Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Ik houd het maar op KNAP verwarrend ;)

Overigens zijn er ook antieke diodes/seleencellen waar de + en - gewoon andersom opstaan. Aangezien het geen spanningsbron is kan je dat nog prima verdedigen ook...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn natuurlijk twee verschillende soorten diodes, geleidende en sperrende, hetzelfde met spijkers.

KNAP beschrijft kort door de bocht de spanning over een diode of LED in geleidende toestand.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
evdweele

Overleden

KNAP beschrijft kort door de bocht de spanning over een diode of LED in geleidende toestand.

Als een diode in sperrichting staat, meet je er ook spanning over.
De waarde van het ezelsbruggetje is 0,0. KNAP verwarrend zoals Maarten al opmerkte.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Toen ik voor het eerst met een LED kennismaakte, had hij een negatieve zijde, die men kathode noemde, en een positieve zijde, die men anode noemde. Zo wist je dus hoe hij (+weerstand) op de batterij of voeding moest. Daar zal dat ezelsbruggetje voor zijn bedoeld, en ook niet meer dan dat. "Wij" doorgewinterde elektronici weten namelijk dat een diode in verschillende posities gebruikt kan worden, en dan is elke zijde gewoon niet meer dan een kathode en een anode, want anders krijg je bovenstaande discussies.

Maar als iemand in een topic nou (incorrect) formuleert: "Ik heb die diode met z'n min aan de groene draad gesoldeerd", dan weten we toch allemaal dat hij de kathode bedoelt?

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

Het zal aan mij liggen, maar een opmerking als "Ik heb die diode met z'n min aan de groene draad gesoldeerd" zegt mij helemaal niets.
Ik zou vragen met welke punten de kathode en de anode zijn verbonden.

Het wordt anders als op een apparaat een plus en een min aanduiding is gedrukt.
Dan weet iedereen dat het bedoeling is dat daar de plus en de min van de voeding op moeten worden aangesloten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 januari 2014 13:05:10 schreef evdweele:
[...]Als een diode in sperrichting staat, meet je er ook spanning over.
De waarde van het ezelsbruggetje is 0,0. KNAP verwarrend zoals Maarten al opmerkte.

d'oh ik zit te slapen... Natuurlijk!
(Wat ik eigenlijk bedoelde is dat een diode gaat geleiden als kathode negatief en anode positief wordt gevoed. Of slaap ik nog steeds?)

Ik ben blij dat ik dat ezelsbruggetje zelf nooit gebruikt heb. :P

EDIT @ hieronder: Een zenerdiode geleidt dan ook prima hoor!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
evdweele

Overleden

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat een diode gaat geleiden als kathode negatief en anode positief wordt gevoed.

En een zenerdiode? :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Tijd voor een ezelsbruggetje topic dan maar ? :-)
Lekker off-topic geneuzel :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Toch is het heel simpel, zie de diode als een koffiefilter!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Is er iemand die mij kan helpen aan een datasheet van een lcd controller
dit staat volledig op de chip vermeld

SAMSUNG 2109-401-150A 8302 1BA2

Ik heb mij al redelijk wat gezocht maar niets te vinden.

Alvast bedankt op voorhand voor degene die mij kan helpen ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Ik dacht dat ik ook eens een 'waar koop ik dit onderdeel'topic had gezien, maar ik kan het nergens terug vinden. Misschien hoort het daar ook niet helemaal, want ik heb niks dat op een typenummer lijkt.

Mijn vraag is of dit bestaat: een multiplexer-relais voor signalen. Dus 3 relais in 1 doosje, waar je met 2 digitale inputs kan selecteren welke ingang er op de uitgang komt. Ik bedoel dus geen relaiskaart.
http://digital.ni.com/public.nsf/websearch/8150F82883F430B5862572D400617CCA/$FILE/spdt%20MUX.JPG

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Afhankelijk van de signalen die je wilt schakelen, kun je volgens mij prima iets fabrieken met een paar 4066's en een 'HC139 ofzo.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Henry S.

Moderator

Dit topic (wat je waarschijnlijk bedoelde) is daar ook niet voor bedoeld, je had deze vraag in een nieuw topic kunnen zetten.

En inhoudelijk zou ik 4051, 4052, of 4053 zeggen, dit zijn digitale (draai)schakelaars bedoeld voor analoge signalen.

Op 13 januari 2014 23:15:43 schreef Seb-PCB80:
Is er iemand die mij kan helpen aan een datasheet van een lcd controller
dit staat volledig op de chip vermeld

SAMSUNG 2109-401-150A 8302 1BA2

Hier is niet over te vinden, een teken dat er een NDA op zit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Om wat voor LCD gaat het? alfanumeriek, dotmatrix, monitor/televisie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn vader verzamelde en restaureerde oude buizenradio's. Zodoende zaten er een heleboel oude componenten uit die tijd in die kastjes van hem die ik nu hier heb staan. Waaronder deze op de foto. Ik wilde eerst hier vragen of dit idd die teerdotten waren die zoveel ellende kunnen opleveren. Omdat die na zolang konden gaan lekken e.d.
Maar per toeval kwam ik uit op deze site over de restauratie van een Erres KY 159 van voor 1945.
Hier worden de teerdotten beschreven en hoe ze die hebben nagemaakt met moderne condensatoren, door ze in te gieten, waardoor ze weer als oude teerdotten uitzien.

Die teerdotten die ik hier heb liggen zijn trouwens gruwelijk in waarde verschoten. Ik heb er een paar gecontroleerd.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/teercap.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi, Je hebt deels al zelf het antwoord gegeven:

Die teerdotten die ik hier heb liggen zijn trouwens gruwelijk in waarde verschoten. Ik heb er een paar gecontroleerd.

Die pagina over 'restauratie' is denk ik, van de NVHR?

Voor nieuwe projecten moet je die dingen zeker niet gebruiken zoals gezegd. Die restauratie gaat alleen om het uiterlijk als het in een appartaat uit de tijd dat die teerdotten gangbaar waren wordt gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 16 januari 2014 23:46:56 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als je de Erresrestauratie bedoelt: Die site is van Ger Fust.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Ik heb er een paar gecontroleerd.

Zet er voor de aardigheid eens een isolatietester op met een testspanning gelijk aan de werkspanning (250 tot 400 Volt).
Een gelijkspanning in serie met een mA-meter kan ook.
Je zal schrikken.

En ze hoeven niet gebruikt te zijn om te lekken, dat doen ze ook in ongebruikte staat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Die site is idd van Ger Fust. Lid van de NVHR.
Mijn vader was daar ook lid van. Ik denk niet dat hij hem (nog) kent.

@evdweele
Helaas heb ik geen isolatietester. En hoe hoog moet anders die gelijkspanning zijn? En klopt mijn gedachte dat dit een test is die beter van achter glas (of er in) gedaan moet worden? ;-)

Van sommige zijn al hele stukken afgebrokkeld. Maar alles is nog compleet droog.
Linkerkant van de middelste in de bovenste rij. Daar is me vandaag een heel stuk van af gebrokkeld. Het is duidelijk te zien. Duidelijk niet meer de schuine rand naar het pootje.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 17 januari 2014 01:36:19 (29%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Als die apparaten je toch wel een beetje interesseren kan het misschien leuk zijn om zelf ook lid te worden. Bovendien zijn de transistoren daar ook doorgedrongen inmiddels, dus het is behalve antiek ook wel wat meer 'vintage'. Is best een interessante club met interessante contacten en op de ruilbeurs kom je veel mensen tegen. Ger Fust staat er elk kwartaal, ik zelf meestal ook.

Een isolatietest hoef je niet achter glas te doen. Dat kan met relatief lage stromen.

Alternatief is gewoon over het net hangen, dan kan het wel wat knallen of ze gaan "Roken als een RIFA". Dat zijn de moderne teerknollen, maar dan van plastic en zien er solide uit als er geen barsten inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in buizentechniek. Dit natuurlijk omdat ik dit heb meegemaakt vanaf mijn geboorte dankzij de hobby van mijn vader.
Alleen gaat mijn tijd meer op aan mijn andere hobby's. Waaronder mijn Bertone X1/9. Dus lid worden van nog een club vindt ik een beetje te veel van het goede.
Het lidmaatschap van de honden vereniging heb ik ook al opgezegd. Dat was iets wat ik vanaf mijn geboorte van mijn moeder had overgehouden. Ik ben opgegroeid tussen de Italiaanse herders. (Berghond van de Maremmen) Mijn moeder fokte deze honden. Vanaf mijn 16e had ik mijn eigen hond. En op mijn 18e kennelregistratie aangevraagd. 2 Nestjes gefokt en daarna niets meer. Gewoon de tijd er niet voor. Maar de kennelregistratie heb ik hier nog in de la liggen.

Wel ben ik er over aan het denken om zelf eens een buizenversterker te maken. Eerst een kleintje en daarna mss eens een grotere. Als de tijd het toelaat. (En de financiën ;-))

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Op 17 januari 2014 01:32:22 schreef Nightwalker:
Helaas heb ik geen isolatietester. En hoe hoog moet anders die gelijkspanning zijn? En klopt mijn gedachte dat dit een test is die beter van achter glas (of er in) gedaan moet worden? ;-)

Van sommige zijn al hele stukken afgebrokkeld. Maar alles is nog compleet droog.

"Lekken" moet je niet zien als dat er vocht of zoiets uitkomt, maar dat een lekweerstand parallel over de condensator staat.
Een ideale condensator is een isolator, de gelijkstroomweerstand tussen de aansluitdraden is oneindig hoog. In de praktijk heeft een goede condensator een weerstand tussen de platen (en dus de aansluitdraden) van vele honderden mega-ohms.

Bij deze Philips papiercondensatoren, zo genoemd omdat de isolator (het diëlektricum) een strook papier is, daalt de isolatiewaarde van het papier onder invloed van vocht en veroudering. De condensator raakt elektrisch lek.
Dat is zeer ongewenst omdat een condensator gelijkspanning behoort te blokkeren.

Heel berucht in buizenradio's en -versterkers is de koppelcondensator. Deze vormt voor wisselspanning (het geluid dat versterkt moet worden) de verbinding tussen de anode van de voorversterkerbuis en het stuurrooster van de eindversterkerbuis.
Op de anode van de voorversterker staat een positieve gelijkspanning van circa 200 volt, terwijl aan het stuurrooster van de eindversterker een negatieve gelijkspanning van circa 10 volt behoort te staan. Als de spanning op dat stuurrooster positiever wordt gaat de eindbuis veel meer anodestroom trekken dan hij kan en mag verwerken. De eindbuis gaat kapot en kan daarmee andere onderdelen in zijn val meeslepen.
Dat is wat gebeurt als een koppelcondensator elektrisch lekt.

Met een multimeter is de lekweerstand van een condensator meestal niet vast te stellen. De testspanning van de multimeter is daarvoor te laag, meestal 9 volt uit een blokbatterijtje.
Door te testen met een gelijkspanning die ongeveer gelijk is aan de werkspanning van de condensator, in het geval van deze teerklonten 250 à 400 volt, komt de lekweerstand wél boven water.

De test kan zonder gevaar voor eigen leven worden uitgevoerd :p
In het ergste geval loopt er een stroom van hooguit enkele tientallen milli-ampères.

De Philips teerklonten zijn niet de enige condensatoren met deze slechte eigenschappen. Nog beruchter zijn de chocoladekleurige condensatoren van WIMA.

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/condensatoren/forumwima.jpg

Van een collega kreeg ik eens een doosje met 20 stuks "splinternieuwe" Wima condensatoren uit de nalatenschap van zijn vader. Er was er niet 1 goed.

En ook andere merken lijden aan dezelfde kwaal. Het is dus altijd goed uitkijken bij apparaten waar oude condensatoren in zitten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Over DC lektesten heb ik deze pagina gemaakt: http://www.pa4tim.nl/?p=1385. Een AC lektest wordt een beetje lastig gezien de aard van het beestje. Er zijn wel AC testers maar die meten of een condensator open is geworden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oké, dus dat wordt er bedoeld met lekken. :-D Als ze het bij alle verhalen die je tegenkomt alleen maar hebben over het 'lekken van die teerdotten', en je weet dat elco's kunnen lekken zoals ook bij die restauratie te zien is, geeft het je wel snel het verkeerde beeld over de term 'lekken'. ;-)

En aangezien dat lekken dus komt door het opnemen van vocht door ouderdom, had er dus beter een houdbaarheidsdatum op die dingen kunnen staan. :-p

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 17 januari 2014 10:32:03 (20%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Het lekken van elco's heeft twee gezichten.

Elektrisch is lekken van een elco inherent aan het systeem, hoewel de lekstroom zeer klein is. Een flinke elco kan dagen lang 'vol' blijven (iets om te weten als je aan buizen apparatuur werkt), maar na een week is het lekken echt goed merkbaar. Verder gaat een elco die lang niet onder spanning staat steeds meer lekken. Dat komt doordat de isolatie van een elco wordt gevormd door een elektrolytisch gevormd laagje. Dat elektrolytische proces is omkeerbaar als er geen spanning op staat. Gevolg is dat ook de opgegeven capaciteit van een oude elco niet meer klopt na langdurig 'slapen'.
Je vader zal je hebben geleerd dat je een oude elco eerst moet 'formeren': Dat houdt in dat je er een langzaam op te voeren spanning op moet zetten. Dan gaat het elektrolytisch proces het diëlectrum herstellen, tot de lekstroom zo klein wordt dat er een evenwicht ontstaat.

Het tweede lekken van elco's is heeft inderdaad met nattigheid te maken. De sealing van de elco (vaak synrthetische rubber) droogt uit en het elektrolyt (meestal een boraat) loopt uit het huis. Dat wil je niet hebben tussen al je andere elektronica :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten