Omdat er vraag is naar goede en goedkope wasmachines, en dit onderwerp een discussie over levensduur van wasmachines vervuilde, open ik maar een topic over iets wat niet helemaal kan, een goede en goedkope wasmachine kopen.
Ik heb daar het volgende over gezegd:
Ik heb ook witgoed verkocht, naar mijn smaak zijn er 3 witgoed merken die zich bewezen hebben en die je redelijk veilig kan kopen:
-Miele
-Siemens/Bosch
-Beko
Miele hoge prijs, goed kwaliteit, Beko redelijke prijs voor redelijk tot goede kwaliteit. Dit is een rijtje aflopend in prijs en kwaliteit.
De nieuwkomers LG en Samsung moeten zich nog bewijzen. Ik krijg echter de indruk dat de degelijkheid van LG helemaal niet zo goed is, maar op sites als kieskeurig merk je dat niet meteen: als het model is uitverkocht verdwijnt het van deze site. Ik heb ooit een LG ter reparatie gehad waarvan de bedieningsprint stuk was, gelijk het apparaat total loss.
Bauknecht/Whirlpool: een matig merk, in het verleden enorme problemen met lagers die vastroesten. Nu met hun nieuwste modellen is er een kuip die zo krap bemeten is om de trommel dat als je een muntje in je broekzak laat zitten, de plastic ribben van de trommel afbreken.
Elektrolux groep (Zanker, Marijnen, Elektrolux, Zanussi, AEG): tot voor kort zeer veel ellende met hun modules die rondom de EWM2000 processor waren gebouwd. Zeer duur om te vervangen. Het verwarmingselement kon door een aardlekfout de hele module om zeep brengen. Ik lees nu nare verhalen over de AEG machines met trommel en kuip in een, als een te vervangen onderdeel indien er wat defect is.
Indesit: nooit kopen.
PS: behalve bij Miele is lagers vervangen een riskante aangelegenheid zonder succes, vaak is zowel het lagerkruis en het askruis aangetast door roest, en staat uw machine nog te schudden en te bonken na het vervangen van de lagers.
Dan waren er mensen die vroegen hoe ik aan mijn hoge waardering kwam voor BEKO, welnu, ik zal kort ingaan op mijn voorkeur voor BEKO.
1. Ik werd door een collega witgoedhandelaar gewezen op BEKO. Hij verkocht deze machines vaak aan gezinnen die in Leiden een wasmachine mochten kopen van de sociale dienst. Zijn woorden "ze krijgen die BEKO niet stuk."
2. Mijn leverancier destijds, Ter Heegde, zei ook eens "over Beko hoor ik wel heel weinig klachten."
3. Van alle machines die ik heb verkocht heb ik een klacht gehoord, "de was duurt lang." Maar er was ook een express programma. Voor de rest geen klachten, wel iemand gehad die na 2 jaar zijn koolborstels had versleten, deze zijn misschien wat zacht. Maar dat is oplosbaar en valt bij BEKO onder de garantie.
4. Een Liebherr koelkast monteur sprak mij toe "dat BEKO is niet alleen goed, maar ook nog eens goedkoop."
5. Op Kieskeurig lees ik alleen goede ervaringen, op klanten na die een badhanddoek willen wassen en dan klagen dat de machine niet zijn balans vindt.
6. Voor een laag bedrag krijg je 4 jaar garantie, bij Wehkamp standaard 5 jaar. En dat voor een Indesit prijs....
7. Wie uit de BEKO fabriek een duurdere lijn wil, neemt een Blomberg. Komt ook uit de BEKO fabriek. ("ja, maar vroeger...")
8. Hier op het forum staat Walkura die zeer te spreken is over de extreem hoge eisen die BEKO stelt aan zijn apparaten.
Op 9 januari 2013 21:24:43 schreef walkura:
@MaartenBakker.
Het spijt me om het te zeggen, maar ik heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van verscheidene Arcelik wasmachines en de test specificatie voor hun machines gaat ver voorbij die van west europese machines.
Beko klinkt mischien goedkoop voor U, maar voor die machines op de markt komen zijn ze voor heel wat meer getest dan bijvoorbeeld de Duitsche machines.
Ik ben het er mee eens dat de televisies van BEKO niet hetzelfde zullen/hoeven te zijn als de witgoedtak.
Kortom, ik heb een voorkeur voor BEKO als budgetmachine, en anders een goedkope Siemens/Bosch.