Denon PMA-925R defect door geluidskaart computer?

Hallo!

Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen wat er mogelijk defect kan zijn aan mijn versterker.

Bij het lostrekken van een 3,5 mm jack kabel uit de audio uitgang van mijn computer hoorde ik een tweetal sterke bromgeluiden. Ik was vergeten de versterker zacht en/of uit te zetten die gekoppeld was aan de computer via de 3,5 mm kabel naar mijn audio ingang van de versterker.
Vervolgens hoorde ik geen geluid meer uit mijn speakers.
De versterker krijgt wel spanning en ook de bediening functioneert nog steeds alleen er is geen enkel geluid meer hoorbaar. En het geluid vanuit de computer werd tot deze situatie prima weergegeven via de versterker.

Doordat ik geen idee had wat het kon zijn heb ik eerst op internet gezocht over instructies van de versterker. Ik heb inmiddels de versterker geopend en heb een paar foto's gemaakt van de binnenkant. Ik heb de 2 zekeringen doorgemeten en die lijken in orde. Verder heb ik het idee dat er niks bijzonders zichtbaar is, doorgebrand of zo.

Ik heb online gelezen dat het mogelijk kan zijn dat de eind trappen van de versterker zijn opgeblazen maar ik zie ook meldingen over eenzelfde klacht die met contactspray zou kunnen worden opgelost?

Het betreft een Denon PMA-925R en ik heb een paar foto's ervan die ik kan toevoegen.

Wie kan mij helpen? Bedankt alvast voor je tijd!

Pc niet geaard natuurlijk....
Daardoor staat er een spanning van 115 Volt op de kast en ook op het tulpje.
Grote kans dat je input selector ic nu defect is.

edit, mocht deze digitale ingangen hebben, werken deze vaak nog wel.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zaterdag 28 december 2013 22:39:03 (19%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

een 100k weerstandje in de beveiliging schakeling wat verliep was ook berucht in deze versterkers. maar wrs de bronkeuzeselector opgestookt wat vaak een ic is met lc78xx erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gadget_Inc bedankt voor je snelle reactie!
Ik weet niet waar ik de input selector ic kan vinden en zijn de kosten van reparatie daarvan nog rendabel?
Ik heb een schema van de versterker en een foto van de binnenzijde toegevoegd.
https://www.dropbox.com/s/sa1coejyr4hj3pl/Denon-925R-foto1.JPG
https://www.dropbox.com/s/6y2bfyks40c7h51/Denon-925R-schema.JPG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 december 2013 16:04:56 (3%)

Ik zie helaas geen foto's
Kosten van zo'n ic paar euro.
Laten herstellen bij een reparatie bedrijf, ik schat 75 euro.
Wie weet wil iemand van hier het wil doen, vul je volledige gegevens in bij je profiel.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hallo testman,
Bedankt ook voor je snelle reactie!
Waar vind ik die bronkeuzeselector? Ik heb er nu 2 foto's bijgevoegd waarvan 1 van de binnenzijde en 1 schema. Ik heb ook een partlist en meerdere gedetailleerde foto's van de binnenzijde.

Als ik een foto op het WWW bekijk zie ik alleen input relais, rode kleine doosjes bij de tulp inputs.

Hoor je deze nog klikken als je aan de source knopjes zit? Waarschijnlijk is er een van de 2 opampjes op het mainboard stuk, 2 8potige ICtjes.

wij kunnen hier niet in je dropdoos kijken

Foto's geplaatst in het upload archief.

Ik heb overigens de service manual van de Denon PMA-925R als iemand dit wenst.
http://www.uploadarchief.net/files/download/denon-925r-schema.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/denon-925r-foto1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/denon-925r-foto2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/denon-925r-foto3.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/denon-925r-foto4.jpg

Sonytech

Overleden

Hoor je deze nog klikken als je aan de source knopjes zit?

Die foto's zijn mooi hoor, maar ik denk dat antwoord op deze vraag van @nijhuisr de diagnose bespoedigt.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

eerst luisteren of de speakerrelais nog inkomen ~5 seconden na het aanzetten van de amp. zo niet zal er meer aan de hand zijn met eindtrappen of die weerstand van 100k in het dc protect circuit. als de relais wel inkomen maar de bronkeuze relais niet ligt er wrs een hulpspanning uit door een opgeblazen opamp.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De relais hoor ik klikken als ik de source knoppen (tape/aux, etc) indruk.Ik hoor bij het selecteren van de speakers A en B ook een klik geluid.

Sonytech

Overleden

Mooi, dan is er in elk geval een heleboel dat het nog wél doet.

Welke ingang van de versterker gebruik je?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Sonytech Ik weet niet precies wat je bedoeld maar ik gebruik meestal speaker ingang A.

sonytech bedoelt de tulp ingang op de versterker waar de pc op aangesloten was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

sorry.. De pc was aangesloten op de tape 2 ingang.

Sonytech

Overleden

Er valt van buitenaf niet heel veel fout te doen bij deze versterker.

Ik denk dat het daarom verstandiger is om de hulp in te roepen van iemand die dit soort apparaten repareert dan om zelf te gaan proberen.

Via de Vraag & Aanbod-rubriek hier zal je - zeker als je je woonplaats of regio in je profiel hebt gezet - goede kans maken dat een mede CO-er even voor je wil kijken.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 29 december 2013 20:46:50 (29%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Allen!
Bedankt voor jullie hulp. De versterker is niet de jongste meer en ik vraag mij daarom af of een eventuele reparatie nog rendabel is.
Het lijkt me volgens jullie reacties dat het niet geheel duidelijk te stellen is wat er precies defect is. En dat daardoor de kosten zouden kunnen oplopen.
Ik ben benieuwd naar jullie advies. Reparatie of uitkijken naar een nieuwe versterker.

Sonytech

Overleden

Voor iemand die ervaring heeft met dit soort apparatuur is het wél eenvoudig vast te stellen in welk gedeelte van de versterker er iets mis is en aan de hand van die bevindingen een oordeel te vellen of reparatie nog een serieuze optie is.

Ik neem aan dat er via V&A best iemand in je buurt te vinden is die je daarbij kan en wil helpen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Waarschijnlijk 1 van de 2 opampjes op de grote print, 8 potige ic's, maar ik val in herhaling.

Deze topic lezende en een advies wat ik vorige week las van Aart, ben ik toch blij dat ik inmiddels de pc en audioapparatuur gescheiden heb middels een optisch digitale verbinding. 2 oude md spelers ertussen gezet en die 2 dan weer optisch verbonden. Is ff een zijstraat, maar misschien wel een goed advies voor de TS als hij deze versterker weer werkend heeft. Zou zonde zijn als deze op de afvalhoop terecht zou komen. Heb overigens zelf de PMA 1080R, zeer fijne versterker. Helaas mis ik onvoldoende kennis om je verder te helpen. Maar uit ervaring weet ik dat het met hulp alhier wel kan lukken.

dat zou ik ook wel willen, maar de voorversterker heeft geen optisch in. wel had ik de geluidskaart eerst voorzien van spanning uit de pc zelf, maar dat bromt en zoemt een partij met het volume open.. nu zit er weer een 50hz trafovoeding aan die wel stil is.. de ongebruikte ingangen van de versterker van kortsluit weerstanden voorzien helpt overigens ook de ruis en brom tegen te gaan, zeker phono in pikt een hoop storing op.

edit: het systeem met dac's uit een oude dcc speler heb ik ook gehad, helaas ging dat ding alleen als dac werken met de tape op rec en pause wat dus steeds na het aanzetten weer moest. de dac daarin was een 18 bits model, er miste wel midden en laag tov een directe analoge aansluiting..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 december 2013 17:49:56 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voordeel van mijn systeem is dat je helemaal geen optische ingang nodig hebt. Wel moet je de kwaliteit van de da converter in de md speler acceptabel vinden.
Je sluit de pc op de 1e md (instellen op analoog in) aan, die verbind je optisch met de 2e (instellen op digitaal in), daardoor is alleen de eerste md elektrisch gekoppeld aan pc, de 2e niet. En de 2e verbind je met de versterker. Je zet beide mdspelers zonder een minidisc erin op rec en voila een volledig optische verbinding.

Overigens worden md spelers tegenwoordig 2e hands voor weinig aangeboden, dus kostenmatig kan het ook interessant zijn t.o.v. DA converters die nu op de markt zijn.

[Bericht gewijzigd door mebora op maandag 30 december 2013 17:26:49 (15%)

Sonytech

Overleden

Dat bv. de phono-ingang wat oppikt als 'ie niet aangesloten is, dat hoor je toch niet zolang je de ingangskeuzeschakelaar op een andere stand hebt staan? Of heeft het ingangskeuzecircuit zoveel overspraak dat je dat nog kan horen?

Het is heel simpel om een zwevende ingang op je versterker te maken om problemen bij "hot swapping" van signaalkabels te voorkomen. Je kan dan zo'n befaamde "ground loop isolator" gebruiken en je hebt nergens last meer van. De transformatoren daarin zorgen voor galvanische scheiding.

Ik weet dat er voor de audiofiele puristen veel over de invloed van deze transformatoren op de geluidskwaliteit te discussiëren valt, maar ik heb zelf nog nooit iemand meegemaakt die ontevreden was over deze oplossing.

@mebora hieronder: Dan toch maar een paar echter Sowters erin ... :)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."