Op 29 oktober 2013 19:47:45 schreef dawmast:
Ik vind dat deze audio waanzin religieuze trekken krijgt. Houden audiofielen wel rekening met hun buren? Van groot belang wanneer je in een rijtjeshuis of een appartement woont.

NEEN, maar dat komt meer omdat we (huurbaas en ik) de persoon in kwestie liever kwijt als rijk zijn :P

Ik houd wel rekening met mijn buren. Zo heb ik mijn luidsprekerboxen op halve tennisballen geplaatst om te voorkomen dat bastonen doordreunen en de buren daar last van hebben. Nu heeft de rijtjeswoning wel ankerloze spouwmuren, maar die houden dreunende basgeluiden (contactgeluid) echt niet tegen!

Op http://www.nsg.nl/nl/home.html kun je boekjes bestellen over hoe je overlast door je muziekinstallatie zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Haha, op die site staat ook de bullshit van "Zuurstof arm koper" vermeld!

het mooiste hier vind ik nog altijd m'n toslink kabeltje met vergulde plug :)

En waarom is OFC ook alweer bullshit?

Op 29 oktober 2013 19:45:20 schreef Henry S.:
Tja... de meeste kabels zijn van 99% en beetje koper, maar zo'n kreet staat mooi in de folder.

Daarom, of het moet om een stuk 'made in China' staaldraad gaan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Toch waren er al in de jaren '70 AMPHENOL coaxkabels waarvan de kern uit verkoperd staal bestond. Daar zal toch wel een reden voor zijn.
Treksterkte misschien?

Amphenol zal daar vast een reden voor gehad hebben, maar dan hebben we het niet over audio(gekte). OFC wordt in dit verband gebruikt als reklamekreet, alsof het beter voor je geluid zou zijn (is nooit aangetoond, er zijn alleen beweringen van een maker van hele dure kabels). OFC bestaat, maar heeft geen toegevoegde waarde, en de audiofiele commercie is er mee aan de haal gegaan (net als bij het skin-effect). Ze hebben de klok horen luiden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

http://www.machinadynamica.com/ is heel grappig. Ik dacht eerst dat het een grap was, maar er zijn veel enthousiaste reviews te vinden.

Treksterkte misschien?

Mechanische sterkte, en voor HF telt vooral geleiding van het oppervlak (buitenkant) van de geleider.

Er wordt in veel kabels al OFC toegepast, ook al staat het niet op de verpakking, en dat is veel meer dan 99% koper. Voor de geleiding maakt het niet zoveel uit, wel voor oxidatie. In audio toepassingen dus geen bullshit. Oxide is een heel vervelend voor zuivere signaaloverdracht.

Kom dan maar met bewijs... En niet dat van die kabelmeneer.

OFC bestaat ja, maar het wordt gebruikt omdat het beter te trekken is niet omdat het beter zou zijn voor je geluid.

Koper oxideert,ja zelfs van binnenuit. Maar wat voor negatieve invloed moet dat op je geluid hebben. Demping van een tigste mΩ?
Vervorming? Welke vervorming, hoe zou vervorming dan moeten ontstaan?

OFC kabel oxideert blijkbaar minder snel. In audio worden nogal eens krimp en knelverbindingen gebruikt (LS aansluitingen bv). Oxidatie op deze contactvlakken kan een halgeleiderachtig effect veroorzaken (vervorming dus). Duidelijk genoeg zo?

Niet echt, normaal elektrolytisch koper is nagenoeg OFC (99.99% zuiver), en OFC is dan nog een graadje zuiverder (99.999% oid), maar van buiten af oxideert het nog steeds even hard, ook tussen de aders van gedraaide/gevlochten kabels. Daar heeft OFC ook geen invloed op.

Nogmaals, modern koperdraad begint als Contirod, wat voor de meeste toepassingen voldoet. Dit wordt nogmaals gerafineerd tot OFC als het nodig is, en dat is wanneer Contirod te ver uitelkaar getrokken en te gevoelig voor verontreinigingen wordt (die laatste 0.01%). 0.01mm draad bijv moet OFC (Foxrod) zijn omdat het anders te snel breekt. Praktische redenen waar de commercie mee aan de haal is gegaan.

@Fred hieronder: Dat is wel een heleboel BS in 1 post ;)

Een groot probleem bij CD's is jitter. Ik heb daar iets voor ontwikkeld. Een GPS gelockte TCXO welke via een tripple OFC interlink gemaakt van nano-beghandeld mangaan-koper met zilver ionen, een ontwikkeling van NASA, wordt aangesloten op een pyromatisch anti-jitter modulator. Het mangaan-kopermengsel wordt thermisch gedotterd. In de modulator wordt gebruik gemaakt van speciale weerstanden gemaakt van een poeder van gemalen gerijpte handgeselecteerde carbon composiet weerstanden. Dit laat hoge tonen sprankelen zonder het laag te de-definieren.

Voor slecht 1286 Euro brand ik de kabels voor je in. Dit verhoogt het carbon gehalte. Carbon is compleet jitter neutraal. Tegen 10% opslag doe ik dit bij volle maan na het offeren van enkele diepvries maagden.

Toen ik het prototype af had en mijn high end vrienden uitnodigde te komen luisteren zei een dat hij het bijna niet kon geloven, zo transparant als dit klonk. En hij is een expert want hij heeft een pro-fanta-cube set ultra-silence boxen op wuppy dempers, waar hij pas nog over heeft geschreven in het toon aangevende blad "Bau Und Lauster Lieber Selbst Hifi In Tests"

Mijn volgende project wordt een wervelfilter gemaakt van anti materie uit een rechtsdraaiend zwart gat, dat geeft een veel ruimtelijker effect. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat de GPS niet altijd wil locken en ik daarom in die ontstane ruimte de 5e boventoon ben kwijt geraakt :-(

Elektrolytisch koper (C11000) is 99.9% zuiver. OFC 99.99% Het verschil aan zuurstof in het koper kan tot een faktor 10 oplopen.

Uiteindelijk oxydeert elke kabel, de ene wat sneller.

Op 29 oktober 2013 13:02:18 schreef roadrunner:
Die dikke luidsprekerkabel heb je wel nodig voor de demping : de dempingsfactor van je versterker gaat fel achteruit bij dunne kabels, en dan blijven de speakers naslingeren.

En , en zelfs dit is tegenstrijdig. Sommigen vinden een buizenversterker het summum, en deze laatste dempen dus bijna niet...
(op een paar ontwerpen na)
groeten

Kris

Op 30 oktober 2013 00:21:10 schreef markce:
Elektrolytisch koper (C11000) is 99.9% zuiver. OFC 99.99% Het verschil aan zuurstof in het koper kan tot een faktor 10 oplopen.

Elektrolytisch koper is tegenwoordig eerder 99.99% zuiver.
http://www.dsir.gov.in/reports/techreps/tsr133.pdf

Op 29 oktober 2013 23:56:04 schreef markce:
OFC kabel oxideert blijkbaar minder snel. In audio worden nogal eens krimp en knelverbindingen gebruikt (LS aansluitingen bv). Oxidatie op deze contactvlakken kan een halgeleiderachtig effect veroorzaken (vervorming dus). Duidelijk genoeg zo?

"Echte" krimpverbindingen oxideren niet, althans niet op de verbinding.
Hier worden de aders zo "intiem" samengeperst dat er geen oxidatie optreed.

Stel je voor dat in een motorkabel met een stroom van pakembeet 800 Ampere op de persogen een weerstand zou ontstaan (door oxidatie) van 0.01 Ohm hoeveel warmte zou hier dan ontstaan?

Iets van 6.5 KW dat gaat je isolatie niet trekken.

Gr.F_S

Bij een goede krimpverbinding ontstaat een metallurgische binding, waarvan de overgangsweerstand lager is dan die van een soldeerverbinding.

Op 30 oktober 2013 00:09:51 schreef fred101:
Een groot probleem bij CD's is jitter. Ik heb daar iets voor ontwikkeld. Een GPS gelockte TCXO welke via een tripple OFC interlink gemaakt van nano-beghandeld mangaan-koper met zilver ionen, een ontwikkeling van NASA, wordt aangesloten op een pyromatisch anti-jitter modulator. Het mangaan-kopermengsel wordt thermisch gedotterd. In de modulator wordt gebruik gemaakt van speciale weerstanden gemaakt van een poeder van gemalen gerijpte handgeselecteerde carbon composiet weerstanden. Dit laat hoge tonen sprankelen zonder het laag te de-definieren.

Is dat beter dan deze rubidium klok voor cd spelels?
http://www.benl.ebay.be/itm/Supper-Low-JITTER-Clock-8-4672Mhz-Rubidium…

Natuurlijk is de mijne beter, hij is immers duurder. Daarnaast is het Xtal in mijn oven permanent cryogeen gekoeld.

Binnenkort ook verkrijgbaar: tapered luidsprekelkabels van ozon vrij chirurgisch koper. Die werken als natuurlijk bandpass filter. Natuurlijk moeten ze wel 1 x per maand door mij opnieuw gecalibreerd worden. Maar dat is slechts 500 euro. Ik weet het, zo goedkoop zal dat wel niks zijn maar in combinatie met de notenhouten afstandhouders welke laser getrimmed worden aangepast aan uw luisterruimte is het geluidsverschil zo significant dat u het niet zult geloven. Uw high end vrienden zullen stik jaloers zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (69%)]

Niet vergeten je OFC-kabel uit te lijnen op het aard-magnetisch veld!

Hmm... Ik heb nog wel een degaussing-installatie te koop zodat je de audio-grade oxygen free CCS-kabel (een koopje voor 128 euro per meter) aan kunt passen aan het aardmagnetisch veld. Hoef je er niet meer mee te gaan lopen. Origineel Philips aluminiumdraad uit 1973 en een PTC uit de tijd dat MBLE die nog maakte. Slechts 4096,- euro.

Voor slechts 384,- euro per uur kom ik eens in de maand langs met een originele handmatige degaussingspoel die is ingegoten in zuurstofarme giethars op een frame van bij volle maan gekapt balsahout.

Fred ik ben verkocht, Ik heb nog wat oude computerboxjes in de schuur liggen die volledig verrot zijn door alle vocht. Maar met jou gelockte TCXO zou dit setje beter moeten klinken dan ooit!