Leuk projectje flash2b. Heb je het bereik van 3GHz gemeten of komt dat uit de datasheet van de chipweerstand? Ik vind de aansluiting van BNC naar weerstand vrij lang voor echt hoge frequenties.
Dit topic is gesloten
Golden Member
Leuk projectje flash2b. Heb je het bereik van 3GHz gemeten of komt dat uit de datasheet van de chipweerstand? Ik vind de aansluiting van BNC naar weerstand vrij lang voor echt hoge frequenties.
Op 22 maart 2014 19:30:59 schreef flash2b:
[...]De koelplaat is zeker van koper, 100%. De houder voor de ventilator, met de gaatjes erin is van koper gekleurd alu. Doordat ik 2 gaten moest boren voor de weerstand weet ik zeker dat het koper is, dat kon je aan het boorsel zien.
Trouwens ik vind het knap dat jij van een foto kan zien, wat ik zelf in mijn eigen handen heb gehad en met mijn eigen ogen heb gezien. Het verschil tussen koper en alu dat weet ik wel.
Nou nou, hoeft niet zo vijandig. Je zou niet de eerste zijn..
Daar komt nog bij dat koper vaak gladder is geschuurd/polijst.
best weer lang geleden, maar toch weer iets in elkaar gedraaid afgelopen tijd..
dimbare led bouwspot. voorzien van een dimbare smps (was een 24v macintosh adapter) de leds zijn delen van een 80watt ledbak die ik in stukken heb geknipt. 5800 lumen vol open 2/3 van de 80w ledstrip is gebruikt. de voorkant is 10mm plexi van een 90's cdrekje. achterkant van koelblokken uit een server voeding. ertussen diffusers van een lcd scherm. het licht is anders erg wit..
Op 16 maart 2014 01:09:13 schreef darkpinguin:
Na een hele tijd geknutseld te hebben hier mijn armband gemaakt uit weerstanden (100stuks)
Jij had toch nog een aantal dozen over he
Op 23 maart 2014 16:03:46 schreef Jochem:
[...]Jij had toch nog een aantal dozen over he
Dat valt wel mee hoor, nog 60 doosjes (verschillende waardes) van elk zo'n 500 tot 1000 stuks. En dan nog een heeeeleboel zakjes met weerstanden.
Ik had nog een warmte/koelkastje staan, wat op zich leuk is om het bier te koelen, of de shoarma warm te houden, maar verder eigenlijk geen nut heeft. Heb hier een atmega8 in gestopt, die de instelbare temperatuur nu regelt tussen 0 en 45 graden. Nu maar zien of het ontkiemen en fermenteren er ook mee lukt....
Iets laten kiemen bij die temperatuur zal niet moeilijk zijn. T is dan alleen wel handig om er wat koud witte (led) verlichting bij in te stoppen, want plantjes houden niet zo van groeien in het duister of ze vermenteren even later vanzelf
@mah Het ontkiemen gebeurt zo tussen 23-30 graden, het fermenteren bij zo 'n 50 graden (ik ga proberen tabak te fermenteren ). heb trouwens inderdaad verlichting (en een camera) gepland voor inbouw, maar het ontkiemen gebeurt toch altijd in het donker?
Maar het verder groeien moet afwisselend licht en donker hebben.
Hoe dichter bij de evenaar hoe korter licht en hoe langer donker.
Lijkt tegenstrijdig maar het is gemiddeld opver het groeiseizoen wel zo...
Tropische planten heten niet voor niets 'kortedag-planten'
Hoe dichter je naar de evenaar komt, hoe closer de dag richting 12uur licht / 12 uur donker gaat. Het kiemen gebeurt inderdaad (meestal) in het donker, doordat onder de grond geen licht komt (er bestaan lichtkiemers maar dat is een ander verhaal). Zodra de kiem boven het oppervlak uit komt wil het echter wel graag een hoop licht hebben, zeker bij verwarmde omstandigheden. Een tomatenplantje kan je bijvoorbeeld in de eerste 24 uur zo verpesten door te weinig licht dat het nooit meer een goede plant wordt. De fase van donker + minder warmte is ook essentieel in het groeiproces. Maar dit gaat wel heel ver van het hier algemene onderwerp af..
@Eric, wel korter licht en ook veel hogere intensiteit als we hier hebben natuurlijk. Met de intensiteit van kunstlicht is dit al helemaal niet te benaderen. Toch zijn er best goede resultaten te krijgen met wat spaar/tl lampen.
Ook maar weer eens een projectje tonen.
op basis van een printjes van Velleman en met at hulp van dit forum en veel lezen. Klinkt netjes.
phono voorversterkertje
Heb je dat bakkie nu vertand verlijmt of heb je zwaluwstaartjes gestoken ? is niet goed te zien op je foto ?
Ziet er netjes uit (jij werkt toch in de medische sector ?)
Nu we het toch over planten hebben... Vorige week mijn plant ook maar eens afgemaakt. Is met de haakse slijper, plasmasnijder en het lasapparaat in elkaar gezet.
Er zit een Arduino in die al z'n pins soft PWM't. In elke steel (6 stuks) zit een RGB LED die random tussen geel, cyaan en wit fade met als midden groen. De bloem geeft ook licht, maar die fade tussen rood, geel, wit, blauw en paars zo'n beetje. Het licht is niet heel sterk, maar da's ook niet de bedoeling.
RECLAME: Vandaag is er trouwens vanaf 12:00 open dag voor alle hackerspaces in Nederland. In Den-Haag geef ik een "mini-cursus" hoe te slijpen, plasmasnijden en lassen. Er zijn ook zendamateur(s) aanwezig en veel elektronica en computerhobbyisten dus kom eens kijken (of kijk mee)!
@open dag hackerspaces: ai, had ik dat eerder geweten...
Golden Member
Jammer dat dat soort dingen vrijwel altijd op zaterdagen plaatsvindt. Gaat helaas niet lukken om eens te komen buurten. Misschien als ik het langer vantevoren weet, zal de volgende keer eens opletten.
Op 22 maart 2014 19:30:59 schreef flash2b:
[...]Trouwens ik vind het knap dat jij van een foto kan zien, wat ik zelf in mijn eigen handen heb gehad en met mijn eigen ogen heb gezien. Het verschil tussen koper en alu dat weet ik wel.
Ik ben niet zo knap en zag van de foto dat het waarschijnlijk koper was, dus opzich moet die inschatting wel doenlijk zijn vanaf een foto. Verschil is misschien wel dat ik wel vaker koperen koelers in handen heb gehad.
Even een klein projectje, een sturing voor een 4 kanaals led flitser.
Moest 2 modes ondersteunen, een highpower mode en een continue mode.
De highpower mode moet normaal minder dan 25ms sturen, de continue mode moet kunnen aanblijven zonder temperatuur problemen op de leds.
Ik gebruik hiervoor nog oudere 3W leds die ik hier liggen heb. Ze mogen tot 700mA continue gestuurd worden mits zeer goede koeling, piek van 1A @ 1ms en duty-cucle 1/10 is ook toegestaan.
De realisatie:
Via een pot meter kan de max stroom voor high mode ingesteld worden per kanaal. De voeding moet enkel het vermogen kunnen leveren van de 4 kanalen in continue mode. Dit is nu 4 x 0.35A of 1.4A. Ik gebruik hiervoor een oude 12V/1.5A voeding van een medion USB harde schijf want die liggen hier in grote mate.
De behuizing kan voldoende warmte opvangen, de fet moet enkel regelen in high power mode, in continue mode staat hij als schakelaar en ontwikkeld geen warmte. Andere stromen kunnen ingesteld worden, de continue stroom wordt door de weerstanden bepaald en de voedingsspanning.
Oh er ontbreekt nog een elco, ze hadden ze als in voorraad aangegeven maar blijkbaar hadden ze er maar 3 meer over. De 4de wordt binnen 2 weken opgestuurd. Dan kan ik alle metingen verder uitvoeren.
Deze led flits zal gebruikt worden voor stacking fotografie waarbij heel veel beelden ( tot meer dan 100 foto's) snel na elkaar opgenomen worden telkens met een kleine verplaatsing om uiteindelijk 1 beeld te maken via Zerene software. Gebruikt voor macro en micro opnames met de lineaire stage wagen. alles wordt gestuurd via een FPGA boardje van Terasic.
PS:
Foto's zijn clickbaar maar blijkbaar ga je de eerste maal naar hun welkom scherm, vanaf de 2de maal clicken op een van de foto's ga je naar de echte foto. Flickr veranderd regelmatig kun GUI maar het is niet altijd een verbetering. Ik hoop dat ze deze methode nog aanpassen.
Dat ziet er weer fantastisch 'clean' uit, @fotoopa
Zie trouwens dat u een 'dontroller' board toepast, heeft dit voordelen t.o.v 'controllers' ?
Inderdaad. Dit ziet er zeer strak en clean uit. Hier hou ik van !
Mooi gedaan en gemaakt.
Ha, het wordt voorjaar, de bijen en andere insecten komen tot leven en fotoopa komt uit zijn winterhol met nieuwe mooie dingen
De winter goed besteed fotoopa!
Op 30 maart 2014 16:31:55 schreef richardvelsen:
Dat ziet er weer fantastisch 'clean' uit, @fotoopa
Zie trouwens dat jij een 'dontroller' board toepast, heeft dit voordelen t.o.v 'controllers' ?
En Ik hopen dat ze die fout niet zouden zien!
Met de afmetingen had ik hier geen probleem, het is deze keer niet voor mobiele werk. Binnen enkele weken volgen er nog wel resultaten. Ik heb heel veel nieuwe elementen te testen en dat neemt tijd. Nu ja wat is tijd, als je boven de 70 j bent is dit een mooie activiteit. En dan is er nog dat fietsen, je weet Nederland is hiervoor ons uitverkoren gebied! Tijdens het fietsen kun je zalig ontwerpen en dan thuis gekomen weer nieuwe printjes maken.
Golden Member
Die printplaten zijn zo snaar strak dat het bijna zonde is ze te solderen
Ik heb een General Radio stroboscoop. Ik dacht iets voor automotive maar ik las laatst dat deze voor highspeed fotografie werden gebruikt. Lijkt me leuk eens wat mee te experimenteren maar ik heb eigenlijk nog geen idee hoe.
Op 30 maart 2014 20:06:29 schreef fred101:
Ik heb een General Radio stroboscoop. Ik dacht iets voor automotive maar ik las laatst dat deze voor highspeed fotografie werden gebruikt. Lijkt me leuk eens wat mee te experimenteren maar ik heb eigenlijk nog geen idee hoe.
Waarschijndelijk zijn ze heel snel aanstuurbaar en vrij hoog vermogen. Voor high-speed moeten ze rond de 10 us nog voldoende licht geven. Kan het nog sneller dan zou dit super zijn. Een gewone flits zit vanaf 50 us maar geeft hierbij vrij weinig licht. Echt high-speed moet onder de 1us maar met 10 us kun je al heel mooie scherp opnames maken van heel snel bewegende objecten.
Golden Member
25000 flitsen per minuut met een redelijk hoge intensiteit.
http://www.pa4tim.nl/?p=1235
Leuk, eens uitzoeken of mijn Nikon D300s daar mee om kan gaan..
Fred, zit die katode van het tyratron aan de massa?
Ik zie geen verbinding in het schema of hoort dat zo?
Dit topic is gesloten