Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje
Golden Member
Als de 24V inzakt is daar in ieder geval iets aan de hand, had ik al eerder vermeld. Dit moet in elk geval opgelost worden. Is het een overbelasting, makkelijk te controleren door de belasting af te koppelen, of is het een brakke voeding.
Ook al heeft de voeding meerdere spanningen kan je toch als je enkel een 24V voeding hebt liggen alleen de 24V op die voeding zetten om dingen even te kunnen uitsluiten of juist te bevestigen.
Maar deze voeding heeft zowel +24V 5V -5V 12V -12V
Lijkt me geen bijzondere voeding heeft elke PC voeding wel. Maar worden die spanning ook gebruikt?
Is gewoon elco's vervangen ook niet goed?
Eerst even testen zoals hier boven beschreven. Als een andere voeding het probleem oplost dan kan je proberen de elco's te vervangen.
Stel je vervang gewoon de elco's zonder eerst een andere voeding te testen en het werk daarna nog niet. Hoe weet je dan of je reparatie niet goed is of toch een fout in de machine?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
bramvr
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
De machine kreeg soms weer problemen maar dan als de spanning werd afgezet werkte het terug. Nu dat het kerstvakantie is ligt de machine stil en neem ik dit eens onder handen. Ik heb de voeding geopend en er zat heel veel stof in (hout zagemeel mdf,etc...).
Kan het zijn dat de oorzaak het stof is omdat de componenten toch worden verbonden met stof?
Zoals gezegd de belasting losnemen en dan de spanning meten daarna belasten met bijvoorbeeld een autolamp van 24v blijft de spanning goed dan zit er ergens een sluiting of overbelasting.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zorg er gelijk voor dat die kast in orde komt.
Daar hoort geen stof te kunnen komen.
Stofexplosies/brandgevaar in een zagerij....brrr
bramvr
Nu heeft de machine het voldeig begeven. Ik heb de voeding los genomen en belast en met een scoop nagekeken en deze was goed. Ik heb deze ook nog is nagemeten met de belasting er aan en dit was ook goed. Wat kan volgens jullie nog het probleem zijn.
Is het mogelijk om de plc (zie een van de vorige topic's van mij) te loggen met de pc zoals de s7-200 van Siemens dan kan ik is kijken dat hij ergens een ingang te kort komt waardoor hij in een foute cyclus te recht komt.
Bram
zoek eerst maar eens het antieke programmeerkabeltje en software op, daarna kun je kijken of er een meekijk functie op zit.
Gadget_inc
Wat heb jij in de kerstvakantie uit gespookt ? 
En heb je die kast nu inmiddels op orde ?
Het blijft zo natuurlijk KOSTBAAR BEUNEN.
bramvr
In de kerstvakantie heb ik bijna niets gedaan omdat ik geen tijd had en het toen nog wel werkte 
Ik maak pas die kast in orde als het terug werkt. Nu is het eventjes belangrijker om het terug werkend te krijgen. Maar ik beloof dat dit in orde komt 
benleentje
Golden Member
Het lijkt dat jouw problemen in de bekabeling en of voeding zitten.
Je hebt een keer een hele lage spanning gemeten. was je toen op de connetor of direct op de voeding aan het meten. Je kan dan proberen om de die connector even te hersolderen. Alles connectoren waar redelijk wat stroom doorheen loopt zijn verdacht. Trek de stekkers uit elkaar maak de beide delen goed schoen met alcohol en zet het weer in elkaar. IK heb zo ook al eens een slecht werkende machine gerepareerd. Doe voor de zekerheid ook connectoren waar geen stroom loopt.
bramvr
De spanning is terug goed maar het werkt nog niet dus ik denk dat er eerder in die alphan n sturing gaat zitten 
Begin nu eens bij het begin, meet alle spanningen bij stilstand en draaien (als hij wil draaien tenminste) en ga dan steeds een stapje verder. dat betekend dus dat je de hele machine na moet lopen.
Wat je nu aan het doen bent helpt niet echt, je springt van de hak op de tak. Logisch blijven nadenken.
bramvr
@Lambiek
Dat heb ik gedaan en dat was goed dus,...
Ik vermoed dat de plc gewoon een ingang te kort krijgt van de hoofd sturing maar welke. Ik heb een papieren versie gevonden van het plc programma en dit ben ik nu aan het analyseren.
Ik heb een deel van het programma (de delen waar het fout gaat) over genomen op MicroWIN. Bestaat er een programmaatje waarmee je een s7-200 kunt simuleren en een een status chart kunt zien.
[Bericht gewijzigd door bramvr op (29%)]
Dat heb ik gedaan en dat was goed dus,...
Nou blijkbaar is er iets niet goed, anders had hij het wel gedaan.
Maar ik bedoel daar mee, kijk alle signalen van de sensoren ook goed na, echt alles controleren dus. En je hebt het voordeel dat hij nu helemaal niets doet, dat is makkelijker zoeken dan als hij af en toe wel werkt en dan weer niet.
Bestaat er een programmaatje waarmee je een s7-200...
Ik weet niet of ze dat toen hadden voor S7_200. Tegenwoordig zit er vaak wel iets bij.
bramvr
Ik heb alle sensoren na gegaan of dat deze op de plc binnen kwamen. Deze kwamen allemaal binnen dus,...
Heb je de uitgangen ook gecontroleerd. En heb je nagegaan of alle start voorwaarde's aanwezig zijn. Noodstop cirquit in orde.
Zo maar een paar dingen.
benleentje
Golden Member
Ik geloof nooit dat het PLC programma ineens fout is dat is uitgesloten. Software kan fouten hebben maar die zijn er dan altijd.
Omdat je nu een fout heb die ineens optreed zit het dus in de elektronica. Het kan wel zijn dat de ingang van de PLC kapot is. Maar ik zou toch maar eerst al die connectoren schoonmaken. Kost je het minste tijd en levert weer een stukje betrouwbaarheid op.
bramvr
Dat er iets in de software ineens mis is denk ik ook niet maar de sturing bestaat niet alleen uit de plc.
Het zit zo: Er zit een sturing op genaamd Alpaha N deze geeft enkele uit gangen door naar de ingangen van de PLC. En de plc geeft enkele uitgangen naar deze Alpaha N ingangen.
Conrectors schoon maken en kijken of er geen draad gelost is heb ik gedaan. Spijtig genoeg was er maar 1 los maar deze werd niet meer gebruikt.
Ik zal strak's de schema's in scannen en hier posten. Dat geeft misschien meer duidelijkheid.
Het probleem dat nu is dat de plc de rem niet afzet terwijl de servo in beweging wilt komen. Ik heb het plc program gedeeltelijk over geschreven. Enkel het deel dat met de rem te maken heeft. Het is nog niet volledig maar ik denk dat het wel al voldoende is om een oordeel te geven.
Ps: Ik heb de in en uitgangen het zelfde genoemd zoals op de plc gebruikt word maar ik moest wel iets bij adres schrijven dus hier moet je niet naar kijken 
Hier is het stuk plc programma. Q0015 is de rem en moet op dit moment hoog worden
Hier is zijn de ingangen en uitgangen op dat moment dat het fout gaat.
benleentje
Golden Member
Het probleem dat nu is dat de plc de rem niet afzet terwijl de servo in beweging wilt komen.
Maar hoe weet je dat het de PLC is. Het lijkt me sterk dat plc direct de rem aanstuurt er zit toch minimaal een relais tussen. IS het de rem zelf niet die meer tijd nodig heeft om los te komen.
Maar leuk zo een lijst met in en uitgangen als je niet weet wat het betekend.
Het zit zo: Er zit een sturing op genaamd Alpaha N deze geeft enkele uit gangen door naar de ingangen van de PLC. En de plc geeft enkele uitgangen naar deze Alpaha N ingangen.
Als alle uitgangen aan ingangen zitten en weer terug dan gebeurt er niets. Er moeten dan uitgangen naar de buitenwereld gaan en ook weer ingangen van buiten komen.
Er zitten dus nogal wat voorwaarden aan de rem, wat ook logisch is natuurlijk. Krijg je wel spanning op je rem nu, met andere woorden lost de rem wel?
En die Alpaha N, wat is dat voor een ding, of is dat de servo driver?
bramvr
Er zit inderdaad nog een solid sate relais tussen want deze werkt. Als je en bepaalde combinatie met de knoppen doet dan komt deze wel los maar na dat je deze los laat komt de rem direct op en normaal zit hier een kleine vertraging op zodat de motor niet plots word afgeremd.
Nee die Alpaha N is eigenlijk de hoofd sturing deze stuurt de plc eigenlijk aan. De machine is een opdeelzaag je geeft de maten in die alpaha n in en deze regelt eigenlijk alles. Hierop komt de encoder op aan en vertrekt een analoge spanning naar de servo drive.
Hier is het schema dat zal wel wat meer voor duidelijkheid zorgen.
[Bericht gewijzigd door bramvr op (16%)]
Als je en bepaalde combinatie met de knoppen doet dan komt deze wel los maar na dat je deze los laat komt de rem direct op....
Dat zou dus betekenen dat de rem niet overgenomen wordt, of er is een voorwaarde niet aanwezig.
benleentje
Golden Member
Schema word ik verder niets wijzer van. Dat werk het makkelijks als je dan ook nog eens voor de kast zit.
Heel veel relais zie ik wel de contacten van in het schema maar niet waardoor de spoelen geschakeld worden. BV KM71 vind ik nergens.
Bij grote problemen zoals dit met een machine bel ik toch altijd even met de leverancier. Die kent veel meer technische details van een machine en ze rekenen bijna nooit geld voor hulp. Zeker niet als het enkel telefonisch kan.
Als ze langs moeten komen kost het natuurlijk wel geld.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Volgens het schema staat de zaak in standby.
Motor stilstand via I0.0...
Waar komt I0.0 vandaan?
Iets anders: De symboolnamen in het schema werken je eerder tegen dan mee, zeggen helemaal niets. Komt dat zo uit het oude schema?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (41%)]
Je hulp contact op KM71, dus als KM71 in is en (E34) spanning krijg, is die wel goed? Is je diode (V64) goed?
Contacten van KA276 goed, Q15 werdt hoog zij je toch?
En als Q15 wegvalt, is er toch iets met de voorwaarde mis denk.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (16%)]