Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten


Henry S.

Moderator

Deel 28 alweer in deze reeks.

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je Hier.

Nog ouder ? Hier :

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25
26

Have fun en laat de projecten maar komen ( op naar de 100! )

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Deel 27 mist nog in het overzicht :)
Correctie: staat er wel, excuses!

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op 16 oktober 2013 10:55:30 (37%)]

Shiptronic

Golden Member

Jammer dat de E-mail notificatie niet word meegenomen, nu duurt het weer effe voor je door heb dat er een nieuw topic voor is ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Weer eens tijd om een projectje te posten.

Ik ben eind deze zomervakantie weer eens fanatiek bezig geweest met het afmaken van wat elektronica in mijn auto.

Features:
- Deuren op slot en weer open
- Ramen op en dicht op afstandsbediening
- Auto-lock systeem
- Interieur fade in/out
- Iedere keer als de deur open gaat een ander kleurtje (random) als voetverlichting

Kortom, mijn Opel Corsa B uit 1997 is ineens een stukje luxer geworden :)

Nu het wat donkerder begint te worden begin ik te merken dat ik nog wat dingen in het verlichtingsverhaal ben vergeten dus dat ga ik nog aanpassen.

Resultaat (rommel onder het dashboard kastje moet nog netjes afgwerkt worden):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11183770/auto_aan.JPG

De PCB, helaas niet van top kwaliteit maar ik had geen zin en tijd om een nieuwe PCB te ontwerpen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11183770/auto_unit_2.JPG

Verplichte onderkant:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11183770/auto_unit_1.JPG

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Dan ook maar mijn trots. Met veel hulp van de cursus op http://www.picbasic.nl en CO.

Hier een link naar een filmpje op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=gaNcU-1YudY&feature=youtu.be

Mijn lasergame at low cost.

Mijn project was een alternatieve manier vinden om printjes te maken. Nu heb ik een alternatieve manier gevonden om met zeer goedkope middelen toch uw eigen printjes te kunnen maken.
wat je nodig hebt
1 Dia projector ( kun je voor 5 eu op een rommelmarkt krijgen of 2dehands.be)
1 in de hoogte verstelbare standaard
1 pcb die je kan kopen in een elektronica winkel best zonder foto laag ze zijn dan nog goedkoper ook ;)
1 flesje nagellak
1 flesje dissolvent
1 zakje etszuur (uit elektro winkel)
en een zeer fijn schilder borsteltje
Als alles gemonteerd is schijnt de dia projector op mijn tafel.
Ik maak mijn pcb ontwerp met designspark.
Dan maak ik de afbeelding dia formaat,print ik gewoon op wit a4 blad,knip ik de afbeelding uit en stop ik het ik het dia kadertje
En dan staat de magische afbeelding op mijn tafel geprojecteerd heb mijn pcb ontwerp ook nog eens op ware grootte afgedrukt zo kan ik nu de standaard in hoogte verplaatsen om de juiste afmeting te krijgen dan wat met de lens van de projector draaien tot alles zuiver is dan leg ik mijn pcb onder en de schakeling staat er op geprojecteerd .
Dan schilder ik alle baantjes met nagellak er op (nagellak kan tegen etszuur)
dan alles laten drogen en in het zuur er mee, en binnen 12 uur heb ik mijn printje
Dan uit het zuur halen met wasknijper afgieten met water en resterende nagellak verwijderen met dissolvent.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2013 22:42:36 schreef Saunaganger:
Dan ook maar mijn trots. Met veel hulp van de cursus op en CO.
Mijn lasergame at low cost.

Nu nog even een pak maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: Niet nodig. Alles zit in de gun en er komen 3 sensoren met klittenband met telefoon (krul) snoer naar de gun. Heb momenteel een waterpistool open liggen waar alles in past. Geluid moet nog worden aangepast. Vindt het nu nogal kinderachtig. ISD1750PY zijn besteld en onderweg. Dus toch nog even goochelen met SPI en hopen dat we dat ook aan de praat krijgen. Ben momenteel nog bezig om ook een vooraf instelbare speltijd in het programma op te nemen. Dus ook nog even stoeien met de timer functie in PicBasic. Ja, ik ben der nog niet maar vindt het tot dusver niet slecht en ben ik niet ontevreden.

@ seb het beste ; Mooie methode, maar gaat toch wel veel werk/tijd in zitten, denk ik ...
Misschien toch de tonertransfer methode een keer bekijken?
Vooral met een plasticsealer werkt dat snel/schoon...
Evengoed, handig om een alternatieve methode te hebben.

Het wordt weer tijd om binnen te werken. De vliegende insecten zijn bijna volledig verdwenen. Mijn nieuw project wordt een klein ontwerpje om nog beter snel vliegende insecten kleiner dan 1mm ook in volle zon te kunnen detecteren en om een signaal voor de camera te bekomen.

Hierbij de SMD pcb. Er staan ook nog 2 extra kleine printjes op voor een andere toepassing en 3 extra connectors. Zo kan ik steeds de volledige oppervlakte van een Europa kaart 100x160 gebruiken.

http://farm8.staticflickr.com/7387/10343997383_d399f37256_c.jpg
PCB IR detectors. by fotoopa, on Flickr

Printje is klickbaar waar je dan naar een hogere resolutie foto kunt verder gaan.

Printjes zijn eerst gerout met 10 mils en daar waar mogelijk aangepast naar bredere sporen. Ik heb graag solide soldeerpuntje. Ontwikkelen op 27 graden, 20 sec en etsen op 60 graden 6 min. Ik maak hiervoor 0.25L vloeistof aan. Vloeistoffen worden nooit bewaard. 1 Printje is wel wat weinig maar voorlopig zijn er geen andere nodig.

De ontwikkeling en de etsing kontroleer ik visueel op de fijne snijlijnen die op de rand nog net zichbaar zijn. Die zijn 2 mils. Ik had de ontwikkelings temperatuur iets aan de hoge kant, beter is 20 tot 22 graden waardoor je wat langer kunt ontwikkelen. Dan zouden 1 mil lijntjes volledig correct erop staan.

Schema, bestukking en film staan ook op mijn Flickr site:
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/10294651695/
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/10294651615/
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/10294651645/

Merkop dit is enkel een prototype testprint. Er staan optionele componenten op die het testen moeten vereenvoudigen. Deze IR detector wordt later in een eigen "Wolensaks 135mm F4.5" lens systeem ingebouwd. De detector kijkt dus enkel naar het kleine vliegende beestje vanop een afstand rond de 0.5m. Een 980nm IR laserstraal geprojecteerd op het object en die weerkaatst naar de meetlens maken deze detector compleet.

Misschien een domme vraag, maar hoe ga je die drie connector-Pcbs gebruiken? Wat is het doel?

Die connectors zijn niet voor dit projectje. Ik gebruik dergelijke aansluitingen voor heel veel andere testschakelingen. Daar komen schroefconnectors op waar draden of solide kabels aan kunnen bevestigd worden. Vanaf de connector printjes wordt dan een soepel kabeltje met female pinheaders aan verbonden die vb naar de FPGA of AVR board gaat.

Een vb zie je hierop:
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/8295202986/

Ik heb nu enkel een van die kleine SMD printjes direct nodig.

Update: link vervangen naar gewone 2D foto.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op 18 oktober 2013 15:50:40 (12%)]

Wat voor soort print is dat, Beter gezegd waar koop je die rode kleur printen? Ik ben alleen nog maar blauw groen gele tegen gekomen.

Dit zijn geen rode printen. Op mijn Flickr site staan 3D beelden voor een rood-cyaan bril. Ik gebruik altijd de:
Epoxide printplaat 100x160mm Bungard.

Deze van vandaag waren trouwens al meer dan 1 jaar oud.

Kleur van de huidige opnames kan wat verschoven zijn door de kontrast verhoging.

Update:

Ik heb de witballans van de foto aangepast. Die was niet juist omdat ik een 1KW lamp gebruikt had. die heeft een veel lagere kleurtemperatuur.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op 18 oktober 2013 15:17:43 (21%)]

De winter is weer in het land!

Ik ben benieuwd hoe alle verbeterde detectiemethoden nu weer tot stand zijn gekomen, fotoopa.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 18 oktober 2013 21:57:07 schreef Jochem:
Ik ben benieuwd hoe alle verbeterde detectiemethoden nu weer tot stand zijn gekomen, fotoopa.

De detectie problemen zullen nooit volledig ideaal oplosbaar zijn. Wel wordt de meetgevoeiligheid jaar na jaar verhoogt.
De echte problemen zijn:

- Detectie van een uiterst klein (zwart) snel bewegend object kleiner dan 1mm tot op 0.5 meter focus afstand van de camera lens.
- Het moet ook kunnen werken bij sterk zonlicht (beestjes vliegen liever als het mooi weer is).
- De IR laser moet een heel lage duty cycle hebben. vb 2 usec on, 48 usec off. Hierdoor zien de beestjes minder goed die laserstraal.
- De meetcyclus ( laser on + laser off) mag max 50 usec zijn.
- Er is een bandpass filter nodig afgestemd op de laserstraal. Dit om de invloed van het omgevings licht te beperken.

Mijn huidig bestaand systeem met een 128 pixel line-array sensor is het meest precieze tot heden maar is onvoldoende gevoelig bij sterk zonlicht.
Beestjes zien wel IR licht die we zelf niet meer kunnen waarnemen. Die beestjes willen dan niet zo graag door de laserstraal vliegen. Resultaat hiervan is dat je veel minder triggers krijgt als ze in de richting van de camera vliegen. Zijdelinkse opnames of opnames op hun achterste heb je veel meer.

Vandaag hoop ik de detector te bestukken. Het optisch gedeelte en het sturen van de laser straal bestaat al van een vorige versie. Ik zou heel snel meetresultaten moeten hebben.

Ik ben er dan eindelijk in geslaagd om een projectje met Cmos tot een goed einde te brengen.
Ik heb hier navigatie en anti - botsing lichtjes volgens een dichte interpretatie van de reglementering van de FAA (Federal Aviation Administration) voor kleine vliegtuigen.

Links op op de vleugel vast rood met witte strobe, rechts vast groen met witte strobe, de staart vast wit met rode strobe en vooraan onder de neus nog een rode strobe.

voorgeschreven sequentie = 2x kort witte strobes, 1x lang rode strobes

resultaat: http://youtu.be/zZ1aS1YACGw

een 555 genereert het clock signaal voor de 4017 timer. rode rij leds aan de zijde geven de uitgangen van de timer weer.

strobes worden geschakeld met een BC548 transistor.
Nu nog een printje ontwerpen en etsen en dan inbouwen in het rc vliegtuig!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Een mens zou vergeten dat het ook zonder microcontroller kan.
Knap gedaan. Nu nog alles als smd bestukken op een compact printje ?

@fotoopa Wondermooi! Heb je er nooit aan gedacht om een serie foto's in een razend tempo achter elkaar te maken, een soort high speed fotograferen. Zodat je deze in een oneindige lus kunt afspelen, om zo de vliegtechniek van deze beestjes te laten zien ?
Het voordeel zou ook zijn dat je dan de beste uit deze serie foto's kunnen kiezen om als foto te gebruiken. Het is maar een idee.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

@ de_kuhne,

Dit is idd ideaal geschikt voor op een klein smd printje . Ik ben overtuigd dat het allemaal netjes op een enkel layer printje kan. Een beetje schikken en wegen ( doe ik eerst via de autorouter ) om daarna mijn eigen gedacht te doen de de pcb optimaal op te lossen. Die stijl kun je zeker herkennen in al mijn printjes die hier al op het forum staan.

@Erelce,
Dat gaat zomaar niet overdag in volle zon. De problemen zijn vooral om de opname tijdig te kunnen starten. Vandaar dat bij een gewone camera zonder externe shutter meestal er geen beestjes meer opstaan door de shutter-lag van de camera's. De goede DSLR"s liggen in de buurt van 50 msec, mijn externe shutter heeft slechts 3.5 msec nodig of 15x sneller. Maar s'nachts kun je het perfect realiseren door de flits in repeat mode te plaatsen op 100 Hz (je hebt geen probleem met het omgevings licht door je langere camera open tijd). Hierdoor bekom je iedere 10 ms een nieuw beeld in beeld. Bij snelle beestjes liggen die afstanden vrij goed waardoor je 5 tot 7 opnames in beeld bekomt. Je gaat geen goede moeten kiezen want dergelijke opnames zijn altijd scherp door de manueele camera instellingen en de snelle sturing..

Dat heb je weer "snaar strak" geëtst fotoopa, mijn complimenten.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 20 oktober 2013 01:45:14 schreef de_kuhne:
resultaat: http://youtu.be/zZ1aS1YACGw

Nu je nog met je breadboard bezig bent... Probeer eens een condensatortje tussen de strobe-lichtjes-transistor en de teller-output waar je hem aan hebt hangen. Verlaag vervolgens de stroombegrenzings weerstand van de led. Je stuurt dan een korte puls veel grotere stroom door dat ding. Dat geeft, denk ik, een meer "realistisch" beeld van wat ik uit het echt gewend ben. Ik ben bang dat je dan ook nog een diode nodig hebt om de condensator weer te ontladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik dacht met jullie mijn pong computer te delen
Heb er redelijk wat werk aan gehad maar ook veel plezier
Ik heb alles in een dvd case gebouwd
Heb gewerkt met de ne555 en relay voor de on off knop
pic 16f688 als main processor en de pic 16F877 voor het besturen van het 7 segment dislpay die ik laten zitten heb van de dvd speler zelf.
Op het displaytje verschijnt dan pong als ik hem inschakel.
Ik heb ook de originele voeding laten zitten die levert mooi 5v en 12v
De controllers zijn mini speakertjes van een draagbaar radiotje waar ik een potmeter twee push buttons en een lan poort heb ingebouwd Ik verbind de controllers dan via een lan kabel.

Begin
http://www.uploadarchief.net/files/download/begin.jpg
Gevorderd
http://www.uploadarchief.net/files/download/twee2.jpg
De eerste graphics ;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/drie3.jpg
Afgewerkt en klaar.
http://www.uploadarchief.net/files/download/vier4.jpg

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Ziet er netjes uit. Leuk ook in zo'n dvd speler behuizing.

Op 16 oktober 2013 11:05:04 schreef Shiptronic:
Jammer dat de E-mail notificatie niet word meegenomen, nu duurt het weer effe voor je door heb dat er een nieuw topic voor is ;)

En die staat dan ook niet meer in je "volglijst"... Waardoor je weer allemaal mooie projecten mist...

Op 20 oktober 2013 01:45:14 schreef de_kuhne:

een 555 genereert het clock signaal voor de 4017 timer. rode rij leds aan de zijde geven de uitgangen van de timer weer.

strobes worden geschakeld met een BC548 transistor.
Nu nog een printje ontwerpen en etsen en dan inbouwen in het rc vliegtuig!

Nice! Tegenwoordig is alles met een arduino gelijk hip, maar het kan ook zonder, en dat is eigenlijk knapper.

(Een kleine AVR is misschien wel lichter)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
LetterHenk

Golden Member

Omdat ik dit een van de leukere topics vind, plaatjes kijken, inspiratie en ideeen opdoen. Post ik bij deze mijn eerste bijdrage. Een verslagje van de afbouwfase van mijn metaaldetetector.
Dadat ik na 20 jaar weer op weg was geholpen http://www.circuitsonline.net/forum/view/115261 door een paar immer klaar staande CO'ers
kon ik dit project eindelijk afronden. Het is soms best moeilijk een bouwsel ook echt af te maken (daar waar de elektronica ophoudt zegmaar)

Proof of concept. Na het pletten van de bugs een werkend geheel.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/01.jpg

De behuizing. Een, ik denk, standaard 1/2 eurokaart kastje met een 1mm alu frontplaat.
Ik zocht naar een eenvoudige manier om het geheel aan een bezemsteel te monteren en vond een soort luxe versie van een bezemsteel ophang klem.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/02.jpg

2 frisbees met daarin de zoekspoel. Van 1 frisbee is de rand afgesneden daardoor past het precies inelkaar. De blauwe prut is (met een soldeerbout schaam)gesmolten plastic, van voor dat ik een lijmpistool had.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/03.jpg

Varicaps van 200nF of meer haalde ik uit oude radio's. Alleen is de aansluiting op een front lastig omdat de as altijd erg kort is. Ik vond hiervoor een oplossing met een 6mm asextender en een stuk afgezaagde potmeter as. Drupje 2comp.lijm, muurvast.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/04.jpg

Frontje met gaatjes geboord en gezaagd.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/05.jpg

De twee varicaps hebben montage gaatjes met 2mm draad. Maar dan moeten er in het front
nog 4 exra gaatjes komen. Dat vond ik niet zo mooi. Daarom een 'frame' wat weer aan het frontje gezet wordt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/06.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/07.jpg

Voor het bevestigen van het frame toch ook 2 extra gaatjes, maar die vind ik optisch niet zo storend. Verder een eerste poging tot een frontje. Een soort van 'Pros methode' met papier en plasticfolie.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/08.jpg

Een laatste blik en dan het deksel dicht.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/09.jpg

Final product! Hij werkt prima, alhoewel de gevoeligheid voor kleine objecten als muntjes toch niet zo heel groot is. Maar het magische gevoel van een zelfgebouwde metaaldetector is er dan toch na al die jaren.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/detector/10.jpg

Action expresses priorities LH

Dit topic is gesloten