Beste CircuitsOnline,
Sinds kort heb ik een Huawei HG655d modem (adsl).
Nu ben ik op zoek naar het hoofdaansluitpunt, het punt waar de telefoonlijn het huis binnen komt. (Telefonie grondkabel?) Nu dacht ik de kleuren rood, blauw, oranje en wit te moeten aantreffen.
Nu is mijn vraag, is dit het aansluitpunt dat ik moet hebben voor het aansluiten van mijn modem? De kabel bevind zich bij de voordeur en niet, zoals de veel beschreven plaats, de meterkast.
Bij voorbaat dank,
Jack
Dit lijkt me inderdaad het ISRA punt (hoofdaansluiting). Ik zie ook de kleuren rood, blauw en oranje. Wit zal er ook wel zijn, maar dat is op de foto niet te zien.
Rood en blauw vormen het eerste paar, daar zit meestal je aansluiting op. Oranje en wit is het tweede paar. Wordt gebruikt als je twee lijnen hebt, of als reserve voor het geval er in het eerste paar een storing zit.
In oudere huizen zit die aansluiting vaak naast de voordeur, pas later zijn ze op het idee gekomen om alle nutsaansluitingen bij elkaar in de meterkast te stoppen.
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Lijkt inderdaad een invoerkabel te zijn, ik zou bij twijfel gewoon je provider bellen en vragen of ze een monteur kunnen langs sturen om het na te kijken. Die invoerkabel ziet er namelijk niet erg optimaal uit op het moment
.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De kleuren op de foto zijn ook rood, blauw, oranje en wit. (Kleuren zijn wat donkerder door het vet in het papier)
Aansluitpunt wordt trouwens al heel lang bij voorkeur in meterkast of kelder gezet. Dit omdat de kabel daar 'veilig' was tegen verf en behangschade.
Alleen als het echt veel handiger was, werdt hij wel in een andere ruimte gezet.
(Meterkasten waren vaak ontoegankelijk van onderaf door ontbreken of niet toegankelijk zijn van kruipruimtes)
[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit lijkt nog wel een gpe kabel met gelakt koperdraad en vet papier als aderisolatie met loden afscherming en kunstof mantel. die draden kun je niet zomaar klemmen, de lak zorgt voor slechte verbinding. de lak moet er een klein stukje vanaf waar je de overzetting naar telefoonkabel maakt voor de modem aan te sluiten..
de modem zal tussen ofwel rood-zwart moeten of tussen wit-oranje. als de lijn al is aangesloten op de wijkcentrale zou er spanning moeten staan op de juiste aders..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij ADSL-only kan de spanning anders zijn dan je zou verwachten. Modem aansluiten is de beste test.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (62%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jij mag niet aan die kabel zitten. Jij mag alleen aan "jou" kant van het ISRA punt zitten. Aangezien er geen ISRA is, moet je ze even vragen om dat te komen maken. Dan wordt het meteen veel duidelijker wat je moet hebben. (Het is "verplicht" geworden om zo'n ISRA punt te hebben. Maar om niet HEEL nederland in 1x te moeten doen hebben ze uitstel gekregen totdat jij er om vraagt). Het ISRA Punt hoort bij de infra structuur en is en blijft eigendom en verantwoordelijkheid van je infrastructuurleverancier. KPN in dit geval dus.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je bij kpn zelf internet afneemt is het zorgen dat hun een isra punt komen maken makkelijker. als de provider bijv tele2 is kan het nog wel even duren want ze willen de concurent niet een te beste naam geven natuurlijk..
Anoniem
Beste Jack, je schrijft: ik ben in het bezit van een ....modem.
maar dit is een model van 2009. Als je nu een nieuw abonnement onderschrijft verwacht ik dat je een modernere versie krijgt.(Van de rommelmarkt? en je telefoonaansluiting ziet er ook niet naar uit dat hij de laatste kwart eeuw nog gebruikt is.Heeft je provider je fysieke weg al uitgemeten? Je hebt toch wel een provider? Je schrijft nergens dat je ook een internetaansluiting of een account hebt.
Ik neem aan dat je in Nederland woont. In Belgie is ADSL reeds grotendeels vervangen door het veel snellere VDSL2 netwerk.
Zonder abonnement zal je niks kunnen doen hoor. ADSL is de techniek die het mogelijk maakt digitale date te versturen over de telefoonkabel.De netwerkbeheerder moet jouw telefoonpaartje doorverbinden met de DSLAM.Dat is een modemkaart waarmee jouw ADSL terug in digitale data gedecodeerd wordt.En je moet een abonnement hebben bij een internetprovider.Die hangt jouw DSLAMpoort dan softwarematig aan het het netwerk van de provider die je verder naar het internet routeert.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Normaal zou je de rode en blauwe draad moeten hebben.
Polariteit maakt niet uit.
De overige draden zijn niet nodig.
Let op, de draad kan zg emaille draad zijn, er kan dus nog een dun laagje lak overheen zitten.
Even heet stoken met een aansteker, of lucifer, en er voorzichtig wat afkrabben
Moet lukken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nederland heeft doorgaans ADSL2+ en daar werken ADSl-modems bij mijn weten ook gewoon op. Bij mij wel in elk geval. Kan van de DSLAM afhangen wellicht.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Anoniem
Een ADSL modem is niet compatibel met ADSL2+.Bij deze laatste heeft een dubbele bandbreedte, en een ander modulatieschema. Omgekeerd wel. Modems zijn backwards compatible.
Maar het gaat er hem om dat dat de TS zich bewust moet zijn dat een modem op een telefoonlijn niet werkt zonder abonnement. Hij is niet eens fysiek doorgelust naar de DSLAM. Je kunt dus ook de sync niet testen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@GD, Als je het met jou insteek leest, kan het inderdaad zijn dat TS een modem op de kop heeft getikt en wil kijken of het werkt.
Anderzijds, ik denk/hoop dat ie gewoon net op zichzelf is gaan wonen en nu in zijn nieuwe huis de boel aan moet sluiten.
Anoniem
Daarvoor moeten we wachten op verheldering door Jackj die niet erg meedeelzaam lijkt.
Het verwondert mij dat ADSL2+ in Nederland op dergelijke schaal gebruikt wordt.
In Belgie is men er waar mogelijk vanaf gestapt ten voordele van VDSL2.
Theoretisch is de bandbreedte van ADSL2+ voldoende om naast internet ook een tv kanaal door te geven.(geen twee tv kanalen en ook geen hdtv)
Maar in de praktijk blijkt de efectiviteit tov ADSL tegen te vallen.
Door de dubbele bandbreedte is de negatieve invloed van de telefoonkabels veel groter. Afstand, asymmetrie,kabelovergangen met verschillende diameters, oudere weinig getorste kabel , dielektrische verliezen en vooral de crosstalk als er veel DSLers op één kabel zitten, of andere agressieve modulatietechniekenals HDSL en ISDN beinvloeden de kwaliteit veel meer.
Resultaat: blokjes in het beeld, bevriezen en heel vervelend: hersyncen.
Onder gunstige omstandigheden een aanzienlijke verbetering, maar voor een niet te verwaarlozen aantal gebruikers biedt het nauwelijks voordelen boven ADSL.
Op 14 augustus 2013 17:09:06 schreef rew:
Jij mag niet aan die kabel zitten. Jij mag alleen aan "jou" kant van het ISRA punt zitten.
dit klopt nog
Aangezien er geen ISRA is, moet je ze even vragen om dat te komen maken. Dan wordt het meteen veel duidelijker wat je moet hebben. (Het is "verplicht" geworden om zo'n ISRA punt te hebben. Maar om niet HEEL nederland in 1x te moeten doen hebben ze uitstel gekregen totdat jij er om vraagt). Het ISRA Punt hoort bij de infra structuur en is en blijft eigendom en verantwoordelijkheid van je infrastructuurleverancier. KPN in dit geval dus.
dit klopt dus niet: ik heb OOK geen ISRA! als ik als privé een ISRA aan wil leggen kost dit geld (ik dacht 150 euro)
Als je het via je provider doet kost het jou niets (of de provider het dan betaald weet ik niet)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Isra is er pas sinds 1985. Oudere aansluitingen hebben vaak een doplas, stap68 aansluiting of iets dergelijks...
Op 15 augustus 2013 16:11:45 schreef High met Henk:ik heb OOK geen ISRA!
Je hebt wel een kabel in huis, maar geen telefoon, internet, etc. via dat ding?
Je zegt dat je nog steeds geen ISRA hebt, PTT-kabel ook laten opgraven en nu met UPC/Ziggo in zee voor internet en telefoon?
nee, ik heb ziggo buiten gestampt, nu is de kabel weer in gebruik. ik heb idd nog steeds geen isra, maar er zit een nieuwe las aan
Dan heb je dus toch aan die kabel gezeten terwijl, je zegt het zelf, dat niet mag?
[Bericht gewijzigd door Hensz op (13%)]
klopt... ik heb er een nieuwe kroonsteen opgezet...
mar dat mag dus niet....
echter ik heb geen deel waar ik wel aan mag komen..
Foei, een kroonsteen nog wel. 
Aan de andere kant ben je in het gezelschap van o.a. Liander. Die stonden hier 3 weken geleden ook een straatkabel/huisaansluiting te repareren met (bovenmaatse) kroonstenen. 
jeps, ik heb iets genomen wat net zo was als het origineel...
verder kom je hier in huis alleen kroonstenen tegen om lampen aan te sluiten. that's it