Beste

We hebben een opdeelzaagmachine (computer gestuurde zaag) die vanaf vandaag niet meer werkt. Het is 1 grote servomotor die de platen in de juiste positie legt voor het zaagblad. Deze word aan gestuurd door deze driver. Bij de opstart van de machine gaat de machine zich zelf eerst kalibreren. Vervolgens kan je er mee werken. Maar tijdens het kalibreren liep het fout. I²t led branden opeens op de driver. de DRIVE NORMAL led branden ook nog steeds. Ik heb dan maar gekeken dat er mechanische problemen waren maar die zijn er volgens mij niet. Ik heb de drive even open gehaald en visueel bekeken maar er was visueel niets op aan te merken dan een beetje stof. Bij nader inzien denk ik niet dat de fout in deze drive zit maar aan de aansturing van de drive. De drive wordt aan gestuurd door een sturing van ALPHA°N (niets van te vinden op het internet). Ik denk dit maar omdat heel de machine anders reageert. Ik zou denken als de drive in fout is er niets meer zou mogen bewegen maar dit is niet zo. Ik kan zelf de servomotor nog aansturen door aan de knop te draaien van de manuele stand (wordt ook nog door de sturing aangestuurd zeg maar half automatisch). Hierop reageert de machine heel anders. Zelf als ik deze halfautomatische stand gebruik gaat de led I²t van driver die de servomotor aanstuurt terug uit. Dat vind ik al een rede om de servodrive niet te verdenken. Wat me ook is opgevallen is dat de servo motor heeeeel hevig stopt wat hij voordien niet deed.

Wat denken jullie wat er aan de hand zou zijn.

Ik heb documentatie van de alpha°n sturing met zelfs de volledige elektronische schema's (ik kan deze eventueel inscannen als het nodig is)

PS: De sturing (alpha°n) is van het jaar 1990 en de servodrive van het jaar 2009

Bram

het klinkt alsof de motor teveel stroom trekt voor de drive. dat zou het snelle stoppen verklaren, de motor loopt al te zwaar.. meestal een lager wat slecht is of gewoon stof van de zagen..

Bram,

Zit er een rem op de servo die mogelijk niet meer los komt?

een rem die vastzit of gewoon stuk is kan ook heel goed mogelijk zijn idd.. vooral het vastzitten door stof lijkt me waarschijnlijk.

Maar hoe komt het dan dat de machine heel anders is beginnen te reageren? Ik kan de machine in halfautomatische stand waarbij ik een bepaalde afmeting invoer laten weken + zonder afrem problemen. Alleen moet ik steeds de knop ingedrukt houden + de machine loopt wel naar de juiste afmeting maar doet dan niets meer.

Ps: Gisteren is er nog heel veel mee gezaagd en vandaag werkt het niet meer. Dat vind ik ook een beetje eigenaardig dat ik daar gisteren niets van heb gemerkt. Nu dat de machine heb ik zitten nadenken en ik dacht terug aan eergisteren waarbij de machine ook even niet reagerende. Maar na een paar keer de knop (knop waarmee ik bevestig dat de platen aanwezig zijn) op en af te zetten deed de machine gewoon weer verder.

de boel al een keer volledig gereset? wat is het merk, die ALFA xxx zal een eigen ontwikkeling zijn op PLC basis oid, ik hoop geen windows ;)

klinkt als ergens een sensor die weigert.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (14%)]

Die alpha n is het merk van een sturing het is niet echt met een computer maar met codes die je moet ingeven. Een 7 segmenten display geeft de coden, afmetingen enz... weer. Die alpha n werkt samen met een plc van klockner moeller.

Sensor die weigert?
Waarom dan die fout dat de servo te veel stroom trekt?

Zelf denk ik dat de sturing heel snel rechts/links uit stuurt. Of snel en dan weer afremmen.

EDIT: Was ik vergeten te zeggen die kaarten die in die alpha n zitten zijn van panduit

EDIT 2: Deze chip is ooit al vervangen geweest aan de solderingen te zien.

[Bericht gewijzigd door bramvr op (15%)]

gisteren heel veel gebruikt en daags erop niet meer werken, dat is in menig geval een heetgelopen onderdeel wat pas na afkoeling problemen gaat geven..

ook mogelijk is een spoel van de motor welke heet is gelopen en daags erna fijnsluiting geeft waardoor de controller fouten geeft. heb je de motor al eens nagemeten?

Ik heb de motor nog niet nagemeten. Maar ik dacht net om de servodrive een extern signaal te geven om te kunnen kijken welk onderdeel echt stuk is.

Ik heb de labo voeding van deze site als ik nu een serie weerstand van 100Ω 9W neem en na de weerstand een zenerdiode van 10V 5W parallel over de + en de - zet dan zou ik toch iets moeten kunnen zien. Of niet?

Wat denken jullie van mijn idee?

Ik heb iets gevonden. De PLC zet tijdens het kalibreren de rem niet af. Hoe kan dit?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

kabel breuk ergens ? sturing en uitgang eens nameten ?

of de rem aansturing in de plc zelf is kapot, fetje of tor geklapt?

De machine werkt terug. Ik was bezig met het plc programma te ontcijferen waarbij ik ingangen moest weten wat het was en dan heb ik deze gaan zoeken. Hierna werkte terug alles. Ik vermoed een sensor die niet meer reageerde + een fout in de programmatie van de PLC waardoor deze zo'n fout geeft (verkeerde uitgang aanstuurt).

Ik heb deze middag nog eens getest of dat de machine nog wel werkte maar helaas hij zet zijn rem weer op wanneer het niet moet (wordt gestuurd door een relais via een gewone uitgang van de PLC).

Ik heb de fout weer er af gekregen aar ik weet niet juist hoe ik het heb gedaan. Opeens werkte de machine terug normaal.

Mijn plan was als het morgen terug niet werkt de PLC even uit te lezen hoe het programma verloopt. Zodat ik een eventuele softwarematige fout kan oplossen. Maar hoe kan ik dit soort (zie foto) PLC uitlezen. Welke computer software heb ik hier voor nodig en welke kabels?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto0063.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto0061a.jpg

Klikbaar

Antieke klockner Moeller. Als je na al die jaren nog een programmeerfout tegenkomt is het nooit een belangrijke. 95% van de storingen is een sensorenkwestie. Dan blijven er nog 4,9% rotte relais en losse draadjes over en de resterende 0,1% zijn programmeerfoutjes.

Bespaar je een boel tijd en zoek het rond de PLC, niet er in.

Moeller is nooit populair geweest. Voor een PS3 zul je wellicht nog een programmer kunnen vinden maar voor de PS316 geef ik je niet echt veel kans eerlijk gezegd.
Je hebt Sucosoft S30 S316 nodig.

We hebben nog wel wat problemen gehad met de machine. Maar ik denk dat ik nu weet waar aan het ligt. De PLC heeft een voeding (hier zitten alle sensoren op aangesloten) maar die alpha n heeft ook nog een voeding. Ik denk dat de voeding van die alpha n met elco problemen zit. Omdat soms (wanneer de machine niet meer werkt) de +24V nog maar 1V is. Ook zitten er wat variaties op de spanning. + in de datasheet (staat op papier en is niet op het internet te vinden) staat er dat de +24V een tolerantie heeft van 5% dat geeft op 24V: 22.8V - 25.2V

Ik heb de spanning al onder de 22.8V zien gaan. Ik heb al ondervonden dat de spanning steeds dieper en dieper weg zakt. In het begin is het wel 24V maar na een tijd nog maar 20V ofzo.

Deze voeding wordt vooral gebruikt voor de voeding van de encoder.

Wat denken jullie hier? Is het perfect mogelijk met stukke elco's dat de machine de ene dag goed gaat en de andere dag niet?

De SUCOS S316 is uit mijn studietijd 1990-1995 toen ik bij KM heb leren programmeren. Ze werden veel toegepast in platenzagen en installaties in de meubelindustrie. Een veel voorkomend probleem was toen de RAO. Een absolute encoder met suconet bus. Dus die ging direct de PLC in. Vaak werden servo's of motoren aangestuurd tot de Istwerte gelijk was aan de Sollwerte. Was de waarde overschreden, of niet gehaald, dan was er zelden een automatisch iets (software) om het te herstellen laat staan de motor of servo in zijn achteruit. Vaak bleef het hele systeem dan als het ware hangen. Dus de zaag kwam niet ophoog, of de klemmen lieten de plaat niet meer los.
Maargoed, wat GJ_ zegt, als de PLC geen tik heeft gehad van bijv een blikseminslag of erger :-)dan ligt de oorzaak vaak extern. Eind en beveiligings schakelaars, contacthoekmeters, RAO etc. Anderzijds, kunnen condensatoren gaan lekker en dit geeft slechte spanningen wat ook een oorzaak kan zijn. Ik moet wel zeggen dan PLCs in het algemeen niet erg gevoelig zijn voor een paar volt meer of minder. Per slot zijn ze ontworpen voor industriele toepassingen en omgevingen.

Een voedingspanning die inzakt kan 2 dingen zijn. Overbelasting en een rotte voeding.
Als je 1V meet een je haalt de bedrading los en de spanning komt weer terug dan ligt het niet aan de voeding maar aan overbelasting.

Als de voeding rot is zou ik hem vervangen en niet repareren.

IK zou net zoals GJ niet zo snel de PLS verdenken. En driver en motor combinatie ook niet zo snel. Een goede drive beschermt de motor vrij compleet en kan bij goede instelling elektrisch gezien niet kapot gaan. Dan zou het nog mechanisch kunnen zijn maar als de machine af en toe ineens wel gewoon werkt valt mechanisch eigenlijk ook wel af,

Dan blijven de sensoren, kabels, connectoren, externe relais en schakelaars over. Connectoren kunnen bij ouderdom ook serieus voor problemen zorgen, maar schakelaar en sensoren ook.

Laats meegemaakt de drive een frequentie omvormer geeft spanning en frequentie uit en drive is active. Maar motoren lopen niet. Bleek een verborgen lastig te vinden connector te zijn waardoor 1 fase met veel te lage spanning op de motor aan kwam. Connector eruit en door verbonden alles werkt.

als er een geschakelde voeding inzit van een 20 jaar oud zou ik ook eens shoppen voor een andere, reparatie van die dingen is niet interessant. het zou me niet verbazen dat die motorrem ook op 24v draait, vandaar het aanloopprobleem als de omgeving heet is? voeding gaat onderuit als deze opwarmt en dat duurt nu langer lijkt me als toen de startpost begon..

Als de voeding in het rack niet goed is is repareren zeker wel lonend. Een voeding voor alleen maar gewoon 24Vdc repareren idd niet.

het zou me niet verbazen dat die motorrem ook op 24v draait,

Mij ook niet.

Voor de duidelijkheid het is een andere voeding dan die van de plc. Deze voeding stuurt de cpu en de het memory enzo aan. De 24V stuurt enkel de encoder en nog iets aan.

Wat ik vergeten te zeggen ben is dat het een voeding is Boschert

Series XL50

Als het een twijfelachtige 24Vdc voeding is gewoon vervangen door bv een Meanwell DR serie. Betrouwbaar en goedkoop.

Maar deze voeding heeft zowel +24V 5V -5V 12V -12V

Is gewoon elco's vervangen ook niet goed?

[Bericht gewijzigd door bramvr op (31%)]

Wat gebeurd er met de overige spanningen ?
Kakken die ook in elkaar ?

Die blijven goed vermoedt ik want het LCD scherm blijft oplichten.