IN-9 Nixie VU meter LM3915

Ik doe weer een beroep op jullie kennis. Ik kom er zelf niet uit.

Ik heb al een tijdje het plan om een VU meter te maken met de nixie in-9 buisjes. Ik heb het allemaal getest met een simpele code voor de arduino die van internet geplukt is en dit is allemaal werkend.

Ik wil 2x 10 buisjes (Lings en rechts) Twee arduino's aanschaffen lijkt mij te kostbaar en onzinnig. Ik zou het mogelijk kunnen multiplexen met een shift register maar ik ben nog te onervaren om daar zo een code voor te kunnen schrijven.

Mijn oplossing was simpel dacht ik. Schemaatje van CO met de LM3915 VU meter. Met leds werkt dit prima. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de transistor goed te laten werken. Omdat de lm3915 als ik goed benoem NPN schakelt heb ik PNP transistors de MPSA92. De transistors werken goed. op de + is uit op de - is aan zo als het moet. Echter de LM3915 komt nooit op de + uit en de buisjes blijven dus constant aan.

Ik heb al de beschikbare forums en informatie op internet doorgelezen waar verscheidene mensen dit wouden maar nergens kunnen vinden dat iemand dit werkend heeft gekregen met een LM3915.

Ik heb de datasheet doorgelezen en nog gespeeld met de weerstand maar ook hier niets in kunnen vinden.

De enige oplossing die ik zo kan bedenken is 2 transistors tegenover elkaar zetten. Eerst een PNP daarachter een NPN (MPSA42) om de buisjes negatief te schakelen. Dit heb ik geprobeerd maar het ic heeft het hierbij begeven. Ik heb er nog 2 en zou ze beide heel willen houden ander moet ik weer nieuwe bestellen.

Om een lang verhaal kort te maken. Hebben jullie wellicht nog een andere oplossing die netter/makkelijker is

Edit: Nu het nog een keer terug te lezen natuurlijk gaat PNP-NPN achter elkaar niet werken anders had PNP direct ook wel gewerkt.

Sonytech

Overleden

Je wilt dus het schema van de 10 LED's op een LM3915 aanpassen zodat je er een IN-9 nixiebuisje mee aan kan sturen.

De anodes van de LED's zitten allemaal aan de plus van de voeding. Om een LED te laten branden zal dus het IC de kathode van de LED naar beneden moeten trekken.

Je kan de LED vervangen door een PNP-transistor. De emitter komt dan aan de plus en de basis -via een weerstand- aan het IC. De collector van de transistor "wordt een plus" op het moment dat die betreffende uitgang van het IC actief wordt.

Dit doe je voor elke LED, dus uiteindelijk heb je tien transistoren, dus ook tien collectors als uitgang.

De hamvraag is dan hoe je vandaar naar de nixie denkt te gaan, want die heeft niet zoveel aansluitingen.

De lengte van de indicator van dit buisje varieert nl. met de stroom die door de nixie loopt. Het "schakelen van een IN-9 is dus niet mogelijk. In jouw concept zul je dus de spanning van tien digitale "plus uitgangen" moeten omzetten naar een variabele stroom.

Had je daarvoor al een concept in gedachten?

Ik vond hier ook een heel aardig project; denk dat je er verstandiger aan doet om dit eens na te bouwen.

http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vumeter_in13.htm

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Bedankt voor je snelle reactie.

Zo als jij beschrijft heb ik het aangesloten. Echter zo krijg ik het niet werkend. Ik heb de Aan de emitter heb ik 170V hangen basis zit met ik geloof nu 56k aan het ic en uiteraard de collector aan de anode van de nixie.

Wat er dan alleen gebeurt is dat alle nixies branden. De PNP transistor blijft constant in geleiding omdat de LM3915 niet op de + overgaat.

Als ik goed begrijp wat je bedoel is dat het gloeien van de nixie op en neer gaat als de stroom varieert. Ik heb hier geen concept voor bedacht. Het was ook niet de bedoeling om een ''full spectrum'' te laten zien.

Ik vind het goed als het buisje gewoon vol open brand. net als de led's gaan branden. Ik kan me voorstellen dat de laatste buisjes wat gaan dansen omdat als ik naar de leds lijkt brand de eerste constant en de laatste is minder fel. Hier kan ik mee leven. Het gaat mij om een indicatie van het aantal dB zo als de LM3915 ontworpen is.

Dat project uit je link ben ik ook tegen gekomen en verscheidene schema's hiervoor. Het ziet er leuk uit. Maar hier is het zo dat hoe hoger het aantal dB hoe meer het staafje omhoog kruipt. Dit is niet helemaal hoe ik het wil hebben.

Sonytech

Overleden

Op deze manier moet het wel lukken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/in9driver.jpg

Deze schakeling is per gebruikte LM-3915 dus tien keer nodig.

Het is wel een beetje apart om deze buisjes zo te gebruiken, want nu zet je ze eigenlijk in als een gewoon langgerekt neonlampje. Datgene wat deze buisjes juist bijzonder maakt, nl. de varierende lengte van de indicatie, dat komt op deze manier niet uit de verf.

Dit is niet helemaal hoe ik het wil hebben.

Als het bovenstaande ook niet helemaal is hoe je het wil hebben dan is het misschien handiger als je eerst eens precies aangeeft wat je uiteindelijk van de schakeling verwacht.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Sonytech, bedankt voor het meedenken en het schema.

Ik heb niet zoveel pnp transistors liggen geloof alleen npn zelf's op de mpsa92 na. Het is een ieder geval nog niet gelukt met wat ik hier heb liggen. Ik ga er nog mee verder.

Ik ben het inderdaad eens dat het enerzijds zonde is hoe ik deze buisjes wil gebruiken. Ik heb al naar schema's gezocht hoe deze buisjes te gebruiken op de manier die het mooiste is. (als een full spectrum) Echter deze schema's gaan mij net even de pet te boven. Verder zou ik dan ook een behoorlijke investering moeten doen ik nieuwe componenten. Financieel gaat dat nu niet lukken.

Ik wil inderdaad gewoon de buisjes gebruiken als een lang uitgerekt neonlampje, het feit dat het neonlampje er zo uit zien maakt het voor mij al bijzonder.

Gezien wat ik nu wil ''Simpel'' is/lijkt en niet veel kost kan ik natuurlijk later als ik meer kennis etc. bezit altijd nog zo iets maken.

ps. Dit is wat jij bedoeld. Denk dat je het filmpje misschien al hebt gezien. Wil hem toch even benoemen in het topic.http://www.youtube.com/watch?v=x0NJhbx9IYM

Wat ziet dat er gaaf uit. En wat een slechte muziek. Als ik zou iets zou kunnen bouwen denk ik dat ik menig CO lid onder een emmertje kan zetten. Realistisch gezien denk ik dat zo iets echt pittig is. En onmogelijk te maken is door mij.

Al ziet het er wel uit dat het linker bord zo gekocht is? en het rechter stukje zelf gemaakt is. Maar ben nergens zo'n bord tegen gekomen.

Ik sta overigens open voor totaal andere suggesties of ideeën wat je met deze buisjes kunt doen.

Ik heb er aan zitten denken om met deze buisjes een klok te maken.
Hoe ik het me voorstelde was een gigantische 6 digit klok te maken ''soort van numitron'' dit zou alleen 4x7= 28 buisjes of 6 digit 42

al gebruik je dan weer deze buisjes niet op hun unieke manier maar weer als lang uitgerekte gloeistaafjes. ag ik denk wel dat het er gaaf uit zien. En deze buisjes zijn nog een een prikkie te vinden.

EDIT: Zojuist dit filmpje tegen gekomen. http://www.youtube.com/watch?v=zSVGKythGfA

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Had ik het toch goed gezien. Het zag er al te professioneel uit dat bord. Heftig ding. En voor €150,- een flinke prijs maar niet onbetaalbaar. Echter schrijf daar maar eens een programma voor iemand die zich verveelt :D

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sonytech

Overleden

Ik vrees dat we elkaar toch niet helemaal begrijpen.

Je wil een stereo VU-meter bouwen met behulp van 2 keer 10 IN-9's. Dat laatste had ik in eerste instantie overheen gelezen, dus dacht dat je EEN IN-9 met EEN LM3915 wilde aansturen en dat dan dubbel wilde uitvoeren. Vandaar mijn vraag hoe je van die tien uitgangen van zo'n IC de omzetting naar de stroomsturing voor de bijbehorende IN-9 wilde gaan doen.

Met wat ik getekend heb doe je precies hetzelfde als wat de originele schakeling met de LED's doet, alleen heb je nu geen tien lichtgevende puntjes van 5mm doorsnede maar tien lichtgevende streepjes van ieder 14cm lang. Je kan dus een VU-meter van anderhalve meter lengte maken op die manier, als je de buisjes in een lijn achter elkaar legt. Of je legt ze zij aan zij, dan krijg je een kolom van 14cm breed.

Nu schrijf je dat je wat ik bedoel kan zien in het aangegeven filmpje. Wat ik daar zie dat is alleen geen VU-meter, maar een spectrum analyzer (SA). En omdat jij gevraagd had om een VU-meter heb ik dus helemaal niet aan een SA gedacht.

In feite bestaat zo'n SA uit een aantal VU-meters naast elkaar, waarbij VOOR elke Vu-meter een filter zit dat maar een bepaald deel van het audiospectrum doorlaat. Vergelijk het maar met een scheidingsfilter van een luidsprekerbox, daar wordt het full-spectrum audio gesplitst in (bv.) drie "banden": laag, midden en hoog. Zelfde gebeurt bij een SA, alleen heb je dan iets meer dan drie banden nodig.

Ik blijf erbij dat als je echt iets leuks wil doen met deze buisjes dat je dan gebruik moet maken van de eigenschap om de lengte van de indicatie te kunnen beinvloeden.

Als je dat niet wil of niet kan, dan kun je ze in alle toepassingen waarbij indicatielampjes of -LED's gebruikt worden inzetten, als het tenminste uitkomt dat je indicator 14cm lang is. Je zal ze aan moeten sturen op een soortgelijke manier als waarop ik dat getekend heb. Alleen als er gebruik gemaakt wordt van een matrixschakeling wordt het wat veel lastiger.

EDIT: In de beschrijving van het driverprintje dat @Arco noemt staat aan het eind dat je aan de uitgangen van de LM3915 een weerstandsladder als D/A-converter kan knopen, waarmee je de opamp op dat printje dan weer aanstuurt. Zal straks dat idee even uittekenen en hier posten.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Wij begrijpen/begrepen elkaar wel goed. Sorry als ik wat onduidelijk overkom.

Het schema dat arco post lijkt mij nog te doen. het enige waar ik dan tegen aanloop ik dat de Picaxe 08M een microcontroller is die geprogrammeerd moet worden.

De lm358 heb ik hier liggen de MJE340 lijkt mij de vervangen voor de mpsa42 ene heeft 3v op de base andere 5 verder zie ik geen grote verschillen.

Ik wil dan toch de poging doen een SA te bouwen. Dan wel op de meest simpele manier het gaat om de indicatie van de buisjes het hoeft niet 100% te kloppen.

Ik zal jullie hulp daar dan wel echt hard voor nodig hebben, uit ervaring weet ik gelukkig wat jullie allemaal kunnen.

Sonytech

Overleden

Op 19 juli 2013 00:38:19 schreef MonsterVisje:
......

Dat project uit je link ben ik ook tegen gekomen en verscheidene schema's hiervoor. Het ziet er leuk uit. Maar hier is het zo dat hoe hoger het aantal dB hoe meer het staafje omhoog kruipt. Dit is niet helemaal hoe ik het wil hebben.

Sorry hoor, maar de schakeling die @Arco aangeeft doet precies hetzelfde. En dat was nou net niet hoe je het bedoeld had. Kortom: schiet mij maar lek.

En die Picaxe microprocessor hoeft er in die schakeling niet perse in; volgens de tekst kan je daar ook gewoon een LM3915 + ladder-D/A-convertor voor nemen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op zich is een simpele audio spectrum analyser (gericht op leuk effect, niet op meten..) met deze buisjes gemakkelijk en goedkoop te maken.
Je hebt een opamp nodig als bandfilter, een gelijkrichter met een paar diodes en een tweede opamp als stroombron. Dat kost een paar euro per kanaal.

Ik heb volgens mij nog ergens IN-9's, Als je er mee geholpen hebt wil ik wel iets schetsen en in breadboard prikken ? :)

@Sonytech ik geef nu inderdaad aan dat ik toch iets anders wil. Misschien weet ik zelf nog niet eens helemaal wat ik wil. Vandaar dat ik zo verwarrend overkom.

Wat ik wel weet: Ik heb in-9 nixie buisjes waar ik iets mee wil doen. In dit geval iets met geluid.

In eerste instantie wou ik het simpel houden. door de buisjes als neonlampje te gebruiken. aan is aan uit is uit. Echter gezien het advies dat het mooier is de buisjes in hun volledige lengte te gebruiken. Dat het gloeien op en naar gaat. En dit volgens jullie relatief eenvoudig te doen is wil ik deze uitdaging aangaan.

Ik zou dus een Simpele spectrum analyser willen maken. Waarbij de nadruk ligt op een leuk effect en niet op de precisie.

@Aart
Ik zou dit erg op prijs stellen. Als ik één kanaal werkend kan krijgen dan moet de rest ook lukken. Ik had begrepen dat Sonytech mogelijk ook iets wou schetsen icm de lm3915.

Ik wil niet dat iemand werk voor mij uitvoert dat ik niet zal gebruiken. Welke manier lijkt jullie het beste/makkelijkst haalbaar. Die van Sonytech of Aart. Persoonlijk voor mij denk ik die van Aart omdat ik me dan kan focussen op één kanaal en dit zo langzaam kan uitbreiden als ik dit werkend heb.

Nogmaals ik waardeer alle hulp die ik aangeboden krijg. Sorry dat ik zo onduidelijk was. Ik hoop dat het nu wel duidelijk is met welke 2 opties ik verder zou willen gaan.

@Aart,

Ik zou graag gebruik willen maken van jou kennis. Er is onverwacht wat geld binnen gekomen en er staat op dit moment een IA voor Mouser open. Het zou mooi zijn als ik dan de nodige componenten daar kan mee bestellen.

Zou je voor mij een een simpel schemaatje willen ontwerpen. Ik zou er erg geholpen mee zijn.

Dat is goed; ik kom er dit weekeinde op terug.

Ik heb een tijdje geleden deze gebouwd:
http://www.youtube.com/watch?v=Z-yNIzk85Z4

Het schema:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PYIRQDHO#WWKUJXVT

Een LM324 vormt een versterker en stroombron, met enkele diodes is een (soort van) log --> lin conversie gedaan.
Met 1 IC kunnen 2 kanelen gemaakt worden

HV wordt opgewekt met een buck-converter rond een NE555.

Grtz,
Max

bjokal

Golden Member

In m'n bookmarks kwam ik deze nog tegen : de IN13 music visualizer

Is wel met een ander buisje, en het is een flinke soldeer klus ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Gelijk even aan gewerkt; mijn schakeling lijkt veel op die van Minimax, maar dan gebruik ik de eerste opamp als bandfilter. De tweede is een spanningsgestuurde stroombron van ongeveer 0-10 mA.

Schema:
https://lh3.googleusercontent.com/-AeEjyJ5fwDc/UfK4zoc2VoI/AAAAAAAAG44/eUxi8FxfSrA/s640/IMG_3897.JPG
Filters zijn geleend van het Elektuur ontwerp uit Juni 1983, op de kop af 30 jaar oud :)
Voor ieder kanaal heb je dus deze schakeling nodig, de waarden in het schema zijn voor 1 kHz, de andere staan in de tabel. Hij gebruikt een halve LM324.
Voor alle ingangen samen zou ik een (stereo naar mono-) buffer zetten, anders wordt de ingangsimp. wel erg laag.

Op breadboard:
https://lh6.googleusercontent.com/-sNY39vt9tKw/UfK4la8aIYI/AAAAAAAAG4Q/p1Ob24j-tS0/s400/IMG_3889.JPG

Dat de schaal niet log is boeit hier niet zo, de filters zijn namelijk ook niet erg scherp. Het 1kHz filter op de analyser:
https://lh5.googleusercontent.com/-4NWZs4ENpa4/UfK43MUKBAI/AAAAAAAAG5A/3Au1gR12YIE/s400/IMG_3901.JPG

Met mijn IN-9 haalde ik overigens 16 dB tussen de beide rode streepjes die er op staan.
In een VU-meter lijkt (een soort van-) log me wel veel aardiger.

In werking:
https://lh3.googleusercontent.com/-4Bg8vk9tgpY/UfK4quwmjBI/AAAAAAAAG4g/Us5pVS_JbZI/s400/IMG_3891.JPG

Voeding was uit mijn Nixie-klokje, ik doe niet zo veel met buizen en heb geen hoogspanningsvoeding. Ik heb de stroombron eerst geheel op laagspanning op een labvoeding getest, en raad dat ook aan.
De R van 47 k is naar smaak, ik vond hem zo nog vrij snel teruglopen dus allicht kan hij wat groter.
Als je asy wilt voeden moet er een koppel-C tussen de diode en de opamp, en zijn niet inverterende ingang op de halve voedingsspanning. Allicht dat de R van 1k in de stroombron op lagere spanning wat kleiner moet. Veel plezier :)

Alle plaatjes.

Je bent in één woord geweldig. De LM324 heb ik hier zelfs nog liggen. Ooit eens besteld al om dit te maken maar het schema nooit begrepen en niets mee gedaan. Ik ga nu eerst jou schema ook namaken op breadboard.
En als dat werkend is een printje ontwerpen om alle 10 de kanalen te maken.

Nog even een opmerking bij de schakeling van Aart of mijzelf; beide schakelingen hebben geen beveiliging tegen een te hoge stroom door het buisje.
Als je er teveel audio signaal instuurt, en hierdoor het buisje boven zijn maximum uitstuurt.

Een clamp schakeling (b.v. spanningdelertje en diode) aansluiten tussen 1e en 2e opamp zou hier een oplossing zijn.
Ik het geval van mijn schakeling moet je clampen op 6,3V, dat komt overeen met 13mA door de IN-9.
Bij de schakeling van Aart zal het rond de 10 a 12V zijn

Grtz,
Max

Gisteren heb ik er flink nachtwerk van gemaakt en kreeg het maar niet werkend.

Zojuist er weer mee bezig geweest en krijg zowaar het werkend. Ik vervloek mijn breadboard duidelijk dat niet alles even goed contact maakte als ik het aanraak gebeuren er rare dingen.

Er resten mij wel nog een paar vragen. Ik heb het ingangssignaal ipv 10k naar 1k toegebracht omdat er anders bijna niks gebeurt op het buisje. Had jij hier ook last van aart?

De 1K die vanaf de pot loopt zit nu op R560
Mijn nieuwe functiegenerator kwam nu mooi van pas. Heb wat kunnen testen wat er gebeurt met verschillende frequenties en ben heel tevreden met het resultaat hoe het buisje hier op reageert. Ik heb de amplitude wel op 10Vpp moeten zetten om het volledige buisje te laten branden op 1KHz.

Je hebt de helft van de LM324 gebruikt. Zou ik de andere helft kunnen gebruiken voor een 2e kanaal of raad je dat af?

Ik heb deze voeding gebruikt voor de high voltage
http://www.ledsales.com.au/kits/nixie_supply.pdf Nu kan ik niet echt opmaken hoeveel mA ik hier uit mag trekken. Zou ik alle 10 de buisjes hier mee kunnen voeden of beter minder?

Nog even een filmpje gemaakt van 1 kanaal.
https://www.dropbox.com/s/hz9c5p3oitsmb9s/20130727_143851.mp4

Ik heb het gebouwd zoals het schema; voor een line audiosignaal zal een gevoeligheid van 10V inderdaad te weinig zijn, de buffer voor het geheel voor moet dan ook versterken. Om 100 ohm aan te sturen moet de buffer onhandig dik zijn.

Ik ben niet zo bang voor wat overstroom door de buis, maar om een leuk effect te krijgen zal het bijna onvermijdelijk zijn kanalen te laten clippen. Als het puur om het effect gaat zou je een diode-or vanaf de gelijkrichters kunnen maken en dat DC signaal gebruiken om de ingang terug te regelen zodat hij terug regelt zodra er één kanaal voluit staat.

Let wel; ik ga er steeds van uit dat de stroombron zo staat ingesteld dat hij bij maximale ingangsspanning maar net iets meer dan volle-schaal stroom kan leveren. Als je de gevoeligheid van de stroombron opvoerd loop je (zonder extra maatregelen) het risico op grote overstroom.

Welke voedingsspanning gebruik je ?

De andere helft van de 324 is prima voor een tweede kanaal.

Als ik alle kanalen af heb dan zal ik bekijken hoe ik dat aan moet pakken.

Het effect van de buisjes vind ik op dit moment al erg leuk. Het is al veel leuker dan wat ik in eerste instantie in gedachten had.

Met de stroombron bedoel je de nixie voeding of het ingangs signaal van de audio? De voedingsspanning staat nu op 150V

Overigens was een vraag vergeten. Ik zie in jou schema een 1,2k weerstand staan maar die zie ik op jou breadboard niet terugkomen. Ik heb hem er zelf nu ook niet inzitten.

Met de stroombron bedoel ik de schakeling rond de rechter opamp.

De voedingsspanning moet zo hoog zijn dat je het buisje geheel op kunt laten lichten, hoger heeft geen zin, het geeft alleen extra dissipatie in de transistor. Er wordt geregeld met stroom, niet met spanning.

Ik kom er overigens net achter dat ik IN-13's heb (de opschriften zijn helaas weg), die hebben een iets andere schakeling nodig om goed te werken.
Het werkte nog verbazend goed, maar allicht kloppen mijn ervaringen niet geheel met de IN-9.

De 1k2 R is op het breadboard inderdaad 1k, die lag grijpklaar denk ik.

Heb even snel gegoogeld en het verklaart wel enerzijds waarom ik een hoger audiosignaal nodig heb om het te laten werken.

''At this point, I should clarify the difference between the IN-9 and the IN-13

The IN-13 takes up to 5mA for a 12cm orange glow from Neon gas, and has three electrodes. One perforated cylinder as the anode, a central wire cathode for the glow, and a short pilot cathode to start the glow.

Most IN-9 take up to 10mA for a 10cm purple glow from Argon gas, and only have two electrodes.

But some IN-9, like the one used in this thread, are filled with Neon gas and glow orange, but the current rating and size are still same.

Confusion between the two glow colors caused me to make a mistake I made in this thread: The tube you see in this thread is a 2 pin IN-9, not a 3 pin IN-13.

In terms of application of the tube, the two glow tubes the significant differences are the maximum current and the extra pilot cathode for the IN-13. The strike voltage around 120V and sustain voltage around 100V are similar among all three tubes.

The IN-13 has twice the sensitivity of the IN-9, so this should be taken into account when applying the tube. If the glow swing is too extreme, some resistance in series with the tube can be added.

The pilot cathode of the IN-13 requires a small current to insure that the main cathode starts properly. This negative bias could be obtained with a 100-500kOhm resistor to the grid circuit of the local oscillator. The grid of the local oscillator, usually develops around -10V, which is enough to supply up to 100uA into the pilot cathode of the IN-13.

The extra -10V of bias at the pilot cathode of the IN-13, eliminates the need for the startup circuit with a diode and resistor, which I included in the circuit above for the IN-9. This was necessary because the low B+ of an AC/DC 117VAC radio may not guaranty the starting voltage for the two terminal IN-9.''