Goeiemiddag,
Ik zit met een leuke kwestie.
Er is een aswissel gedaan bij een voertuig, de snelheidsmeter geeft nu al 200 KMH aan als je 50 rijdt.
Wat blijkt..de tellerring verschilt. De oude heeft er maar 12, de vervangende 48.
48/12 = 4. De snelheidsmeter geeft 4x de werkelijke snelheid aan. Bij 50 * 4, dus 200 KMH op de klok.
Opzich wel "geinig", maar niet helemaal de bedoeling. 
Ik wil dit graag met een klein circuitje oplossen.
Om de 4 ingaande pulsen, moet er dus 1 uit.
Wat zou hiervoor een leuke oplossing zijn? Te doen met een 555 timer?
Groeten,
Gerben

De sensoren zijn allebei hetzelfde, zal dus niks uitmaken.
Er zit een tellerring (metaal) (fysiek) met 48 tanden. De oude had er 12.
Het verschil zit dus niet in een sensor of een stukje electronica maar in een ring met meer tanden.
Om er nu telkens 3 vanaf te slijpen (ook een oplossing..) vindt ik ook niet zo je van het...
Om de onderdelen van beide differentielen uit te wissellen, ja, dat is ook te doen.
Maar voor beide "oplossingen": alles moet (weer) los, en er is een brug nodig. Liefst gewoon een stukje electronica dat in de bekabeling voor de teller geplaatst kan worden.
Groeten,
Gerben
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zo'n 4017 vind ik wel erg leuk.
Ik zal daar eens mee bezig gaan.
Laat ook wel weten of het gelukt is.
Op 4 september 2013 16:30:51 schreef Shiptronic:
Snelheidsmeter vervangen voor het type dat bij de 48 ring diff hoort ?
Past niet, fysiek anders van vorm. Stekkers (electronica) komt ook niet overeen.
Groeten
Wat voor signaal is het ? Een CD4017 zal prima werken als het al digitale niveau's zijn, maar dat lijkt me eigenlijk sterk.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Met zo'n 4017 krijg je niet een mooi 50/50 signaal. Wel als je 2x een tweedeler neemt. Misschien maakt het niet uit, maar ik noem het maar even.
hmm even afgezien van alles, bij een 2 draads sensor gaat het niet werken, das gewoon een spoeltje en ene magneetje.
bij een 3 draads KAN het een logisch signaal zijn, maar hoeft zeker neit. Kan ook een hall/mre sensor zijn met een kleine versterker.
ik zou eerst even het signaal goed bekijken, met sinussen kun je weleens een probleem hebben.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zo te zien is dit diff voor een auto met ABS en je oude niet vermoedelijk.
Er zal zoals Henk zegt een 2draads sensor op zitten.
Makkelijkste zou zijn als die kunt vervangen voor een Hall sensor.
Anders moet je eerst een VR sensor versterker voor de 4017 hangen.
Dat het signaal misschien niet 100% is zal niet heel veel uitmaken, als de teller iets afwijkt is dat niet zo erg. (Doen ze meestal toch al)
Maar..het is inderdaad wel eentje met maar 2 draden, spoeltje met een magneetje.
Dat gaat dus niet werken begrijp ik?
Allebei de assen zijn van een NON-ABS.
Groeten
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vermoed dat de originele schakeling dus een oscilator heeft gemaakt waar het spoeltje van de sensor in zit als "onderdeel". Zodra er metaal bij het spoeltje komt, gaat de oscilator op een andere frequentie oscileren en dat kan je detecteren. Jou sensor geeft dus geen pulsen, maar dat zit ergens halverwege je teller-unit.
Je hebt nu m.i. een paar opties. Ofwel op zoek naar de "pulsen" in je tellerunit, ofwel zelf ook zo'n oscilator circuit maken. Dat laatste lijkt me tricky.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
@REW wat jij bedoeld is een sensor met 2 spoelen.
Dan wordt de faze verschuiving gemeten dat is inderdaad nogal een schakeling.
Sensor van de TS zal een gewone variabele reluctantie sensor zijn.
Daar kan je een LM2907 of een LM1815 voor gebruiken om een blokgolf van te maken.
Als het in je diff past zou je ook deze
http://nl.farnell.com/honeywell-s-c/1gt101dc/sensor-3-7deg-gear-tooth/…
kunnen nemen dat is een hall sensor.
Die gebruik ik wel vaker en doen het goed.