Goede en goedkope (=budget) wasmachines.

Omdat er vraag is naar goede en goedkope wasmachines, en dit onderwerp een discussie over levensduur van wasmachines vervuilde, open ik maar een topic over iets wat niet helemaal kan, een goede en goedkope wasmachine kopen.

Ik heb daar het volgende over gezegd:
Ik heb ook witgoed verkocht, naar mijn smaak zijn er 3 witgoed merken die zich bewezen hebben en die je redelijk veilig kan kopen:

-Miele
-Siemens/Bosch
-Beko

Miele hoge prijs, goed kwaliteit, Beko redelijke prijs voor redelijk tot goede kwaliteit. Dit is een rijtje aflopend in prijs en kwaliteit.

De nieuwkomers LG en Samsung moeten zich nog bewijzen. Ik krijg echter de indruk dat de degelijkheid van LG helemaal niet zo goed is, maar op sites als kieskeurig merk je dat niet meteen: als het model is uitverkocht verdwijnt het van deze site. Ik heb ooit een LG ter reparatie gehad waarvan de bedieningsprint stuk was, gelijk het apparaat total loss.

Bauknecht/Whirlpool: een matig merk, in het verleden enorme problemen met lagers die vastroesten. Nu met hun nieuwste modellen is er een kuip die zo krap bemeten is om de trommel dat als je een muntje in je broekzak laat zitten, de plastic ribben van de trommel afbreken.

Elektrolux groep (Zanker, Marijnen, Elektrolux, Zanussi, AEG): tot voor kort zeer veel ellende met hun modules die rondom de EWM2000 processor waren gebouwd. Zeer duur om te vervangen. Het verwarmingselement kon door een aardlekfout de hele module om zeep brengen. Ik lees nu nare verhalen over de AEG machines met trommel en kuip in een, als een te vervangen onderdeel indien er wat defect is.

Indesit: nooit kopen.

PS: behalve bij Miele is lagers vervangen een riskante aangelegenheid zonder succes, vaak is zowel het lagerkruis en het askruis aangetast door roest, en staat uw machine nog te schudden en te bonken na het vervangen van de lagers.

Dan waren er mensen die vroegen hoe ik aan mijn hoge waardering kwam voor BEKO, welnu, ik zal kort ingaan op mijn voorkeur voor BEKO.

1. Ik werd door een collega witgoedhandelaar gewezen op BEKO. Hij verkocht deze machines vaak aan gezinnen die in Leiden een wasmachine mochten kopen van de sociale dienst. Zijn woorden "ze krijgen die BEKO niet stuk."
2. Mijn leverancier destijds, Ter Heegde, zei ook eens "over Beko hoor ik wel heel weinig klachten."
3. Van alle machines die ik heb verkocht heb ik een klacht gehoord, "de was duurt lang." Maar er was ook een express programma. Voor de rest geen klachten, wel iemand gehad die na 2 jaar zijn koolborstels had versleten, deze zijn misschien wat zacht. Maar dat is oplosbaar en valt bij BEKO onder de garantie.
4. Een Liebherr koelkast monteur sprak mij toe "dat BEKO is niet alleen goed, maar ook nog eens goedkoop."
5. Op Kieskeurig lees ik alleen goede ervaringen, op klanten na die een badhanddoek willen wassen en dan klagen dat de machine niet zijn balans vindt.
6. Voor een laag bedrag krijg je 4 jaar garantie, bij Wehkamp standaard 5 jaar. En dat voor een Indesit prijs....
7. Wie uit de BEKO fabriek een duurdere lijn wil, neemt een Blomberg. Komt ook uit de BEKO fabriek. ("ja, maar vroeger...")
8. Hier op het forum staat Walkura die zeer te spreken is over de extreem hoge eisen die BEKO stelt aan zijn apparaten.

Op 9 januari 2013 21:24:43 schreef walkura:

@MaartenBakker.
Het spijt me om het te zeggen, maar ik heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van verscheidene Arcelik wasmachines en de test specificatie voor hun machines gaat ver voorbij die van west europese machines.
Beko klinkt mischien goedkoop voor U, maar voor die machines op de markt komen zijn ze voor heel wat meer getest dan bijvoorbeeld de Duitsche machines.

Ik ben het er mee eens dat de televisies van BEKO niet hetzelfde zullen/hoeven te zijn als de witgoedtak.

Kortom, ik heb een voorkeur voor BEKO als budgetmachine, en anders een goedkope Siemens/Bosch.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Soms zijn er bij 'budget' machines vreemde gebreken (door kostenbesparing) die je niet echt verwacht.
Bij oude Blue Air machises waren er vaak waterlekkages. Dat kwam vaak uit de afvoerpomp, waarin water tussen de waterkeerring van de pompmotoras door liep.
De waterkeerring vervangen hielp maar kort. Bij nader onderzoek bleek dat niet de waterkeerring, maar de as was ingesleten.
Toch wel bedenkelijk dat een rubberen keerring een groef in een motoras kan uitslijpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Duidelijk verhaal, en onbegrijpelijk hoe de kwaliteit van producten binnen een concern zo kan verschillen. Wellicht een andere geschiedenis van het bedrijfsonderdeel of een koerswijziging (anders kan ik de vroegere verhalen uit Duitsland niet verklaren).

Nou zal het bewijs op de lange termijn nog moeten volgen. Goede ervaringen kunnen natuurlijk ook wijzen op een goed uitgebalanceerd ontwerp (tegen de tijd dat het eerste serieuze mankement optreedt, gaat meteen alles stuk).

Nou is dat al een bewonderenswaardige kunst opzich, dus dat maakt een merk ook nog niet slecht. In een tijd dat mensen niet zo geneigd zijn reparaties te laten doen is dat ook wel economisch verantwoord.

Heb ik nog twee dingen toe te voegen, eentje uit het vorige topic en een stevig probleem waar ik toevallig van de week tegenaan liep.

- Iemand ervaring met Gorenje/ATAG/ETNA/Pelgrim? In theorie belooft dat meer dan BEKO maar ervaringen en/of analyses van toestellen zijn natuurlijk nuttiger.

- Miele is waardeloos als je een alternatieve waterinstallatie hebt zonder watertoren >10m of hydrofoorpomp. Je bent dan verplicht alsnog een hydrofoorpomp in te zetten die andere merken niet nodig hebben. Reden lijkt het integrale waterslot te zijn dat een veel hogere en constantere minimumdruk eist dan een normaal inlaatventiel.

@Arco: enig idee wie de fabrikant was van die Blue Air machines?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Blue air werd door Merloni in Italie vervaardigd en die naam werd alleen gebruikt omdat hun eigen naam Ariston was.
Omdat Aristona door Philips werd gebruikt maakte ze wat problemen met de naam Ariston.
Later werd Indesit door Merloni overgenomen en ook door hun gemaakt.
De Indesit van de jaren tachtig kwam ook niet meer terug ondanks dat het toen een stuk degelijker was dan Blue Air.

Ik zie het merk EDY niet?
Heb er een, en niet kapot te krijgen.
Ken er meer die er een hebben, en ook geen defecten.

Anders met een Bosch, koolborstels versleten, moet een complete kap kopen met (verwisselbare) borstels erin voor 80 euro (enige jaren geleden een reparatie voor een ander, en een consument-meedenkende winkelier wist me toch enkel de borstels te verkopen)

Dat kump er noe van....

Bosch ging er ten onrechte van uit dat de borstels de machine zou overleven.
Toen dat niet zo bleek te zijn kon je alleen de achter-kap compleet met borstels vervangen.
Je snapt wel dat er een storm van kritiek los kwam en Bosch dan ook besloot om er losse borstels voor te leveren.

jerome

Golden Member

Tref je vaak bij stofzuigers dat koolborstels samen met houders voor een veel te hoge prijs verkocht worden.Meer dan 30€ voor wat koolstof is aan het haar getrokken. Prijs per gram is vergelijkbaar met de goudprijs :-). Heb nu een log bij koolborstels-online, waar prijzen een fractie zijn van diverse wit en bruingoed shops.

High met Henk

Special Member

ik zou nooit meer een nieuwe bosch kopen na mijn ervaringen
dan liever een marijnen of een edy of een zanussi... die gaan in mijn ervaring langer mee

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 6 september 2013 21:21:00 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Marynen was een technisch bureau in Den Haag (in de nabijheid van Fridor, Waldorp, Ruton, en een kilometertje verderop Van der Heem) en heeft zijn merkrechten op enig moment aan toeleverancier Zanussi verkocht. De Zanussi uit 1985 die ik in onderhoud heb, heeft een Marynen-merkje erop zitten. Ouder spul was in elk geval goed.

Waar was Edy van?

@Arco hieronder: Ik meen dat Philco bruingoed voor de Europese markt (het merk was ooit Amerikaans en in Amerika opgekocht door Philips vanwege de gelijkende naam) al een halve eeuw uit Italië kwam (in Italië en Spanje zaten diverse Europese productievestigingen van overzeese bedrijven); grote kans dat Philco witgoed daar ook al gemaakt werd voordat Merloni de boel overnam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met onbekende merken kun je ook geluk hebben. Ik heb een Philco uit ~2000 die uitstekend werkt zonder problemen...
Philco is wel een bekend en oud merk, maar niet voor witgoed in Europa...
(Of het nu nog goed is weet ik niet. Is in 2003 als plakmerk aan Merloni verkocht...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

toen ik geboren werd, hadden mijn ouders een philips wasmachine.
dat ding was toen al ZWAAR antiek... (wel een voorlader, hij stond onder het aanrecht)
dat ding heeft 1x een set koolborstels gehad volgens mij en is dik 25 jaar oud geworden. Toen zijn we verhuisd en is hij blijven staan daar.

mijn pa kocht toen een Bauknecht.
in 2 jaar tijd 2x de lagers en 3 waterpompen. WEG dat kreng.

Wat hij toen gekocht heeft weet ik niet meer, maar die gign langer mee

nu heeft hij een marijnen alweer 10 jaar ofzo. de lagers liggen er al weer 2 a 3 jaar uit, maar dat hoor je wel, hij draait nog prima...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En jij laat dat ding zo doordraaien ?
Moet zeker verbrandingskamers en kleppen hebben, voordat het jouw aandacht krijgt :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

ik had een EDY van amper 2 jaar oud toen de trommel lokwam van het assenkruis.
Helaas was de importeur hier failliet: op de vuilbak dus.
Heb nu een ariston van 11,5 kilo, een mastodont van een machinne

Ik heb sinds vandaag een andere wasmachine een bovenlader met een centrifuge trommel ernaast. Het merk is een Zanker wie weet over dat merk hier iets te kunnen zeggen.

groetjes

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je had de :
Lavamat
Turnamat
En nog 1 voor zover ik herinner !

De lava en turnamat waren/zijn goede machines .
(okomat ???)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Dat zijn allemaal AEG's toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 september 2013 18:54:51 schreef maartenbakker:
Dat zijn allemaal AEG's toch?

Weet ik niet zeker !
Dacht dat zanker soort gelijke namen gebruikte .

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

ik ook, maar aeg was dan ook 90% van het was en droog gebeuren wat er op m'n vorige werk stond :)

ik had zelf een carat van de oko lavamat reeks. de aeg drogers waren lavatherm en nog steeds wrs..

@hmh was die bauknecht van medio 80's? van die tijd heb ik een bauknecht vaatwas gesloopt van 3 jaar oud omdat de pomp steeds uitfikte en pa het herwikkelen zat was. jij bent al de 4e die hetzelfde verhaal had met een bauknecht machine uit de goede tijd (voor andere merken blijkbaar)..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

@ Maarten, Edy centrifuges uit Dieren..

jerome

Golden Member

Hier doet al bijna 20 jaar een Friac de werkkledij. Niet meer dan 2 keer per week, maar meestal wel met voorwas. Wast wel steeds met regenwater. Is 1 keer open geweest om de klok een ptfe badje te geven omdat ik meende dat deze stugger ging draaien. Roestvorming onder het zeepbakje al eens weg gewerkt, en dat was het.

High met Henk

Special Member

Op 7 september 2013 15:30:23 schreef Gadget_inc:
En jij laat dat ding zo doordraaien ?
Moet zeker verbrandingskamers en kleppen hebben, voordat het jouw aandacht krijgt :P

moet je bij mijn pa zijn. die kan PRIMA lagers trekken. Zijn geld, zijn wasmachine.. toen ik het hoorde heb ik hem verwittigd: ach hij is 10 jaar oud en draait al een dik jaar zo.. ik koop wel een nieuwe..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

LG heeft zich al redelijk kenbaar gemaakt Antonio123. Vanaf de eeuwwisseling zijn er explosief veel DD (direct drive) machines verkocht en allen geloof ik wel hebben de 5 jaar niet fatsoenlijk gehaald. Allemaal simmerringen en lagers defect.

Samsung heeft zich de laatste 5 jaar ook al kenbaar gemaakt: kwaliteitief minder dan LG, daar breken geregeld oren van de kuip af waardoor motor er onderuit ligt, schokbrekers afgebroken etc. Tevens loop er zowat geet trommel recht in de kuip.

Panasonic, is nieuw: Kan er niets over zeggen.

Siemens/ Bosch: de goedkope machinen is goede sjit.

Whirlpool/Bauknecht: Wordt steeds slechter sinds gesealde kuipen 2 jaarlijkse uitval is normaal.

AEG/ Elektrolux: draaien best wel OK

Miele: goede kwaliteit, ook goedkopere modellen.

Beko: Afgezien normale slijtage werkt het best OK