Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Laagspanningsvariacs bestaan, bijv 0-42V types met een speciale scheidingstrafo.
KLIK

Google eens op "powerstat variable transformer type 10" eventueel met "vintage" erbij.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ook weer wat leuks tegengekomen dat ik niet kan identificeren, een buis met zover ik kan zien aan vier kanten ingangen / uitgangen, gemount in een zwaar metalen voetje met draaiwiel beneden:

http://homeserver.devilmastah.com/buis/photo%201.JPG

http://homeserver.devilmastah.com/buis/photo%202.JPG

http://homeserver.devilmastah.com/buis/photo%203.JPG

Op de buis aan de zijkant staat 10 db
verder nog een referentie nummer: Ref No. 10DB/6728
En een dikke metalen stempel 122460
En met marker op geschreven: V20267

Ben erg benieuwd of iemand weet wat dit is

edit:
Milkyway vreetbui gehad!

Tidak Ada

Golden Member

Dat is een vroege Britse klystron uit de Tweede Werldoorlog.
Er zijn verschillnde typen van dit model, met verschillende centerfrekwenties. Dat draaiwiel is om de trilholte (dat goudkleurige deel af te stemmen. Dat pijpje is een coaxiale output.
Als het goed is zit er een as aan die draaiknop die in de cavity (trilholte) verdwijnt.

Op de site van Jeremy Harmer (Valvecolector) kun je meer informatie vinden.
Ik heb zelf ook een paar van die dingen, maar de afstemming ontbreekt. Ik zou daar graag goede foto's van willen hebben.

Typenummer staat op een van de ringen van de cavity.
Het kan zijn: CV35; CV36; CV87; CV109; CV158; CV314
Hij lijkt het meeste op de CV158, die ik hier ook heb liggen.

Aan het feit dat ze alleen een CV typering hebben, kun je afleiden dat het specifiek militaire buizen zijn (eerste radars)

Zou eigenlijk beter in het topic "je mooiste glaswerk" passen.
Het is een behoorlijk (museaal) verzamel object.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

[off topic]
@elektrogek: met een echt originele Commodore 1541 5.25" diskdrive op de achtergrond. Is die nog in gebruik?
[/off topic]

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Tidak Ada

Golden Member

Even een detail geschoten waar je mogelijk het typenummer kunt vinden. Bij de mijne hebben ze wat zitten klungelen met de 'V'

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/cv158_p8130815.jpg

Let op: Sloop het ding niet! De resonantieholte is erg kritisch en de koperen membranen hebben een fragiele doorvoer door het glas en moeten bovendien uiterst vlak blijven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is een CV67.

Leuk stukje hardware, straks is wat meer over lezen. Gaat zeker op mijn plankje met oude lampjes en andere dingen die je niet vaak ziet.

Tidak Ada: ik zal straks is nog een paar fotos maken. Volgens mij mist er hier echter ook een deel er zit beneden een wieltje aan en dat is het.

MNM(tm): Ja die is nog in gebruik voor het maken van chiptunes. Zitten 2 sid chips in gemod voor meer tracks.

Tidak Ada

Golden Member

Graag, die foto's temeer daar het een CV67 blijkt te zijn, die er op de site van Valve Collector totaal naders uit ziet.
Overigens is het wel zo dat alle modellen een evolutie zijn van de zelfde buis. Zo zie ik bij de jouwe die bakelieten reflector kap niet.

http://www.tubecollector.org/main/cv158.jpg CV158
Deze ziet er precies uit zoals de mijne, inclusief het witte stuk krimpkous.

http://www.r-type.org/pics/aaa0116.jpg CV67
Deze foto trof ik bij het National Tube Museum (UK) en heeft een hele andere reflector

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier weer wat liggen :

http://farm4.staticflickr.com/3626/4557117955_17dd32d447_m.jpg

Echter met de opdruk :

CPA
P0544BBLV

Van Intersil. Iemand enig idee ? Ik verwacht iets als een low noise opamp.

maartenbakker

Golden Member

In combinatie met intersil lijkt het exemplaar op de foto me een ICL7660CPAZ. Dat is een spanningspomp en hij is gefabriceerd in week 45 van 2009.

Voor jouw exemplaar zal je even op de bovenste regel moeten kijken, maar het is in elk geval in week 44 van 2005 gefabriceerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan zal het inderdaad een chargepump zijn. 7660 staat er bij mij namlijk ook op. Ik vond alleen de indeling vrij onlogisch (om dat getal als type aan te merken). Leek mij meer op een verkapte datum/productiecode.

Ok, opgelost :)

En nog wat specs gevraagd van onderstaande SMD diodes :

PJ1389 - EXP (formaat 1210)
PJ1289 - SS14 (formaat 1206)

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 9 september 2013 22:41:03 (15%)

Henry S.

Moderator

Met welke behuizingen?

SS14 is opzich zo op te zoeken, dan hebben we het over een 40V/1A Schottky diode in SMA.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 9 september 2013 22:24:50 schreef Dominic:
PJ1389 - EXP (formaat 1210)

TPSMC39A (SMC)

PJ1289 - SS14

SS14 (SMA)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 9 september 2013 23:44:26 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Die SS14 had ik inmiddels ook gevonden. De ander niet.
Waar heb je het typenummer vandaan gehaald ?

Hij is in elk geval dood (TVS), 0,1 ohm in beide richtingen.

Henry S.

Moderator

Ik gebruik daarvoor oa de ECA site en het SMD databoek van Turuta. Je EXP kan ook nog een P6SMB39A zijn, die is een slagje kleiner, daarvoor moet je even naar de preciese maten kijken (1206-1210 etc benamingen worden niet gebruikt).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb hier een vreemde motorcondensator,maar ik vind deze nergens.

Het is een zwarte condensator waar een metalen clip aan hangt.
Op de sticker staat het volgende:

COMAR CONDENSATORI
100 - 125 uf
250VAC
50 - 60 Hz

Er hangen 2 draden aan(bruin en blauw)

Er zit ook een vloeistof in die er uit lekt.

Hij ziet er ongeveer zoals deze uit:
http://etbplaza.nl/img/uploads/comar-aanloopcondensator2.jpg

Waar kan ik deze condensator vinden?

kan ik hier geen andere condensator voor gebruiken(bv. 100µF)?

Of is deze een met 2 condensatoren in serie 100µF en 125µF?

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat dat een aanduiding van de productiespreiding is. Je kan hier in principe elke loopcondensator (motor run capacitor) van 100u voor gebruiken. Het zijn vrij gangbare dingen om te vervangen (vaak nog papiercondensatoren, in de goede gevallen iets beter geïmpregneerd dan gewoon consumentenelectronicaspul, in de betere gevallen oliegevuld).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij mijn elektroboer gaan ze blijkbaar maar tot 60µF.

Kan ik dan 2 condensatoren van 50µF in serie zetten?

Sine

Moderator

Dat mag, maar als je 100uF wilt overhouden is parallel beter.

pa3gws

Golden Member

Op een print van een Dateq SPL 2TS zit een component met de afmetingen van een keramische C.
En met het opschrift QT35 mexico aan de ene kant en aan de andere kan staat 60X010.
Hij zit in serie met de netspanning.
Is dit een automatische zekering?
Als het apparaat een poosje uit staat is hij min of meer 0 Ohm.
Na inschakelen valt het apparaat uit en is hij hoog Ohmig.
De aanduiding op de print is Z1
Helaas even geen foto voorhanden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Een zelfherstellende zekering

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Daar had ik al zo een vermoeden van.
Bedankt nu zoeken naar de sluiting.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten