Philicorda orgel: regelbare condensator en neon buisjes doen vreemd

Ronald Dekker heeft hier ook mee gespeeld en kwam tot de conclusie dat door de korte halfwaardetijd van het tritium deze buisjes niet meer betrouwbaar "schakelden".

zie http://www.dos4ever.com/ring/ring.html#ZA100X

Gr.F_S

Een achtergrondverhaal bij deze schakeling. link

Op 11 november 2013 20:09:11 schreef bram9206:
@Maarten: ik denk inderdaad ook dat het probleem hem niet in de voeding zit, ondanks het feit dat die wat aan de lage kant is... Bedoel je trouwens C1 en C2 van op het voedingbord? Wat hebben die te maken met het oscillatorbord? Niks toch?

Klopt, dat zal niet direct met de fout te maken hebben, maar omdat je een meting hebt die behoorlijk afwijkt neem ik aan dat je toch even wilt weten wat er in die hoek misschien mis is. Wat mij betreft laat je het even zitten tot je de rest weer aan de praat hebt, net zo makkelijk en dan leidt het niet af van de hoofdzaak.

Enig idee hoe ik verder kan gaan met het probleem op te sporen nu we weten dat we de voeding als goed kunnen beschouwen?

?? Nouja, op verzoek herhaal ik mezelf wel een keertje ;) De betrokken hoogohmige weerstanden nameten op ohmse waarde. Kijken of het mankement verdwijnt als je de neonlampjes fel verlicht (TL of witte/blauwe LED of misschien UVA). Komt er dan nog niets uit, kan je de BA100 verdenken. Meten op de diodestand is misschien niet voldoende dus kan je er eens eentje op een verdachte plek vervangen door een 1N4148.

@Sonytech hieronder: Nou, het is niet echt de makkelijkste schakeling voor foutzoeken zonder scope. Best slim uitgevogeld bij Philips eigenlijk. Maargoed, de simpele foutzoekstappen waren nog lang niet uitgeput dus hoop doet leven. Toetsprobleempje vind ik slim gevonden, wie weet.

"Hoe moeilijk kan het zijn?" vraag je je dan toch af. Eén delertrap bestaat uit slechts zes onderdelen...

Ik denk dat als je een oscilloscoop in de buurt had gehad het al een stuk simpeler was geweest.

Al de delers achter één hoofdoscillator staan in serie. Het uitgangssignaal van een "overslaande" deler is kennelijk nog wel goed genoeg om de volgende deler weer een normaal uitgangssignaal te laten geven.

Ik zou daarom gewoon eens zo'n delertrap op een stukje gaatjesprint nabouwen met een paar trimmertjes en een potmetertje. Dan één van de tegensporrelige delers uit de keten halen en de zojuist gefabriekte externe deler ertussen knopen. Dan moet er toch uit te komen zijn.

Ook zou ik eens controleren of er toch niet iets is met de toetsenbordcontacten waardoor de uitgangen van twee bepaalde delers onbedoeld worden verbonden.

EDIT

Dat was toch niet zo'n heel goed idee, de waarde van alle componenten loopt per deler flink uiteen.

Wat ook geen kwaad kan is de voedingsspanningen nameten op een AC-bereik om zo vast te stellen of er niet een enorme hoop brom op zit, dat zou namelijk op defecte/verdroogde elko's duiden.
Als de voedingsspanning 'rammelt' zal het ontsteekmoment ook niet echt nauwkeurig zijn.

@F_S, ga komend weekend er eens mee spelen, liggen bij mij ook al jaren in de lade.

@fatbeard: de gestabiliseerde voedingsspanning van de delers is op iets meer dan 1% van de gewenste waarde gemeten. Dat lijkt me in orde.

Ik heb in een grijs verleden (eind jaren 80) een laptop gehad met een heus plasmascherm die niet meer wilde opstarten. Zoiets als deze.
Kast open, +5V gemeten met een serieuze multimeter: 5.1V. Dat is het dus niet dacht ik en zocht verder, veel verder. Zonder resultaat.
Totdat ik de multimeter op AC zette en de +5V nog eens namat: 3.6V! Die best-wel-redelijke 5.1V bleek dus met 50Hz te zwabberen tussen 1.5 en 8.7V... Geen wonder dat-ie niet wilde opstarten.
Bleek uiteindelijk dat de primaire elko's in de voeding het begeven hadden, na vervanging nog jáaaren plezier van gehad.

Bij gebrek aan een scoop is de AC-stand van je multimeter je beste vriend ;)

Goed nieuws: ik heb een oscilloscoop van een vriend in leenbruik! Ik ben wel volledig nieuw met het gebruik van zo'n toestel, dus weet niet goed hoe te beginnen... Iemand suggesties?

PS @ Roland: verkoop je die ZA1001 neon buisjes?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Als je redelijk goed bent in Engels, google op "oscilloscope 101"; veel info en filmpjes.
In het (Nederlandstalig) boek "Elektronica voor dummies" (ISBN 978-90-430-2158-8), wordt in hoofdstuk 13 de oscilloscoop uit de doeken gedaan.
En er bestaan nog wel meer boekjes, die misschien zelfs wel in de plaatselijke bibliotheek op de plank staan...

Ik heb het boekje '101 proeven met de oscilloscoop' ooit gekocht, heel leerzaam.
Hier een link naar een pdf ervan: http://www.amps-unlimited.nl/doc/101_proeven_met_de_scoop.pdf

Kijk aan, mooi geregeld. Maar toch even de tip... Als je voor de makkelijke route wilt gaan doe je toch nog even snel de twee aanbevolen testjes zonder scope. Ga je nu met de scope meten dan heb je wel eerst een lange leerweg (recreatieve route) om eventueel dezelfde conclusies te trekken. Zonder meer nuttig, daar niet van.

Kijk wel uit bij dit soort spanningen. Ik heb analoge scopes die een paar 100V op hun ingang mogen maar sommige DSO´s kunnen niet meer dan 50V aan. Als je dan een omschakelbare probe hebt en hem per ongeluk op 1x zet dan weet je gelijk waar die 1x voor staat en waarom electronica niet werkt als de rook er uit trekt....

PS @ Roland: verkoop je die ZA1001 neon buisjes?

Ik wil dit weekend eerst zelf testen, op basis van onderstaande melding van F_S, aan buisjes die niet goed werken heb je ook weinig.

Ronald Dekker heeft hier ook mee gespeeld en kwam tot de conclusie dat door de korte halfwaardetijd van het tritium deze buisjes niet meer betrouwbaar "schakelden".

@Maarten, en nog steeds in het voorbeeld van het slecht werkende laagste octaaf van de F#:

ik heb alle weerstand nagemeten en allemaal nog zéér goed op waarde. Ook de diode nagemeten op diode-stand en ook die meet nog goed. Dan de neon lampjes eens belicht met een TL-buis, maar dat deed nauwelijks iets. En hiermee bedoel ik dat het licht wel een kleine hoorbare invloed had op het soort motorboot noise, maar het probleem werd er zeker niet minder door. Misschien kan ik hierdoor afleiden dat er toch iets mis moet zijn met die neon's? Omdat het licht toch invloed had op de neon? Gezien de leeftijd van alle componenten lijkt me dit sowieso wel een onderdeel dat zijn beste tijd gehad heeft?

PS: mijn multimeter heeft ook een capaciteit-stand, dus condensators uitmeten kan ik ook, maar dan moet ik die ook uit de print solderen, dus dat wordt voor morgen.

Verder ook nog dit: ik heb de laatste dagen gemerkt dat het probleem steeds verschilt van dag tot dag en het moment waarop ik de Philicorda aanzet. Het laagste octaaf van de F# en de D zijn sowieso altijd slecht, alsook het hele register (behalve het allerhoogste octaaf) van de F. Maar verder werkt soms ook de C niet of de G, of de A#. Vreemd, want de ene dag werken die wel en de andere dag dan weer niet... Het kan voorkomen dat de C 's morgens werkt en 's avond dan niet meer... Vreemd toch? Ik heb ook een gevoel dat de omgevings temperatuur dit alles beïnvloed. Kan dit? Kan de temeratuur van de lucht in de trimcondensator bv invloed hebben?

Ik spring morgen eens binnen in de bib om die "Elektronica for dummies" of een gelijkaardig boek.

Als de TL nauwelijks invloed heeft is er geen duidelijke aanwijzing om de neonbuisjes wel of niet te verdenken. Zouden ze marginaal zijn dan gaan ze met belichting misschien weer werken, zijn ze erg slecht of nog gewoon goed dan is er weinig invloed, precies zoals je geconstateerd hebt.

De temperatuur kan invloed hebben, maar niet op een trimcondensator. Temperatuurgevoeligheid treedt met de grootste kans op in halfgeleiders (de BA100's), heeft invloed op slechte contacten/solderingen/printbreukjes, en kan met kleinere kans soms weerstanden of condensatoren beinvloeden.

Met de scope zou je bij ingeschakeld apparaat duidelijk moeten kunnen zien waar vreemde spanningen of golfvormen optreden. De eerste meting zou ik gezien bovenstaande dan over de BA100's doen.

Vandaag eens de scoop uitgetest, maar ben echt volledig nieuw met het toestel. De handleiding al eens volledig doorgenomen, maar ik geraak er nog niet volledig aan uit...

Maar! Ik heb wel al eens de befaamde zaagtand die de oscillator genereert op mijn scherm van de oscilloscoop gekregen, ziet er mooi uit! In het voorbeeld van dat laagste octaaf van de D-noot: als ik meet (probe 10 maal verzwakt) op het punt waar C292 en C291 elkaar ontmoeten (in het octaaf hoger), krijg ik een zeer mooie steady zaagtand. Maar als ik meet waar C295 en C294 elkaar ontmoeten (in het laagste octaaf dus) zie ik een zaagtand die op het scherm voortdurend schokt van links naar rechts (dus niet flikkeren, maar echt schokken). Dit schokken komt overeen met het ritme waarop dat laagste D octaaf vreemd geluid maakt. Maw, ik zie duidelijk dat hier iets fout is. Maar waar die fout zit...?

Om nu verder te gaan: als ik bv over de BA100 meet, zoals Maarten mij aanraadde, dan krijg ik helemaal geen zaagtand te zien, ook niet in andere octaven of zelfs andere noten. Misschien doe ik de meting fout hier? Of misschien moet hier ook helemaal geen zaagtand te zien zijn? Dus wat moet ik dan wel meten over BA100?

Maw, ik heb nu een oscilloscoop, maar weet hem nog niet zo heel goed te hanteren...

In je profiel staat geen woonplaats of regio.

In welke omgeving woon je?

Op welk spanningsbereik heb je je scope staan?

@Maarten: Time/div staat op 1mS en Volts/div staat op 10mV Lijkt me wel goed, want bij het laagste octaaf van de C krijg ik een hele mooie zaagtand te zien en als ik één noot opschuif naar de D schokt die zaagtand dus...

@Sonytech: Gent, België

Om deze thread goed af te sluiten: ik heb even geleden het probleem van 'motorboten' opgelost! Eens de BA 100 diode in het laagste octaaf van de D vervangen, moest vervolgens de trimcondensator nog wat bijstellen, waarna de D terug heel mooi en zuiver klonk!

Ook de F klonk als een Bb, wat niet aan de stemming van de oscillatorspoel kon liggen. Blijkbaar moest ik de trimcondensator in het hoogste octaaf wat bijstellen en sprong de noot terug op een F. Aangezien de oscillators in serie staan, was dit ook onmiddellijk opgelost voor alle octaven de van F.

En zodus weer een probleem van de baan! Merci aan iedereen voor de hulp en reacties!

Juist dit nog: weet iemand waarom die trimcondensators trimcondensators zijn? Heeft Philips die voorzien om op termijn de slijtage van de neon lampjes op te vangen en dus bij slijtage de trimcondensators wat bij te stellen? Of hebben die een andere functie?

Ik had je antwoord even gemist, maar mooi dat je er uitgekomen bent. Veel anders dan de diode bleef er eigenlijk ook niet over.

De trimcondensatortjes waren er waarschijnlijk ook om spreiding in de onderdelen (waaronder de buisjes) in nieuwtoestand op te vangen. Voor een dergelijke deler luistert het vrij nauw.