Hallo,
Een vraag: hoe testen jullie schakelingen die op 230 volt werken? Voor kleine schakelingen zijn er die breadboards, maar zover ik weet zijn die niet geschikt voor 230 volt. Is er een goed alternatief?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Gaatjesprint. Daar kun je rijen weghalen om wat meer scheiding te creeren.
Of anders rechtstreeks een print ontwerpen. Het hoeft niet per-se eerst experimenteel opgebouwd natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (43%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik test dat achter een variac en scheidingstrafo met een gloeilamp in serie. Zo kan ik langzaam de spanning opvoeren en de gloeilamp beschermd tegen kortsluiting. De opbouw is meestal dead bug waarbij ik als isolatie koper wegfrees.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een scheidingstrafo gebruiken en eventueel een voorzetisolatieversterker voor je scoop. Ik eh er net een te pakken kunnen krijgen van Phili[s (PM 8940). Heb er verschillnde op ePay zien staan.
Google is your friend (and enemy
)
Ik gebruik graag gaatjesprint zonder koper voor dit soort dingen. Voor testen heb ik een kleine scheidingstrafo.
In het algemeen dimensioneer ik 230-volt gedeeltes (dingen als voeding, schakel-ingang met optocoupler, SSR e.d.) wat saai, het is in verband met de opbouw onhandig daar te moeten gaan troubleshooten.
Wil je iets complexers ontwerpen dan zou ik dat eerst op een kwart van de spanning (oid) doen, en dan de stap omhoog zetten.
Wat is dead bug precies?
Bij 'dead bug' montage plak je de dual-in-line IC's en de grotere transistoren of andere onderdelen op een stukje printplaat, met de pootjes omhoog. Pootjes die aan massa moeten komen worden aan de koperlaag van de ongeëtste print gesoldeerd.
De kleinere onderdelen soldeer je dan verder gewoon tussen de juiste pennen. En mocht je ergens toch nog een extra steuntje nodig hebben, dan wordt daarvoor wel eens gewoon een hoogohmige weerstand gebruikt.
En @fred101 fraist dus de koperlaag weg op de plaatsen waar er met 230V wordt gewerkt, om zo voldoende millimeters isolatie te maken.
De op hun kop met de pootjes omhoog liggende IC's doen aan dode beestjes denken, vandaar de naam.
--
Maar er is dus geen 'soldeervrije' oplossing voor hogere voltages?
Ik heb wel eens, als er maar weinig onderdelen waren en er voldoend lange aansluitingen aan zaten, gewoon kroonstrip gebruikt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 25 augustus 2013 13:43:16 schreef Frederick E. Terman:
[....]
En @fred101 fraist dus de koperlaag weg op de plaatsen waar er met 230V wordt gewerkt, om zo voldoende millimeters isolatie te maken.
[....]
Of hij plakt kleine stukjes printplaat op de basislaag als soldeereilandjes...
Er heeft ooit een prachtig systeem bestaan van 3M, MINIMOUNTS® genaamd, maar dat is helaas niet meer leverbaar.

Maar de scheidingstrafo zorgt er toch alleen voor dat je een deel kan aanraken? Het bied verder toch niet veel bescherming? Je hebt geen aardlek bescherming meer..
Tidak Ada
Hoeft niet, het staat toch vrij van aarde,. alleen als je beide oplen tegelijk aanraakr krijg je een tik. Dat gebeurt ook als je zonder trafo werkt en je beide draden tegelijk aanraakt. In dat geval schakelt de aardlek ook niet uit; er ontstaat dan immers geen differentiaalstroom!
Je moet er wel aan denken de scoop òf via een isolatieversterker aan te sluiten, òf hem ook achter de scheidingstrafo te zetten, en niet te aarden, anders heeft die scheidingstrafo immers geen zin...
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je gebruikt een scheidingstrafo om met een scope aan de primaire kant van het te testen apparaat te kunnen meten.
De variac om de spanning te varieren. Handig als blijkt dat je de onbekende trafo per ongeluk verkeerd om hebt aangesloten.
De gloeilamp is om bij kortsluiting het vermogen te limiteren en in de lamp op te stoken ipv de short. Er kan nu niet meer stroom lopen dan de weerstand van de lamp. Deze werkt als een PTC.
Ik gebruik ook nog een aarde-isolatiebewaker (ofzo iets, ben even de juiste naam kwijt, deze schakelt af als de netspanning te hoog wordt, is gezekerd ivm kortsluiting. Hij heeft een grounded en isolated stand maar in isolated monitort hij wel de aardlek naar het chassis. Als er meer dan 0.5 , 3.5 of 5mA lek naar het chassis is of meer dan 40Vp dan schakelt hij binnen 20 ms fase en nul af en verbind de ground door (om lading af te voeren)
Het is een beetje een electronische scheidingstraf.(Tektronix A6901) Voor meer veiligheid moet er eigenlijk nog een scheidingstrafo achter waar een geaard scherm tussen primair en secundair zit. Die heb ik echter nog niet. Mijn huidige 1:1 zit in een 19" kast met variac, gloeilamp, 1200VDC voeding en nog meer spul ingebouwd.
Op 25 augustus 2013 14:13:01 schreef Da_Vinci:
Maar de scheidingstrafo zorgt er toch alleen voor dat je een deel kan aanraken? Het bied verder toch niet veel bescherming? Je hebt geen aardlek bescherming meer..
Je hebt ook geen aardlek meer!
Uit het paralleltopic:
Bij gebruik van een scheidingstransformator loopt er bij aanraken van één aansluiting geen stroom, doordat het circuit niet rond is: de andere draad is immers niet geaard.
Dat de aardlekschakelaar dan niet aanspreekt (ook niet als je hem in de secundaire zet) lijkt me nogal wiedes. Het NIET laten lopen van stroom bij aanraking is de functie van de scheidingstrafo. Het is nogal gek om dat dan tegelijk ook een nadeel te noemen!
Tidak Ada
@Fred, dat Philips ding (PM 8940) dat ik net heb verworven is zoiets; Een zwevend deel met batterijvoeding en een deel dat aan scoop en lichtnet is gekoppeld. Scheiding d.m.v. een optocoupler en een hoeveelheid geaard blik. Nadeel is dat de frekwentie beperkt is fot 1,5 MHz, maar voor meting aan 50 of 400Hz netschakelapparatuur geeft dat immers niet 
fred101
Golden Member
Nee, die Tek is iets heel anders. Daar gaat geen signaal doorheen. Het is puur voor 230V in/uit waarbij de gnd is af te koppelen zodat je meettechnisch een scheidingstrafo krijgt. (je kan een scoop gebruiken maar je bent wel de klos als je met handen nu aan de fase zit) Maar er zit een wel een aarde tussen stopcontact en die Tek en tussen de load en die Tek. Die aarde worden door een relais van elkaar los gekoppeld. Als er bv een netfilter condensator lek is, en er te veel stroom zou lopen van fase naar aarde, of er te veel weerstand is tussen neul en aarde dan schakelt dat ding de 230V af en verbindt de aarde door.
Ik heb een scheidings trafo voor de schakeling zelf. De scope is wel gewoon geaard. Dat is prima toch?
Maar het regelen van voltage is alleen voor het opbouwen van de voltage? Je kunt er neem ik aan niet van uitgaan dat je schakeling zich hetzelfde gedraagt op lagere voltages. Zoals de triac die ik gebruik heeft een bepaald aantal miliampere nodig op de gate, dus die zal neem ik aan niet aangaan op (te) lage voltages..
Voeden met scheidingstrafo en dan gewoon de scoop gebruiken is prima.
Maar er lopen twee dingen door elkaar: het opbouwen en testen van een nieuwe schakeling, en het controleren van een bestaand apparaat.
@Fred gebruikt een variac om bij onbekende en/of oude apparaten de netspanning langzaam op te kunnen voeren als dat nodig lijkt (bijvoorbeeld omdat je oude elko's niet helemaal vertrouwt).
Bij jouw nieuwbouw experimenten zal dat niet nodig zijn.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ook voor meelezers: een variac is meestal geen scheidingstrafo. Wil je dus èn varieren, èn scheiden, dan heb je zowel de variac als de scheidingstrafo nodig.
fred101
Golden Member
De variac om de spanning te varieren. Handig als blijkt dat je de onbekende trafo per ongeluk verkeerd om hebt aangesloten.
FET, niet alleen voor reparaties van oude apparaten. Ook bij zelfbouw.
Tidak Ada
FET, die scoop (of andere meetapparatuur) aan een geaarde WCD hangen is m.i. uit den boze, die moet dan ook achter een scheidingsrafo hangen (en niet achter de variac). Anders heb je toch weer aardstromen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik weet niet of ik het altijd verstandig vind om de spanning langzaam op te voeren. Veel moderne apparaten zullen dan bij 90V volgens spec moeten werken, maar of ze bij 60-90V niet kapot gaan door een te grote primaire stroom weet ik niet.
Kortom, de truuk met de variac is een goede, maar niet overal toepasbaar. Je moet weten wat je doet.
@TidacAda
Ik heb nooit geweten dat dat spul van 3M was. Maar het is wel supergaaf spul om mee te werken. Ik heb er zelfs nog wat van. Laatst zelfs over zitten denken om maar een print te ontwerpen met al die dingetjes er op. Ik werk nu met dubbelzijdig tape of superlijm om soldeer eilandjes op een koper print te plakken omdat ik bijna niets meer heb van dat 3m spul.

Ik vind dit prettiger werken dan de deadbug of de breadboard methode. Bij de deadbug methode staat alles op zijn kop en maak je sneller een fout en met en breadboard lukt het niet op hogere frequenties en heb ik altijd contact problemen.
Tidak Ada
Op 26 augustus 2013 10:42:40 schreef Tidak Ada:
FET, die scoop (of andere meetapparatuur) aan een geaarde WCD hangen is m.i. uit den boze, die moet dan ook achter een scheidingsrafo hangen (en niet achter de variac). Anders heb je toch weer aardstromen?
De scoop moet een veiligheidsaarde hebben, en wordt dus gevoed uit een wcd met aarde. Daar is geen veilige uitzondering op!
Ga je nu meten aan een apparaat waarvan normaal gesproken het chassis 'heet' kan zijn, dan is het voeden van dat apparaat uit een scheidingstrafo een goede oplossing.
Als het apparaat nu nog een flinke capaciteit ten opzichte van aarde heeft, is het een goed idee het chassis ervan van te voren al te aarden en dan pas te gaan scopen (waarbij van de probe uiteraard ook de massaclip wordt gebruikt). Bij kleinere toestelletjes is dit niet zo'n punt en kun je gelijk de probe (massa en tip) erop zetten.
De veiligheidsaarde is voor de veiligheid; de massaclip van de scoopprobe is voor het signaal.
fred101
Golden Member
FET, wat jij nu zegt staat ook precies zo beschreven in het manual van die Tek. Daar geven ze nog een extra veiligheids tip. Een zekering in de massaclip draad.
Tidak Ada
Dan is er naar mijn idee een schijnveiligheid: Aanraken van elk puntbehalve het chassis is dan weer gevaarlijk. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Maar zònder scheiding stond het hele chassis onder prik. 
Het doel van de scheidingstrafo is hier niet dat je zomaar alles mag aanraken, maar om überhaupt te kunnen meten.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (19%)]