auto versterker mono probleem

Ik ben vandaag bezig geweest om een crunch GTO4120 aan te sluiten op een bestaande autoradio met alleen speaker uitgangen.

https://lh6.googleusercontent.com/-k55JNYDPfvY/Uv-yK_uHTMI/AAAAAAAAAtc/UQ2ELhKAM4w/s800/gto4120.jpg

Heb de frontspeaker draden gebruikt om de versterker aan te sturen via de hi input van de versterker. Alles lijkt te werken maar nu kom ik erachter dat de speakers mono signaal krijgen.

Als ik dus fader van l naar r dan gaat het alleen beetje zachter door beide speaker en hoor ik wel verschil in het geluid.

Als ik dus alleen r aanzet dan hoor ik r over beide speakers, en alleen het l kanaal dan hoor ik het linker kanaal door beide speakers.

Hoe zou dat kunnen? heb alle kabels 10 keer gechecked maar het lijkt goed te zitten.

De eindversterkers in een radio zijn meestal in brug geschakeld, zou je probleem niet daar kunnen zitten ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Maar de Hi input is daarvoor toch wel voor geschikt? De versterker hoeft dus alleen het + en - speaker signaal, en geen massa.

Hij gebruikt de 6VDC die uit de uitgangen komt om het in en uit te schakelen. Dus werkt zo alleen met huidige gebrugde radio eintrappen.

Heb wel beide Hi-inputs parallel gezet om zo alle 4 de kanalen van signaal te voorzien. De andere 2 outputs spelen gebrugd op een 4 ohm subje.

Sonytech

Overleden

Of de radio wel of geen gebrugde uitgang heeft dat maakt voor het aansluiten van een versterker met high-level inputs niet uit.

Dat de versterker zou inschakelen op de één of andere mysterieuze 6VDC lijkt me ook een raar verhaal. EDIT: Blijkt een feature te zijn volgens de gebruiksaanwijzing.

Welke autoradio sluit je erop aan? Heeft die radio (een) ISO-aansluiting(en)?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

je hebt wel gelet op de plus en min aansluitingen van de versterker? de plus aansluitingen zouden op dezelfde kant van de iso stekker uit moeten komen. de middelste van de 4 aansluitingen op de iso stekker zijn front uitgangen. er zit niet veel meer als een weerstand netwerkje om het signaal naar lijnniveau te krijgen verder. een evt mono schakelaar op de versterker heb je niet verkeerd staan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 februari 2014 19:37:45 schreef nijhuisr:
Als ik dus fader van l naar r dan gaat het alleen beetje zachter door beide speaker en hoor ik wel verschil in het geluid.

Fader is voor en achter, balans is links en rechts.

Dat kump er noe van....

Op 15 februari 2014 19:47:29 schreef nijhuisr:

Heb wel beide Hi-inputs parallel gezet om zo alle 4 de kanalen van signaal te voorzien. De andere 2 outputs spelen gebrugd op een 4 ohm subje.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

zou heel raar zijn als dat invloed heeft, maar kan via de terugkoppeling in de versterker idd..

echter ideal versterkers zouden 4 monoblokken zijn...

en radio is output an hoeveel inputs je die hangt, mag even hypothetisch niet uitmaken...

zekerheidshalve zou ik idd die sub even losgooien..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heeft je radio maar 2 uitgangskanalen dan? Want als je 4 uitgangskanalen hebt kan je alle 4 hi-inputs gebruiken. En hoef je niks parallel te zetten. Lijkt me dat je alleen front en rear rechts aangesloten hebt

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Bedankt voor het meedenken mensen!

Ik heb een skoda met MIB radio systeem, met touch display interface en losse cd/sd versterker unit in het dashboard kastje.

Daar zit een quad car connector in met dezelfde pinout als een iso speaker connector. ook de kleuren kloppen met de pinout, dus paars en groen met de binnenste 2 paren met een rode en bruine band voor plus en min. precies zoals de pinout op de schema's online te zien.

De buitenste 2 paren gaan naar die rear speaker die gewoon prima werken via de orginele radio.

de 2 paren van het front speaker signaal gaan dus keurig naar de inputs dmv bijgeleverde connectors, plus en min signaal keurig op de juiste kleuren van de connectors. Heb dit vele malen gecheckt met de Multi meter, en er is geen sluiting.

Er is alleen last van overspraak om het zo maar even te noemen.

Het maakt niet uit of ik 1 stekker in de versterker stop of allebei, ik blijf mono krijgen van l en r op beide kanalen.

Nu zit ik te denken of misschien de radio output het probleem is, dit is zeer waarschijnlijk een class d/t digitale output naar de speakers. Deze is dus niet afgesloten met 4 ohm maar met 100 ohm.

Omdat er geen signaal ground is zou dat een probleem kunnen geven?

High met Henk

Special Member

ik denk dat je de + van L en de - van R hebt stiekem..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sonytech

Overleden

Zo zou je eea. dan op elkaar aan moeten sluiten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/crunchyamp_jal.jpg
Groter.
De kleuren van de ISO-connector zijn kennelijk niet erg standaard, want verschillende bronnen geven verschillende informatie.

De kleuren van de high-level-aansluitingen komen uit de gebruiksaanwijzing van de versterker.

Als je alles zo aansluit dan moet je het volgende resultaat krijgen:

code:

Stand     Stand        FRONT    FRONT     REAR    REAR     
FADER     BALANS       LEFT     RIGHT     LEFT    RIGHT     SUB
----------------------------------------------------------------
  F         L           x         -        -        -        x

  F         0           x         x        -        -        x

  F         R           -         x        -        -        x

  0         L           x         -        x        -        x

  0         0           x         x        x        x        x

  0         R           -         x        -        x        x

  R         L           -         -        x        -        -

  R         0           -         -        x        x        - 

  R         R           -         -        -        x        -
"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 16 februari 2014 00:10:02 schreef High met Henk:
ik denk dat je de + van L en de - van R hebt stiekem..

Dat is precies waar het op lijkt!

Maar het zit goed volgens mij, de draadkleuren in de auto kloppen ook met wat je zou verwachten. Dus ben ik van mening dat de auto radio klopt.

Ik heb het zo aangesloten als op het schema van Sonytech. Met een 8 1mm2 aderige kabel genummerd 1 t/m 8 op de kabel zelf met witte gedrukte letters, 1-2-3-4 is geel-oranje-wit-blauw.

https://lh4.googleusercontent.com/-HGGrETAyz_U/UwCb8cRCIBI/AAAAAAAAAuI/_5Y3bdNtHsg/s640/IMG_4395.JPG

Ik ga er nog op een andere dag met frisse tegenzin naar kijken, zal dan ook wat foto's schieten.

Sonytech

Overleden

Ja, of even de draadkleuren erbij in dat aansluitschema.

Begin anders eens met wat dingen losmaken: De plug voor de ingangen 3 en 4 bijvoorbeeld en van de ISO-stekker de aansluitingen 2 en 6.

Balans en fader zet je in het midden en dan moet je uit één speaker geluid hebben. Dan kan je kijken door fader en balans te verstellen welke uitgang van de radio dan gebruikt wordt. Zie hiervoor het tabelletje in m'n vorige antwoord.

Dan sluit je pen 2 en 6 weer aan en haal je pen 3 en 7 los. Balans en fader weer in het midden, dan moet je uit een andere speaker geluid krijgen. Dan kan je met instellen van de fader uitzoeken op welke uitgang van de radio díé speaker zit.

Dan sluit je ook pen 3 en 7 weer aan en dan controleer je of je balans en faderregelingen goed werken.

Zo moet je er stapje voor stapje achter kunnen komen waar het misgaat.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Kijk ook hier even:
http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments
en
http://www.my-gti.com/1411

Daar wordt onder andere gemeld dat je de luidsprekeruitgangen met minimaal 16 ohm moet belasten om de versterker goed te laten werken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Waar staat dat dan de minimale afsluit weerstand van 16ohm?

Dit is wel precies hetzelfde systeem wat ik had in mijn golf, dus met extra versterker onder de voorstoel met 3 weg in de deur.

Daar had ik de speaker kabels afgetapt van links front voor de sub en dat werkte prima.

Ik ga niet met losse draden rommelen omdat het allemaal mooi zit met krimpkous, wil absoluut geen sluiting.

Ik maak een 100hz toon op MP3 en ga gewoon AC spanning meten op de connector van de hi-input en kijken wat wat doet.

Ik heb alle dubbel gecheckte info op papier zoals ik ook heb gepost bekeken, maar alles zit toch echt goed.

Dacht misschien zitten de speakers verkeerd, maar het is een common ground versterker, dus je kan nooit links van rechts pakken en anders om.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daar wordt onder andere gemeld dat je de luidsprekeruitgangen met minimaal 16 ohm moet belasten om de versterker goed te laten werken.

Zijn daar zelfs nog wel luidsprekers voor te vinden dan?
De meeste belastingen zullen flink lager liggen, zoals 8, 4 of zelfs 2 ohm. Daar moet hij toch gewoon tegen kunnen.
Ik denk dat 'maximaal 16 ohm' bedoeld wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je belast de luidsprekeruitgangen nu met een hoogohmige ingang (high input van de amp) ipv 4 ohm speaker, en dat heeft kennelijk gevolgen.
En MIB Skoda is toch hetzelfde als een RSN neem ik aan.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja, minimaal 16 ohm of lager. beetje krom. Op de unit staat 2/4 ohm impedantie in mijn skoda. Speakers zijn 4 ohm, heb ik na gemeten.

De RSN510 speaker output zit aan de versterker input onder de stoel, ik heb daar niks onderbroken maar signaal afgetapt, hele andere situatie.

Nu gaan bij de skoda de speaker draden naar de input van de crunch en de output terug naar de speakers. Er zit dus geen 4 ohm load meer aan de radio maar 100 ohm van de input van de crunch.

Nu het waarschijnlijk een D/T digitale output is van de skoda radio lijkt het me geen reden om l en r samen te voegen, er is immers geen common ground in de output.

Het speelt prima maar mono.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 16 februari 2014 23:53:52 (17%)

High met Henk

Special Member

waardoor dus niet de tegekoppeling van de curnch je parten speelt zoals ik vermoedde, maar de tegenkoppeling van je originele radio!!!!

dus ik zou er gewoon als test eens een paar kachel weerstanden aanhangen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb vandaag netjes 2 4ohm/10watt weerstanden achter de radio geplaatst, dus de radio speelt weer keurig 4 ohm aan, maar helaas het probleem is er nog.

Als ik gewoon speakertjes aansluit op de connector van de Hi level input dan werkt alles weer nogmaal. Blijkbaar kan de crunch input niet overweg met de radio output of andersom.

Maar wat ik daar nog aan kan doen? Ik zou het niet weten.

Sonytech

Overleden

Toch blijf ik erbij dat je er het snelst achterkomt wat het probleem is door alles los te halen en in etappes in bedrijf te stellen.

Inderdaad is klooien met losse snoertjes niet de meest fijne oplossing. Eigenlijk zou je een even van een bestaande kabel en een paar kroonsteenstrips een break-out box moeten maken.

Misschien heeft Halfords of Brezan iets waar dat mee te doen is.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Maar ik ga er nu vanuit dat de bekabeling klopt, samen met mijn vader even bekeken en alles doorgemeten. Het werkt immers als ik er gewoon speakers aan hang ipv de versterker.

Dan kan het alleen maar aan 2 dingen liggen, of de radio wil alleen met losse speakers goed werken of de versterker is niet goed.

Als de radio niet kan werken met een hi level input dan houdt het voor mij op, ik ga niet de radio open maken oid.

De versterker kan ik nog wel op de testbank leggen en openmaken/testen met losse tripath boardje dat nog heb liggen.

Dat is voor mij even de beste optie, als het wel werkt met het losse tripath boardje (dat een prima auto radio simuleert) dan is er iets met de radio. En dan houdt het ook op.

High met Henk

Special Member

doe even alleen 1 high input aansluiten en 2 speakers en dan die 4 ohm weerstanden erbij...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk, ik heb dus alles mooi weggewerkt met krimpkous en klittenband. Ik kan niet even iets los maken, dat vindt ik even te spannend omdat het een dure radio is en geen sluiting wil.

Met 1 of 2 hi input stekkers of de sub niet aangesloten maakt niks uit. Begrijp ook niet zo goed waarom dat iets zou moeten uit maken, de radio ziet nu gewoon 4 ohm alsof er een speaker aanhangt. Of je daarna het signaal verder aftapt naar een 100ohm input mag niet uitmaken. Zo zat het namelijk ook in mijn golf 6 met digitale amp onder mijn stoel, prima.

Ik denk dat het te maken heeft met de class D radio output, deze gaat dus in de Hi level input ZONDER "signal ground"

Ik denk dat daar het probleem zit, omdat de input misschien zweeft. Met de 4.7 ohm weerstanden heb ik trouwens wel gemerkt dat er met het schuiven van links naar recht een beetje balans verschil te horen is. Maar niet volledig zoals de achter speakers.

Ik moet dus even kijken of de input signal ground wel massa krijgt van de 12VDC ingang (dus chassis)

Met RCA heb je dat waarschijnlijk wel, misschien moet ik een RCA connector maken met alleen de shield aangesloten op de massa van de radio. Maar dat moet ik eerst uitzoeken in de versterker zelf door hem open te maken en kijken hoe het nu precies werkt intern.