Er zijn zoals ik eerder schreef remote te bedienen units. Die zetten waarschijnlijk het signaal om naar 0-20V. Boven de 20V ga je de boel oversturen. Mogelijk is 20 al veel omdat ze een guard aansluiting gebruiken.

Guard is niet moeilijk maar de echte uitvoering ook niet makkelijk. Het principe berust op afschermen. Soms passief en soms actief.
Passief kan zoiets als gewoon massa lijken, maar dat kan heel lastig te doorgronden zijn. Bij bruggen is de guard vaak het chassis. Dat lijkt gewoon aarden maar dan kan de interne nul bv lager liggen. De gevoelige ingang heeft dan min of meer de zelfde spanning als de guard en zo heb je geen last van capaciteit. Bij multimeters en calibrators gaat het vaak om lekstroom te verminderen. Je ziet dan op het pcb ook sporen in circels rondom een gevoelig punt lopen. Ze steken soms ook boven de andere traces uit.

Philipsen uit deze serie calibreren is waarschijnlijk niet iets wat je "even" doet. Als hij lijkt op zijn zusje heeft hij geen trimpots maar moet je weerstanden vervangen. Door meerdere weerstanden parallel bereiken ze dan de juiste waarde. Veel werk maar het verloopt nagenoeg niet.

De calibrator is het probleem niet, de calibrators ook niet maar de tijd er voor nodig wel. Je meter moet een uur of twee opwarmen, de calibrators moeten ongeveer een dag van te voren aan en sommige calibraties )vooral dit soort spul'kosten al snel 5 a 6 uur.

Ah zwevende meting. Die uard is de afscherming, die moet je aan massa legggen en de kàn soms de plus of de min zijn ;)

Bedankt voor alle reacties zover. Ik heb even een eigen topic aangemaakt om niet verder offtopic te gaan.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/116479

Heeft iemand een idee waar nog grote (2x38) PCB insteekconnectoren te krijgen zijn met 2.54mm steek? Vroegûh had Farnell heel bruikbare van McMurdo, maar die zitten niet meer in het assortiment...
Bij Mouser hebben ze wel deze, maar die heeft volgens de datasheet soldeerlippen (code 500) en ik zoek iets voor PCB montage (code 520 of 524). Los daarvan, ik heb er minstens drie nodig en dan wordt die prijs toch ook weer een beetje bezwaarlijk...

Ik ben een stel plugin extenders aan het fabriceren (ook veeldehands zijn die dingen echt schreeuwend duur) om mijn spectrumanalyser te kunnen repareren maar loop tegen de virtuele onverkrijgbaarheid aan van de connector.

Met veel geduld zijn oude ISAbus connectoren nog wel te bewerken tot iets passends, maar dat is nogal bewerkelijk en ook enigzins storingsgevoelig. Daarom zoek ik een meer passende oplossing...

Mooi ding @fatbeard. Zeker de moeite waard om te repareren. En een oude defecte plugin slopen is geen oplossing. Op beursen liggen de meer gewone plugins vaak voor heel weinig te koop.

:o Slopen ??? Wat is dat nou weer voor een vies woord?

Gaat heel misschien toch wel gebeuren voor de mechanica, maar daar zit de gezochte connector niet op (en ik heb er drie nodig :() Ik zoek het vrouwtje, aan het einde van de 'flat'cable...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (12%)]

Reichelt: plugin slots, board connector, 2x25 polig en 2x31 polig. (nr 50-254 en 62-254).
Met wat handigheid maak je van 2 stuks 2x25 een mooie 2x38 pins (netjes zagen en lijmen) en de kosten vallen mee, 82 ct/stuk.

Succes
Jypi

Dank voor de info (had daar al wel gekeken maar het muntje was nog niet gevallen).
Ik heb nog wat oude AT-connectoren liggen die met zagen en lijmen ook om te toveren zijn (ben daar al mee bezig) maar voor het mooi blijf ik wel op zoek naar een ding uit 1 stuk...

Ik zoek een tripler (cascade) voor een Philips scope de PM 3209. Op de defekte unit staat alleen HV 5500 en nadere gegevens ontbreken.
Wie heeft wat of waar.

Groetjs Hans.

Kun je die cascade niet open pulken en kijken of je een doorgeslagen condensator of diode kunt vervangen? Ik heb dat hier in een topic eens voorbij zien komen dacht ik.

Ik heb dat hier in een topic eens voorbij zien komen dacht ik

.

Yup, hier:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/57917/1/cascade?query=cascade…

Heeft iemand enig idee of, en zoja waar, deze chassisdelen en pluggen te krijgen zijn? Lijkt op DIN met bajonet, maar is het net niet (ik heb ze in elk geval nog niet gevonden).
Een zespolige 'standaard' DIN plug zou waarschijnlijk wel passen, maar ik heb ook die 7e pin nodig. Die bajonet is leuk maar niet noodzakelijk.

http://www.uploadarchief.net/files/download/weller%20plug.png

En ja, ze zitten op/aan Weller soldeerapparatuur, dit is een detail van een W2000 station.

Op mijn Weller WECP-20 zit een 5-polige 240° DIN-plug met middenpen. Niets exotisch.

Op jouw foto tel ik overigens ook maar 6 polen, niet 7.

Met de foto vergroot zie ik nu dat boven de zoeknok ook nog een stekkerbus zit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/7-polig_din.jpg

In het bakje met DIN connectors heb ik nog wel deze 7-polige en een 8-polige gevonden. Maar alleen de male kant, geen female.

http://www.uploadarchief.net/files/download/7_8-poligdin.jpg

Precies, dat is nou net het probleem. Voor één enkele plug wil ik nog wel een halve dag gaan fröbelen om een standaard zespinner om te bouwen, maar ik heb zeker zes pluggen en acht chassisdelen nodig...

http://www.uploadarchief.net/files/download/weller.png

Omdat ik maar een 2-kanaals station heb en 4 tools wil ik een schakelbox maken, dat lijkt me makkelijker dan elke keer ompluggen. Plus dat ik dan ook zelf een schakelaartje in de aflegbak kan maken voor temperatuur reductie (die schakelende aflegbakjes zijn schreeuwend duur).

PS: Die standaard DINdingen heb ik ook (zowel male als female) maar dat past voor geen meter...

Kan je ergens een merk en/of typenummer vinden? Dat zoekt makkelijker.
't Zijn trouwens goedkope rotpluggen, te zien uit de blikken pennem. De goeie hebben massieeve pennen.
Heb je al gekeken bij Molex, of liever nog Bulgin (goede kwaliteit).

Is het misschien een Amphenol 7 polige, Conrad Bestnr.: 740060 - 89 ?

Nope, geheel blanko. Lijken wel aangespoten... Wellicht heeft Weller ze speciaal laten maken.

Alleen de tweezer tool heeft een 'standaard' DIN 5p 270° plug; de soldeerbout heeft een 6 polige 360° (zonder de middenpin) en de heteluchtbout en desoldeertool hebben de 7-polige 360°...

@Roland: het is geen standaard DIN connector... Hij lijkt nog het meest op de 738563 - 89, maar dan 30° gedraaid...

Bij Farnell en Distrelec vind ik ze ook niet.
Op de website van Distrelec staat deze afbeelding van alle(?) soorten DIN-pluggen.
Daar zit die 7-polige van Weller niet bij.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/large/4226189-11.jpg

De 7'O' lijkt er een beetje op, alleen 30° draaien (diezelfde configuratie is ook bij 'big C' verkrijgbaar). Voor het chassisdeel zou ik dan een extra sleufje kunnen fraisen, alleen de pluggen zijn wat lastiger...
En het blijft een hoop gefröbel (maar lang niet zoveel als een 6 ombouwen naar een 7'W'eller).

dit probleem heb ik ook gehad toen ik een regeling voor een soldeer fan wilde maken. echter gebruikt de bout de middelste pen niet,( miss wel de desoldeerbout ) ik heb toen metalen pluggen van preh gebruikt waar ik een extra pen heb ingezet, door een gaatje bij te boren.

de aarding van de bout heb ik losgegooid en deze gebruikt als draad voor de schakelaar op de bouthouder. ook het chassisdeel is van 2 verschillende modellen gemaakt met en zonder die bajonetring om het weller model te verkrijgen.

De 7'O' lijkt er een beetje op, alleen 30° draaien

Klopt de afstand van de pen bij de zoeknok dan wel? Die lijkt me bij de Weller dichter naar het midden te zitten dan de andere pennen.

3D-printen? ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

wat sowiso past is een din stekker die op een externe aansluiting van een rc5 aansluiting past. die hadden cd spelers in de 80's.. die heeft alleen niet de pen net boven de nok. je hebt 6 nodig met een extra pen..

Al bij Weller zelf gebprobeerd ?

Wow, wat een reacties. Ik wordt er (bijna) stil van...

@evdweele: Sterk punt, ik geloof dat je gelijk hebt (en ik hoop dat het niet zo'n vaart zal lopen ;)). Ga nog wel proberen dat te meten.

@Tidak: Niet eens zo'n heel slecht idee, ik heb alleen geen 3D-printer (of bruikbare modellen van de connectors). Dat eerste is wel te behelpen, voor dat tweede zal ik een heel andere search moeten loslaten.

@testman: Voor het desoldeerpincet kom ik idd weg met een standaard 6p DIN set, de rest gebruikt sowiso de buitenste zes, of alle zeven... Voor een of twee stuks zou ik ook gaan fröbelen met pennen bijplaatsen, maar gezien het aantal is dat wel de minst wenselijke oplossing. Los daarvan, ik heb ook de chassisdelen nodig...

@Shiptronic: Ik had al wel de 3p pluggen voor de 'oude' boutjes gevonden (die ik gewoon te duur vind want een standaard 3p DIN plug doet het ook) en komplete kabels met de juiste pluggen, die ik ook wel erg duur vind. De chassisdelen lijken alleen in combinatie met een PCB geleverd te worden, en ruim 191 dollar vind ik wel wat erg gortig worden (die schakelende aflegbakjes kosten al minder).
Ik kan het nog wel direct bij Weller proberen, maar ik verwacht er niet zoveel van: zij verkopen volgens mij liever komplete units via de een of andere distributeur. Maar: niet geschoten is altijd mis...

Misschien is het al met al wel veel voordeliger om een tweede basisstation aan te schaffen (het leek zo'n goed idee)...