Ik heb een lamp met 4 halogeenspotjes op een dimmer van klik aan klik uit aangesloten (ACM-100 multi).
Echter, een paar keer per uur gaan de spotjes gigantisch knipperen. Als een stroboscoop, heel vervelend. Problemen doen zich alleen voor als de lampen gedimd zijn, op 75-100% zijn er geen problemen.
Ik ben er vrij zeker van dat dit Toonfrequent / CAB signalen van de netbeheerder zijn.
Ik ben op zoek naar een oplossing.
- Klik aan klik uit heeft me 2 x een andere/nieuwe module opgestuurd, dit maakte geen verschil.
- Ik heb een 0,22 uF MKP condensator geplaatst over de L/N draden, ook dit maakte geen verschil. kan dit simpel opgelost wordten met een condensator?
- Ik heb verschillende lichtbronnen geprobeerd: halogeen, ledspotjes. geen verschil te merken.
- Ik heb geen randaarde
Bestaan er (betaalbare) TF filters? Eventueel zou ik verlichting ook op een mini-UPS aan kunnen sluiten op de tijden dat de storing zich voordoet aangezien het voornamelijk vaste tijden zijn.
Het probleem met de toonfrequent signalen is dat ze extra nuldoorgangen veroorzaken. De dimmer raakt daardoor van slag.
Ik ken dit probleem alleen van geavanceerde dimmers met een nuldoorgangsdetectie. Bij simpele dimmers zul je dit probleem zelden zien.
Ik heb het zelfde probleem, 2 stuks ACM-100 van klik aan-uit, dimbaar voorschakelapparaat met daarop 4 stuks LED lampen 12v 5 watt,
heb van klik-aan-uit ook 2 stuks nieuwe dimmers gekregen ,probleem
blijft, heb ook 2 stuks netspanningsfilters ervoor geplaatst, pprobleem blijft, het flikkeren duurt +/- 30 seconden en steeds op dezelfde tijdstippen ,
hele en halve uren , rond 22:00 en 22:30m is het flikkeren het ergst, komt volgens mij vanuit uit het lichtnet waar signalen de dimfunctie aantasten.
Wie heeft een oplossing ?
Ik vrees dat het probleem niet zomaar te verhelpen is.
Volgens mij zit het zo:
De instabiliteit op het electriciteitsnetwerk ligt binnen de wettelijke normen, daar is dus niets aan te doen.
De meeste dimmers zijn goed afgeschermd waardoor ze hier geen last van hebben.
De Kaku dimmers echter niet, die lijken er erg gevoelig voor te zijn.
Ze zouden bij Kaku dus betere dimmers moeten maken.
Ze willen bij KAKU overigens niet op de kwestie ingaan. Ze sturen wel nieuwe dimmers op (zonder resultaaat), maar je krijgt geen antwoord op de vraag of het klopt dat de dimmers extra gevoelig zijn.
Ik heb ook al van alles geprobeerd: netfilters, gloeilampen, zwaardere belasting. Niets helpt...
Bij mij is het trouwens ook het ergst tussen 22:00 en 22:30. Ik woon in Arnhem.
mvdk
Golden Member
Er bestaat ook een probleem "aan de andere kant". Tuinders/telers die assimilatiebelichting hebben hangen, "zuigen" als het ware de TF signalen weg. Ik heb daar in het verleden al eens iets over gepost, de mensen van netbeheer moesten in het verleden allerlei kronkels verzinnen om bij een tuinmeteraansluiting een z.g. "schone voeding" aan te leggen, maar daar ging het er juist om, om een signaal aan te kunnen bieden
Maar er bestaan dus blijkbaar schakelingen met componenten, die het hier gewenste resultaat kunnen bewerkstelligen. Even zoeken dus. Of het betaalbaar is ? Dat hangt er vanaf wat je eraan uit wilt geven. Het word iets met spoelen en een paar dikke condensatoren.
Ik geef alleen maar richting aan, ik heb er verder geen verstand van.
Tsja, ik woon zelf ook pal naast een dierentuin, die zullen ook wel hun invloed hebben op het electra netwerk denk ik.
Hoe dan ook. andere dimmers kunnen hier wel tegen dus ik begin niet aan dure netfilters (loopt in de honderden euro's) terwijl er een simpele oplossing zou moeten zijn als ze bij KAKU hun printplaatjes wat beter voor elkaar zouden hebben.
Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat je er als leek niet snel iets aan kunt doen aangezien dit technisch gezien een ingewikkeld verhaal is.
Om werkelijk extra nuldoorgangen te maken moet de TF-toon een grotere amplitude hebben dan 50/f*230V(rms), ofwel 5000/f % van de netspanning. Een TF-toon van 400Hz zou dus meer dan 12,5% van de netspannning moeten zijn; het maximum is echter 4% lees ik. Dat getal zal wel zo gekozen zijn juist om extra nullen te voorkomen.
Een dimmer de uitgaat van een nette nuldoorgangsdetectie zal dus geen last hebben van TF.
Wordt echter gewoon naar de 'sinus' van de netspanning zelf gekeken, dan is het verhaal iets anders: de 50Hz sinus is naar zijn maximum toe natuurlijk steeds minder steil, zodat de TF-toon dan wèl kansen ziet.
Als je de fase dus bijna op het laatst aansnijdt, bij laag vermogen dus, dan kan het tijdstip door de TF verstoord worden. Maar dat zijn dan eigenlijk geen nuldoorgangen; je zou ze bijv. '190V-doorgangen' kunnen noemen. 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Het gaat volgens mij niet om extra-nuldoorgangen, maar om het tijdstip van de nuldoorgang dat iets verschuift. CAB-signalen hebben niets gemeen met de netfrequentie. Zo wordt en hier (in Antwerpen) een signaalfrequentie van 1347Hz gebruikt - net iets minder dan 1350Hz, hetgeen een veelvoud van 50Hz zou zijn.
Wat er aan te doen valt? Weinig, vrees ik. Er bestaan wel filters die het CAB-signaal blokkeren. Die worden om. ingezet om te vermijden dat een condensator-bank het CAB-signaal wegzuigt. Zulke filters kosten wel een bom geld.
Mijn oplossing: niet dimmen. Ik geef de voorkeur aan meerdere kringen met halogeen-lampjes. Naarmate er meer licht nodig is, worden er meer kringen ingeschakeld.
Die methode wordt ook in dank afgenomen door de lampjes zelf. Het halogeen kan zijn werk niet doen, als zo'n lamp gedimd wordt.
Op 3 oktober 2013 11:36:52 schreef Frederick E. Terman:
Om werkelijk extra nuldoorgangen te maken moet de TF-toon een grotere amplitude hebben dan 50/f*230V(rms), ofwel 5000/f % van de netspanning. Een TF-toon van 400Hz zou dus meer dan 12,5% van de netspannning moeten zijn; het maximum is echter 4% lees ik.
In Nederland is de meest gebruikte frequentie 492 Hz. Maar in Arnhem (Gelderland) werken ze met een lagere frequentie, iets van 168 Hz. Er moet ergens een overzicht zijn van de toegepaste frequenties, maar dat kan ik even niet vinden.
Het spanningspercentage variëert per regio, maar meestal is 4% inderdaad het nagestreefde maximum. Echter kan door resonantie tussen trafoinductanties en kabelcapaciteiten de spanning plaatselijk hoger worden. Tot 10% is niet zeldzaam.
...het tijdstip van de nuldoorgang dat iets verschuift.
Ha, rekenen! Bij 4% modulatie kan de spanning op het oorspronkelijke nulpunt dus 0,04 van de piekwaarde zijn (onafhankelijk van de TF-frequentie).
Dat komt overeen met een hoekfout van SIN-1(0.04)= 2,3 graden, of 0,6% van een periode. Vanaf nul kom dat weer overeen met 14 miljoenste van vol vermogen, dus daar zal de lamp waarschijnlijk niet van knipperen.
Verderop in de cyclus wordt het een ander verhaal! Stel dat je met een dimmer met een simpele faseschuiver probeert op de spanning behorende bij 85 graden aan te snijden. Als je NU een fout van 4% maakt, wordt die spanning al bereikt op 73 graden, en op dat punt in de vermogensgrafiek maakt dat 14% uit.
En omdat de lamp dan nú juist niet op vol vermogen staat, scheelt het relatief nog veel méér. Dat zal wel knipperen.
Een dimmer die de nuldoorgang detecteert en dan via een timer het aansnijd-tijdstip regelt zal hier bij iedere vermogensstand geen last van hebben.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hier in huis was dat ook een probleem met een moeller dimmer die voornamelijk minutenlang knippert als de straatlampen aangaan. dit zijn meerdere pulsen achtereen want straatverlichting wordt in delen ingeschakeld hier in de stad. op m'n kamer had ik er ook last van omdat de voeding van de ledspots een gewikkelde trafo was die de storing doorgaf op de gelijkspanning. nu heb ik een smps voeding als 24v voeding en deze geeft de storing niet meer door. de led dimmer zat al in de 24v laagspanning dus het probleem hoeft niet eens primair te zitten om toch een dimmer te laten storen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik ben wat aan het meten geweest met deze nuldoorgangdetector:
Die levert nette naaldpulsen aan zijn uitgang.
Vandaar gaat het naar de ICR1-pin van een ATmega328.
De klok voor Timer1 (1MHz) komt van mijn frequentiestandaard.
Tussen twee nuldoorgangen moet ik in theorie 10000 klokpulsen hebben (tellerstand = 9999).
In de praktijk is het iets minder:
9990
9989
9987
9987
9989
9989
9989
9989
9991
9990
enz...
Daarnaast heb ik de netspanning --via een verzwakker en een hoogdoorlaatfilter-- op een versterker aangesloten, zodat ik de CAB-signalen duidelijk kon horen. Zodra die begon te piepen, kreeg ik dit te zien:
9997
9954 <<<
9932 <<<
9962 <<<
9933 <<<
9973 <<<
10015 <<<
9941 <<<
9932 <<<
9942 <<<
9935 <<<
9953 <<<
9927 <<<
9964 <<<
9976 <<<
9945 <<<
9934 <<<
9954 <<<
9959 <<<
9926 <<<
9959 <<<
9963 <<<
9923 <<<
enz...
Dat zijn geen geweldige afwijkingen, maar ze komen in de buurt van 1% (10015 ... 9923). Op andere plaatsen, dichterbij of verder van de zender, kan je uiteraard andere resultaten verwachten.
Goedemorgen mensen,
Sinds een paar dagen heb ik en KlikAanKlikUit ACM-100 in m'n plafonddoos ingebouwd. Daar was ik heel erg over te spreken, totdat 's avonds het licht ook ging flikkeren. Niet een groot drama, maar wel iets waar ik me zeker aan ga storen.
Als ik dit topic zo lees, dan is hier niets aan te doen? Het verhogen/verlagen van wattage, of wijzigen van type (LED/gloei/spaar) lamp? Ik ben bang dat ik het er anders weer uithaal.
Hoor graag jullie reactie!
Ik heb ook zo'n dimmer, zo'n mini inbouw dimmer en dat ding gaat er binnenkort uit. Bij mij ook precies hetzelfde. Altijd tussen 21:00 en 21:30 (in de wintertijd). Geen idee waar het hem in zit. Ik heb wel eens ooit een Behringer apparaat op de werkbank gehad met daarin een SMPS, en op het moment dat het licht knipperde, hoorde ik ook een ander "schakelgeluidje" uit de voeding komen (die stond een beetje zacht te sissen), er zit dus wel degelijk iets op het net, maar wat? Geen idee, het apparaat had er overigens verder geen last van, en als ik niet met mijn neus/oor erboven had gehangen had ik het nooit gehoord.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het vervelendste zijn de signalen voor de straatverlichting, die gaan op het moment van donker worden en bestaan ( hier tenminste) uit 3 lange aparte pulsen met een 30 seconden ertussen. om 22.10 komen de dimpulsen voor de straatlampen ook nog eens langs. hier zit een moeller pil in een inbouwdoos welke er last van heeft. ik had een laagspanning leddimmer voor led welke vanwege de 50hz ringkerntrafo ook steeds op die pulsen reageerde, ondanks de hf ontkoppeling met keramische c's. sinds de ledvoeding is omgebouwd naar een smps voeding is dat probleem weg...
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Ik heb zelf een tijdje terug aan de TF pulsen zitten meten, in omgeving arnhem zitten ze op ong 210Hz. Na 22 uur komen er inderdaad een hele hoop. Ik kan ze hier in huis horen als de cv-pomp draait.
Het ellendige is dat TF signalen zon lage frequentie hebben zodat je flink moet gaan filteren om ze weg te krijgen.