Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Vroeger was dat een "performance van de server" probleem. Sindsdien is de server ge-upgrade en heeft naar ik aanneem 10x meer performance.... Dusssss volgens mij is er geen technische reden meer, maar is het een "gewoonte" geworden binnen onze community. De mods merken het vanzelf vanzelf. Of niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

Chippies voor een cd/mp3 speler met USB-host en SD kaart mogelijkheden.

http://www.avid.com.tw/en/product_11.html

This signature is intentionally left blank.

Hello CO'ers

Wie kan mij vertellen wat volgende onderdeeltjes zijn ;-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%207-02-14%2023%2002%2017.jpg

dit heeft 10 pootjes en als opschrift 8626 10397-12

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%208-02-14%2001%2052%2035.jpg

deze is een glasbuisje met opschrift : TPJ
Meet 160Ω in beide richtingen

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%208-02-14%2001%2053%2045.jpg

Geen opschrift en ook geen meting kunnen doen.... batterij leeg vd multimeter.... morgen even updaten...

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%208-02-14%2001%2054%2000.jpg

deze heeft ook geen opschrift, de ring in het midden is groen, de andere grijs. ook geen meetresultaat...

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

De laatste twee zijn misschien diacs? En dat transparante glasbuisje met 160 Ohm, misschien verandert de waarde als de temperatuur stijgt of daalt?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
fred101

Golden Member

Waar komt het uit. Dat "tor" ding lijkt een partnummer te hebben in de stijl zoals merken als Tek , Fluke of HP dat gebruikte. Met 10 pootjes zou het een uA723 spanning regelaar kunnen zijn.

Die andere dingen lijken uiterlijk op diodes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb een tijdje geleden "13kg onderdelen" voor een paar euro's opgehaald.

Er zat veel cmos, ttl, micropocessors zoals de Z80, 8080 en lcd schermpjes, ook spanningsregelaars 78XX, LM317, LM337, LM350 en de "gebruikelijke" componenten.

Na het uitsorteren bleven deze onbekenden over. google bracht geen verheldering.

Ik denk dat het ooit overschot is geweest van een firma die iets met verfpistolen of sturingen hiervoor. Er zat nog ergens een overschotje van een leveringsbon bij.
--------------------------------------------------
XXXXXXXXXXXXerfpistolen NV. SA. datXX XX/X5/'89

7x 74LS00
--------------------------------------------------
de x-en stellen de onleesbaar geworden text voor :-)

ik dacht ook aan een spanningsregelaar..... er valt waarschijnlijk niet veel aan te meten.....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
maartenbakker

Golden Member

Die diode met grijze en groene ring kan een normaal type zijn qua kleurcode, iets met BA.85? Bijvoorbeeld BAV85. De bodykleur geeft de laatste letter aan, de codering ervan wordt even graven (Philips databoeken wellicht maar heeft in 1990 ook in Elektuur gestaan). Bodykleur lijkt creme, maar die staat niet in het tabelletje dat ik zo gauw even vond. Lichtgroen zou BAV zijn. Als hij niet doormeet zou hij ook nog defect kunnen zijn. Het type dat ik als voorbeeld noem kan maar 25V 10mA aan.

Het ronde IC is geen HP (die nummers herken ik vaak wel als zijnde HP) maar inderdaad grote kans op een customnummer van een andere fabrikant. Kan ook bijvoorbeeld een opamp zijn of een logische schakeling. Nummer moet vroeg of laat wel ergens te vinden zijn. 8626 is de productieweek, net als 8435. Het logo dat erop staat is van Rockwell, de daadwerkelijke fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die diode met de ring in het midden is hoogst waarschijnlijk een triggerdiode. Vroeger gebruikte men daar een neonlampje voor.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Maarten: Thanks ik wist niet dat dat het logo van Rockwell was. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag voor wat meer info over dit component. Hopelijk komt er iets uit. Je vind het typenummer wel terug op het net, maar niemand geeft er info over.

Voor de andere deeltjes ga ik straks eens aan het meten.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2014 14:36:18 schreef Zoef de Haas.:
Die diode met de ring in het midden is hoogst waarschijnlijk een triggerdiode. Vroeger gebruikte men daar een neonlampje voor.

Of een 0Ω weerstand.

Op 8 februari 2014 02:06:54 schreef KoenP.:
[afbeelding]
Geen opschrift en ook geen meting kunnen doen.... batterij leeg vd multimeter.... morgen even updaten...

Het is al 'morgen' geweest.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

***shame on me***

Het witte met de zwarte streep is idd zoals Henry aangaf een 0Ω weerstand. (lang leve het meettoestel)

de diode-achtige meet in de diodestand van de multimeter in de ene richting oneindig, en in de andere richting 68kΩ

Het glazen buisje met de opdruk TPJ : de weerstand zakt ongeveer 20Ω bij opwarming, en reageert ook niet op een magneet ( ik had het idee dat het een soort reedcontact zou kunnen geweest zijn)

Van Rockwell nog geen antwoord over het "tor" ding.......

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
maartenbakker

Golden Member

Die diodeachtige moet je even op de diodestand meten. Waarschijnlijk is hij dus gewoon heel. Kan je nog even kijken welke kleur de behuizing is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 februari 2014 22:06:07 schreef KoenP:
de diode-achtige meet in de diodestand van de multimeter...

:-p

Hij is beige, met een groene streep in het midden, grijze streep aan de kant

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
maartenbakker

Golden Member

Daar had ik helemaal overheengelezen omdat ik het onbewust als strijdige informatie wegfilterde. Kennelijk heb jij de enige multimeter waar ik ooit van gehoord heb waar de diodestand in kiloöhm luidt en niet in millivolt ;) Als er nou 680mV stond zou ik de aanwijzing goedkeuren.

Maargoed, beige dus. In het databoek dat ik voorhanden had kwam die kleur nog niet voor. Ik ga eens zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 februari 2014 23:45:39 schreef maartenbakker:
Kennelijk heb jij de enige multimeter waar ik ooit van gehoord heb waar de diodestand in kiloöhm luidt en niet in millivolt ;)

Vergeef mij mijn "onkunde"....... De "diodestand" en de "doormeetstand (piepje)" staan op dezelfde stand van de keuzeschakelaar..... Dmv een "shift" knopje in te drukken wordt de juiste stand geactiveerd.... Hij stond dus in de "doormeetstand".........

In de ene richting "OFL" op het scherm, in de andere richting 283mV......

:-)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
maartenbakker

Golden Member

Dan gok ik op een BAT85, Schottky dus. Alleen daar heb ik de kleur nog niet van gevonden.

@Henry hieronder: In datasheets van General Semiconductor is de behuizing nog afgebeeld met 2 gekleurde banden, alleen de kleurcode staat er niet bij. Philips was de meest enthousiaste gebruiker van kleurcodes dus ik moet nog even verder graven in de databoeken.

@pros: Zoals je hierboven kunt zien gok ik ook wel eens, en ik heb er nog nooit een tik op de vingers voor gehad dus het zal vast wel mogen ;) Nou gok ik wel graag zo geïnformeerd mogelijk dus vandaar dat ik mijn gok al aan de hand van de kleur en de spanningsval die jou ook opviel had bijgesteld. Ik kan zo snel even 2 geraniums verzinnen met een 85 in het typenummer. OA85 valt af omdat hij nooit in deze behuizing en met kleurcode geleverd zal zijn, 1N85 zou in theorie geleverd kunnen zijn met kleurcode, ware het niet dat die omschreven staat als "opto". Dus ik ga vooralsnog voor mijn gok ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Die heb ik nog nooit zo gezien :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als gokken toegestaan is, ga ik voor een germanium-diode.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Wie weet wat het onderdeel op de foto is?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/xx1002.jpg

Zoek een datasheet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

op de gok: een obsolete onderdeel van een 10x gefuseerd bedrijf uit 1975 :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 18 februari 2014 16:05:22 schreef maartenbakker:
Dan gok ik op een BAT85, Schottky dus. Alleen daar heb ik de kleur nog niet van gevonden.

Databoek SC01/1989 vindt op pagina 33 (october 1984) dat BAT-diodes een gele body hebben. Als je dan kijkt wat ze blauw noemen (de bekende BAW62 heeft een pastelblauwe body), dan vind ik deze variant van beige best wel in aanmerking komen voor geel.

Op pagina 191 (july 1986) staat in de beschrijving van de diode zelf dat de body beige is, met een grijze en groene band.

Lijkt me 100% zeker een BAT 85.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 februari 2014 21:39:03 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Tidak, google eens Teledyne TR1002, en je vindt dat het een solid state replacement is voor een of ander buisje (6AL5).

This signature is intentionally left blank.

@maarten. Hartelijk dank. Zo zijn er al twee misteries opgelost... Nog 2 te gaan ;-)

Over de "tor"..... Rockwell stuurde me een mailtje terug dat ik best contact opneem met de verdeler...

Leuk als je niet weet wie dat is. Blijkbaar hebben ze het voor iemand anders gefrabrikeert??

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

de "tor" in het blauwe esd houdertje heb ik ook 1 (of gehad) deze had ook zo'n vaag nummer erop. die dingen zijn al zo oud dat je wrs geen nuttige functie ervoor kunt vinden al zou je weten wat het is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten