KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
@Henry: Dat is hem inderdaad....
Hoe kan ik R28 herberekenen? ik kan wel een zuivere spanningsdeler berekenen, maar van die zenerdiodes heb ik geen Kaas gegeten, dus ik begrijp niet wat voor invloed deze heeft op de (in mijn ogen) spanningssdeler R28 - R29 - R30.....
schema : http://www.uploadarchief.net/files/download/amplimo_vdv___40.pdf
In het schema is er 20V~. Na gelijkrichting en afvlakking is dat ongeveer 27V. Omdat over de zener 20V staat, staat er over R28 dus 7V, en loopt er daardoor 7mA door.
Dit getal willen we ongeveer hetzelfde houden. Maar nu gaan we uit van 50V~, wat na gelijkrichting en afvlakking ongeveer 69,5V geeft. Min 20V over de zener is 49,5V en dus zou R28 een waarde van 7,1kΩ moeten krijgen.
Een waarde van 6k8 is vlot te koop, waarmee de stroom dan op 7,3mA zou komen, wat ruimschoots nauwkeurig genoeg is.
Er wordt dan wel bijna een halve watt in gedissipeerd, dus je moet een overeenkomend formaat nemen.
(geen 1/8W weerstandje)
e: mooie check hieronder. Het verschil komt doordat ik nog 1,2V in mindering bracht voor de bruggelijkrichter.
De zener en R28 staan in serie over C9, dus de stroom die door R28 loopt is gelijk aan de stroom door de zener (de serieschakeling van R29 en R30 vormt een zodanig hoge weerstand parallel aan de de zener dat je de stroom die daar loopt mag verwaarlozen t.o.v. de stroom door de zener)
De stroom door R28 wordt bepaald door de spanning over R28. Deze spanning is gelijk aan de spanning over de elco C9 min de spanningsval over de zener. Over de elco staat zo'n 28V dus over R28 staat 8V. Stroom is dus 8/1=8mA.
Bij een trafo van 50V zal er over de elco 70V staan, dus de stroom door R28 en Zener zal dan 50/1=50mA zijn, dat is teveel voor de zener. Om weer op de 8mA te komen zul je de weerstand moeten verhogen. Voor 8mA bij 50V heb je (R=U/I) 6,25K nodig. Neem 5K6 (9mA) of 6K8 (7,3mA)
Ah, FET had het antwoord al eerder klaar 
Pas C9 ook aan de hogere spanning aan.
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Nogmaals van harte dank Heren!. Zo heb ik weer wat bijgeleerd vandaag
.
Ik had zo een ver piepklein vermoeden dat het in deze aard ging zijn, maar de weerstanden R29_R30 hebben me in de war gebracht.
Gelukkig is er nog veel vrije opslagruimte in mijn "hobby-cortex"