Op 20 december 2013 10:53:30 schreef Benadski:
Ik ga dan ook maar eens een (Haagse) ontvanger maken, tenminste, als Leidschendam ook onder die regio valt. Waar vind ik die info?
Ik zou niet zo 1,2,3, weten waar je die info vind. Maar weet je wel waar Leidschendam in de goeie ouwe tijd onder viel? Als het in het verzorgingsgebied van het gemeentelijk energiebedrijf van Den Haag was, dan heb je het Haagse systeem (Zellweger, ik meen met 1200 Hz).
Was het vroeger EZH gebied, dan heb je het Semagyr 50 systeem met 492 Hz.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb geen idee waar het onder valt/viel. Misschien maar eens de frequentie "beluisteren". Om 23:00 precies is er in ieder geval altijd een uitzending.
Kijk eens naar deze website: http://www.toonfrequent.nl/
Klikken op Besturing.
Onderaan zie je de telegramstructuren. Den Haag gebruikt Zellweger Decabit, EZH gebruikte L&G A-telegram.
Verschillen duidelijk in telegramlengte en pulslengte.
mvdk
Golden Member
Leuke discussie. Leidschendam ligt niet zo ver van Ypenburg. Daar heb je in het ene deel elektriciteit geleverd uit het Delftse net, 10kV/400V. Het andere deel word voorzien door het voormalige Haagse energiebedrijf, 23kV/400V. Zoals al door KlaasZ opgemerkt, gebruikt Den Haag Zellweger. Het voormalige Delftse net werkt met Landis & Gyr, 492Hz, startpuls en 50 telegramplaatsen. Van dat 492 Hz systeem zijn wel ontvangers te bekomen.
Het Semagyr 50 systeem met 492Hz was wijdverbreid. Het werd in grote delen van Zuid-Holland en Noord-Brabant en in heel Zeeland toegepast. Doordat de bedrijven verchillende codes hadden, maar wel op dezelfde frequentie zaten, hadden ze veel last van overspraak. Om de gevolgen daarvan te vermijden haden ze een z.g. bedrijfssleutel. In de eerste pulsen van het telegram zat een code die aangaf welk bedrijf het was. Zo konden de ontvangers alleen reageren op telegrammen van hun eigen zender, en niet op de overspraak uit de netten van andere bedrijven.
Aan Zeeland was ook een bedrijfssleutel toegekend, maar die hebben we nooit gebruikt omdat wij geen last hadden van overspraak uit de andere provincies.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een tijd terug heb ik een stel tafel meters gehad die van voormalige netbeheerafkomst waren. 2 ervan waren ontvangers en 1 kon ook zenden, maar die dingen waren 20+ jaar oud en ik kon er niks van vinden. ze bleken alleen te werken op een TF puls ( 210hz )die hier niet wordt gebruikt, dus had ik er niets aan.
Benadski
Nou, nu maar wachten... Ik heb gisteravond op de hackerspace in Den-Haag om 23:00 met een audiotrafo en 330nF condensator aan een scope een mooie 1200Hz kunnen detecteren. Deze was al hoger dan de 50Hz, dus goed te gebruiken. Vandaag heb ik er een passief 2KHz RC filtertje achter gezet met daarna een actief high pass Sallen-Key filtertje op 150Hz en een comparator erachter. Deze zit voorlopig alleen nog aan een LED. Wordt er op het Haagse/Leidse/Delftse net vaak wat uitgezonden of zitten alleen de tariefmeters er aan?
EDIT: Niets ontvangen, misschien toch een foutje gemaakt in het schema of op de print. Goed mogelijk, ik heb het even op een oude envelop gekrast, bijna onleesbaar. 
EDIT@hieronder: Hier Lees ik weer dat TF nog lang niet is uitgespeeld. (Al lijken me de moderne alternatieven inderdaad wel logischer wat betreft opvolging in de nabije toekomst.) Er is rond Haarlem in 2008 nog een hele ombouwoperatie geweest met zelfs een frequentiewissel. Misschien per gebied heel verschillend wanneer ze het veranderen.
mvdk
Golden Member
Toonfrequent, eigenlijk alle verschillende gangbare systemen, verdwijnt over een tijdje, er is nu al gedoe over wie moet betalen. Tarief is geen zaak van de netbeheerders, het is dat de nuons, essents en eneco's nog zoveel klantjes in hun eigen gebieden hebben, dat de netbeheerders dit nog als een service leveren. OV is een zaak van de gemeenten en wegbeheerders. Die willen ook niet betalen, ze hangen liever eigen astronomische klokjes in hun opschakelkasten. Ik schat dat het nog tien jaar duurt, dan is het wel over.
Voor dat de elektriciteitsmarkt werd "vrijgemaakt", probeerden bedrijven met allerlei truuken de 5 minutenpiek te drukken. Warmtekracht installaties werden bijgeschakeld, de warmte vaak in de buitenlucht geblazen. Floodlight van gebouwen, en bepaalde processen die wel even onderbroken konden worden, voor al dit soort zaken werd vaak TF gebruikt. Maar dat is allemaal over, wat nog rest is tarief en OV. Wil je iets met een van die commando's doen, is een intacte ontvanger in handen zien te krijgen de eenvoudigste weg.
Maar ik meen dat ik het meeste van het bovenstaande al eerder in dit topic heb gezegd.
Kan iemand mij vertellen wat ik moet kopen en (laten) installeren om van die knipperende halogeen lampen af te zijn, iedere keer als de straatverlichting aangaat.
Hier in Voorburg schakelt Stedin op 1600 Hz.
Bedankt alvast.
Edwin
mvdk
Golden Member
Als je even met de zoekfunctie hier op het forum had gezocht op "knipperende spotjes" was je misschien hier http://www.circuitsonline.net/forum/view/112696/1/knipperende+spotjes uitgekomen. In dat topic word je probleem beschreven, en er komt ook een oplossing voorbij.
Benadski
Zo net het 23:00 frame handmatig gedecodeerd in Den Haag (Spoorlaan). Hier lijkt het toch op 1600Hz ipv de eerder genoemde 1200Hz te zitten. Het protocol is K22-180 icm. decabit.
K22: S0000 0010 0100 0010 1010 01
Decabit: 5 woorden:
43 AAN
44 UIT
45 AAN
46 AAN
47 UIT
Nu nog uitvogelen wat er precies wanneer schakelt om in te kunnen schatten wat het kan zijn dat wordt aangestuurd. Verlichting wordt er ook nog mee gestuurd zag ik omstreeks zonsondergang. Toen ik net op tijd voor de laatste K22 bits was zag ik de rode gloed van de natrium lampen op de A12.
Benadski
Hmm, Ik heb nog wel een dikke gelijkrichter, een mooie IGBT en een paar broodroosters/frituurpannen als belasting. Zo kan ik vast wel een aantal kW moduleren aan deze kant van de transformator. 
@mvdk hieronder: Interessant! Hier staat ook beschreven hoe het werkt:
https://books.google.nl/books?id=Wu5NBTmG5XQC&pg=PA234&lpg=PA2…
Dus zo'n 75bps per fase op een 50Hz netwerk. En het bereikt kilometers, ook aan de andere kant van de trafo. Misschien niet zo'n heel goed idee om er mee te spelen. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
denk dat iemand dit onlangs ook in limburg heeft gedaan, daar werkte de straatverlichting niet. schijnt een samenzwering te zijn zodat je niet ziet dat je in limburg bent. erg slecht voor onzekere toeristen

mvdk
Golden Member
Op 3 september 2016 00:22:01 schreef Benadski:
Hmm, Ik heb nog wel een dikke gelijkrichter, een mooie IGBT en een paar broodroosters/frituurpannen als belasting.
Dat is het principe van het systeem wat in de jaren 70 op de markt is gekomen en bekend stond onder de naam cyclocontrol. Google maar eens op dat woord. Het haagse Zellweger systeem werkt met vermogensinjectie, dat cyclocontrol "hakt" stukjes sinus weg. Om de vermogens die in die hardware worden verstookt een beetje in beheer te houden, word dit systeem toegepast op laagspanningsniveau. (Laagspanning = 400/230 distributie).
Van de Eneco/Stedin mannen van de TF groep heb ik eens gehoord dat ze, met alle fusies van de laatste tientallen jaren, ook ergens een klein stukje distributienet met dat systeem hadden geërfd, dat is rap afgebouwd en naar het L&G systeem omgezet.
Mogelijk heb ik, in dit al langlopend topic, al eerder dat cyclocontrol systeem genoemd.
Op 3 september 2016 00:23:07 schreef testman:
denk dat iemand dit onlangs ook in limburg heeft gedaan, daar werkte de straatverlichting niet. schijnt een samenzwering te zijn zodat je niet ziet dat je in limburg bent. erg slecht voor onzekere toeristen![]()
Dat was een foutje van de aannemer..(ik dus)..