maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 februari 2014 20:04:00 schreef MediaZoo:
[...]
Dit gaat in de toekomst naar 1Ghz en zelfs 1.2 Ghz
Hier ben ik wel benieuwd naar, kan je hier meer over vertellen?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bij die tuner was een "kamerantenne" geleverd. Een stukje soepel draad met een coaxplug eraan. Ik heb dat opgeborgen..... Maar waar 
Even terzijde:
Ik was pas bij de Action voor wat opbergmapjes en zag daarnaast dat ze ook coaxpluggen verkochten voor minder dan een euro/st. Ze zagen er zo netjes uit dat het me opviel. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Dus niet gelijk van: "Als het van de Action komt is het dús brol".
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 10 februari 2014 21:15:05 schreef evdweele:
[...]Dan heb je het over de onmiddellijke nabijheid van een draadloze telefoon. En over audioversterkers.
Dat is een totaal andere situatie dan het onderhavige geval. Een slechte vergelijking.Je zal de storing in dit geval toch echt moeten zoeken bij zenders die op exact dezelfde frequentie uitzenden als de frequentie van het gestoorde tv-kanaal.
Als enige komen dan Digitenne of een etherpiraat in beeld.
Daar moet ik het helaas mee oneens zijn, en wel hierom.
Als er een voldoende sterk signaal de tuner weet binnen te dringen kan dat signaal de AVR van de tuner ontregelen wat verderop weer tot problemen gaat leiden. Of dat stoorsignaal nu binnen of buiten de ontvangst/doorlaatband van de tuner ligt doet er niet heel veel toe, buiten de band heb je alleen wat meer stoorsignaal 'nodig' voor hetzelfde 'resultaat'; het stoorsignaal hoeft dus niet dezelfde frequentie te hebben als het gestoorde signaal. Dit heet desensitization.
Als dat stoorsignaal pulsvormig is heeft een AVR er weinig grip op en ontstaat er aan de uitgang van de tuner een reeks dipjes in het signaal; daarvan gaat vaak de demodulator en/of decoder over zijn nek. Analoog zie je dan heldere puntjes, digitaal worden dat blokjes met lagere resolutie en/of helderheid omdat de decoder het probeert te maskeren. Als dat stoorsignaal nu op enigerleiwijze synchroon loopt met het gewenste signaal (dezelfde, of een geheel deel/veelvoud van de bit- of packetrate) staat de storing stil in het beeld...
Het was trouwens niet als vergelijk maar ter illustratie van het mechanisme bedoeld, ik hoop dat nu iets verder uitgelegd te hebben...
Okok, in de audioversterker gebeurt er eigenlijk wel iets heel anders: LF-detectie (inspraak). Sorry.
MediaZoo
Computer, Internet, Televisie, Kabels, Versterkers, Splitters, Connectoren, TV kabels doormeten: http://www.mediazoo.nl
Op 10 februari 2014 21:29:18 schreef Tidak Ada:
Bij die tuner was een "kamerantenne" geleverd. Een stukje soepel draad met een coaxplug eraan. Ik heb dat opgeborgen..... Maar waarEven terzijde:
Ik was pas bij de Action voor wat opbergmapjes en zag daarnaast dat ze ook coaxpluggen verkochten voor minder dan een euro/st. Ze zagen er zo netjes uit dat het me opviel. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Dus niet gelijk van: "Als het van de Action komt is het dús brol".
Wilt je garantie hebben dat het werkt? Altijd Kabel Keur materialen nemen. Andere producten zijn niet onafhankelijk getest en hebben dus niet de garantie das ze storingsvrij werken.
MediaZoo
Computer, Internet, Televisie, Kabels, Versterkers, Splitters, Connectoren, TV kabels doormeten: http://www.mediazoo.nl
Op 10 februari 2014 21:28:17 schreef maartenbakker:
[...]Hier ben ik wel benieuwd naar, kan je hier meer over vertellen?
Ik weet alleen dat dit te maken heeft met de overstap naar Docsis 3.1.
Netwerkcomponent leveranciers als Technetix leveren inmiddels groeps en eind versterkers tot 1.2 Ghz Downstream en 200Mhz Upstream.
Veel wandcontactdozen, kabels, splitters en versterkers zijn tegenwoordig vrijwel allemaal geschikt voor 5 - 1000Mhz.
Het is een kwestie van tijd voordat ze meer bandbreedte op de kabel gaan gebruiken. Het is of analoog eruit of nieuwe bandbreedte op die manier aanboren.
Op 10 februari 2014 19:48:19 schreef pola:.... Als kabels beter geïsoleerd zijn, is de kans op storingen kleiner."
Wat hier met "geïsoleerd" wordt bedoeld is mij onduidelijk.
...
Hier betekent het "goed gescheiden van uitwendige radiostraling".
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Even een update:
Ik ben achter de stoorzender!!
Het is voor FM radio studio Brussel op 100,9 MHz, dezelfde frekwentie, die de kabel gebruikt voor KLARA.
Hij kwam deze keer KEIHARD door met verkeizingsuitslagen en drukte Klara gewoon weg.
Ik ga er nu maar van uit dat voor de TV hetzelfde geldt (andere zenders).
Mogelijk heeft een en ander te maken met atmosferische condities. (koude en warmte fronten), met als gevolg dat je de ene keer nauwelijks last hebt en de andere keer alle kijk- en luistergenot vergald wordt.
Wel vreemd dat Delta frekwenties gebruikt, die op locaal goed te ontvangen zenderfrekwenties zitten. Dat lijkt mij vragen om moeilijkheden 
Morgen dus maar weer eens bellen...
Het lijkt dus toch op instraling van het ether signaal op de kabel? Waarschijnlijk ergens een lekke connector of coaxkabel?
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Studio Brussel op 100.9 MHz is de zender Schoten.
De kortste afstand naar de Nederlandse grens is 13 km. Naar jouw woonplaats is de afstand waarschijnlijk nog een stuk groter.
Dan moet er toch een flink lek in de coaxbekabeling zitten.
PS: De tv-zender Schoten (DVB-T) zendt op kanaal 25
[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]
Tidak Ada
Het signaal is zo sterk, dat ik eigenlijk al ontvangst heb zonder anteenne, direct op een miniem stukje draad.
Lek lijkt me toch sterk, want de ene keer is is er wel storing en de andere keer niet. Vandaag was het zo sterk dat de hele Klara zender er uit gedrukt werd!
Blijft dat het idioot is dat een provider een kanaal gebruikt dat een frekwentie heeft van een zender, die zo dichtbij ligt. Ik woon circa een kwartier van de zendmast af... Dat is echt om moeilijkheden vragen!
De enige plek waar een lek zou kunnen zitten is daar waar de kabel van Delta binnenkomt, direct op een contactdoos, waar scheider op zit naar TV, router en rdio, maar dat is min pakkie-an niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
't zou me niets verbazen dat TA daar wel in de buurt woont....
Hmm. "een kwartier". Met de lichtsnelheid is dat nog een behoorlijk stuk. "Off this planet" eigenlijk.
(als je de snelheid er niet bijzet, is een tijd neerzetten voor een afstand alleen om te rekenen met de lichtsnelheid. Een kwartier is de diameter van de baan van de aarde om de zon).
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik woon circa een kwartier van de zendmast af..
Een kwartier lopen of per F16? 
Zo gek is het niet dat de kabelkanalen gelijk lopen met de etherkanalen, want zowel de kabel als de ether zit barstens vol.
Met een goede afscherming mag dat ook geen probleem zijn.
Dat het af en toe wel en af en toe niet optreedt zou kunnen duiden op een intermitterende verbinding van de afscherming. Een "Wackelkontakt" zoals de Duitsers dat zo mooi noemen.
Tidak Ada
Een kwartier met de auto over polderweggetjes, dus "normale" snelheid. Hmmm... iets te optimistisch. Ik rijd in 20 minuten naar Scooten, maar ik geloof dat de zender meer in Kapellen staat, althans, er staat daar een mast.
Probleem in de weekends groter dan door-de-weeks. Ik geloof alleen niet dat da afscherming dan naar de disco gaat 
Alles is met F- en standaard coax connectors verbonden.
Knalen gelijk kan, maar niet zo dicht bij een redelijk sterke zender.
evdweele
Overleden
maar niet zo dicht bij een redelijk sterke zender
Daar draait een kabelexploitant zijn hand niet voor om.
Ik kon vanuit mijn vorige woning de zendmast zien staan die storing op het kabelnet veroorzaakte. Dat was minder dan 6 km.
Alleen door de allerbeste dubbelafgeschermde kabel en de beste connectors was de storing wat te verminderen.
Tidak Ada
Storing is nu dus weer verdwenen... Niets aan de bekabeling gewijzigd, geen connectors, behalve die van de tuner, aangeraakt!
Heb gelijke storingen in het beeld sinds er UMTS masten bijgekomen zijn in de buurt. Na wat verhalen begrijp ik dat die antennes wel een vermogen uitstralen van een wattje of 300, dus behoorlijk. Antennes staan op een 200 meter van mijn huis en verracht een heleboel kanalen met schuine strepen (digitale)ruis. Kan dit zo veel ellende veroorzaken??
evdweele
Overleden
Na wat verhalen begrijp ik
Dat doet mij altijd het ergste vrezen. Verhalen van onbekenden die via-via-via als waarheid worden aangenomen.
Alles kan en niets is onmogelijk. Daar tussenin zit ergens de waarheid 
Storing zoeken begint met logisch nadenken. Bijvoorbeeld door zaken uit te sluiten.
Stap 1 is je eigen coaxbekabeling. Zet de tv zo dicht mogelijk bij het AOP (abonnee overname punt) en sluit de tv aan met een korte en deugdelijke kabel met goede pluggen.
Storing weg? Opgelost, het ligt aan de bekabeling in je huis.
Als de storing niet weg is zijn er meerdere mogelijkheden:
- De gebruikte korte kabel is toch ondeugdelijk
- De tv is zelf onvoldoende afgeschermd
- De storing komt binnen via de CAI (het kabelnet van UPC, Ziggo e.d.)
In het derde geval moeten alle buren er ook last van hebben.
Er is niets ingewikkeld of moeilijks aan om een hoogfrequente storing te lokaliseren. Je hoeft er alleen maar logisch over na te denken.
De loze kreet "het zijn die zendmasten" schiet niet op. Die masten staan er met een vergunning en de apparatuur die eraan hangt mag je als in orde beschouwen. Een telecomoperator zet niet een zooitje rotzooi neer.
Het probleem ligt in 99% van de gevallen aan de gebruikerskant door een onvoldoende afscherming van signalen van buitenaf.
Tidak Ada
Nog even dit:
Aan de bekabeling is niets veranderd sinds ik hem heb aangelegd voor mijn eigen antenne installatie: 7-elements FM-yagi en het gewone spul voor TV. Nooit problemen gehad, evenals na aansluiting op de kabel. Na aanschaf nieuwe LED-TV ok gen problemen. Die kwamen later pas. Lintworm in de bekabeling, of toch iets bij de provider?
Signaalsterkte van het stoorsignaal in het laatst beschreven geval was groter dan van de zender die via de kabel zou moeten binnenkomen.
Op 25 mei 2014 19:40:09 schreef evdweele:
Dat het af en toe wel en af en toe niet optreedt zou kunnen duiden op een intermitterende verbinding van de afscherming. Een "Wackelkontakt" zoals de Duitsers dat zo mooi noemen.
Daar lijkt dit wel heel erg op.
@TA: De bekabeling zal dan wel niet veranderd zijn, dat wil nog niet zeggen dat verbindingen minder worden. Leg een kort kabeltje zonder splitters tussen AOP en tuner, kijk of je dan nog storingen hebt naar de AOP zelf. Als je dan na alles controleren nog steeds problemen hebt, kan je er van uitgaan dat het probleem buiten je huis bevindt. Bijv de verdeelkast waarover je op pagina 1 al postte.
Tidak Ada
Even mijn laatste bevindingen:
Het blijkt nu definitief dat een zender van de VRT Studio Brussel of MNM de boosdoener is. Het signaal zit op dezelfde frekwentie als Klara op mijn kabelaansluiting. Dat zou geen probleem zijn, ware het niet, dat het signaal zo sterk is dat een potloodje van IKEA van 8,5 cm op de antenne ingang al voldoende is om een beter signaal te geven dan Klara op de kabel.
Ik ga nu eens proberen of Delta Kabel genegen is om die zender op een iets andere frekwentie te zetten. Zal wel even duren...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Met een goeie kabel aan de muurdoos van je kabelaar, direct je radio in, krijg je dus Klara niet goed binnen? En dat is reproduceerbaar met een andere radio?
Als dat zo is, dan moet je gewoon de kabelaar langs laten komen om het op te lossen. Misschien is de kabel tussen de wijkkast en je huis aan het lekken ofzo, maar het zou gewoon niet voor mogen komen. Er zitten zoveel zenders in de ether op dezelfde plek als andere zenders op de kabel. Ik zit hier hemelsbreed 1730 meter van de zendmast af, met zowat vrij zicht. Ik ontvang enkele zenders in de ether zelfs zonder enige aangesloten antenne (of potlood) al kraakhelder. Dat is nog niet het grootste probleem; met name met DAB en DVB-T is het een uitdaging om kabels en connectoren dicht te houden voor instraling, maar het KAN. Als het direct vanaf de muurdoos met een goede kabel al niet lukt, dan wil de kabelaar het zelf vaak ook graag opgelost zien.
Tidak Ada
Ik heb twee de zelfde tuner/verstrkers van Yamaha, een op mijn bureau en een in mijn werkhok beiden hetzelfde.
Het is verder in zoverre reproduceerbaar dat het (waarschijnlijk afhankelijk van de atmosferische condities) regelmatig optreedt.
Misschien is ook het doorgegevan signaal van Klara gewoon te zwak. Ik moet daar dan ook de volumeregelaar flink open draaien.
Ondanks dat het FM is merk je toch bij een klein signaal dat het uitgangssignaal lager is. Ik kan dat zelf niet verklaren, maar daar zal iemand vast wel iets over kunnen zeggen.
Ik ga eerst maar eens een mail naar de kabelaar sturen.
Voor zover bedankt.
BRT heeft een andere modulatie index dan b.v NOS.
het kan dat het signaal zwakker klinkt
maar dat komt doordat BRT via EBU norm moduleert, en anderen via NAB.
(of andersom)
maar dat je dat signaal binnenkrijgt en soms niet, kan idd propagatie zijn.