e-bike geeft wegvallend FM-signaal bij verlichting aan

Ik heb mijn fiets ge-retrofit met een e-bike kit (Chineesche 'kwaliteit').

Nu het 's-ochtends donker is zet ik de led-verlichting aan, maar nu blijkt dat dat enorm stoort op de FM-ontvangst op mijn ipod.
Eigenlijk wordt het FM-sigaal wegggedrukt of gestoord bij het aan staan van de ledlampen.
Gelukkig werkt het wel als de lampen uit zijn (op de terugweg...)

Ik fiets door een gebied waar mijn provider geen dekking heeft, dus het alternatief luisteren via iphone-appje kan niet (of ik moet van provider wisselen)

Enig idee hoe ik die storing kan onderdrukken? ringkerntjes op de kabels? De antenne is de aardedraad van de oortjes.

heeft DAB+ daar ook last van (zit ook op het FM-signaal?)

de ledverlichting zal een buck converter hebben welke stoort. als de ledlamp en converter samen in de lamp zelf zitten zal een andere lamp helpen, maar de binnenkant van het plastic kastje afschermen kan ook helpen. de ledlamp haalt de voeding van de fietsaccu of van een aparte batterij/ accu? in geval 1 kan de bedrading ook nog de veroorzaker zijn, een ferrietkern over de kabels naar de lamp kan al genoeg zijn dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het lijkt me voor de hand liggen dat die lamp waarschijnlijk niet door een eerlijke EMC keuring zou komen. Met de Chinese "kwaliteit" was iets dergelijks wel te verwachten...

Eigenlijk is het wel raar dat zo'n lamp zoveel storing geeft op 88-108 MHz, daarvoor heb je toch wel een forse flankstijlheid nodig. Afschermen kan een oplossing zijn, maar je zou het ding ook open kunnen maken, bekijken hoe hij grofweg in elkaar steekt, en een klein RC snubbertje plaatsen, zoals de fabrikant had moeten doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb net even getest met een ringkern over de bedrading naar de koplamp; geen verschil.
Als ik de stekker lostrek is de storing weg.

Ik heb al zitten klooien met een stepdown converter. Ik had alleen de verkeerde uitgangsspanning 5V en daar kan de in de fiets gemonteerde led weinig mee (een fiets dynamo geeft 6V)

Ik kan al die koplampen wel openbreken, maar daar heb ik gezien lekkages even geen zin in.

Een ander probleem is dat de accu volledig opgeladen 42V is. Die stepdown converters zijn intern beveiligd tegen spanningen boven 40 V. Weerstandje gebruiken is niet handig omdat er dan permanent een kleine stroom blijft lopen.

Kan ik die buck converter niet ontstoren met iets, een condensator oid?

fred101

Golden Member

inblikken en een LC filter op de uitgang. Beetje heel erg brak gemaakt als het zo erg stoort.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

Op 9 oktober 2013 18:25:02 schreef Marelli:
Een ander probleem is dat de accu volledig opgeladen 42V is. Die stepdown converters zijn intern beveiligd tegen spanningen boven 40 V.

Kijk hier eens...

En over storen: die flanksteilheid die je nodig hebt om op 100MHz te storen is niet eens zo heel spectaculair, per slot van rekening is de te overbruggen afstand minder dan een halve meter...

Toegegeven, antieke technologie en vandaagdedag absoluut niet hip meer, maar gewoon de te beluisteren muziek als mp3 op je aaiphone zetten en de eerstedebeste player app gebruiken?

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 1 november 2013 22:30:45 (37%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Out of the box gedacht: misschien is de radio wel gevoelig voor signalen ver buiten de omroepband. Is de koplamp helemaal niet de boosdoener.

Die ferrietclamp moet wel bij de lamp zitten lijkt me. Daar zit de converter in.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein