Ik ga in ieder geval deze week eens jagen op die storing en hoop dan de TV Flux naar het AOP te kunnen verleggen. Dt betekent TV van de wand halen, kabels losmaken naar het AOP snellen an dan flux de TV aansluiten.
We zullen zien....
@fred:
Kan jij een schetsje maken van zo'n ontvangertje? Lijkt me wel gaaf om mee te stoeien.

Om te beginnen zou ik het in eerste instantie aan je buren vragen of hun ook last hebben.

Zoals ik al aangaf treed het probleem ook bij de radioontvangst op.
Probeer eerst ff of je een storingsvrije radioontvangst heb door een radio direct op het AOP aan te sluiten, is het euvel er dan nog, dan proberen met een tv, heb je dan nog een slecht beeld, dan zit het verderop in het kabelnetwerk.

Nu lees ik ook dat jij je tv aan de muur hebt hangen, als je dan toch wilt testen is het misschien raadzaam om ff te kijken of je niet een toestel(letje) kan lenen van een vriend, familie of een kennis. Het is natuurlijk wel een heel gedoe om dat scherm van de muur los te schroeven.

@fred101: heb jij dat schema van zo'n breedbandontvangertje voor mij, zou ik wel heel gaaf vinden om te maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Ik kan het schema niet meer vinden. Kan ook zijn dat ik het toen zelf bedacht heb. Maar er zijn talloze ontwerpen. Deze is heel bekend: http://www.jancorver.org/bouw/tapir/index.htm elector verkoopt ze nu ook als kitjes.

Ze heten vaak iets als RF sniffers, electrosmog detectors. Ik heb er ook eentje gemaakt, ik dacht uit een electron, in een klein pepermunt blikje. De grotere met iets van 5 torren achter elkaar in een groter kastje met sprietantenne

OK, Ik zal dat Corverding proberen.
Elektor lukt niet meer sinds dit jaar

Ik zal binnenkort eens ff kijken wat ik kan vinden, maar iig bedankt voor de tips.

Ontopic... Ik heb deze storingen bij een UPC aansluiting gezien. Daar bleek het om een kabelbreuk te gaan. Iets wat de prutsers eerst ontkenden, 'de zon staat op de wijkkast, we kijken over twee weken wel even'. We zijn toen gestopt met betalen, en even later kwam de aap uit de mouw.

Deze storing was erg weersafhankelijk...

ach upc, over een tijdje is het alleen nog ziggo als upc ziggo overkoop en de boel ziggo gaat heten :)

Dit ziet er zeer sterk uit als interferentie van Digitenne en/of 4G.

Fijne strepen door het beeld is een kenmerk dat interferentie vanuit een digitale bron. Voor analoog is dit zeer slecht meetbaar. Signaal meters kunnen alleen de sterkte meten en dat geeft niet het probleem weer (mits te laag signaal uiteraard).

Bij digitaal signaal ligt dit anders. Dit kun je zeer goed meten zelfs. Met een QAM analyser heb je binnen zeer snel de bron te pakken.

Het enige wat je zelf kan doen is kabels en splitters nalopen op gevoeligheid van storing. Afscherming is alles.

En wat al eerder werd geopperd: "Het heeft altijd goed gewerkt." Nee, je kabels waren altijd al van slechtere kwaliteit maar nu pas worden de ether frequenties gebruikt waardoor de problemen ontstaan. Voorheen was er geen Digitenne, T2000, DAB+, 4G en om die reden hadden mensen veel minder "storing".

Op 10 februari 2014 19:16:06 schreef MediaZoo:
Voorheen was er geen Digitenne, T2000, DAB+, 4G en om die reden hadden mensen veel minder "storing".

Om de discussie zuiver te houden moet er wel onderscheid worden gemaakt tussen etherfrequenties die wel en etherfrequenties die niet kunnen storen in de tv-band.
4G en T2000 vallen daarbij al direct af omdat ze niet in de tv-band zitten die door kabelnetten worden gebruikt.
DAB+ is een vraagteken omdat dit alleen aan de onderkant van TV-Band III zit.
Blijft over Digitenne.

Uit het nieuws:
"4G-netwerken kunnen het tv-signaal bij u thuis storen. Daarvoor waarschuwen verschillende kabelbedrijven en het Agentschap Telecom. Sinds een paar maanden gebruiken aanbieders van mobiel internet op steeds meer locaties 4G.

De frequenties die daarbij worden gebruikt, kunnen dezelfde zijn als bij sommige tv-zenders. In Harderwijk kan daardoor Nederland 1 HD storen, in Veendam wordt momenteel gewaarschuwd voor storingen bij de zenders Eurosport en BBC1.

Kijkers kunnen blokjes in beeld zien of het signaal valt helemaal weg. Kabelbedrijven adviseren bij storingen om duurdere kwaliteitskabels in huis te nemen. Als kabels beter geïsoleerd zijn, is de kans op storingen kleiner."

Wat hier met "geïsoleerd" wordt bedoeld is mij onduidelijk.

Bron:
http://nos.nl/artikel/608709-storing-tvsignaal-door-4gnetwerk.html

Op 10 februari 2014 19:48:19 schreef pola:
Uit het nieuws:
"4G-netwerken kunnen het tv-signaal bij u thuis storen.
[.....]
De frequenties die daarbij worden gebruikt, kunnen dezelfde zijn als bij sommige tv-zenders.
Bron:
http://nos.nl/artikel/608709-storing-tvsignaal-door-4gnetwerk.html

In Wikipedia lees ik: 4G-netwerken Europa: 800/1800/2600 MHz.
Dit valt dus buiten de tv-banden.

Het zou overigens voor het eerst zijn dat journalisten het bij het rechte eind hebben als het over techniek gaat....
De klepel hebben ze gevonden, maar waar die klok luidt... geen idee.

Op 10 februari 2014 19:41:19 schreef evdweele:
[...]Om de discussie zuiver te houden moet er wel onderscheid worden gemaakt tussen etherfrequenties die wel en etherfrequenties die niet kunnen storen in de tv-band.
4G en T2000 vallen daarbij al direct af omdat ze niet in de tv-band zitten die door kabelnetten worden gebruikt.
DAB+ is een vraagteken omdat dit alleen aan de onderkant van TV-Band III zit.
Blijft over Digitenne.

Televisie loopt tot 862Mhz op dit moment. Dit gaat in de toekomst naar 1Ghz en zelfs 1.2 Ghz
De 4G gebruikt 792Mhz tot 860Mhz UPC bijv heeft deze band volledig in gebruik voor zowel analoog als digitaal.
DAB+ gebruikt inderdaad de onder band. Hierbij heb je bij UPC interferentie op digitale TV bij Ziggo op docsis frequenties.
T2000 laat ik bij deze even in het midden.
Bron: Interne transportstream en zender overzichten UPC

Zo kunnen de gebruikte etherfrequenties wel degelijk storing veroorzaken op huisbekabeling. Bij UPC is dit zelfs een punt van aandacht onder de monteurs.

Op 10 februari 2014 20:01:37 schreef evdweele:
[...]In Wikipedia lees ik: 4G-netwerken Europa: 800/1800/2600 MHz.

Het zou overigens voor het eerst zijn dat journalisten het bij het rechte eind hebben als het over techniek gaat....
De klepel hebben ze gevonden, maar waar die klok luidt... geen idee.

Deze journalisten hebben het wel degelijk bij het rechte eind.

Kabel providers hebben op sommige locatie moeite om het TV signaal zonder verliezen bij de klant af te leveren. Voornamelijk bij appartementen complexen met 4G masten op het dak. Hier zend de mast dusdanig sterk uit dat de afscherming van de kabel toch enig sinds een deel straling door laat.

Zomaar iets roepen over mogelijke storingen zonder je op de hoogte te stellen van de omstandigheden en de frequentie die gestoord wordt heeft geen enkele zin.
Eerst zal je moeten weten over welke frequentie het gaat die wordt gestoord.
Alle speculaties voordien zijn als het schieten met een schot hagel op een mug op 100 meter afstand.

Ik heb het ook gehoord. Alleen gebruik ik geen Gamma snoertjes e.d.
Overigens heb ik, zoals ik meen al eerder te hebben geschreven, geen storing meer op de TV. Wel is die op het radio kanaal van VRT-Klara met wisselende intensiteit hoorbaar. Vandaag was het weer eens "niet te genieten". :( Bovendien is de storing steeds in het ritme van muziek (Beat) of spraak.
Ik ga eens een heel eenvoudig antennetje aan mijn tuner hangen om te kijken of ik op die frekwentie 100,90MHz) iets van buiten ontvang. In het geval dat ik iets ontvang zou het kunnen dat er instraling (niet van Jomanda!) is. In het andere geval versterkt het mijn vermoeden, dat het in het netwerk van de provider binnenkomt.

Ik vind het overigens ook opvallend, dat na mijn mail met foto's, de storing op de TV is verdwenen. Mogelijk hebben ze naar aanleiding van die mail iets veranderd, maar doen ze net of hhun neus bloedt om hun gezicht niet te verliezen...

Op 26 januari 2014 21:01:13 schreef Jochem:
[...]
Zelfs als ik de TV rechtstreeks op het AOP inplug met een Hirschmann kabel met ferrietkernen, krijg ik de storing niet geheel weg.
[...]

Heb je eraan gedacht om ook de netkabel te voorzien van een ferriet? En alle andere kabels? Ferfiet kan een oplossing zijn, maar dan moet je wel alle kabels 'behandelen'.

Op 10 februari 2014 20:01:37 schreef evdweele:
[...]In Wikipedia lees ik: 4G-netwerken Europa: 800/1800/2600 MHz.

Klopt, maar stoorsignalen hoeven helemaal niet in-band te zijn om problemen te veroorzaken: vrijwel iedereen kent het geratel over speakerboxen als er een draadloze telefoon (GSM of DECT, maakt niet zoveel uit) te dichtbij komt en de GSM-frequenties liggen toch echt buiten de audio-band. Hoe goedkoper de versterker en kabels hoe eerder je het merkt.

Die T.A.P.I.R. is heel praktisch, al vergt het correct bouwen een hoop geduld en soldeervaardigheid... Je kunt er allerhande storingen mee vinden, met een klein beetje oefening ook onderscheid maken tussen de verschillende 'rateltjes'.
Is zelfs bruikbaar als kontaktloze signaalvolger in versterkers.

@Tidak:
Het kan ook een lokale niet-geheel-legale ether"amateur" zijn die je tuner via de andere bekabeling (ook) binnendringt, dan zul je hem spetterhard horen met alleen een sprietje. Klopt dan ook wel met het weekend-ritme...

Ik heb een paar maanden geleden een kabel-TV storing opgelost die waarschijnlijk door een nieuw 4G basisstation werd veroorzaakt. Ik meen dat het iets van 820 MHz was, toen gelijk in het nationaal frequentieregister gekeken, en was inderdaad een 4G kanaal van een van de grote telecom jongens. Coaxje vervangen door koka799 en dito pluggen en het beeld was weer loepzuiver.

vrijwel iedereen kent het geratel over speakerboxen als er een draadloze telefoon (GSM of DECT, maakt niet zoveel uit) te dichtbij komt en de GSM-frequenties liggen toch echt buiten de audio-band

Dan heb je het over de onmiddellijke nabijheid van een draadloze telefoon. En over audioversterkers.
Dat is een totaal andere situatie dan het onderhavige geval. Een slechte vergelijking.

Je zal de storing in dit geval toch echt moeten zoeken bij zenders die op exact dezelfde frequentie uitzenden als de frequentie van het gestoorde tv-kanaal.
Als enige komen dan Digitenne of een etherpiraat in beeld.

Op 10 februari 2014 20:04:00 schreef MediaZoo:
[...]
Dit gaat in de toekomst naar 1Ghz en zelfs 1.2 Ghz

Hier ben ik wel benieuwd naar, kan je hier meer over vertellen?

Bij die tuner was een "kamerantenne" geleverd. Een stukje soepel draad met een coaxplug eraan. Ik heb dat opgeborgen..... Maar waar :(

Even terzijde:

Ik was pas bij de Action voor wat opbergmapjes en zag daarnaast dat ze ook coaxpluggen verkochten voor minder dan een euro/st. Ze zagen er zo netjes uit dat het me opviel. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Dus niet gelijk van: "Als het van de Action komt is het dús brol".

Op 10 februari 2014 21:15:05 schreef evdweele:
[...]Dan heb je het over de onmiddellijke nabijheid van een draadloze telefoon. En over audioversterkers.
Dat is een totaal andere situatie dan het onderhavige geval. Een slechte vergelijking.

Je zal de storing in dit geval toch echt moeten zoeken bij zenders die op exact dezelfde frequentie uitzenden als de frequentie van het gestoorde tv-kanaal.
Als enige komen dan Digitenne of een etherpiraat in beeld.

Daar moet ik het helaas mee oneens zijn, en wel hierom.

Als er een voldoende sterk signaal de tuner weet binnen te dringen kan dat signaal de AVR van de tuner ontregelen wat verderop weer tot problemen gaat leiden. Of dat stoorsignaal nu binnen of buiten de ontvangst/doorlaatband van de tuner ligt doet er niet heel veel toe, buiten de band heb je alleen wat meer stoorsignaal 'nodig' voor hetzelfde 'resultaat'; het stoorsignaal hoeft dus niet dezelfde frequentie te hebben als het gestoorde signaal. Dit heet desensitization.

Als dat stoorsignaal pulsvormig is heeft een AVR er weinig grip op en ontstaat er aan de uitgang van de tuner een reeks dipjes in het signaal; daarvan gaat vaak de demodulator en/of decoder over zijn nek. Analoog zie je dan heldere puntjes, digitaal worden dat blokjes met lagere resolutie en/of helderheid omdat de decoder het probeert te maskeren. Als dat stoorsignaal nu op enigerleiwijze synchroon loopt met het gewenste signaal (dezelfde, of een geheel deel/veelvoud van de bit- of packetrate) staat de storing stil in het beeld...

Het was trouwens niet als vergelijk maar ter illustratie van het mechanisme bedoeld, ik hoop dat nu iets verder uitgelegd te hebben...
Okok, in de audioversterker gebeurt er eigenlijk wel iets heel anders: LF-detectie (inspraak). Sorry.

Op 10 februari 2014 21:29:18 schreef Tidak Ada:
Bij die tuner was een "kamerantenne" geleverd. Een stukje soepel draad met een coaxplug eraan. Ik heb dat opgeborgen..... Maar waar :(

Even terzijde:

Ik was pas bij de Action voor wat opbergmapjes en zag daarnaast dat ze ook coaxpluggen verkochten voor minder dan een euro/st. Ze zagen er zo netjes uit dat het me opviel. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Dus niet gelijk van: "Als het van de Action komt is het dús brol".

Wilt je garantie hebben dat het werkt? Altijd Kabel Keur materialen nemen. Andere producten zijn niet onafhankelijk getest en hebben dus niet de garantie das ze storingsvrij werken.

Op 10 februari 2014 21:28:17 schreef maartenbakker:
[...]Hier ben ik wel benieuwd naar, kan je hier meer over vertellen?

Ik weet alleen dat dit te maken heeft met de overstap naar Docsis 3.1.

Netwerkcomponent leveranciers als Technetix leveren inmiddels groeps en eind versterkers tot 1.2 Ghz Downstream en 200Mhz Upstream.
Veel wandcontactdozen, kabels, splitters en versterkers zijn tegenwoordig vrijwel allemaal geschikt voor 5 - 1000Mhz.

Het is een kwestie van tijd voordat ze meer bandbreedte op de kabel gaan gebruiken. Het is of analoog eruit of nieuwe bandbreedte op die manier aanboren.

Op 10 februari 2014 19:48:19 schreef pola:.... Als kabels beter geïsoleerd zijn, is de kans op storingen kleiner."

Wat hier met "geïsoleerd" wordt bedoeld is mij onduidelijk.
...

Hier betekent het "goed gescheiden van uitwendige radiostraling".

Even een update:

Ik ben achter de stoorzender!!
Het is voor FM radio studio Brussel op 100,9 MHz, dezelfde frekwentie, die de kabel gebruikt voor KLARA.

Hij kwam deze keer KEIHARD door met verkeizingsuitslagen en drukte Klara gewoon weg.
Ik ga er nu maar van uit dat voor de TV hetzelfde geldt (andere zenders).

Mogelijk heeft een en ander te maken met atmosferische condities. (koude en warmte fronten), met als gevolg dat je de ene keer nauwelijks last hebt en de andere keer alle kijk- en luistergenot vergald wordt.

Wel vreemd dat Delta frekwenties gebruikt, die op locaal goed te ontvangen zenderfrekwenties zitten. Dat lijkt mij vragen om moeilijkheden :(

Morgen dus maar weer eens bellen...