiding. Ook schijnt een hFE meting wat hoger uit te vallen als er lekstroom loopt (dendrieten bijvoorbeeld). Het gaat om geselecteerde of eventueel custom gefabriceerde types. Mogelijk zou de ON134 een hogere nominale hFE kunnen hebben, maar dat durf ik aan de hand van je metingen niet met zekerheid te zeggen.

maartenbakker

Special Member

Op 30 december 2021 21:04:57 schreef Rontronix:
Twee transformators. Geen idee waar ze in gebruikt werden.

Ik antwoordde eerder al "intern gebruik (beeld)buizen of halfgeleiderfabriek". Ik heb ze nu even administratief verwerkt. Gezien de 6V wikkelingen lijkt me (beeld)buizen het waarschijnlijkst. Mogelijk gloeistroomtrafo's voor testopstellingen? Heb je enig idee waar je ze vandaan hebt?

Op 9 januari 2022 21:28:13 schreef maartenbakker:
[...]
Heb je enig idee waar je ze vandaan hebt?

Navraag leert dat ze inderdaad uit de buizen (proef) fabriek in Eindhoven kwamen.

Groeten, Ron.

Iets meer dan een jaar geleden nam ik van een oud ELA/BTS medewerker uit Breda een CDI220 over met wat schijfjes welke voor demodoeleinden waren gebruikt. Inmiddels kwam ik via de beste man die inmiddels op leeftijd is ook in contact met een van de mensen van Philips IMS die aan de wieg heeft gestaan van de CDI, hier heb ik inmiddels ook een CDI220 speler van gekregen met diverse boeken en schema's en ook wat demo cd's en proefversies op gebrande schijfjes welke op beurzen in oa de USA zijn gebruikt.

Hieronder even wat 12NC's en type stickers van de apparaten. Het zijn allemaal CDI220's en de bijbehorende afstandsbedieningen en boekjes.

speler 1

speler 2

afstandsbediening 1

afstandsbediening 2

afstandsbediening 3

handleiding

Dave013

Special Member

Heb deze NOS liggen zijn alleen wel gemeten met een esr02pro meter…

ON238 PNP T018
hFE=139 uf=730mv

ON253 PNP T018
hFE=519 uf=701mv

ON321 NPN T018
hFE=413 uf=712mv

Hopelijk kunnen jullie iets met deze info?

maartenbakker

Special Member

Jazeker, elke informatie is nuttig en de foto's geven er nog fabrieksletters en datumcodes bij. Dankjewel! Ik verwerk het nog even in de startpost. Zo krijgen we toch een mooi overzicht.

Dave013

Special Member

Graag gedaan hoor!
Zou helemaal mooi zijn geweest als de referentie een keer opduikt, zal vast wel ergens in een service manual staan… maar welke van de duizenden haha
Der is echt zo bar weinig over te vinden op het net..

Iig keep up the good work!